Gå til innhold

«Det handler om prioritering» - trening i en travel hverdag


Catch-22

Anbefalte innlegg

Du er jo åpenbart ikke lat, som jobber 100 %, tar videreutdanning og følger opp 4 barn. Jeg trener en del, men slapper også av langt mer enn deg  

Ja, du har strengt tatt tiden, men jeg kan tenke meg at der det butter mest, er konsentrasjonen og initiativet til å organisere enda en ting, særlig klokka åtte-ni på kvelden etter en dag med ca en million prioriteringer og valg. Å bygge en ny vane tar krefter mentalt. 

Om du ønsker, kan du en dag det er litt mer pause, legge en plan. Hva, når, hvor. Helt konkret, så når du står der og skal i gang, vet du akkurat hva du skal gjøre, og at det er akkurat nå du skal gjøre det.

Da bør «hva» kanskje helst være noe kortvarig som ikke krever klesskift og dusj med mindre du skal dusje uansett, «når» være før kvelden, og «hvor» være nær der du er allerede. Det har ikke så stor betydning akkurat hva du gjør, poenget er å bygge en vane. Så kan du utvide etter hvert når selve vanen er etablert. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt handler om prioriteringer ja. Men samtidig er det helt greit å i perioder måtte velge bort trening, eller andre ting.

Klart med 4 barn, jobb og videreutdanning har du jo mer enn nok. Selvsagt, om du får lagt inn 20 min trening eller en tur så er det flott. Men ikke ha dårlig samvittighet for at akkurat nå er livet ditt sånn det er. 

Anonymkode: a97e5...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22 skrev (10 timer siden):

Godt svar 😃 takk! 
det er nok mer hobby og pensum som trumfer lista. TV-en står vel egentlig bare på i bakgrunn 😂 zzzz. 

Hva med å tenke på trening på en litt annen måte enn at det må prioriteres 1 time over TV tid på kvelden? 

Jeg reiser mye, og jobber mye. Og brukte ofte det som unnskyldning. "ikke plass til treningssko i handbagasje", kjøpte meg da et par hvite sneakers som både fungerer som reise-sko og trenings-sko. "orker ikke etter reise og 12 timer på kontoret". Begynte å gå ut i trappeoppgangen og gikk 10 etasjer ca tre ganger om dagen. 

Tenkte ut andre løsninger. Er første møtet 9, rekker jeg en løpetur på morgenen. Jeg har en rekke treningsvideoer på 10 minutter klar på PC, og tar de gjerne i vanlige klær, på et hotellrom, i egen stue.. Plusser på med 10 til om det er tid. Eller tar 10 minutter med stående bein-øvelser mens jeg ser på TV, før jeg setter meg ned på sofaen. 

Jeg er mye i telefon, har begynt å gå en tur, både hjemme og på kontoret, når jeg tar telefoner. 

Anonymkode: af78a...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo om prioriteringer, men det er ikke latskap som påvirker alle prioriteringene. Du er jo slett ikke lat, ts. 

Men det trenger ikke være alt eller ingenting. Kan du få til to økter i uka på 40 minutter? Joggetur, intervaller, hjemmetrening? Det kan være før barna står opp (mer realistisk når de er tenåringer kanskje 😂), mens barna ser tv, eller etter de har lagt seg. Eller i helgene. 

Jeg trener mens mannen legger barn, og nå som barna er større får jeg oftere mulighet til å trene etter middag men før ungenes leggetid. Men jeg har bare halvparten så mange unger da, det har mye å si. 😅

Omså ti minutter løping har positiv effekt på helsa, så 2x10 minutter i uka kan være en nødløsning til livet ser litt annerledes ut. 

All honnør til deg med 4 barn og full jobb OG videreutdanning! 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tja. Du kan jo nedprioritere søvn, middagslaging, lesing for barn, sexlivet osv. og trene i stedet. Sånn sett stemmer jo påstanden. 

Men hvem gidder vel det. 

Anonymkode: 5ad92...00c

Caroline Berg Eriksen kanskje 

Anonymkode: 8afd1...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med trening er jo at du FÅR energi av det. Så ja, jeg mener du burde ta deg sammen og komme deg på trening kanskje tre ganger i uken. 

Anonymkode: e1a6b...f8c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er egentlig en dårlig unnskyldning. Stress er vel grunnen til at du føler deg sliten. Du kan fint bruke en halv time fra klokken 20.00 på å gå deg en tur. Det vil hjelpe på stresset og jeg kan nesten garantere at du ikke blir mer sliten av det. 

Anonymkode: 111ab...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke trene på kveldstid, så trener 1 dag i uken med skikkelig baseløft i stedet. Det er søndagen etter hviledag på lørdagen....slik ble det for meg når jeg måtte jobbe man-fredag igjen. Ingen energi etter en arbeidsdag, da må jeg lage maten min og hvile til leggetid.

2 dager i uken er optimalt for min del, men skikkelig løfting. Mange tror det handler om å trene masse, mange dager i uken. Helt feil, du må ha hvile og restutisjon. Dele opp kroppen skaper også flere økter, ikke gjør det. Bygg opp grunnstyrke.

Så om du klarer søndagen, så kanskje en kveld i uka er det fint :) 

Anonymkode: 8f3a6...b43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan ikke trene på kveldstid, så trener 1 dag i uken med skikkelig baseløft i stedet. Det er søndagen etter hviledag på lørdagen....slik ble det for meg når jeg måtte jobbe man-fredag igjen. Ingen energi etter en arbeidsdag, da må jeg lage maten min og hvile til leggetid.

2 dager i uken er optimalt for min del, men skikkelig løfting. Mange tror det handler om å trene masse, mange dager i uken. Helt feil, du må ha hvile og restutisjon. Dele opp kroppen skaper også flere økter, ikke gjør det. Bygg opp grunnstyrke.

Så om du klarer søndagen, så kanskje en kveld i uka er det fint :) 

Anonymkode: 8f3a6...b43

Har forøvrig konkurrert i styrkeløft før, trente 5 dager i uken da.

Anonymkode: 8f3a6...b43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at i en sånn hverdag skal du være fornøyd om du f.eks kan snike inn et kvarters tur i lunsjen, prioritere å ta trappene ute på farten og fokusere på aktivitet i daglige gjøremål. Husarbeid er også aktivitet, og det kommer en tid der du er mindre travel og kan orke mer. Ikke vits å kjøre seg helt i graven med fulle dager fordi man føler seg dårlig av alt andre får tid til :) 

Anonymkode: 5c0f2...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man er dausliten, kan man trene. 

Jeg har full forståelse for at man ikke VIL trene, og at man faktisk vil unne seg en time på sofaen i stedet, når det har vært fullt haraball hele dagen. Men det er like fullt en prioritering man gjør. 

Jeg er ofte dausliten, men trener likevel. 

Jeg har også et hektisk liv, men jeg går inn for å skape muligheter, og gripe alle mulighetene som byr seg. Jeg har løpt til/fra jobben - med en tung utvikler-laptop, klesskift, osv i sekken. Jeg har syklet til jobb for å trene. Jeg har vært hun rare som løper runder rundt fotballbanen mens ungene trener/spiller kamp. Jeg har spist lunsj ved pulten fordi jeg har brukt lunsjpausen til å trene. Jeg har stått opp kl 5 for å trene. Jeg har løpt hjem fra besøk mens mannen har kjørt ungene. 

Anonymkode: b5acc...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et veldig hektisk liv, jeg er bare litt lat og jeg er jo sliten etter jobb da. Men ingen unger.

Så jeg skjønner deg godt 😂

Men nå skal jeg si noe du sikkert har hørt før og som jeg burde si til meg selv også: Når man først begynner å trene, så er det et slit, et ork, en indre mental kamp å dra seg ut døren. Men jeg er i all fall sånn at når jeg først kommer inni det, så får jeg treningslyst, jeg blir rastløs om jeg ikke trener, jeg klør etter å ta på meg joggeskoene. Man får mer energi generelt. Og ikke minst så slutter man å se på det å trene som et ork, men mer en glede.

Det er jo egentlig ikke en veldig vanskelig vane å lage seg. Men man må bite tennene sammen de første ukene og gjøre noe man ikke vil. I starten kan målet bare være det å ta på seg joggeskoene eller rulle ut matten i stua og sette på hjemmeprogrammet eller gå på treningssenteret - bare sette i gang en økt liksom. Så trener du akkurat så mye eller lite som du orker, noen økter blir korte og andre lange. Men du skal ikke hoppe over, du skal ikke kjenne på at du er sliten, du skal bare ta på deg joggeskoene og komme deg ut. Det er sånn man lager en vane. Og når du først har satt i gang en økt så er det enkelt å trene, på en måte - om det gir mening :) Dørstokkmila er den første som må bekjempes.

Anonymkode: 4c5c9...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at jeg er enig i at det handler om prioriteringer, men noen prioriteringer er sånn at trening faktisk må utgå.

Jeg bestemte meg for å gå ned i vekt i vår, og har nå gått ned nesten 20 kg. Mye av det ved å presse inn 1-2 timer gåtur/rolig jogging hver dag. 

Det jeg har prioritert ned:

- lunsjpausen brukes nå kun til trening, aldri sosialisering med kollegaer

- jeg rekker "vanlig" husarbeid, men inni skap og boder og sånt ser det BOMBET ut, det var fint der tidligere for da hadde jeg tid til sånt

- har endt opp med å dytte halvparten av leksehjelpen over på mannen min, som ikke er minste pedagogisk, og det gjør såpass vondt å høre på dem at den må jeg nesten ta tilbake (har en førsteklassing og en andreklassing, så de trenger hjelp hver dag)

- jeg må ha nok søvn for å fungere i hverdagen, så når treningen dytter husarbeidet og "gjøre klart til neste dag"-aktivitetene til sent på kveld, så er det leggetid så fort de er ferdige - blir lite kjærestetid med mannen, og lite sex

 

Alt i alt ser jeg veldig frem til å nå målvekten og bare trenge å vedlikeholde, så jeg får igjen litt tid til å gjøre husarbeid og sånt.

Det jeg IKKE har prioritert ned er tid med ungene generelt, de får fremdeles lest både en og to bøker på senga hver kveld, sitte på fanget når de ber om det, jeg følger på fritidsaktiviteter og tar de med på turer og sånt. 

 

 

Anonymkode: ea894...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og ungen sover bare samtidig som deg? Ungen klarer seg heller ikke en halvtime foran tv alene uten konstant oppmerksomhet? Du kan ikke engang gjøre noen treningsøvelser en halvtimes tid på stuegulvet foran sofaen/lekegrinda?

Men hvis du må holde/bære ungen hele tiden, så har du jo treningen der. Bruk ungen. Ta knebøy med ungen i armene, ta hip thrust med ungen på magen, pushup med ungen på ryggen. Ta løpeturen med ungen på ryggen eller i vogn.

Anonymkode: f0e8b...b32

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ungene løper jo ikke, det er jo vogn, sykkel og slikt. Og igjen, man må finne mulighetene. Jeg hadde som sagt funnet en barnevakt, det er mulig å betale for. Også finnes det *mye* man kan gjøre hjemme. Kjøp Jørgine sin bok, der er det kun hjemmetrening, uten utstyr.

Anonymkode: f91ea...2fc

Han er for stor for vogn og bæresele osv. (blir 6 tidlig neste år) og nekter å lære seg å sykle 😅 Jeg trener litt hjemme, men synes det blir så ensformig og skulle gjerne tatt meg en løpetur innimellom. Økonomisk er det litt utfordrende å forsvare barnevakt for akkurat trening og, men det er sikkert mulig for andre 😊

Anonymkode: 7a3f5...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Selv om man er dausliten, kan man trene. 

Jeg har full forståelse for at man ikke VIL trene, og at man faktisk vil unne seg en time på sofaen i stedet, når det har vært fullt haraball hele dagen. Men det er like fullt en prioritering man gjør. 

Jeg er ofte dausliten, men trener likevel. 

Jeg har også et hektisk liv, men jeg går inn for å skape muligheter, og gripe alle mulighetene som byr seg. Jeg har løpt til/fra jobben - med en tung utvikler-laptop, klesskift, osv i sekken. Jeg har syklet til jobb for å trene. Jeg har vært hun rare som løper runder rundt fotballbanen mens ungene trener/spiller kamp. Jeg har spist lunsj ved pulten fordi jeg har brukt lunsjpausen til å trene. Jeg har stått opp kl 5 for å trene. Jeg har løpt hjem fra besøk mens mannen har kjørt ungene. 

Anonymkode: b5acc...e75

Å trene uten mål og mening er ikke noe poeng, å være dausliten når du trener gjør du noe feil. Du har misforstått trening.

Altfor mange presser seg gjennom dårlig økter, bare fordi at de SKAL tren.

Skal se du trene styrketrening målrettet med vektøkning for hver økt når du er dausliten...lykke til med det :D 

Å løpe rundt en fotballbane er jo ikke trening, men lett aktivering. Sykle/løpe til jobben er bra det, aktivering. Men ikke trening i mine øyne.

Hele opplegget du beskriver er jo galskap.

Anonymkode: 8f3a6...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22 skrev (13 timer siden):

Jeg er så lei av folk som sier til meg «det handler om prioriteringer» når det faktisk handler om dauslitenhet. 
Men, er jeg egentlig lat? 
Hvorfor er jeg dausliten? 
Er normalen å være durecellkanin? 
 

kontekst:

4 barn og alt det medfører, hus og hjem, jobber 100%, tar videreutdanning og bruker de siste 1-2 timene på kveldene på sofaen med serie eller hobby. 
 

er jeg unormal som er helt fis ferdig klokka 20? 
 

Er det dårlig/latskap av meg å ikke prioritere å dra å trene klokka 20? 
 

jeg ønsker ærlige svar. For akkurat nå er jeg bare lei meg for at jeg hverken har tid (?) eller ork til å trene. Føler kapasiteten min er maxet. Men er det andre som er i liknende situasjon som faktisk orker å trene? Og anbefaler å prioritere det? 
 

jeg føler at 4 barns-faktoren er det som velter lasset for meg. Nå går dét fint altså. Men trene på topp da…? 
 

har lyst til å ha lyst. Men det hadde jo vært deilig å få validert at «herregud du har vel nok» også 🤣

eller - så må det skjerpings til. Og det kan jeg alltids gjøre! Hvis det er normalen. Vil jo være normal! 😅👏🏼

Jepp, alt er prioriteringer. Og jeg håper du heller prioriterer å være en god mor og kone (hvis du er det) enn å trene hvis det er noe som ikke gir deg så mye eller som koster mye å få gjort. Det er helt normalt å være sliten om kvelden med fire barn, jobb og hjem. Nå er jeg for gammel til at jeg rekker å få fire barn, jeg har ett og masse tid til å trene. Men hadde jeg kunne valgt hadde jeg glatt valgt fire barn og ingen tid til trening🥰 Gi deg selv en klapp på skulderen for mye bra arbeid innløpet av dagen!

Anonymkode: 862f1...04c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å trene uten mål og mening er ikke noe poeng, å være dausliten når du trener gjør du noe feil. Du har misforstått trening.

Altfor mange presser seg gjennom dårlig økter, bare fordi at de SKAL tren.

Skal se du trene styrketrening målrettet med vektøkning for hver økt når du er dausliten...lykke til med det :D 

Å løpe rundt en fotballbane er jo ikke trening, men lett aktivering. Sykle/løpe til jobben er bra det, aktivering. Men ikke trening i mine øyne.

Hele opplegget du beskriver er jo galskap.

Anonymkode: 8f3a6...b43

Her er det nok du som har misforstått noe kraftig. 

Jeg føler meg dausliten FØR jeg begynner å trene. Jeg trener for å få OPP energien. Og det er dette mange sliter med. De er sliten, hovedsaklig mentalt, og føler da ikke for å trene. Mens trening som regel hjelper mot akkurat den type slitenhet. 

Jeg har ikke dårlige økter, jeg har gode økter. Jeg føler meg dausliten før jeg begynner, men etter en 10-15 minutter er jeg ikke det lenger. 

Jeg løfter 2 ganger min egen kroppsvekt i markløft  og knebøy, klarer 13 pullups med egen kroppsvekt, og er godt over sntitet sterk for kvinner på min alder. Jeg har trent målrettet styrke i mange, mange år, også gjennom svangerskap og babytid. 

Du er klar over at løpebaner, av den typen de bruker i OL, er helt lik de som er rundt fotballbaner i det ganske land....? Er det "lett aktivering" å løpe i 13-14 km/h rundt en løpebane...? 

Hvorfor er løping og sykling til jobben mindre trening enn løping og sykling ellers....? Om man løper i 10 km/h, er det like mye trening om det nå er på vei til jobben, eller om det er på kveldstid. Det er MER trening når jeg løper til jobb, for da løper jeg med 5 kg ekstra på ryggen. Jeg kan gønne på og komme opp i sone 5 i motbakker, jeg kan kjøre fartslek, jeg får faktisk nøyaktig like mye trening ut av det om jeg løper til jobben som om jeg løper rundt i nabolaget kl ni om kvelden. 

Kan du forklare hvor galskapen er...? Jeg er også uhyre interessert i din teori om hvorfor endepunktet med løpingen/syklingen gjør at noe er trening, og noe ikke er det? Når man holder nøyaktig samme intensitet, og gjør nøyaktig de samme bevegelsene, i samme tempo? 

Anonymkode: b5acc...e75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg du har jo fire barn. Det er ganske mye arbeid så jeg forstår at du blir provosert når noen snakker om at det handler om prioriteringer. Det er sånn det er for dem, ikke nødvendigvis deg. Kansje du prioriterer en film, i stedet fordi det gir deg mer. 

Det er noe med å kjnne seg trøtt når man sitter inne klokka 8 på kvelden. Det gjør man virkelig. Men når du kommer ut i frisk luft kvikner du faktisk til. 

Jeg begynte å løpe litt om kvelden når barnet mitt var 7. Da la jeg han først, og så satt pappaen inne fordi han var trøtt, og så tok jeg en løpetur. Jeg løp vinter og sommer. på kvelden. Det er skikkelig hærlig å løpe på kvelden når det er solnedgang, feks. Alene ute, i solnedgang. I regn også. 

Det er litt slit å komme i gang, men etter en stund, så er det kroppen som etterspør aktiviteten. Og jeg har fått smalere liv, mindre rumpe, osv. :) Men ikke nødvendigvis gått ned i vekt desverre.

 

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med å tenke på trening på en litt annen måte enn at det må prioriteres 1 time over TV tid på kvelden? 

Jeg reiser mye, og jobber mye. Og brukte ofte det som unnskyldning. "ikke plass til treningssko i handbagasje", kjøpte meg da et par hvite sneakers som både fungerer som reise-sko og trenings-sko. "orker ikke etter reise og 12 timer på kontoret". Begynte å gå ut i trappeoppgangen og gikk 10 etasjer ca tre ganger om dagen. 

Tenkte ut andre løsninger. Er første møtet 9, rekker jeg en løpetur på morgenen. Jeg har en rekke treningsvideoer på 10 minutter klar på PC, og tar de gjerne i vanlige klær, på et hotellrom, i egen stue.. Plusser på med 10 til om det er tid. Eller tar 10 minutter med stående bein-øvelser mens jeg ser på TV, før jeg setter meg ned på sofaen. 

Jeg er mye i telefon, har begynt å gå en tur, både hjemme og på kontoret, når jeg tar telefoner. 

Anonymkode: af78a...2ef

Støtter alt dette. Det er mange øvelser som kan gjøres foran TVen, så hvis du har 2 timer til serier, så kanskje 45 første minuttene kan du gjøre øvelser, deretter sette feg ned?

Anonymkode: 9915a...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prioritert 4 (!!) barn, videreutdannelse og å se på serier, foran trening. Det er jo realiteten.

Anonymkode: 64cd2...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...