Gå til innhold

Min amerikanske kjæreste sier nordmenn er så passiv aggressive

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men amerikanere kan også være litt overfladiske og lite ektefølte. Litt falsk. 
Det var en periode jeg reiste mye til USA i forbindelse med jobb. Etter en stund ble jeg litt lei av de daglige frasene. "Hi, how are doing? How is it going?" Hvorpå du må svare "im fine, thank you".
Istedet svarte jeg at jeg hadde det helt forferdelig, noe som forsåvidt var delvis sant. Da ble de perplekse, skygget unna, og prøvde å avslutte samtalen så fort som mulig..

Anonymkode: 963b5...fbf

Men sånn er det i Norge, også.

De spør om hvordan det går, men er egentlig ikke interessert i å høre det faktiske svaret. Det er kun en frase for de fleste.

Anonymkode: 92a2e...2dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er vel heller at nordmenn er konfliktsky, så i stedet for å lage styr så blir vi heller litt irriterte og går videre. Jeg tror han mistolker irritasjon som agressivitet

Anonymkode: 03b32...6a4

Er ikke dette definisjonen på pasiv agrisivitet da? At man ikke blir synlig agresvi, men bare iritert som man ikke greier å skjule helt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn gjemmer seg bak å være såkalt konfliktsky og bruker heller passiv-aggressive metoder som hinting og hevn når andre ikke tolker hintingen og agerer deretter. 

Anonymkode: 7a801...c02

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Mange nordmenn er ekstremt passiv aggresive. Svært få tør å si rett ut hvis de er uenig med noen, og vi baksnakker i stedet for å løse konflikter. På den annen side er ikke dette noe som er spesielt for nordmenn. Store deler av europeere er like, men i sydeuropa og USA er de kanskje bedre på å være sinte?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Avmålt sinne til det bobler opp til noe uhåndterlig. Til ytterste konsekvens, men vi har ekstremt mye partnerdrap i Norge, og når naboer og familiemedlemmer til drapsmannen blir intervjuet så er det alltid "nei, men han var jo så rolig og grei. Ufattelig at han kunne gjøre noe sånn!"

Anonymkode: 23b44...f21

Og USA har ekstremt mange skoleskytinger. Veldig fin måte å håndtere aggresjon på, eller?

Anonymkode: 88ba4...c60

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller dette er kulturmisforståelser, at han enda ikke forstår den norske kulturen.

Anonymkode: 1ea52...bdb

Passiv-aggressivitet er ikke kultur. Å være kald og avvisende er heller ikke kultur. Jeg syns vi nordmenn burde begynne å ta til oss tilbakemeldinger vi får, og se litt på oppførselen sin. Det er flaut hvor passiv-aggressive enkelte er. Er nordmann selv men har lagt merke til det flere ganger. Høflighet i England og Usa, der har vi noe (mye) å lære. 

Anonymkode: 9175c...fa9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (16 minutter siden):

Er ikke dette definisjonen på pasiv agrisivitet da? At man ikke blir synlig agresvi, men bare iritert som man ikke greier å skjule helt. 

Det er ikke passivt-aggressivt å bli irritert, det kalles bare å bli irritert. Passiv-aggressiv er når man agerer på denne irritasjonen, gjerne på en tvetydig måte.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke passivt-aggressivt å bli irritert, det kalles bare å bli irritert. Passiv-aggressiv er når man agerer på denne irritasjonen, gjerne på en tvetydig måte.

Ja agere som i å prøve men ikke greie å skjule det.... Slik at personer rundt merker man blir iritert, men ikke får anledning til å snake om det. Det er ikke pasivt agresivt å bli iriterr, det er pasiv agresivt å bli iritert men "gå videre" uten å "lage styr"  eller være ærlig på følelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men sånn er det i Norge, også.

De spør om hvordan det går, men er egentlig ikke interessert i å høre det faktiske svaret. Det er kun en frase for de fleste.

Anonymkode: 92a2e...2dc

Derfor svarer jeg alltid ærlig på dette...deilig å se hvordan folk reagerer. Vært endel i USA, alle bruker ikke "how are you"...selv om det er n vanlig frase. Samme i UK, der er det samme greia.

Anonymkode: 9a4f5...e32

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Synes dere at det stemmer at nordmenn ofte er passiv aggressive? Min kjæreste har kort temperament, så jeg vet ikke helt om det et fordi han leser kulturen vår gjennom sine egne måter å reagere på. Han mener at jeg ikke er det normalt sett, men helt ærlig synes jeg ikke det er typisk for andre nordmenn heller. Jeg har opplevd det så klart, men vi kan være mer indirekte uten at det er aggresjon i det. Hva mener dere?

Anonymkode: dd18e...56b

På seg selv kjenner man andre. Godt norsk ordtak.  

Han blir jo kjent med nordmenn via deg?  Har du forklart til han at vi er egne individer selv om vi bor i Norge?

Vil han like det om jeg påstår at amerikanerne er tradisjonelt kvinneundertrykkende? 

Dessuten, nordmenn kan krangle og være uenige uten å ty til våpen.

Kjæresten din kan krype tilbake til usa. 

Anonymkode: 2bad9...bbe

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Synes dere at det stemmer at nordmenn ofte er passiv aggressive? Min kjæreste har kort temperament, så jeg vet ikke helt om det et fordi han leser kulturen vår gjennom sine egne måter å reagere på. Han mener at jeg ikke er det normalt sett, men helt ærlig synes jeg ikke det er typisk for andre nordmenn heller. Jeg har opplevd det så klart, men vi kan være mer indirekte uten at det er aggresjon i det. Hva mener dere?

Anonymkode: dd18e...56b

Åh? Er vi det? Tja. Hva så ? Jeg synes det er bedre å være passiv-aggressive enn å ty til skytevåpen og gå rundt på skoler, arbeidsplasser og kjøpesentere og skyte ned folk i hopetall. Dette skjer i USA hundrevis av ganger hvert år.

Mulig vi nordmenn er passiv-aggressive, men det er sannelig bedre enn den skyteglade aggressiviteten til amerikanere. 

Anonymkode: 2ed37...d3f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åh? Er vi det? Tja. Hva så ? Jeg synes det er bedre å være passiv-aggressive enn å ty til skytevåpen og gå rundt på skoler, arbeidsplasser og kjøpesentere og skyte ned folk i hopetall. Dette skjer i USA hundrevis av ganger hvert år.

Mulig vi nordmenn er passiv-aggressive, men det er sannelig bedre enn den skyteglade aggressiviteten til amerikanere. 

Anonymkode: 2ed37...d3f

Nå blander du inn helt irrelevante totalt usammenlignbare elementer her. Daglig høflighet har ingenting med tung psykiatri hos enkeltindivider å gjøre. Er som å sammenligne juletre og månen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå blander du inn helt irrelevante totalt usammenlignbare elementer her. Daglig høflighet har ingenting med tung psykiatri hos enkeltindivider å gjøre. Er som å sammenligne juletre og månen. 

Denne amerikanske kjæresten skjærer jo alle nordmenn under samme kam. Hva er forskjellen mellom hannes fordommer kontra våre? Han har vel mest truffet på hennes familie og venner. Så da er nordmenn passiv aggressive? Vel, da er han en potensiell massemorder. 

Det henger ikke på greip 🙄🤷‍♀️

Anonymkode: 2bad9...bbe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avmålt sinne til det bobler opp til noe uhåndterlig. Til ytterste konsekvens, men vi har ekstremt mye partnerdrap i Norge, og når naboer og familiemedlemmer til drapsmannen blir intervjuet så er det alltid "nei, men han var jo så rolig og grei. Ufattelig at han kunne gjøre noe sånn!"

Anonymkode: 23b44...f21

Vi har overhodet ikke ekstremt mye partnerdrap i Norge, hvor har du det fra? 

Og opp mot 50% av partnerdrapene i Norge, begås av folk som ikke er etnisk norske, og som derfor ikke har den norske kulturen med å være passiv-aggressiv (som jeg forøvrig ikke er enige i at vi har). 

Anonymkode: 88f52...b85

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn har jeg gitt opp som mennesker, finner såklart unntak. Jeg har bodd i land med sosial kultur, da blir Norge et litt annerledesland. Nordmenn er utrolig dårlige til å omgås mennesker. Så forholder meg enkel til dette her hjemme.

- Alt må organiserer eller arrangeres, ellers sitter folk hjemme. Klager over at det ikke skjer noe 😂
- Livredd for å omgås mennesker de ikke vet alt om, kjenner sin posisjon. Omgås stort sette saueflokken sin.
- Elsker å trykke hverandre ned, skal være bedre enn andre. Kan ikke unne andre noe.
- Elsker sosial kontroll, følger du ikke flokken blir du trykket ned.
- Ting blir arrangert over hodet på deg, du sier nei til å delta. Tar eget valg i livet: du blir halshugd av sauene.
- Kuet sau i flokk synes jeg er godt begrep om Nordmenn flest. Ekstremt konforme.

Fordelene i Norge er jo det økonomiske, helsevesenet er ikke mye å skryte av lenger. God på nødhjelp, men thats it. Jeg tjener mine penger hjemme, men livet lever jeg utenfor Norge. Der sosial kultur er livet, man omgås mennesker ute...livet skjer ute :) Slipper å arrangere ting.

non-conformist-by-fish.jpeg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nordmenn har jeg gitt opp som mennesker, finner såklart unntak. Jeg har bodd i land med sosial kultur, da blir Norge et litt annerledesland. Nordmenn er utrolig dårlige til å omgås mennesker. Så forholder meg enkel til dette her hjemme.

- Alt må organiserer eller arrangeres, ellers sitter folk hjemme. Klager over at det ikke skjer noe 😂
- Livredd for å omgås mennesker de ikke vet alt om, kjenner sin posisjon. Omgås stort sette saueflokken sin.
- Elsker å trykke hverandre ned, skal være bedre enn andre. Kan ikke unne andre noe.
- Ting blir arrangert over hodet på deg, du sier nei til å delta. Tar eget valg i livet: du blir halshugd av sauene.
- Kuet sau i flokk synes jeg er godt begrep om Nordmenn flest. Ekstremt konforme.

Fordelene i Norge er jo det økonomiske, helsevesenet er ikke mye å skryte av lenger. God på nødhjelp, men thats it. Jeg tjener mine penger hjemme, men livet lever jeg utenfor Norge. Der sosial kultur er livet, man omgås mennesker ute...livet skjer ute :) Slipper å arrangere ting.

Dette er nøyaktig hva jeg selv tenker. Bodde mange år i et annet land, og la ekstremt godt merke til alt du skriver her da jeg flyttet tilbake til Norge. At alle vil "passe inn" er det jeg liker aller minst ved Norge. Vi har rett  og slett en mobbekultur.

Anonymkode: bd214...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

non-conformist-by-fish.jpeg

Du liker ikke nordmenn. Det kom veldig tydelig fram i innlegget ditt. Det merkes nok og du blir behandlet deretter. 

Jeg snakker med fremmede nordmenn på butikken, på venterom, på bussen, i kø, i selskap og ellers. Bare hyggelige folk med lun og kanskje litt sarkastisk humor. De fleste nordmenn tar kanskje ikke det første steget, men de fleste er utrolig hyggelige om du tar første steget. Er man åpen og ærlig selv, så kan man få mange fine samtaler med en nordmann. Senest i går fikk jeg høre om livet til en godt voksen mann på venterommet hos tannlegen. Det var godt å ha noen å prate med, da jeg var utrolig nervøs. Jeg sa til han hvor redd jeg var og han gav meg noen beroligende ord. 

Anonymkode: 375a6...393

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 19.9.2024 den 7.16):

Ja agere som i å prøve men ikke greie å skjule det.... Slik at personer rundt merker man blir iritert, men ikke får anledning til å snake om det. Det er ikke pasivt agresivt å bli iriterr, det er pasiv agresivt å bli iritert men "gå videre" uten å "lage styr"  eller være ærlig på følelsen. 

Dette er ikke passivt aggressivt. Det er defensivt og et ønske om å ikke ta irritasjonen ut på andre/ikke skape unødig drama.

Passivt aggressivt hadde for eksempel vært dersom man oppsøker den man ble irritert på igjen, fortsatt ikke har prosessert irritasjonen, velger å ikke "ta det opp" med den andre, men i stedet er aktivt småfrekk, lite samarbeidsvillig og litt småslem nettopp fordi man fortsatt er sur. 

Passivt aggressivt er når man aktivt kommer med stikk mot den andre fordi man fortsatt er pissed, men allikevel ikke er villig til å snakke i klartekst om hvorfor man er pissed. Man søker altså aktivt konflikt, men på en skjult og lite direkte måte. Dersom man unngår konflikt er man ikke passivt aggressiv, selv om man er irritert. Da er man defensiv, man forsøker prosessere, jobbe med seg selv, mestre egne følelser.

Anonymkode: 9e50b...d19

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er nøyaktig hva jeg selv tenker. Bodde mange år i et annet land, og la ekstremt godt merke til alt du skriver her da jeg flyttet tilbake til Norge. At alle vil "passe inn" er det jeg liker aller minst ved Norge. Vi har rett  og slett en mobbekultur.

Anonymkode: bd214...596

Dessverre, dette ser man i arbeidslivet i Norge. Du skal være en blåkopi av alle de andre ansatte. Ting som skal skje på fritiden blir arrangert over hodet på deg kaller de sosialt, helt sjokkerende. Sier du nei er du dødsdømt 😂. Man er "gjengen" på jobben....dette er farlig, fordi unge mennesker som starter i arbeidslivet blir lært opp til dette konforme diktaturet. At tvang, streng konformitet og sosial kontroll er sosialt.

Nordmenn er mobbere gjennomsnittlig. Dette kommer av det konforme man læres opp til, stort sett elendige til å omgås mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...