Gå til innhold

«Det handler om prioritering» - trening i en travel hverdag


Catch-22

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For det første er det sunt for hjernen og det kognitive å trene fysisk. Dessuten er mye av forskningen på hjernetrim og demensforebygging gjort på eldre som ikke er i arbeid mer. Disse har svært godt av hjernetrim. Oss andre får brukt hjernen i jobben.

Synes ikke det er noe å trakte etter at vi skal bli som andre land som er mindre opptatt av fysisk helse enn oss nordmenn. Se til Spania eller Tyrkia. Der er det helt vanlig med 60-åringer som bruker gåstokk og beveger seg likt som 85-åringer her hjemme. Ikke noe å trakte etter. Tviler også på at disse har sunnere kognitiv helse enn oss nordmenn.

Så ser jeg gjerne en kilde på at akkurat teater er så utrolig bra for helsen. 

Anonymkode: e1a6b...f8c

Ja da, det er mye bedre å leve lengre, men være dummere. Litteratur, musikk og annen kultur er utviklende for intellektet. Og ikke alle jobber er intellektuelle. Svært få av dem er.

Anonymkode: fc4a6...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja da, det er mye bedre å leve lengre, men være dummere. Litteratur, musikk og annen kultur er utviklende for intellektet. Og ikke alle jobber er intellektuelle. Svært få av dem er.

Anonymkode: fc4a6...736

Skjønner ikke hvorfor du fremstiller fysisk trening og hjernetrim for motsetninger. Om noe er jo disse forsterkende for hverandre. Virker som at du har stereotypiske fordommer mot folk som trener mye. Som at alle som trener er mindre smarte. Det er fullt mulig å være «høykulturell» og trene samtidig.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Selvsagt dreier det seg også om prioritering. Du prioriterer videreutdanning og serier framfor trening. Det er ditt valg. Jeg har ikke noe grunnlag for å stemple deg som lat.

Trening behøver ikke være avansert. En halvtimes rask spasertur på kvelden gir meg energi og mer overskudd, mens tv og serier tapper meg for energi.

Anonymkode: 91799...2e6

Er videreutdanning en dårlig prioritering?😅

Anonymkode: 24acf...c09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (6 timer siden):

Nå kommer du jo opp med egne definisjoner. For svært mange yrkesaktivitet mennesker handler begrepet dausliten om at man er dausliten i hodet og man er fysisk sliten - men man er ikke fysisk utslitt og tom for energi. 

Alle lager sine egen definisjoner.

Hva som er sliten for deg er jo ikke det samme for andre.

Trening må tilpasses hver enkelt, dette finner man ut etter en stund. Jeg vet hva som passer for meg, lever etter dette. Ingen skal fortelle meg når jeg skal trene.

Du har forøvrig en merkelig definisjon på dausliten.

Anonymkode: 8f3a6...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle lager sine egen definisjoner.

Hva som er sliten for deg er jo ikke det samme for andre.

Trening må tilpasses hver enkelt, dette finner man ut etter en stund. Jeg vet hva som passer for meg, lever etter dette. Ingen skal fortelle meg når jeg skal trene.

Du har forøvrig en merkelig definisjon på dausliten.

Anonymkode: 8f3a6...b43

Men da kan du jo slutte med å fortelle folk at de er for slitne til å trene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor du fremstiller fysisk trening og hjernetrim for motsetninger. Om noe er jo disse forsterkende for hverandre. Virker som at du har stereotypiske fordommer mot folk som trener mye. Som at alle som trener er mindre smarte. Det er fullt mulig å være «høykulturell» og trene samtidig.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Hun legger de jo ikke frem som motsetninger, men påpeker indirekte hvor selvmotsigende det er å fremsnakke trening som livsviktig for helsa samtidig som man ikke prioriterer andre ting som også er viktige for helsa... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så hun skal aldri la kroppen hvile, altså? Full fart 24 timer i døgnet?

Anonymkode: fc4a6...736

det finnes altså ikke en mellom ting for deg mellom å ikke ta deg tid til 30 minutter 2-3 ganger i uka i stedet for å se på TV, og å droppe søvn døgnet rundt…?

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nettopp. Du ofrer kjærestetid i den lille fritiden du har igjen. Mange forhold går til helvete fordi man plutselig er BARE foreldre, arbeidstakere og treningsjunkier. At småbarnsforeldre har sex 1 gang i måneden i snitt, er rett og slett tragisk, og en konsekvens av at man prioriterer seg selv over partid.

Anonymkode: fc4a6...736

Å ikke trene er respektløst overfor partner. Mannen min kunne i hvert fall bare glemt å få sex i det hele tatt om han lå på sofaen med fingrene i potetgullskåla med vommen flytende i stedet for å gidde å ta vare på seg selv.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eller sexlivet. De færreste menn gidder å opprettholde et samliv der dama heller drar og trener for å ha fjong kropp - når denne kroppen kun brukes til å jobbe, spise og sove.

Anonymkode: fc4a6...736

De færreste damer gidder å spre beina for en lat feit faen. Vil også tro oppegående menn heller vil ha sex med en glad, veltrent dame med overskudd enn en deigete TV-gris.

Anonymkode: 64cd2...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du dropper trening men prøve å bygge inn litt aktivitet. Gå eller sykle til jobb f.eks.

Hvis du absolutt, absolutt vil trene så kan du gjøre til litt deilig alenetid. Ta en joggetur alene med musikk eller podkast på øret. Da slipper du unna mann og barn en stund.

Det er helt greit å ha et par timer med serier på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i husbygging, 2 småbarn, hektisk på jobb, utfordrende hjemmesituasjon, la jeg også inn trening (jogging) noen kvelder i uka. Fungerte ikke. Ble i dårligere form for hver treningsøkt. Kruttet var rett og slett brukt opp gjennom dagen. Måtte kutte ut trening, da det var ikke noe mer å gå på.

Anonymkode: 8fdbf...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...