Gå til innhold

Hvordan takler du sultfølelsen mens du slanker deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan takler du sultfølelsen mens du slanker deg? Og tilleggsspørsmål; Vil sultfølelsen gå over når man når målvekt og spiser akkurat passe kalorier for å holde vekten? 

Anonymkode: 05880...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vann. Jeg drikker masse vann. Ett annet tips hvis du skal ned i vekt er å også styrte ett glass vann før måltider. Da føler du deg "fullere". Må huske å ikke overdrive dette da. For mye vann er ikke bra det heller.

Endret av Rosa Gnom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den vil ikke gå over. 

Om man først er overvektig, går ned, så er det noe man må tenke på hver dag. For kroppen vil alltid tilbake. 

Anonymkode: c9194...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært meg å ignorere den. Og den blir svakere. 

Anonymkode: 4a222...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, den vil ikke gå over. 

Om man først er overvektig, går ned, så er det noe man må tenke på hver dag. For kroppen vil alltid tilbake. 

Anonymkode: c9194...848

Det må vel henge sammen med at overvekt er en sykdom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser forholdsmessig mye proteiner og fett sammenlignet med karbohydrater. Det pluss passelig med vann. Er bokstavelig talt aldri sulten.

Anonymkode: ed1c8...0c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sultfølelsen her har bare blitt verre og verre for hvert kg som forsvinner. En evig kamp.

Anonymkode: 726af...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på at det ikke er farlig å være sulten og at kroppen min har fått den energien den trenger idag 😅 Drikker masse vann og ved skikkelig SKIKKELIG krise kan jeg spise en skyr eller ei gulrot. 
 

Men nei, synes ikke den forsvinner ved målvekt. Man blir bare flinkere til å godta den og avlærer litt og litt at sult ikke er farlig. 

Anonymkode: e8550...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørger for at det jeg spiser er mat som sitter. Jeg prøver også å være bevisst på når jeg er mest sulten, og gjerne også mer fysen. For eksempel har jeg nå spist en ordentlig kveldsmat etter en lengre tur. Godt med grønt for volum og fiber, litt gode karbohydrater, samt protein og fett for å holde meg mett. Lettere da å si til meg selv at jeg har spist, og jeg klarer meg helt fint. Nok væske er også viktig, og jeg kan gjerne ta meg noe å drikke istedenfor å spise, og prøver å distrahere meg. 

Jeg velger å heller spise noe smått, men ordentlig om jeg først er ordentlig sulten, enn å småspise og ende med å spise enda mer. Jeg prøver likevel som nevnt over å være på forskudd. 

Fryste bær er en Go to her om jeg føler jeg ha noe. 

Anonymkode: 1aab4...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mistet en del fett uten å plages av sult. Det er nok fordi jeg har fokusert mer på å spise mest mulig næringsrikt, i stedet for å bare spise mindre dritt. Metthet handler ikke bare om å fylle opp magesekken fysisk, men å ha nok av protein, fett, elektrolytter, vitaminer og mineraler. Når du er sulten og overvektig samtidig, kommer ikke sulten av at du mangler energi. Men du har kanskje et kosthold som "låser fast" fettet ved å gi deg høyt insulin hele tiden. Altså for mye karbohydrater, i de fleste tilfeller.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spiser forholdsmessig mye proteiner og fett sammenlignet med karbohydrater. Det pluss passelig med vann. Er bokstavelig talt aldri sulten.

Anonymkode: ed1c8...0c9

Min erfaring også. Spiser meg stappmett til de fleste måltider, spiser minimalt karbohydrat. Spiste meg også stappmett på pasta nylig. To timer senere skrek magen etter mat igjen. Det skjer aldri når måltidet er basert på kjøtt eller fisk.

Savner virkelig ikke brød, chips og sjokolade lenger.

Anonymkode: c2801...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan takler du sultfølelsen mens du slanker deg? Og tilleggsspørsmål; Vil sultfølelsen gå over når man når målvekt og spiser akkurat passe kalorier for å holde vekten? 

Anonymkode: 05880...bc5

Kalorier og mengde mat er ikke sammenfallende enheter. Det er ikke meningen du skal «takle sult» når du regulerer vekt. Det er meningen du skal regulere ned kaloritetthet i kostholdet ditt tilstrekkelig til at du er både mett, og får beveger vekten i den retning det er ønskelig.

Du forsøker å samtidig opprettholde din «vante» kalorittethet og regulere vekten din ned. Det er ikke riktig metodikk. Riktig metodikk er å først justere (bruk tid på det, å kraftig endre kosthold på mindre enn 6 uker vil gi deg magevondt) kostholdet slik at du inntar økte mengder kalorifattig mat som du faktisk trives med å spise, og så når dette er innført med hell og har blitt en vane fokuserer du på å justere vekten ned. For endringen i kaloritetthet i hverdagen fra vektøkning til vektstabilitet er noe du må kunne leve godt med resten av ditt liv. 

Anonymkode: 60b0c...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et ikke noe mens man slanker seg, skal man forsette å holde seg slank må man tenke over inntaket og gå sulten nå og da på samme måte.
Jeg spiser faste måltider og prøver ikke småspise noe mellom, føler meg bedre av å bli så mett som mulig til 3 måltider heller enn å måtte rasjonere mer. 

Anonymkode: 294c1...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sultfølelse blir dempet av trening på ettermiddagen for min del. Ellers spis mat med lite kalorier og mye volum, samt fiber,  som f.eks salat. Jeg gikk ned 35 kg uten hjelpemidler for 5 år siden. Jeg har et helt normalt forhold til mat nå, ikke noe "sug", men er avhengig av å holde meg i aktivitet.

Anonymkode: 950ba...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan takler du sultfølelsen mens du slanker deg? Og tilleggsspørsmål; Vil sultfølelsen gå over når man når målvekt og spiser akkurat passe kalorier for å holde vekten? 

Anonymkode: 05880...bc5

Drikke masse. Ellers har jeg merket at jeg er mett lengre om jeg får i meg mer kjøtt. Føler jeg for å småspise så er det kyllingpålegg fremfor alt annet

Anonymkode: e043f...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med mindre man har hatt en overspisingslidelse, og stor fedme (disse to aspektene sammenfaller som regel) så blir faktisk de fleste vant med mindre mat og blir bedre rustet til å takle sult om man gir det nok tid. Vet at det ikke er populært å si dag når slankemedisin er løsningen på alt, men det er faktisk sant. 

Jeg har gått ned 28 kg og holdt vekten i 5 år. Slankingen var krevende, vedlikehold var krevende i 1-2 år. Da måtte jeg telle kalorier og kjempe mot sulten. I løpet av disse årene ble det mange utskeielser og mye viljestyrke ble brukt til å komme i rutine igjen. Men det ble lettere og lettere.

Nå går det faktisk av seg selv. Har en BMI på 22 som ikke krever noe særlig å holde seg på (utenkelig før!). De gode valgene jeg måtte tvinge meg til å gjøre før går mer av seg selv nå. Tenkte på det i dag fordi vi holder på å pusse opp og jeg er stresset, og mat er det siste jeg tenker på. Må minne meg selv på å spise. Før hadde jeg trøstespist i denne situasjonen. Det er ikke farlig at jeg ikke får i meg så mye i en uke fordi jeg har spist godt i ferien, og sikkert lagt på meg litt. Så vet jeg vil gå ned igjen i denne perioden.

Sultfølelse kan dukke opp fremdeles, men den har ikke lenger så mye makt over meg. Jeg vet nå at den kommer og går, og jeg trenger ikke å være en slave av den å gi den all min oppmerksomhet. Så lenge jeg jevnt over spiser nok og holder en normalvekt så er det bare hjernen som skriker, ikke kroppen. 

Anonymkode: 5fa13...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier til meg selv at jeg ikke kan forvente å gå ned uten å kjenne meg litt sulten av og til, så prøver å se på sultfølelsen som en positiv ting.

Anonymkode: 47f79...3c1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du slanker deg på en litt feil måte. Det er vanskelig å gå ned og holde vekt om du hele tiden er sulten. Så sant du ikke har en helt ekstrem viljestyrke.

Jeg slanket meg nesten 30 kg for mange år siden. Jeg hadde gått på prednisolon i hanske lang tid og som gjorde meg ekstremt sulten hele tiden. 
 

Jeg satt opp hvor mange kalorier jeg kunne spise om dagen for å gå ned i vekt. Passet på at jeg valgte kalorifattige matvarer (som mye grønnsaker ved middag f.eks, rent kjøtt osv). Dette gjorde at jeg kunne spise meg mett. Drakk også mye vann. Spiste gulerøtter, kålrabi, stangselleri, agurk, paprika eller appelsin på kveldene hvis jeg var skikkelig sugen på noe.

 

Anonymkode: 65050...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål mens man er inne på samtalen men jeg får ikke sove uten og spist rett før jeg legger meg og har vært sånn i alle år😱 noen som har hatt det likt og fått det bort? Kan ikke sitte våken hver natt heller så tar alltid 2 skiver før jeg legger meg

Anonymkode: 9bb4e...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...