Gå til innhold

«Det handler om prioritering» - trening i en travel hverdag


Catch-22

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Unger er på skole og barnehage eller kan taes med i vogn. Jeg vil påstå at det er lettere når man er unger for da er man i farta uansett. 

Anonymkode: e5681...e88

Ja, jeg er nå på jobb mens barnet er i barnehagen da 😄 Går/sykler til jobb og barnehage, men det er så kort avstand at det ikke kan utgjøre noen trening 🤷‍♀️

Anonymkode: 7a3f5...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke prioritering det er å komme inn i rytmen. Bli vant med å løpe litt hver dag feks. Etterhvert vil kroppen crave aktiviteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22 skrev (Akkurat nå):

Ikke sant, - for er jeg lat fordi jeg er sliten og ønsker å slappe av da? Det er jo ikke farlig å være sliten. Men møter man «veggen» til slutt liksom? Derav spørsmålet mitt om «normalen» er å være duracellkanin.. for hvis jeg bare må pushe meg over den grensa, og at jeg får MER energi av å bare pushe på. Da må jeg jo bare kjøre på da 🤭

Jeg vil på ingen måte definere meg som duracellkanin altså😂😂 jeg er en introvert som elsker huset mitt og vil helst ikke ha planer i helgene. Jobber kontorjobb 8-1530 henter i barnehage, lager middag, underholder barn/gjør husarbeid/jobber litt til, legger barn og så enten krasjer vi på sofaen og ser Dagsnytt18 på reprise eller serien vi aldri har sett ferdig. ELLLER så fikser mannen kaoset av et hus mens jeg sleper meg ut, millimeter for millimeter til det jævla treningssenteret. 
 

Men er vanskelig å si siden vi ikke kjenner hverandre liksom? Har du en partner som på EKTE tar 50% hjemme og mentalt? Er jobben din helt ok eller er den intens og slitsom? Har du et ok mentalt utgangspunkt? Altså det er mange faktorer her før jeg egentlig kan si "kjør på dette sliter mange av oss med også". 

Anonymkode: 58d44...bb1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22 skrev (18 minutter siden):

Jeg er så lei av folk som sier til meg «det handler om prioriteringer» når det faktisk handler om dauslitenhet. 
Men, er jeg egentlig lat? 
Hvorfor er jeg dausliten? 
Er normalen å være durecellkanin? 
 

kontekst:

4 barn og alt det medfører, hus og hjem, jobber 100%, tar videreutdanning og bruker de siste 1-2 timene på kveldene på sofaen med serie eller hobby. 
 

er jeg unormal som er helt fis ferdig klokka 20? 
 

Er det dårlig/latskap av meg å ikke prioritere å dra å trene klokka 20? 
 

jeg ønsker ærlige svar. For akkurat nå er jeg bare lei meg for at jeg hverken har tid (?) eller ork til å trene. Føler kapasiteten min er maxet. Men er det andre som er i liknende situasjon som faktisk orker å trene? Og anbefaler å prioritere det? 
 

jeg føler at 4 barns-faktoren er det som velter lasset for meg. Nå går dét fint altså. Men trene på topp da…? 
 

har lyst til å ha lyst. Men det hadde jo vært deilig å få validert at «herregud du har vel nok» også 🤣

eller - så må det skjerpings til. Og det kan jeg alltids gjøre! Hvis det er normalen. Vil jo være normal! 😅👏🏼

Jeg har kun to barn og 80 % stilling og føler meg ofte så sliten om kvelden at jeg nesten sovner på sofaen. Jeg har en fridag i uken, da trener jeg gjerne litt eller bare slapper av - med god samvittighet. Lørdag morgen før barna våkner får jeg noen ganger trent en halvtime, men det blir aldri trening slik som før jeg fikk barn. 
 

Noen situps og pushups på kjøkkengulvet men middagen lages er vel det meste man kan få til i en travel hverdag. Har sett at de som trener mye og ofte, og kommer med utsagn om at det handler om prioritering gjerne er influensere som ikke har noe vanlig jobb de må møte opp til, eller så er det folk som har avlastning f.eks gjennom barnevakt. Det er ikke å forvente at man etter en lang dag skal bruke den ene timen før man legger seg til å trene fremfor å slappe av litt i sofaen. Det gidder ihvertfall ikke jeg. På ettermiddagene prioriterer å lage middager fra bunnen av og være sammen med barn. 

Anonymkode: 3da51...dfd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene med 4 barn, mer enn 100% jobb (helse), videreutdanning osv her og. Men jeg prioriterer absolutt treningen, for det gir meg masse energi og overskudd, er jo det som gjør at jeg overlever! 

Anonymkode: f91ea...2fc

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alene med 4 barn, mer enn 100% jobb (helse), videreutdanning osv her og. Men jeg prioriterer absolutt treningen, for det gir meg masse energi og overskudd, er jo det som gjør at jeg overlever! 

Anonymkode: f91ea...2fc

Når har du tid? Har du barn som kan være hjemme alene? 

Anonymkode: 7a3f5...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Catch-22 skrev (29 minutter siden):

Jeg er så lei av folk som sier til meg «det handler om prioriteringer» når det faktisk handler om dauslitenhet. 
Men, er jeg egentlig lat? 
Hvorfor er jeg dausliten? 
Er normalen å være durecellkanin? 
 

kontekst:

4 barn og alt det medfører, hus og hjem, jobber 100%, tar videreutdanning og bruker de siste 1-2 timene på kveldene på sofaen med serie eller hobby. 
 

er jeg unormal som er helt fis ferdig klokka 20? 
 

Er det dårlig/latskap av meg å ikke prioritere å dra å trene klokka 20? 
 

jeg ønsker ærlige svar. For akkurat nå er jeg bare lei meg for at jeg hverken har tid (?) eller ork til å trene. Føler kapasiteten min er maxet. Men er det andre som er i liknende situasjon som faktisk orker å trene? Og anbefaler å prioritere det? 
 

jeg føler at 4 barns-faktoren er det som velter lasset for meg. Nå går dét fint altså. Men trene på topp da…? 
 

har lyst til å ha lyst. Men det hadde jo vært deilig å få validert at «herregud du har vel nok» også 🤣

eller - så må det skjerpings til. Og det kan jeg alltids gjøre! Hvis det er normalen. Vil jo være normal! 😅👏🏼

Jeg lever også et liv med full jobb og flere unger med alt det innebærer.

Når klokken er ca 2100 drar jeg på trening 4-5 kvelder i uken. Da er alt av lekser, kveldsmat, tur med hunden erc etc unnagjort.

Det krevde store mengder selvdisiplin å komme seg ut døren klokken 2100 for å trene i starten. Alt jeg ville var å legge meg på sofaen eller legge meg for natten.

Du er ikke lat. Det handler om selvdisiplin.

Anonymkode: 0577d...4af

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke tren klokka 20! tren kl 16-17, rett etter jobb mens far til barna ordner med dem. Eller før jobb. Helt normalt å være skutt på kvelden etter legging. Det er ikke  noe godt tidspunkt for trening. 

Anonymkode: 9e25e...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det ikke om tid, men overskudd. Den ene timen jeg har til å slappe av i løpet av kvelden er jeg ikke villig til å ofre til trening, foruten min faste ridetime. Uten hvile blir jeg hverken god mamma eller en effektiv ansatt

Anonymkode: b1b43...179

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt utslitt i kroppen er det selvfølgelig ikke bra å trene og da er du på ingen måte lat dersom du velger å ligge på sofaen i stedet! Allikevel hører man jo stadig at styrketrening er gull verdt for oss kvinner i midtlivet og dette er noe jeg merker på meg selv også. Så jeg ville i alle fall forsøkt å få inn noen styrkeøvelser dersom du har fysisk overskudd. MEN det trenger ikke være så mye om gangen. Kjøp deg noen vekter og kjør noen sett med utfall og rdl's foran tv'n. Begynn i det små å se om det gir deg noe. To små økter per uke.

Jeg synes det ofte kan være digg med ei lita økt (typ 20-30 min.), litt tøying og en dusj dersom jeg har hengt i stroppen en hel dag. Da får jeg liksom kommet ned og tilbake inn i kroppen.

Men som du skriver, alle er forskjellig. Handler vel om å finne noe som føles digg for deg. For trening skal være digg etter min mening, hvis ikke blir det bare et hersens ork..

Anonymkode: aee25...934

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22 skrev (55 minutter siden):

Det er jo sant. Jeg føler bare det er litt ovenfra og ned-kommentar. Ergo «du prioriterer FEIL». Hva er feil liksom.. men ja, små bekker blir stor elv! 😃👏🏼

Men når kommer den kommentaren? Komer den helt ut av det blå? Eller når du sier "jeg har ikke tid, fordi jeg bruker to timer om dagen på sofaen foran tv eller hobbyer" ? 

En kort joggetur tar 20 minutter, så har du enda halvannen time til å se på tv. Kjøper du tredemølle eller spinningsykkel så kan du faktisk se på tv mens du trener.

Du kan velge å droppe sofaen og tv 2 dager i uka, da har du 2 dager med 1-2 timers trening... Du kan trene en time hver dag, og fortsatt ha tid til sofa. Du kan velge stå opp en halvtime tidligere å ta en kort økt.

Poenget mitt er at jo, det handler absolutt om prioriteringer, alle har tid til å legge inn noen korte treningsøkter i løpet av uken om de vil. Og samtidig så er det helt ok om du ikke vil trene, det er helt ok om du ikke prioriterer trening. Det er helt ok om du heller vil chille med mannen din.. men ikke klag på at du ikke har tid, når du faktisk velger sofaen.

Anonymkode: f0e8b...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når har du tid? Har du barn som kan være hjemme alene? 

Anonymkode: 7a3f5...d59

Jeg *tar* meg jo tiden. Har en tenåring som kan være alene, ingen andre. Men enten er pappa'n med de, eller min mamma, eller den eldste søsteren (hadde funnet en barnevakt ellers). Men jeg har også tatt med to små ut på løpeturer liksom. Alt går. 

Anonymkode: f91ea...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg *tar* meg jo tiden. Har en tenåring som kan være alene, ingen andre. Men enten er pappa'n med de, eller min mamma, eller den eldste søsteren (hadde funnet en barnevakt ellers). Men jeg har også tatt med to små ut på løpeturer liksom. Alt går. 

Anonymkode: f91ea...2fc

Okei, jeg har ikke tilgang til barnevakt så ofte, og ikke en unge som overhodet hadde blitt med på løpetur 😅 Så fint du får det til ☺️

Anonymkode: 7a3f5...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Okei, jeg har ikke tilgang til barnevakt så ofte, og ikke en unge som overhodet hadde blitt med på løpetur 😅 Så fint du får det til ☺️

Anonymkode: 7a3f5...d59

Og ungen sover bare samtidig som deg? Ungen klarer seg heller ikke en halvtime foran tv alene uten konstant oppmerksomhet? Du kan ikke engang gjøre noen treningsøvelser en halvtimes tid på stuegulvet foran sofaen/lekegrinda?

Men hvis du må holde/bære ungen hele tiden, så har du jo treningen der. Bruk ungen. Ta knebøy med ungen i armene, ta hip thrust med ungen på magen, pushup med ungen på ryggen. Ta løpeturen med ungen på ryggen eller i vogn.

Anonymkode: f0e8b...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Okei, jeg har ikke tilgang til barnevakt så ofte, og ikke en unge som overhodet hadde blitt med på løpetur 😅 Så fint du får det til ☺️

Anonymkode: 7a3f5...d59

Ungene løper jo ikke, det er jo vogn, sykkel og slikt. Og igjen, man må finne mulighetene. Jeg hadde som sagt funnet en barnevakt, det er mulig å betale for. Også finnes det *mye* man kan gjøre hjemme. Kjøp Jørgine sin bok, der er det kun hjemmetrening, uten utstyr.

Anonymkode: f91ea...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja. Du kan jo nedprioritere søvn, middagslaging, lesing for barn, sexlivet osv. og trene i stedet. Sånn sett stemmer jo påstanden. 

Men hvem gidder vel det. 

Anonymkode: 5ad92...00c

En bør ikke nedprioritere lesing for barn.

Anonymkode: 80c56...ea4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjekt med ulike perspektiver og tanker om temaet 😊 ble inspirert, så i går klokka 20:30 gikk jeg en tur i nabolaget. Små skritt 😃 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp «råsterk på et år» med Funkygine, så har du et godt opplegg til hjemmetrening 😊 aldri opplevd en økt lenger enn 30 min og noen er så korte som 9 min. 
 

 

Anonymkode: a5dce...778

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre sånn at det faktisk må prioriteres, hvor provoserende det enn høres ut. Og ja, det går utover noe annet! Innimellom går det utover familietid, kjærestetid, husarbeid , avslapning.. u name it! Ikke rent sjelden droppes hyggelige frokoster i helgene fordi jeg skal trene. Og de frokostene betyr mye for barna! 
 

Kjedelig, men sant. Jeg jobber fullt, om ikke mer, har tre barn, hus, hund, flere verv og ikke mer energi enn folk flest.

Anonymkode: bd7bd...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ett barn (+gravid) og sliter også for tiden med å skvise inn trening. Prioriterer å lage hjemmelaget brød, smoothie, husarbeid, tv (får toppen en time og spiser kvelds samtidig) etc på kvelden. Lagt meg kl 9 siste året😅 Jeg sykler 15 min til jobb på elsykkel hver dag, så er der jeg klarer å skvise inn litt trim. Med 4 barn skjønner jeg godt at det ikke prioriteres. Men kanskje kjøpe en slik boks du stepper opp på og gjøre det samtidig som tv, eller noen annen form for lett hjemmetrening som er forenelig med tv? Når hodet er helt kake så skjønner jeg at man trekker mot tv på kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...