Gå til innhold

Hvor ofte trenger jeg å vanne en innendørs kaktusplante?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg googlet men det står litt forskjellig. 

Anonymkode: fa190...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navn /bilde av planta? Hva slags jord/substrat står den i? Hvor mye sol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på type kaktus, størrelsen, jorda, størrelsen på potta, temperaturen i rommet, årstid og om den står i vinduet eller ikke. 

Men generelt trenger kaktus mindre vann enn andre potteplanter. :) 

Anonymkode: 7f406...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugerøret skrev (1 time siden):

Navn /bilde av planta? Hva slags jord/substrat står den i? Hvor mye sol?

Vet ikke om det fungerer å bruke bilde av kaktus som jeg kjøpte på IKEA. Den får desverre ikke så mye sollys som jeg skulle ønske fordi vinduskarmen er alt for smal til å plassere Potter.

Screenshot_20240918_202448_Google.jpg

Anonymkode: fa190...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse står i elendig jord. Jo mindre sol, jo mindre vann. Disse vil dessverre ofte bli skrantende og lange i mangel på sol.

Kan du bruke lyspære over de, så hjelper det noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett den i en bolle med vann, la den bli helt våt. Også venter du til den ser rynkete ut eller at potta er veldig lett. Tar ukesvis!

Du må ikke småvanne den hele tiden, sikreste måten å drepe dem.

Anonymkode: c0be5...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sett den i en bolle med vann, la den bli helt våt. Også venter du til den ser rynkete ut eller at potta er veldig lett. Tar ukesvis!

Du må ikke småvanne den hele tiden, sikreste måten å drepe dem.

Anonymkode: c0be5...a5d

Problemet var at deler av kaktusen tårnet bort fordi de fikk for mye vann. Tør ikke prøve det igjen :(

Anonymkode: fa190...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de på bare 3,5 cm du har?? På vinteren ville jeg ha småvannet, kanskje 5-10 ml i uka. Kommer an på solforhold, luftfuktighet og slikt.. problemet med de knøttsmå pottene er at vannet fordamper veldig raskt, og det også skal lite til før det er for mye vann.

De større på 12-17 cm ville jeg satt i en skål med vann, og latt de stå en halvtime hver 5-8 uke på vinter.

Anonymkode: 0b99d...be9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik, gir den en skvett vann 2 ganger i året. Helst vår og sommer når det er varmt ute. Dvs kanskje en halv desiliter maks, og lar den renne av før jeg setter den tilbake i potta eller fatet den står på. Mye bedre at den får for lite vann enn noe mer enn dette. Ingen vann høst og vinter. Vår står noen meter inn i rommet for å unngå solsteik rett på.

Anonymkode: c7396...cba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet ikke om det fungerer å bruke bilde av kaktus som jeg kjøpte på IKEA. Den får desverre ikke så mye sollys som jeg skulle ønske fordi vinduskarmen er alt for smal til å plassere Potter.

Screenshot_20240918_202448_Google.jpg

Anonymkode: fa190...656

veldig lite. Vann når jorda er helt tørr og la vannet renne av potta. Veldig viktig. Hvis i tvil, best å vanne for lite enn for mye. Og så mye sol som mulig.

ps : du kan finne relativ billige plantelys på Clas Ohlsen, det hjelper godt. 

Endret av NatNat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ha kaktusen i en potte med skål under. Da ser du neste dag om den har drukket opp, og kan tømme ut det vannet som er igjen på skålen under. Så gjentar du dette en gang hver andre uke.

 

 

Anonymkode: 3c63a...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det de på bare 3,5 cm du har?? På vinteren ville jeg ha småvannet, kanskje 5-10 ml i uka. Kommer an på solforhold, luftfuktighet og slikt.. problemet med de knøttsmå pottene er at vannet fordamper veldig raskt, og det også skal lite til før det er for mye vann.

De større på 12-17 cm ville jeg satt i en skål med vann, og latt de stå en halvtime hver 5-8 uke på vinter.

Anonymkode: 0b99d...be9

De skal helst Ikke vannes på vinter med mindre de står varmt+har sol (eventuelt plantelys)

Vanne etter dag eller cm /dl er tull

 

Vann skikkelig så det renner igjennim potta. Så tørke opp og vann kun når planta blir litt rynkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...