Gå til innhold

«Det handler om prioritering» - trening i en travel hverdag

Catch-22
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Støtter alt dette. Det er mange øvelser som kan gjøres foran TVen, så hvis du har 2 timer til serier, så kanskje 45 første minuttene kan du gjøre øvelser, deretter sette feg ned?

Anonymkode: 9915a...3ff

Man kan til og med kjøpe seg en mølle, og gå/løpe MENS man ser på serier. 

Anonymkode: b5acc...e75

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når har du tid? Har du barn som kan være hjemme alene? 

Anonymkode: 7a3f5...d59

Man må ikke ut av huset for å trene. Tren hjemme. Yoga, calisthenics…

Anonymkode: 64cd2...dab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For min del handler det ikke om tid, men overskudd. Den ene timen jeg har til å slappe av i løpet av kvelden er jeg ikke villig til å ofre til trening, foruten min faste ridetime. Uten hvile blir jeg hverken god mamma eller en effektiv ansatt

Anonymkode: b1b43...179

Men grunnen til ar mange trener er jo nettopp å FÅ overskudd til å væte en god mamma og god ansatt (og samtidig ta en slag for god helse).

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Okei, jeg har ikke tilgang til barnevakt så ofte, og ikke en unge som overhodet hadde blitt med på løpetur 😅 Så fint du får det til ☺️

En seksåring bør jo lære seg å sykle snart? Så da ville jeg pusha litt på det. 

Anonymkode: 31111...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er en prioriteringssak, men det er også lov å ikke prioritere trening. 

For min del hadde jeg nok gjort det likevel, fordi jeg synes at jeg fortjener at kroppen min blir tatt vare på. Og fordi jeg er blitt gammel nok til å se verdien i det på lang sikt. 

Kan du ta en halvtime jogging et par ganger i uka, mens partneren din tar ungene? En av fordelene med å være to foreldre er jo at man kan dekke for hverandre så en an dere kan få litt egentid. Han kan ta unger og middag alene to av dagene, så gjør du det samme to andre dager? Eller han tar morgenstell innimellom, så kan du trene noen minutter før jobb?

Alternativt få litt hjelp hvis du er alene? Besteforeldre som kan gi ungene middag en dag i uka? Naboer eller andre bekjente som kan ta de minste en time? 
Når ungene blir 10 kan de begynne å hjelpe til med enkle middager, så du kan ta litt styrketrening mens de minste leker og eldste lager mat? 

Forstår veldig godt at det er vanskelig å komme seg ut kl 20, så jeg ville sett på løsninger som kunne gi små lommer med tid tidligere på dagen. 

Anonymkode: e1f5c...8b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du har vel nok nå. 

Anonymkode: b513d...c31

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan jo være at du har tatt på deg litt mye, med fire barn, full jobb og videreutdanning? Likevel har du jo faktisk tid, fremfor å se serie.

Anonymkode: b223c...83b

Så hun skal aldri la kroppen hvile, altså? Full fart 24 timer i døgnet?

Anonymkode: fc4a6...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger meg 21.00 og trener 06.00-07.00 

Trening er å prioritere deg selv og når du prioriterer deg selv prioriterer du faktisk barna. De har godt av en mor som har det godt. 

Ikke legg så mye i trening heller nødvendigvis.  

Hva med 20 minutter gåtur i rolig tempo kl 20.00? Prøv det i 5 dager, bare for å se hva du synes og så kan du gjøre deg opp en mening. 

Anonymkode: 1afa6...646

Altså. Hva er det med folk i Norge som tror at ALLE MÅ trene, og at man ikke har det godt hvis man ikke trener? Jeg har også fire barn, full jobb +, holder på å etablere egen bedrift for å gå over i et annet yrke. Mannen ukependler, så jeg er alene med alt mandag-torsdag. Barna er aktive i musikk og idrett, den mellomste er på kretslaget. Jeg er i tillegg kronisk syk, og sykdommen gjør at jeg føler meg DÅRLIGERE og mer utmattet av trening. Men nei, jeg skal selvfølgelig droppe å lese en bok på kvelden eller forberede meg til konsertene mine, og heller dra og trene. For da vil jeg føle meg SÅ mye bedre.

P.S. Jeg er ingen latsabb, og var langdistanseløper før jeg ble syk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaaa du er litt lat men samtidig ikke??? 

Tok 4 uker med 3 økter per uke før jeg begynte å kjenne på "lyst til å trene" og MER energi. Hver bidige gang var det en mental kamp å slepe seg ut døra etter siste ungen var lagt (har "bare" to stk under 4). Jeg ofrer dog kjærestetid og husarbeid (altså den siste finishen så huset er helt perfekt til dagen etter), men det er det verdt for jeg har gått ned 45kg og meldt meg på nybegynner-triatlon neste sommer(!!!) 

Anonymkode: 58d44...bb1

Nettopp. Du ofrer kjærestetid i den lille fritiden du har igjen. Mange forhold går til helvete fordi man plutselig er BARE foreldre, arbeidstakere og treningsjunkier. At småbarnsforeldre har sex 1 gang i måneden i snitt, er rett og slett tragisk, og en konsekvens av at man prioriterer seg selv over partid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg lever også et liv med full jobb og flere unger med alt det innebærer.

Når klokken er ca 2100 drar jeg på trening 4-5 kvelder i uken. Da er alt av lekser, kveldsmat, tur med hunden erc etc unnagjort.

Det krevde store mengder selvdisiplin å komme seg ut døren klokken 2100 for å trene i starten. Alt jeg ville var å legge meg på sofaen eller legge meg for natten.

Du er ikke lat. Det handler om selvdisiplin.

Anonymkode: 0577d...4af

Da har jeg et par spørsmål her:

1. Hvor mye kjærestetid har du og mannen?

2. Hvor ofte har dere sex?

Det kan oppleves som private spørsmål, men når du tilbringer 4-5 kvelder i uka med egentid, så kan det ikke være så veldig mye igjen til mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En bør ikke nedprioritere lesing for barn.

Anonymkode: 80c56...ea4

Eller sexlivet. De færreste menn gidder å opprettholde et samliv der dama heller drar og trener for å ha fjong kropp - når denne kroppen kun brukes til å jobbe, spise og sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det nok du som har misforstått noe kraftig. 

Jeg føler meg dausliten FØR jeg begynner å trene. Jeg trener for å få OPP energien. Og det er dette mange sliter med. De er sliten, hovedsaklig mentalt, og føler da ikke for å trene. Mens trening som regel hjelper mot akkurat den type slitenhet. 

Jeg har ikke dårlige økter, jeg har gode økter. Jeg føler meg dausliten før jeg begynner, men etter en 10-15 minutter er jeg ikke det lenger. 

Jeg løfter 2 ganger min egen kroppsvekt i markløft  og knebøy, klarer 13 pullups med egen kroppsvekt, og er godt over sntitet sterk for kvinner på min alder. Jeg har trent målrettet styrke i mange, mange år, også gjennom svangerskap og babytid. 

Du er klar over at løpebaner, av den typen de bruker i OL, er helt lik de som er rundt fotballbaner i det ganske land....? Er det "lett aktivering" å løpe i 13-14 km/h rundt en løpebane...? 

Hvorfor er løping og sykling til jobben mindre trening enn løping og sykling ellers....? Om man løper i 10 km/h, er det like mye trening om det nå er på vei til jobben, eller om det er på kveldstid. Det er MER trening når jeg løper til jobb, for da løper jeg med 5 kg ekstra på ryggen. Jeg kan gønne på og komme opp i sone 5 i motbakker, jeg kan kjøre fartslek, jeg får faktisk nøyaktig like mye trening ut av det om jeg løper til jobben som om jeg løper rundt i nabolaget kl ni om kvelden. 

Kan du forklare hvor galskapen er...? Jeg er også uhyre interessert i din teori om hvorfor endepunktet med løpingen/syklingen gjør at noe er trening, og noe ikke er det? Når man holder nøyaktig samme intensitet, og gjør nøyaktig de samme bevegelsene, i samme tempo? 

Anonymkode: b5acc...e75

Dausliten betyr at man ikke er i stand til å trene. Så det er nok det mentale du snakker om.

Jeg vet selv hva sliten betyr, energiløs. Da blir jeg IKKE bedre av å bruke energi :) 

Anonymkode: 8f3a6...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22 skrev (14 timer siden):

Det er jo sant. Jeg føler bare det er litt ovenfra og ned-kommentar. Ergo «du prioriterer FEIL». Hva er feil liksom.. men ja, små bekker blir stor elv! 😃👏🏼

Med 4 barn og husarbeid får du vel mye bevegelse. Trening må ikke være på et treningstudio, eller løping ute. 

Anonymkode: aeb66...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dausliten betyr at man ikke er i stand til å trene. Så det er nok det mentale du snakker om.

Jeg vet selv hva sliten betyr, energiløs. Da blir jeg IKKE bedre av å bruke energi :) 

Nettopp. Mange er altfor dårlige til å lytte til kroppens signaler. "Du må bare tvinge deg til å trene, så går det seg til". Vel. Kroppen prøver å fortelle deg noe. Lytt til den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han er for stor for vogn og bæresele osv. (blir 6 tidlig neste år) og nekter å lære seg å sykle 😅 Jeg trener litt hjemme, men synes det blir så ensformig og skulle gjerne tatt meg en løpetur innimellom. Økonomisk er det litt utfordrende å forsvare barnevakt for akkurat trening og, men det er sikkert mulig for andre 😊

Push på den syklingen, det er jo på tide for lenge siden. 
Og en så stor unge kan man fint ta med seg ut på en lekeplass/skole/i skogen og løpe intervaller mens de leker. Du trenger ikke se på de 100% av tiden. Jeg gjør det selv, setter de på skolen her borte også leker de mens jeg løper rundt der. 
Også kan du kjøpe Jørgine sin bok og få inspirasjon til hjemmetreningen så det ikke er ensformig lenger. 

Anonymkode: f91ea...2fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nettopp. Mange er altfor dårlige til å lytte til kroppens signaler. "Du må bare tvinge deg til å trene, så går det seg til". Vel. Kroppen prøver å fortelle deg noe. Lytt til den.

Det kan jeg alt om :) Nå i dag vet JEG hva som passer for MEG...lever etter dette :) Driver du med styrketrening så er poenget å være klar for neste økt, kaster ikke bort tid på halveisøkter lenger bare fordi man MÅ trene....

Da går jeg heller en gåtur rolig, eller sykler...å være utendørs er godt for det mentale uten pulstrening også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22 skrev (14 timer siden):

Jeg er så lei av folk som sier til meg «det handler om prioriteringer» når det faktisk handler om dauslitenhet. 
Men, er jeg egentlig lat? 
Hvorfor er jeg dausliten? 
Er normalen å være durecellkanin? 

kontekst:

4 barn og alt det medfører, hus og hjem, jobber 100%, tar videreutdanning og bruker de siste 1-2 timene på kveldene på sofaen med serie eller hobby. 

er jeg unormal som er helt fis ferdig klokka 20? 

Er det dårlig/latskap av meg å ikke prioritere å dra å trene klokka 20? 

jeg ønsker ærlige svar. For akkurat nå er jeg bare lei meg for at jeg hverken har tid (?) eller ork til å trene. Føler kapasiteten min er maxet. Men er det andre som er i liknende situasjon som faktisk orker å trene? Og anbefaler å prioritere det? 

jeg føler at 4 barns-faktoren er det som velter lasset for meg. Nå går dét fint altså. Men trene på topp da…? 

har lyst til å ha lyst. Men det hadde jo vært deilig å få validert at «herregud du har vel nok» også 🤣

eller - så må det skjerpings til. Og det kan jeg alltids gjøre! Hvis det er normalen. Vil jo være normal! 😅👏🏼

Med så fulle fager så får du aktivitet nok bare ved å være våken. La det være med det, livet vil endre seg og du får mer tid senere, da kan du gjøre andre valg om du vil. 
ønsker du mer aktivitet i hverdagen så legg de inn i hverdagen, noen knebøy her, gå ekstra der, ta trappen, parker lengre unna butikken etc. 

Anonymkode: 69d14...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det lureste er å få det inn i hverdagen og ikke at det må prioritere ekstra tid. Gå/sykle mer istedenfor bil, ta trappene istedenfor rulletrappa/heis osv. 

Anonymkode: d2a24...bff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Å sykle og ta trappa tar selvsagt noe lenger tid, men at det ikke blir et eget punkt som må gjøres å få tid/overskudd til, men altså innarbeidet i det daglige var det jeg mente. Fysisk aktivitet er veldig viktig, man må ikke nødvendigvis direkte trene.)

Anonymkode: d2a24...bff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix_

At det handler om prioritering er på sett og vis riktig. Man kan alltids prioritere det som er viktigst og man får kabalen til å gå bort om man ofrer noe man liker godt for noe man bare må gjøre. For eksempel kunne du brukt de 1-2 siste timene på kveldene til å trene, eventuelt bare 45 minutter av de. Hadde kanskje vært nok med bare 20 minutter også. Men, i en ellers hektisk hverdag hvor det skjer noe konstant så kan jo dette bli fryktelig slitsomt på sikt. Samtidig er trening viktig og bra for helsa, men de aller fleste trener ikke nok (trener ikke selv, jeg har bare mange tanker, burde trent men er både deprimert og lat).

Om du har fire barn, et hus å ta vare på, jobber 100% og i tillegg driver med videreutdanning så sier det seg selv at tiden ikke strekker til her. Selvsagt kan noen mene at du burde fått færre barn, gått ned i stillingsprosent, droppet videreutdanning og det som er. Er også noen som mener at du ikke burde jobbe, bare være hjemme med barna, lage mat og da ha tid til å ta vare på deg selv og trene. Men jeg tror ikke vi skal bry oss så veldig mye om hva alle tenker. 

Jeg er enslig, barnløs, aner ikke hvordan det er å stå i en skikkelig travel hverdag. Jeg har en travel jobb, men kan ikke relatere til din situasjon. Likevel vil jeg komme med et forslag: gå ned i stillingsprosent. Da kan du ha tid til å trene og gjøre andre ting du har lyst til. Eventuelt spare det å ha en mer aktiv livsstil til du er ferdig med videreutdanningen. 

Helsa er det viktigste du har, den må du ta vare på. Det betyr at trening er viktig, men likeså viktig å ødelegge seg selv. I ditt tilfelle hadde jeg aldri orka en treningsøkt på kvelden. 

Du er veldig normal, sett bort ifra at du har mange barn, det er ikke så vanlig i dag. :) Internett og sosiale medier gir oss et inntrykk av at alle andre er supermennesker. Dette stemmer rett og slett ikke. 3-barns moren du ser som trener daglig, har perfekte unger og tilsynelatende perfekt hjem - samt en jobb, har trolig mer svin på skog enn du aner. Kanskje hun ikke følger barna sine bra nok opp, kanskje hun lager dårlig mat, kanskje huset hennes ser bomba ut når det ikke skal tas bilder for sosiale medier. Kanskje ekteskapet til mannen er dødt og huset har en vond atmosfære. Det kan være så mangt.

Ingen er perfekte. Vil du trene så kan du prøve å finne tid til det. Det finnes korte videoer på for eksempel youtube som du kan følge, 20 minutters økter osv. En gåtur kan være bra. 

Gjør noen ting i hverdagen som er bra for deg som du rett og slett bare må, så må du også huske å prioritere hobbyer og livsglede for å faktisk ha det bra. Så er det på tide å drite i hva andre mener og spesielt hva samfunnet forventer av deg. Vi kvinner er utrolig uheldige her, det forventes konstant at vi skal sette alle først, ikke prioritere oss selv, vi skal ofre alt vi har for andres glede og velvære. Det er en grunn til at enkelte ser ned på kvinner som prioriterer seg selv og ikke vier hele livet sitt til å ivareta andre, føde barn og ta vare på hus og hjem. Dette er så jævlig og det er vanskelig å ignorere, men klarer man det vil man nok få det veldig godt med seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han er for stor for vogn og bæresele osv. (blir 6 tidlig neste år) og nekter å lære seg å sykle 😅 Jeg trener litt hjemme, men synes det blir så ensformig og skulle gjerne tatt meg en løpetur innimellom. Økonomisk er det litt utfordrende å forsvare barnevakt for akkurat trening og, men det er sikkert mulig for andre 😊

Om bare et par år er det enklere, da kan han være alene mens du jogger en tur. :)

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å trene uten mål og mening er ikke noe poeng, å være dausliten når du trener gjør du noe feil. Du har misforstått trening.

Altfor mange presser seg gjennom dårlig økter, bare fordi at de SKAL tren.

Skal se du trene styrketrening målrettet med vektøkning for hver økt når du er dausliten...lykke til med det :D 

Å løpe rundt en fotballbane er jo ikke trening, men lett aktivering. Sykle/løpe til jobben er bra det, aktivering. Men ikke trening i mine øyne.

Hele opplegget du beskriver er jo galskap.

Snakk for deg sjæl. Jeg kan fint trene når jeg er dausliten, og har god utvikling i styrke. 

Hvorfor er ikke løping trening? 🧐 Wtf? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå kommer du jo opp med egne definisjoner. For svært mange yrkesaktivitet mennesker handler begrepet dausliten om at man er dausliten i hodet og man er fysisk sliten - men man er ikke fysisk utslitt og tom for energi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...