Gå til innhold

«Det handler om prioritering» - trening i en travel hverdag


Catch-22

Anbefalte innlegg

Catch-22 skrev (17 timer siden):

Jeg er så lei av folk som sier til meg «det handler om prioriteringer» når det faktisk handler om dauslitenhet. 
Men, er jeg egentlig lat? 
Hvorfor er jeg dausliten? 
Er normalen å være durecellkanin? 
 

kontekst:

4 barn og alt det medfører, hus og hjem, jobber 100%, tar videreutdanning og bruker de siste 1-2 timene på kveldene på sofaen med serie eller hobby. 
 

er jeg unormal som er helt fis ferdig klokka 20? 
 

Er det dårlig/latskap av meg å ikke prioritere å dra å trene klokka 20? 
 

jeg ønsker ærlige svar. For akkurat nå er jeg bare lei meg for at jeg hverken har tid (?) eller ork til å trene. Føler kapasiteten min er maxet. Men er det andre som er i liknende situasjon som faktisk orker å trene? Og anbefaler å prioritere det? 
 

jeg føler at 4 barns-faktoren er det som velter lasset for meg. Nå går dét fint altså. Men trene på topp da…? 
 

har lyst til å ha lyst. Men det hadde jo vært deilig å få validert at «herregud du har vel nok» også 🤣

eller - så må det skjerpings til. Og det kan jeg alltids gjøre! Hvis det er normalen. Vil jo være normal! 😅👏🏼

Når jeg leser bakgrunnen for spørsmålet ditt, og en del av svarene du har fått, forstår jeg hvorfor noen velger å leie "Strava-jockeys".  Rett og slett for å slippe negative kommentarer og lettvinte forslag.

Ts, du har en fullpakket hverdag samtidig som du er i en vektreduksjonsprosses (og derfor er i energiunderskudd).  Føler du at du ikke har overskudd til trening har det sin naturlige forklaring: du har ikke overskudd til trening akkurat nå.  Og det må du ta hensyn til.

Kroppen og helsa først. Sier kroppen at den trenger hvile, da er det riktig å gi den hvile.

Det handler om prioriteringer, og akkurat nå trenger kroppen din at du prioriterer to timer med hvile fremfor en time med trening.

Anonymkode: 65fb5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er trening likestilt med andre ting ansvarlige mennesker bare gjør. Rett og slett et must, minst tre ganger i uken. Det er uansvarlig å være i dårlig form, for eksempel å ha dårlig kondis eller svak muskulatur i rygg som øker risiko for ryggplager. Forstår ærlig talt ikke hvorfor vedlikehold av egen kropp er mer «prioriteringssak» enn vedlikehold av hus, å betale regninger, pleie familieforhold osv. Ja, jeg tenker faktisk: ta deg sammen.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg leser bakgrunnen for spørsmålet ditt, og en del av svarene du har fått, forstår jeg hvorfor noen velger å leie "Strava-jockeys".  Rett og slett for å slippe negative kommentarer og lettvinte forslag.

Ts, du har en fullpakket hverdag samtidig som du er i en vektreduksjonsprosses (og derfor er i energiunderskudd).  Føler du at du ikke har overskudd til trening har det sin naturlige forklaring: du har ikke overskudd til trening akkurat nå.  Og det må du ta hensyn til.

Kroppen og helsa først. Sier kroppen at den trenger hvile, da er det riktig å gi den hvile.

Det handler om prioriteringer, og akkurat nå trenger kroppen din at du prioriterer to timer med hvile fremfor en time med trening.

Anonymkode: 65fb5...a6a

Helt uenig i det du skriver. Kroppen og helsen først- JA. Men kroppen kropp og helse trenger bevegelse, kondisjon og muskulatur. Og ja, ts er i vektreduksjonsfase, men da er det faktisk bedre å spise litt mer (400 kcal) og så trene så man brenner 400 kcal også. Hvis hun har lite energi.

Forstår ikke hvorfor du så bastant påstår at hun trenger hvile. Absolutt all forskning (!!) sier jo trening er det mest helsefremmende man kan gjøre. Jo mer ts hviler, jo slappere blir hun og jo mer må hub hvile. Altså en ond sirkel.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt uenig i det du skriver. Kroppen og helsen først- JA. Men kroppen kropp og helse trenger bevegelse, kondisjon og muskulatur. Og ja, ts er i vektreduksjonsfase, men da er det faktisk bedre å spise litt mer (400 kcal) og så trene så man brenner 400 kcal også. Hvis hun har lite energi.

Forstår ikke hvorfor du så bastant påstår at hun trenger hvile. Absolutt all forskning (!!) sier jo trening er det mest helsefremmende man kan gjøre. Jo mer ts hviler, jo slappere blir hun og jo mer må hub hvile. Altså en ond sirkel.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Og jeg VAR den som Jobbet, studerte, hadde fullt familieliv osv, OG trente for enhver pris.  Jeg VAR den som ikke lyttet til kroppen, og hvilte ved behov.

Jeg ER den som 20 år senere sliter med senvirkningene av at jeg ikke lyttet til kroppen den gangen.

Anonymkode: 65fb5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg VAR den som Jobbet, studerte, hadde fullt familieliv osv, OG trente for enhver pris.  Jeg VAR den som ikke lyttet til kroppen, og hvilte ved behov.

Jeg ER den som 20 år senere sliter med senvirkningene av at jeg ikke lyttet til kroppen den gangen.

Anonymkode: 65fb5...a6a

Og da er du sikker på at det var treningen som var utslagsgivende? Mest sannsynlig var treningen positivt for deg, men alt det andre ble for mye. Høres ut som at du heller burde trappet ned det andre.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg VAR den som Jobbet, studerte, hadde fullt familieliv osv, OG trente for enhver pris.  Jeg VAR den som ikke lyttet til kroppen, og hvilte ved behov.

Jeg ER den som 20 år senere sliter med senvirkningene av at jeg ikke lyttet til kroppen den gangen.

Anonymkode: 65fb5...a6a

Og forresten, Ts trener ikke, men hun ligger heller ikke passiv på sofaen. Hun er hverdagsaktiv de fleste våkne timer av døgnet, og det er mer enn nok for henne akkurat nå.

Anonymkode: 65fb5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og da er du sikker på at det var treningen som var utslagsgivende? Mest sannsynlig var treningen positivt for deg, men alt det andre ble for mye. Høres ut som at du heller burde trappet ned det andre.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Selvsagt var der summen av alt som førte til kollapsen. Det sier seg selv. Men når jeg var aktiv 15 timer i døgnet var det ikke helsemessig nødvendig å trene i tillegg. 

 

Anonymkode: 65fb5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt var der summen av alt som førte til kollapsen. Det sier seg selv. Men når jeg var aktiv 15 timer i døgnet var det ikke helsemessig nødvendig å trene i tillegg. 

 

Anonymkode: 65fb5...a6a

Summen av alt ja. Nettopp det jeg sier! Men hvis du hadde satt helsen først hadde du heller droppet noe av det andre, slik at du hadde hatt tid til både trening og litt hvile. Beklager at jeg er kverulant, forstår at det kanskje ikke var realistisk for deg.

Men forstår bare at trening er nederst på prioriteringslisten når det er så ekstremt viktig for helsen. Både for den enkelte og for samfunnet. Personlig blir jeg forbanna (inni meg) når kollegaer som ikke for eksempel trener styrketrening er sykemeldt pga. ryggplager. Det burde ikke vært lov.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg er trening likestilt med andre ting ansvarlige mennesker bare gjør. Rett og slett et must, minst tre ganger i uken. Det er uansvarlig å være i dårlig form, for eksempel å ha dårlig kondis eller svak muskulatur i rygg som øker risiko for ryggplager. Forstår ærlig talt ikke hvorfor vedlikehold av egen kropp er mer «prioriteringssak» enn vedlikehold av hus, å betale regninger, pleie familieforhold osv. Ja, jeg tenker faktisk: ta deg sammen.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Leser du bøker? Går på teater? Hører på klassisk musikk?

Anonymkode: fc4a6...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt uenig i det du skriver. Kroppen og helsen først- JA. Men kroppen kropp og helse trenger bevegelse, kondisjon og muskulatur. Og ja, ts er i vektreduksjonsfase, men da er det faktisk bedre å spise litt mer (400 kcal) og så trene så man brenner 400 kcal også. Hvis hun har lite energi.

Forstår ikke hvorfor du så bastant påstår at hun trenger hvile. Absolutt all forskning (!!) sier jo trening er det mest helsefremmende man kan gjøre. Jo mer ts hviler, jo slappere blir hun og jo mer må hub hvile. Altså en ond sirkel.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Du kan altså ingenting. Min datter er toppidrettsutøver. Det første vi diskuterte på avanserte kurs i sunn idrett, er tilstrekkelig med søvn og hvile for å kunne prestere. Man får heller ikke inn noen gode økter når man er utslitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og da er du sikker på at det var treningen som var utslagsgivende? Mest sannsynlig var treningen positivt for deg, men alt det andre ble for mye. Høres ut som at du heller burde trappet ned det andre.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Ja da, trappe ned barn, jobb og ekteskap. Blir bra, det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Summen av alt ja. Nettopp det jeg sier! Men hvis du hadde satt helsen først hadde du heller droppet noe av det andre, slik at du hadde hatt tid til både trening og litt hvile. Beklager at jeg er kverulant, forstår at det kanskje ikke var realistisk for deg.

Men forstår bare at trening er nederst på prioriteringslisten når det er så ekstremt viktig for helsen. Både for den enkelte og for samfunnet. Personlig blir jeg forbanna (inni meg) når kollegaer som ikke for eksempel trener styrketrening er sykemeldt pga. ryggplager. Det burde ikke vært lov.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Det er også viktig for samfunnet at par opprettholder samliv og sexliv. Noe mange driter I, så lenge de får trent.

Anonymkode: fc4a6...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kroppen og helsa først. Sier kroppen at den trenger hvile, da er det riktig å gi den hvile.

Det handler om prioriteringer, og akkurat nå trenger kroppen din at du prioriterer to timer med hvile fremfor en time med trening.

Anonymkode: 65fb5...a6a

Kroppen min sier alltid at den trenger netflix og bamsemums. Bør jeg lytte til kroppen da?

Anonymkode: 8c4e3...d71

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På generelt grunnlag vil jeg påstå det er latskap å ikke prioritere det viktigste du har, helsen. 
 

har du mye som opptar tid? Ja. Er det rart å føle seg sliten? Nei. Påvirker det energinivået og utholdenhet at en ikke trener? Definitivt. 
 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg lagt inn minimum 30 min trening hjemme med litt intensitet/puls. Dette vil ha god effekt når utgangspunktet er der det er.  Det fine ved økt aktivitet erat det gjerne påvirker hva en konsumerer ellers positivt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (17 minutter siden):

Du kan altså ingenting. Min datter er toppidrettsutøver. Det første vi diskuterte på avanserte kurs i sunn idrett, er tilstrekkelig med søvn og hvile for å kunne prestere. Man får heller ikke inn noen gode økter når man er utslitt.

Men det er for en som du sier - toppidrettsutøver. Når utgangspunktet er dårlig form og helse, er det andre ting det må tas tak i først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (58 minutter siden):

Du kan altså ingenting. Min datter er toppidrettsutøver. Det første vi diskuterte på avanserte kurs i sunn idrett, er tilstrekkelig med søvn og hvile for å kunne prestere. Man får heller ikke inn noen gode økter når man er utslitt.

Ikke uenig i det. Men stusser på at trening liksom er helt ok å bortprioritere. Mye annet folk driver med som er mindre viktig, også familiefolk. Jeg prioriterer f. eks trening foran at barna mine skal få drive med mer enn én aktivitet. Egoistisk? Nei. De får en mor med god helse og mindre risiko for alt av sykdommer.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser du bøker? Går på teater? Hører på klassisk musikk?

Anonymkode: fc4a6...736

Jeg leser bøker i ferier. Hvis du tror at å gå på teater gir samme helsefordeler som å trene bør du lese deg litt opp. De fleste får dessuten «hjernetrim» på jobben, hvertfall jeg.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg leser bøker i ferier. Hvis du tror at å gå på teater gir samme helsefordeler som å trene bør du lese deg litt opp. De fleste får dessuten «hjernetrim» på jobben, hvertfall jeg.

Anonymkode: e1a6b...f8c

Jeg har lest meg opp. Trening av hjernen forebygger blant annet demens. Men det er typisk norsk å fokusere utelukkende på kroppen, og ellers bli dummere og dummere med årene som går.

Anonymkode: fc4a6...736

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Push på den syklingen, det er jo på tide for lenge siden. 
Og en så stor unge kan man fint ta med seg ut på en lekeplass/skole/i skogen og løpe intervaller mens de leker. Du trenger ikke se på de 100% av tiden. Jeg gjør det selv, setter de på skolen her borte også leker de mens jeg løper rundt der. 
Også kan du kjøpe Jørgine sin bok og få inspirasjon til hjemmetreningen så det ikke er ensformig lenger. 

Anonymkode: f91ea...2fc

Ja du, dette med syklingen har jeg prøvd, men å tvinge en unge (i hvert fall min) til å lære seg å sykle er som å ta en dagstur til månen - helt umulig 😄 

Men skal sjekke ut boka til Jørgine, takk for tips 😀

Anonymkode: 7a3f5...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har lest meg opp. Trening av hjernen forebygger blant annet demens. Men det er typisk norsk å fokusere utelukkende på kroppen, og ellers bli dummere og dummere med årene som går.

Anonymkode: fc4a6...736

For det første er det sunt for hjernen og det kognitive å trene fysisk. Dessuten er mye av forskningen på hjernetrim og demensforebygging gjort på eldre som ikke er i arbeid mer. Disse har svært godt av hjernetrim. Oss andre får brukt hjernen i jobben.

Synes ikke det er noe å trakte etter at vi skal bli som andre land som er mindre opptatt av fysisk helse enn oss nordmenn. Se til Spania eller Tyrkia. Der er det helt vanlig med 60-åringer som bruker gåstokk og beveger seg likt som 85-åringer her hjemme. Ikke noe å trakte etter. Tviler også på at disse har sunnere kognitiv helse enn oss nordmenn.

Så ser jeg gjerne en kilde på at akkurat teater er så utrolig bra for helsen. 

Anonymkode: e1a6b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...