Gå til innhold

Ned i vekt og har IBS, sliter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare sette sammen måltider med IBS diagnose. Noen med forslag til frokost eller middag?

Litt grønsaker går bra. Men absolutt ikke halve tallerkenen. Og det er uansett om 1/4 er brokkoli og 1/4 er potet. Dummet meg ut på å spise for mye kjøtt og fikk for mye syre i blodet. Så ikke for mye kjøtt, ikke for mye grønnsaker. Hva spiser man da?😳 

Må også ned i vekt. Er 150 høy og veier 80 kg. Hadde vært fint å kommet meg ned på 60 kg. Så må litt seriøs slanking til + at jeg skal finne retter som jeg liker å lage for fremtiden 😊

Anonymkode: efab9...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo til ernæringspesialist 😱 ikke få råd fra fremmede på nett om du er syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye syre av kjøtt? Nei, det er jo bare tull. Det er masse av folk som går på carnivore og spiser bare kjøtt. Mange av dem har IBS.

Anonymkode: 613ee...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For mye syre av kjøtt? Nei, det er jo bare tull. Det er masse av folk som går på carnivore og spiser bare kjøtt. Mange av dem har IBS.

Anonymkode: 613ee...b81

Ja og jeg gjorde dette. På tilfeldig kontroll hos legen hadde jeg enormt mye syre i blodet, langt mer enn de med leddgikt. Han spurte da om kosthold og jeg sa jeg spiste carnivore. Fikk streng beskjed om å slutte med en gang. Ved neste prøve var syren stabilisert. Så jeg hører på legen 😄

ts

Anonymkode: efab9...57e

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (13 minutter siden):

Du må jo til ernæringspesialist 😱 ikke få råd fra fremmede på nett om du er syk. 

Syk er jeg da ikke 😅 Kanskje noen andre her med IBS har noen smarte løsninger eller tips

ts

Anonymkode: efab9...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syk er jeg da ikke 😅 Kanskje noen andre her med IBS har noen smarte løsninger eller tips

ts

Anonymkode: efab9...57e

IBS er en sykdom.

Ingen ting i veien med karbohydrater, men du burde velge de mer langsomme.

Anonymkode: 0a6a4...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare sette sammen måltider med IBS diagnose. Noen med forslag til frokost eller middag?

Litt grønsaker går bra. Men absolutt ikke halve tallerkenen. Og det er uansett om 1/4 er brokkoli og 1/4 er potet. Dummet meg ut på å spise for mye kjøtt og fikk for mye syre i blodet. Så ikke for mye kjøtt, ikke for mye grønnsaker. Hva spiser man da?😳 

Må også ned i vekt. Er 150 høy og veier 80 kg. Hadde vært fint å kommet meg ned på 60 kg. Så må litt seriøs slanking til + at jeg skal finne retter som jeg liker å lage for fremtiden 😊

Anonymkode: efab9...57e

Folk er veldig forskjellige, jeg har også ibs men kom meg med å spise ren mat og kutte ut noen matvarer. Kanskje du skulle vurdert en ernæringsspesialist

Anonymkode: f2019...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Folk er veldig forskjellige, jeg har også ibs men kom meg med å spise ren mat og kutte ut noen matvarer. Kanskje du skulle vurdert en ernæringsspesialist

Anonymkode: f2019...55d

Hvordan få time hos ernærings spesialist på billigst mulig måte? Økonomien er litt skrall for tiden 😅

ts

Anonymkode: efab9...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan få time hos ernærings spesialist på billigst mulig måte? Økonomien er litt skrall for tiden 😅

ts

Anonymkode: efab9...57e

Henvisning fra fastlegen.

Anonymkode: e1d58...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare sette sammen måltider med IBS diagnose. Noen med forslag til frokost eller middag?

Litt grønsaker går bra. Men absolutt ikke halve tallerkenen. Og det er uansett om 1/4 er brokkoli og 1/4 er potet. Dummet meg ut på å spise for mye kjøtt og fikk for mye syre i blodet. Så ikke for mye kjøtt, ikke for mye grønnsaker. Hva spiser man da?😳 

Må også ned i vekt. Er 150 høy og veier 80 kg. Hadde vært fint å kommet meg ned på 60 kg. Så må litt seriøs slanking til + at jeg skal finne retter som jeg liker å lage for fremtiden 😊

Anonymkode: efab9...57e

Ehm, for mye syre i blodet av å spise kjøtt? Tenker du da på urinsyre som ble påvist på blodprøve? Hva slags kjøtt har du spist?
Jeg trodde også mine forhøyede urinsyre-prøver var pga kjøtt, men det det ble faktisk normalisert da jeg kuttet ut korn, og fortsatte å spise kjøtt. 

Jeg har kraftig IBS, og det eneste som har fungert for meg er å kutte ute all korn, belgfrukter, og visse grønnsaker. Dvs jeg har et moderat lavkarbo kosthold, med hovedfokus på animalsk og noe frukt/grønt/bær.

Til frokost spiser jeg alltid smoothie + jeg tar elektrolytter. Jeg syns smoothie fungerer godt fordi det er lettfordøyelig næring som ikke stresser tarmen. Til middag spiser jeg stort sett en eller annen form for kjøtt eller fisk med grønnsaker til. Jeg tåler begrenset med grønnsaker, men søtpotet er bedre enn hvit potet, brokkoli så lenger jeg ikke spiser stilken, aspargesbønner, og gulrot går ok. 

Jeg spiser kun ren mat, altså mat uten tilsetninger. Ikke pølser, bacon, eller annet kjøtt tilsatt noe som helst. Spiser også litt meieri, yoghurt fra Rørosmeieri. I begynnelsen klarte jeg bare et par skjeer her og der, men nå tåler magen mye mer.
Det har tatt litt tid for kroppen å tilvenne seg slik lavkarbo, og det har vært helt nødvendig å ta elektrolytter særlig i begynnelsen av omleggingen. Men jeg har aldri vondt i magen lenger, og utmattelsen som også IBS bidrar med er bedre. 

Anonymkode: d777f...dfd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja og jeg gjorde dette. På tilfeldig kontroll hos legen hadde jeg enormt mye syre i blodet, langt mer enn de med leddgikt. Han spurte da om kosthold og jeg sa jeg spiste carnivore. Fikk streng beskjed om å slutte med en gang. Ved neste prøve var syren stabilisert. Så jeg hører på legen 😄

ts

Anonymkode: efab9...57e

Hvor lenge hadde du spist carnivore før du tok prøven, og tok du elektrolytter? 

Anonymkode: d777f...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ehm, for mye syre i blodet av å spise kjøtt? Tenker du da på urinsyre som ble påvist på blodprøve? Hva slags kjøtt har du spist?
Jeg trodde også mine forhøyede urinsyre-prøver var pga kjøtt, men det det ble faktisk normalisert da jeg kuttet ut korn, og fortsatte å spise kjøtt. 

Jeg har kraftig IBS, og det eneste som har fungert for meg er å kutte ute all korn, belgfrukter, og visse grønnsaker. Dvs jeg har et moderat lavkarbo kosthold, med hovedfokus på animalsk og noe frukt/grønt/bær.

Til frokost spiser jeg alltid smoothie + jeg tar elektrolytter. Jeg syns smoothie fungerer godt fordi det er lettfordøyelig næring som ikke stresser tarmen. Til middag spiser jeg stort sett en eller annen form for kjøtt eller fisk med grønnsaker til. Jeg tåler begrenset med grønnsaker, men søtpotet er bedre enn hvit potet, brokkoli så lenger jeg ikke spiser stilken, aspargesbønner, og gulrot går ok. 

Jeg spiser kun ren mat, altså mat uten tilsetninger. Ikke pølser, bacon, eller annet kjøtt tilsatt noe som helst. Spiser også litt meieri, yoghurt fra Rørosmeieri. I begynnelsen klarte jeg bare et par skjeer her og der, men nå tåler magen mye mer.
Det har tatt litt tid for kroppen å tilvenne seg slik lavkarbo, og det har vært helt nødvendig å ta elektrolytter særlig i begynnelsen av omleggingen. Men jeg har aldri vondt i magen lenger, og utmattelsen som også IBS bidrar med er bedre. 

Anonymkode: d777f...dfd

Tusen takk for tilbakemelding 😄 Kan du gi meg et eksempel på noen middags retter? 😊 Har du noe saus til? 

Da jeg fikk påvist urinsyre spiste jeg kun rødt kjøtt, mye fisk (tosk og laks) og egg. Drakk vann

ts

Anonymkode: efab9...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor lenge hadde du spist carnivore før du tok prøven, og tok du elektrolytter? 

Anonymkode: d777f...dfd

I 3 mnd. Hadde også gått ned en del i vekt, så jeg hadde mine egne mistanker at det også kunne være en medvirkende grunn. At kroppen bruker eget fett, men avfallsstoffer havner i blodet, før kroppen renser det og man tisser det ut 🙈 Men dette er bare en antagelse jeg har, jeg er ingen ekspert! 

Begynte på lavkarbo og da stabiliserte urinsyren seg, selv om jeg fortsatte å gå ned i vekt. Men ble så dårlig i magen, så nå står jeg litt på bar bakke ift å sette sammen ingredienser jeg tåler. Trenger litt inspirasjon 😊

ts

Anonymkode: efab9...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (18 timer siden):

Du må jo til ernæringspesialist 😱 ikke få råd fra fremmede på nett om du er syk. 

Jeg har samme problemet og gikk derfor til en ernærings spesialist. ( På sykehus ) 

Fikk kun noen brosjyrer. Det å sette sammen noe til et helt måltid var ikke noe hun kunne hjelpe til med men jeg skulle følge disse rådene: 

Gode råd ved IBS:

  • Lev et regelmessig liv, med faste måltider.
  • Spis sunt, helst små måltider av gangen.
  • Sørg for at du får tilstrekkelig med søvn.
  • Prøv å redusere årsaker til stress og spenning. ...
  • Prøv å ha regelmessige avføringsvaner.
  • Unngå matvarer som du merker at du får plager av.

Anonymkode: f2c06...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for tilbakemelding 😄 Kan du gi meg et eksempel på noen middags retter? 😊 Har du noe saus til? 

Da jeg fikk påvist urinsyre spiste jeg kun rødt kjøtt, mye fisk (tosk og laks) og egg. Drakk vann

ts

Anonymkode: efab9...57e

Det kan være at urinsyren kom av for brå overgang, og at du ikke drakk elektrolytter i tillegg. Man kan bli veldig dårlig når kroppen går inn i ketose, og forhøyet urinsyre er ikke uvanlig. Men dette er noe som går seg til, og hvis du har en roligere tilnærming og husker å ta elektrolytter for å opprettholde væskebalansen særlig i de første ukene, så vil du få en annen opplevelse. 

Jeg anbefaler å prøve igjen, men begynn med et mer moderat lavkaro hvor du kutter ut korn og belgfrukter. La karbohydratene komme fra litt frukt/bær, og noe grønnsaker. Og husk elektrolyttene. Du får kjøpt gode hos helsekosten. Husk også å drikk mye vann. 

Anonymkode: d777f...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare sette sammen måltider med IBS diagnose. Noen med forslag til frokost eller middag?

Litt grønsaker går bra. Men absolutt ikke halve tallerkenen. Og det er uansett om 1/4 er brokkoli og 1/4 er potet. Dummet meg ut på å spise for mye kjøtt og fikk for mye syre i blodet. Så ikke for mye kjøtt, ikke for mye grønnsaker. Hva spiser man da?😳 

Må også ned i vekt. Er 150 høy og veier 80 kg. Hadde vært fint å kommet meg ned på 60 kg. Så må litt seriøs slanking til + at jeg skal finne retter som jeg liker å lage for fremtiden 😊

Anonymkode: efab9...57e

Har du vært i noen form for utredning?

Anonymkode: 35f3d...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du vært i noen form for utredning?

Anonymkode: 35f3d...01f

Nei… levert en prøve til fastlegen som de sendte til furst. De sa prøven så fin ut… konklusjon: IBS
 

ts

Anonymkode: efab9...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...