Gå til innhold

«Det handler om prioritering» - trening i en travel hverdag

Catch-22
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Tre barn, 100% jobb (turnus), tar fag, har hund osv.. Jeg trener på senter mens ene barnet er på aktivitet to dager i uka, er trener for fotballaget til andre barnet, løper minst en gang i helga når vi drar på banen for å spille fotball o.l (er løpebane der) og jogger ofte på tur med barna mens de sykler. Gjør også litt yoga på matta hjemme når det passer. Ser på tv/serie en kveld i uka. Er ikke helt ideelt, men døgnet har ikke nok timer så må være litt oppfinnsom. 

Anonymkode: ea671...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som andre sier, det er jo faktisk snakk om prioritering. Men det vil jo ikke si at dine prioriteringer er feil! Du har bare prioritert andre ting foran trening, altså at andre ting er viktigere for deg. 

Jeg prioriterte også bort trening når barna var små. 
Om det var et godt valg eller ikke er vanskelig å si, men jeg gjorde det jeg følte at fikk hjulet til å gå mest mulig smidig.

Jeg tok opp igjen trening når yngste var 4 år og vi begynte å komme litt ovenpå igjen. Jeg valgte da trening i form av sport/hobbyer som gav meg mye glede og et sosialt fellesskap. Noe som var et lyspunkt, ikke bare noe jeg "burde gjøre". Det var helt magisk og jeg fikk et sted hvor jeg noen timer i uka bare var meg selv, ikke bare en mamma. 

Og det magiske med trening er jo at det er slitsomt til å begynne med, men etterhvert så gir det mer energi enn det koster! Man FÅR overskudd, og det blir lettere og lettere å komme seg ut. Tilslutt til et punkt hvor det blir vanskelig å holde seg unna. 

Jeg synes altså ikke at det er noe galt i å prioritere bort trening i et hektisk småbarnsliv. Men når du er klar for å begynne litt, så vil jeg anbefale å finne en treningsform som gir deg glede og overskudd! 
Å skulle presse inn joggeturer og hjemmetrening bare fordi man "burde" gir lite mestring og glede, men resulterer i skuffelse og dårlig samvittighet hver gang man ikke får det til….

Anonymkode: e49cd...d06

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er ingen som må trene. La være hvis du er sliten. 

Anonymkode: a3d3f...4ea

Spørmålet er jo hva man definerer som trening, tenk heller på hverdagsaktiviteten. Noen har også en jobb der kroppen er i aktivering 7,5t. Det er også bra, sykle/gå til jobben. Trapp i stedet for heis....alt dette betyr mye for din totale helse. Så har du kostholdet, som er KJEMPEVIKTIG! :) Der stryker mange dessverre, men hva de putter i seg.

Trening for min del er høypuls kondisjon eller tyngre styrketrening med vekter.

Orgasme er også veldig god pulstrening! :) Husk på det.

Anonymkode: 8f3a6...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fire barn, men er alene med to med spesielle behov. I tillegg til full jobb som er krevende. Her er jeg helt avhengig av gode rutiner på alt, for å få hverdagen til å gå opp, inkludert trening. Nå vet ikke vi nok om deg til å vite noe om muligheten til å få lagt inn trening, men mine tips som fungerer i min hverdag:

Vi sykler alltid, til jobb og skole og barnehage og alt annet. Dersom distansen er for lang, så er en eller begge i sykkelvogn. Masse gratis trim. Kan også finne på å dra på sykkeltur
Ut på tur! Vi er mye på tur. Er vi i skog/mark eller lekeplass, så kan det hende jeg smetter inn litt styrketrening egenvekt her og der.
Barnehage og sfo har gode åpningstider, så prøver å gå en halvtime før fra jobb en dag i uken, så jeg rekker en økt 

Trening på kveld hjemme etter leggetid, utrolig hva 20-30 minutter kan gjøre. Finnes masse økter på YouTube og Instagram og bøker.

Ellers tenker jeg ansette fast barnevakt en kveld per uke som kan ta seg av legging mens jeg går og trener på senter eller løper. Mulig senteret har barnepass også. 

Anonymkode: b223c...83b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørmålet er jo hva man definerer som trening, tenk heller på hverdagsaktiviteten. Noen har også en jobb der kroppen er i aktivering 7,5t. Det er også bra, sykle/gå til jobben. Trapp i stedet for heis....alt dette betyr mye for din totale helse. Så har du kostholdet, som er KJEMPEVIKTIG! :) Der stryker mange dessverre, men hva de putter i seg.

Trening for min del er høypuls kondisjon eller tyngre styrketrening med vekter.

Orgasme er også veldig god pulstrening! :) Husk på det.

Enig! Hverdagsaktvitet er kjempeviktig! I gamle dager fantes ikke begrepet “trening”. I stedet hold man kroppen i form med kroppsarbeid ute og manuelt arbeid inne. Få var overvektige. I dag er vi overvektige og dvaske, ligger på sofaen mens robotstøvsugeren suser innendørs, og robotgressklipperen suser utendørs. 

Hvis man går tilbake til mer manuelt husarbeid, manuelt hagearbeid, bærer matvarer hjem fra butikken, går eller sykler til jobb, tar trapper istedet for heis, elter brøddeigen for hånd, stabler ved etc etc holder man seg i grei form.

Selv har jeg f eks manuell gressklipper som jeg faktisk må skyve framover selv for egen kraft (og ikke bråker den heller). Har ikke foodprossesor eller brødbakemaskin, har ikke robotstøvsuger, har ikke vaskehjelp, går til jobb og ellers nærmest overalt, bærer matvarene hjem fra butikken i en sekk m.m. Når skal jeg straks ut å stable 2 hele favn med ved :)

Anonymkode: a11e9...e4e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo en prioritering! Du har prioritert videreutdanning nå, på toppen av full jobb og 4 (!!!) barn. Du har jo gjort dine prioriteringer. Andre prioriterer anderledes. De færreste har valgt fire barn. De færreste tar videreutdanning på toppen av full jobb. De færreste er duracell-kaniner som får til alt. 

Du kan prioritere om, pause videreutdanning, for å kunne prioritere egen helse. Mange ville valgt helsa øverst. Men du må jo velge hva som er best for deg og din familie på sikt her. Men du har mindre rom enn de fleste for omprioriteringer, siden du har prioritert å ha mange barn! 

Anonymkode: 68529...b92

Bare dumme mennesker prioriterer trening og muskler foran videreutdanning som gir bedre lønn og arbeidsforhold, samt faglig og intellektuell utvikling.

Anonymkode: fc4a6...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fire barn, full jobb OG studier? Høres ut som oppskriften på å møte veggen spør du meg. Nei, du er ikke lat - vi er faktisk mennesker, en levende organisme med begrenset (og svingende) kapasitet, ikke maskiner med 100% jevn arbeidsevne ❤️

Anonymkode: a11be...cea

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Enig! Hverdagsaktvitet er kjempeviktig! I gamle dager fantes ikke begrepet “trening”. I stedet hold man kroppen i form med kroppsarbeid ute og manuelt arbeid inne. Få var overvektige. I dag er vi overvektige og dvaske, ligger på sofaen mens robotstøvsugeren suser innendørs, og robotgressklipperen suser utendørs. 

Hvis man går tilbake til mer manuelt husarbeid, manuelt hagearbeid, bærer matvarer hjem fra butikken, går eller sykler til jobb, tar trapper istedet for heis, elter brøddeigen for hånd, stabler ved etc etc holder man seg i grei form.

Selv har jeg f eks manuell gressklipper som jeg faktisk må skyve framover selv for egen kraft (og ikke bråker den heller). Har ikke foodprossesor eller brødbakemaskin, har ikke robotstøvsuger, har ikke vaskehjelp, går til jobb og ellers nærmest overalt, bærer matvarene hjem fra butikken i en sekk m.m. Når skal jeg straks ut å stable 2 hele favn med ved :)

Anonymkode: a11e9...e4e

Håper du tar deg tid til en orgasme også :) Innimellom alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bare dumme mennesker prioriterer trening og muskler foran videreutdanning som gir bedre lønn og arbeidsforhold, samt faglig og intellektuell utvikling.

Er du sikkert. For sånn som den over her sier, så risikerer man å møte veggen. Det er vel ikke snakk om å prioritere muskler (les. utseende), men helse. Hvis man kjører beinhardt på, og nedprioriterer helsa si, møter veggen, aldri kommer ut i den bedre jobben med høyere lønn, men i stede ender opp utbredt på aap med redusert inntekt. Da var det kanskje ikke så smart. 

Det vil jo aller helt gå bra. Det gjør sannsynligvis det for TS. Men å gamble med helsa er også å ta en sjanse. Så å kalle de som prioriterer helse for dumme, synes jeg blir for teit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar! Det hjalp å definere litt forskjellen på trening og aktivitet. Jeg har jo en veldig fysisk jobb med tunge løft og fysisk aktivitet i 7 timer hver dag. Vel hjemme er det jo ikke hviletid 😂 

jeg har det bedre med meg selv nå! 😃 

Det jeg kaller «trening» er å dra på senteret og løfte vekter, noe jeg liker godt. Men der er eneste vinduet for å utføre klokka 20 på kvelden. Kanskje over jul! 😃 

Imens tar jeg med meg alle de gode rådene deres! I dag lekte vi «treningssenter» og fikk inn ei liten økt med god puls 👏🏼😂

Anonymkode: 8ca11...e57

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for mange fine svar! Det hjalp å definere litt forskjellen på trening og aktivitet. Jeg har jo en veldig fysisk jobb med tunge løft og fysisk aktivitet i 7 timer hver dag. Vel hjemme er det jo ikke hviletid 😂 

jeg har det bedre med meg selv nå! 😃 

Det jeg kaller «trening» er å dra på senteret og løfte vekter, noe jeg liker godt. Men der er eneste vinduet for å utføre klokka 20 på kvelden. Kanskje over jul! 😃 

Imens tar jeg med meg alle de gode rådene deres! I dag lekte vi «treningssenter» og fikk inn ei liten økt med god puls 👏🏼😂

Anonymkode: 8ca11...e57

Det var ikke meningen å poste som anonym men 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er du sikkert. For sånn som den over her sier, så risikerer man å møte veggen. Det er vel ikke snakk om å prioritere muskler (les. utseende), men helse. Hvis man kjører beinhardt på, og nedprioriterer helsa si, møter veggen, aldri kommer ut i den bedre jobben med høyere lønn, men i stede ender opp utbredt på aap med redusert inntekt. Da var det kanskje ikke så smart. 

Det vil jo aller helt gå bra. Det gjør sannsynligvis det for TS. Men å gamble med helsa er også å ta en sjanse. Så å kalle de som prioriterer helse for dumme, synes jeg blir for teit. 

Mange klarer å vedlikeholde helsa uten å trene hele tiden. Før trente ikke alle hele tiden, likevel var folkehelsa mye bedre enn den er nå, når alle trener hver dag. Og ja, det er idiotisk å bli i en jobb der man mistrives/ikke utvikler seg, når man har mulighet til å få det bedre på jobb. Du tilbringer minst 8 av dine våkne timer 5 dager i uka der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 20.26):

Når har du tid? Har du barn som kan være hjemme alene? 

Anonymkode: 7a3f5...d59

Jeg har trent daglig siden jeg fikk barn. Først 20-30 min med barn i vogn, nå sykler fireåringen ved siden av meg som løper. Det er et høydepunkt i dagen min og hans.

Anonymkode: 4957b...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har trent daglig siden jeg fikk barn. Først 20-30 min med barn i vogn, nå sykler fireåringen ved siden av meg som løper. Det er et høydepunkt i dagen min og hans.

Anonymkode: 4957b...beb

Fint å ha et barn som har lyst til å sykle 😄

Anonymkode: 7a3f5...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 13 år gammelt barn, vi trener sammen 3 dager i uka. To kvelder etter at småbarna er lagt og en gang rett etter skole da jeg har mulighet for 1 time trening i arbeidstida per uke. De minste er 2 og 3. Da legger jeg og far de minste også drar vi på trening. Før vi begynte gruet jeg meg, men straks vi er på treningssenteret kjenner jeg hvor godt det er å tilbringe tid med eldstebarnet alene, og hvor godt det er å trene og bruke kroppen fysisk! Litt stress når vi trener på ettermiddagen, men enten henter far eller så blir de hentet senere enn vanlig og det er ingen krise. 

Anonymkode: 08f4c...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

jeg prioriterer trening, men for å ha overskudd til det så må jeg gjøre det på morgenen. 

alarmen ringer 4:30, trener hjemme på stuegulvet en god halvtime hver morgen, da er jeg ferdig å dusje, drikke en kopp kaffe mens jeg sminker meg og lage nistepakker til hele gjengen før jeg vekker ungene klokka 6. jobber 100% og er i perioder alene med to barn (mann i turnusjobb langt vekke).

etter jobb går det i ett med lekser, middag og fritidsaktiviteter for barna. og når de er i seng mellom 7 og 8 så er det ikke mye energi igjen i meg. rydder en halvtimes tid å legger meg tidlig så jeg kan slappe av med en bok før jeg sovner. 

føler at ukedagene forsvinner, så mye jeg skulle ønske jeg hadde tid til, men det blir en prioritering. Min prioritering er den tiden på morgenen til å trene, dusje i fred og nyte en kopp kaffe uten at en unge stormer inn på badet eller at den andre har tusen spørsmål om strutser som ikke kan fly. 

Anonymkode: 53ee6...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...