Gå til innhold

Jeg sa at kjæresten min ikke var bedre enn en tidligere fyr jeg var forelsket i. Burde jeg sagt noe annet? Burde han være såret?


anon_ww_ww

Anbefalte innlegg

Meg: Jeg forelsker meg sjeldent i menn. Tror blant annet det var fordi jeg ikke greide å komme meg over en fyr på 7 år, men det var jo fordi jeg følte jeg aldri fant noe bedre enn ham.

Venn: Føler du kjæresten din er bedre da?

Meg: Helt ærlig, nei. Jeg synes de er like gode, bare på forskjellige måter. Jeg er jo veldig forelsket i kjæresten min nå da.

Kjæresten min hørte dette, og er veldig såret over at jeg ikke føler han er "bedre" enn den andre fyren. Føler du han har grunn til å være såret? Burde jeg svart annerledes? Jeg sa jo ikke at den tidligere fyren var bedre, bare at de var like gode. 

Endret av anon_ww_ww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

man kan ikke kontrollere hva andre blir såret av.

Men syns det er fint av deg og ikke snakker stygt om eksene sine Verre med de som alltid sier at alle eksene mine er psyko, gale, sjalu osv. 

 

Anonymkode: 01ae9...dfb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budskapet er vel ærlig og ok nok, og et godt tegn at du ikke bare tenker vondt om eksene dine, men dette er en helt håpløs ting å si i kjærestens nærvær. Tror mange hadde blitt lei seg av det der, og at det hadde sittet i også. 

Anonymkode: 6c75b...d60

  • Liker 18
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor du tenkte at det var noen grunn til å svare dette når kjæresten din kunne høre samtalen.

Det er mulig å gi et godt svar på dette uten å sammenligne kjæresten og sette han opp mot en ex. Jeg vil nå tro at viss du og denne tidligere fyren var en god match så hadde dere vært et par.

Jeg aksepterer at en partner har hatt en fortid men å bli satt opp mot, sammenlignet eller få beskjed om at det er litt sånn hipp som happ ville ikke fått meg til å føle meg spesiell for noen.

Anonymkode: 3b40f...4b3

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var et godt svar jeg. Du legger jo til at det er på forskjellige måter og at du er veldig forelsket i han

Anonymkode: 6294c...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han sa det samme da?

At han aldri har kommet over en dame, men at du jo var like grei, bare på en annen måte.

Så veldig glad hadde du jo ikke blitt 😛

Anonymkode: 9da7f...9c7

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt han ble såret, og synes helt ærlig det var en håpløs ting å si. Hva hadde du selv tenkt om han sa det samme om deg?

Og jeg forstår han jo også, for hvis han ikke er bedre enn eksen, hvorfor er du sammen med han da? En eks er jo en eks for en grunn, og da kan det godt være din kjæreste lurer på hvorfor du i det hele tatt er sammen med han. 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må øve opp de sosiale antennene dine! 

Anonymkode: dc634...36e

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 time siden):

Jeg skjønner godt han ble såret, og synes helt ærlig det var en håpløs ting å si. Hva hadde du selv tenkt om han sa det samme om deg?

Og jeg forstår han jo også, for hvis han ikke er bedre enn eksen, hvorfor er du sammen med han da? En eks er jo en eks for en grunn, og da kan det godt være din kjæreste lurer på hvorfor du i det hele tatt er sammen med han. 

Jeg ville synes det var helt ok at kjæresten sa det samme om meg.

Jeg er sammen med ham, fordi han rekker kravene mine og jeg er forelsket i ham. Trenger han å være bedre enn den tidligere fyren, for at jeg skal være sammen med ham? Jeg synes den forrige fyren jeg var med var best, så det blir ikke så mye bedre enn ham. Jeg synes kjæresten jeg er med nå, også er best. Det er derfor de er like gode.

Begge fyrene jaget etter meg når de møtte meg, noe jeg liker. De er sjarmerende, flørtete, maskuline, intelligente, selvsikre, hensynsfulle, selvstendige tenkere, mer styrt av logikk, passer på meg, åpensinnet, aksepterer meg for hvem  jeg er, forstår meg. Jeg har en type mann jeg er intressert i, og begge to er av denne typen. Det er derfor jeg syntes begge to av dem var best.

Ting endte med den forrige fyren, men det var ikke pga. det var noe feil med ham (som liksom gjør han verre en kjæresten min nå). Vi var veldig unge, og jeg hadde masse problemer, som ikke hadde noe med han å gjøre. Den forrige fyren og jeg var også bare forskjellige mennesker, så vi var kanskje ikke en ideell match. F.eks. Han var mer atletisk og fysisk. Han likte å gå turer, trene, være i aktivitet osv., mens  jeg likte mer å snakke og lese akademisk. Den nåværende kjæresten  min, er også veldig teoretisk, så vi er en bedre match på det området. Men jeg synes ikke kjæresten min er bedre, bare fordi han er mer teoretisk enn den forrige fyren. Å være mer fysisk, praktisk og atletisk, er jo ikke en personlighetsfeil. Det betyr bare at vi kanskje ikke var en like god match.
 

Videre så var min forrige kjærlighet ganske "blunt", som fornærmet meg litt. Men jeg likte at han alltid var direkte og ærlig, så jeg føler ikke egt det var en personlighetsfeil. Siden jeg også er litt sånn selv, og foretrekker også at menn er det. Bortsatt fra dette, har jeg ingenting negativt å si om han. Derimot føler jeg at min nåværende kjæreste, er litt for unnvikende og konfliktsky. Dette føler jeg er en personlighetsfeil. Så på den måten, kan man jo si at kjæresten min objektivt er verre enn den forrige fyren, siden den forrige fyren ikke hadde denne "feilen". Men er det å være unnvikende og konfliktsky, en så ille feil at jeg ikke skal være med ham? Det synes jeg ikke. Jeg tror ikke jeg kommer til å finne noen som er en bedre match for meg enn min nåværende kjæreste, og er jo veldig betatt av ham. Det er derfor jeg vil være med ham. 

Endret av anon_ww_ww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Om han sa det samme da?

At han aldri har kommet over en dame, men at du jo var like grei, bare på en annen måte.

Så veldig glad hadde du jo ikke blitt 😛

Anonymkode: 9da7f...9c7

Jeg ville vært ok med at han sa det samme.

Men jeg sa aldri at jeg ikke hadde kommet over den forrige fyren. Jeg er over ham. Jeg er ikke forelsket i han lenger, men i min nåværende kjæreste. 
 

Jeg sa ikke at kjæresten min var "like grei", men at jeg synes ikke han er bedre enn den forrige fyren. Fordi det er han jo ikke. Han har ikke en personlighet som faktisk er bedre enn den forrige; vi er bare en bedre match.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil vel føle seg spesiell for kjæresten sin. At det er noe spesielt ved de som gjør at du har valgt akkurat den personen å dele livet med. Selvfølgelig blir det vondt å høre at det er en "samme for meg"-holdning om du er sammen med han eller en annen. For det er sånn det høres ut når du sier det du sa. 

Det var en klønete måte å svare på mens han hørte på. 

Anonymkode: 936a6...b53

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på et vis forstå det ærlige svaret ditt, det er bare synd at kjæresten overhørte det (eller visste du at han hørte på?)

Jeg har det litt på samme vis. Eksen var _the one_ for meg, vi hadde 10 nydelige år sammen. Jeg har enda til gode å møte en som er i nærheten, og har slått meg til ro med at jeg aldri finner en så god match igjen.

Jeg er superforelsket i kjæresten min, han er råsexy – men det er masse vi ikke matcher på personlighetsmessig. Vi kan helt sikkert ha det fint sammen i mange år, men det er ikke _it_. Jeg tror aldri jeg vil finne det igjen.

Det betyr ikke at jeg ikke er over eksen eller at jeg ikke elsker kjæresten min; men det beste og mest fantastiske forholdet ligger bak meg. 

Anonymkode: b7ab2...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du åpnet svaret ditt med å si "Helt ærlig, nei.".

Alt etter det vil ikke bli oppfattet, for det var det du valgte å trekke frem først, at du ikke synes nåværende kjærest er bedre enn din eks. Og da er det kanskje ikke så rart om nåværende lurer på hvorfor du er sammen med ham.

For det er virkelig en merkelig ting av deg å si, for det gir inntrykk av at det er litt hipp som happ for deg hvem av dem du er sammen med, for de her jo "like bra" også.

I beste fall er dette bare forferdelig klønete av deg. Det er så mange andre smartere måter du kunne sagt mye av det samme.

"Ja, jeg er så glad for at det er meg og nåværende kjæreste nå. Min eks var en bra mann, han, har ikke noe stygt å si om ham, men vi passet jo ikke sammen. Det gjør imidlertid min nåværende kjæreste og jeg, og derfor er han selvfølgelig en bedre match for meg."

Men "helt ærlig, nei, (min nye kjæreste er ikke bedre enn min eks)"... med det har du trolig ødelagt veldig mye av relasjonen til nåværende kjæreste. Om det kan repareres kommer vel an på om du er moden nok til å se hva du har gjort og om du er moden nok til å greie å reparere det du med den kommentaren ødela, og å trygge nåværende og få ham til å føle seg spesiell for deg og ønsket. En unnskyldning er en begynnelse, men det vil i seg selv ikke være på langt nær nok til å reparere dette.

Anonymkode: 17ec0...fdd

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anon_ww_ww skrev (24 minutter siden):

Videre så var min forrige kjærlighet ganske "blunt", som fornærmet meg litt. Men jeg likte at han alltid var direkte og ærlig, så jeg føler ikke egt det var en personlighetsfeil.

Og du er tydeligvis like "blunt" selv, men skjønner ikke at det kan fornærme andre? Å være ærlig og direkte kan være fint, men det fordrer at man har litt sosiale evner og vet hva det er greit å si når og til hvem.

Anonymkode: 73b4e...6da

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

....Eksen var _the one_ for meg, vi hadde 10 nydelige år sammen...

Det betyr ikke at jeg ikke er over eksen eller at jeg ikke elsker kjæresten min; men det beste og mest fantastiske forholdet ligger bak meg. 

Anonymkode: b7ab2...3c6

Det er sånt folk som ikke er over eksen sier. 

Anonymkode: 9d472...f08

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

 

Jeg har det litt på samme vis. Eksen var _the one_ for meg, vi hadde 10 nydelige år sammen. Jeg har enda til gode å møte en som er i nærheten, og har slått meg til ro med at jeg aldri finner en så god match igjen.

Det betyr ikke at jeg ikke er over eksen eller at jeg ikke elsker kjæresten min; men det beste og mest fantastiske forholdet ligger bak meg. 

Anonymkode: b7ab2...3c6

Om min kjære hadde sagt dette til meg hadde vært slutt på sekundet så ikke fortell dette til kjæresten din. Det hadde ikke nyttet at hun forsikret meg om at hun var veldig forelsket i meg.

Endret av 911
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

911 skrev (2 minutter siden):

Om min kjære hadde sagt dette til meg hadde vært slutt på sekundet så ikke fortell dette til kjæresten din. Det hadde ikke nyttet at hun forsikret meg om at hun var veldig forelsket i meg.

Det vil selvfølgelig aldri skje. Han er en flott mann. Jeg mistenker for øvrig at han har det litt på samme måte – det er kanskje ulempen ved å treffe hverandre som godt voksne. Det skal godt gjøres å overgå ting som har vært skikkelig bra tidligere i livet.

Anonymkode: b7ab2...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon_ww_ww skrev (2 timer siden):

Kjæresten min hørte dette, og er veldig såret over at jeg ikke føler han er "bedre" enn den andre fyren. Føler du han har grunn til å være såret? Burde jeg svart annerledes? Jeg sa jo ikke at den tidligere fyren var bedre, bare at de var like gode. 

Tja, om han nye ikke er noe bedre enn eksen, så hvorfor fortsette dette forholdet? Det forrige tok jo slutt... (og om du var den som gjorde det slutt, blir det jo enda verre i nåværendes øyne). Skal man ikke liksom prøve å finne noe bedre for hvert forhold?

Anonymkode: e3914...598

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon_ww_ww skrev (2 timer siden):

Jeg ville synes det var helt ok at kjæresten sa det samme om meg.

Jeg er sammen med ham, fordi han rekker kravene mine og jeg er forelsket i ham. Trenger han å være bedre enn den tidligere fyren, for at jeg skal være sammen med ham? Jeg synes den forrige fyren jeg var med var best, så det blir ikke så mye bedre enn ham. Jeg synes kjæresten jeg er med nå, også er best. Det er derfor de er like gode.

Begge fyrene jaget etter meg når de møtte meg, noe jeg liker. De er sjarmerende, flørtete, maskuline, intelligente, selvsikre, hensynsfulle, selvstendige tenkere, mer styrt av logikk, passer på meg, åpensinnet, aksepterer meg for hvem  jeg er, forstår meg. Jeg har en type mann jeg er intressert i, og begge to er av denne typen. Det er derfor jeg syntes begge to av dem var best.

Ting endte med den forrige fyren, men det var ikke pga. det var noe feil med ham (som liksom gjør han verre en kjæresten min nå). Vi var veldig unge, og jeg hadde masse problemer, som ikke hadde noe med han å gjøre. Den forrige fyren og jeg var også bare forskjellige mennesker, så vi var kanskje ikke en ideell match. F.eks. Han var mer atletisk og fysisk. Han likte å gå turer, trene, være i aktivitet osv., mens  jeg likte mer å snakke og lese akademisk. Den nåværende kjæresten  min, er også veldig teoretisk, så vi er en bedre match på det området. Men jeg synes ikke kjæresten min er bedre, bare fordi han er mer teoretisk enn den forrige fyren. Å være mer fysisk, praktisk og atletisk, er jo ikke en personlighetsfeil. Det betyr bare at vi kanskje ikke var en like god match.
 

Videre så var min forrige kjærlighet ganske "blunt", som fornærmet meg litt. Men jeg likte at han alltid var direkte og ærlig, så jeg føler ikke egt det var en personlighetsfeil. Siden jeg også er litt sånn selv, og foretrekker også at menn er det. Bortsatt fra dette, har jeg ingenting negativt å si om han. Derimot føler jeg at min nåværende kjæreste, er litt for unnvikende og konfliktsky. Dette føler jeg er en personlighetsfeil. Så på den måten, kan man jo si at kjæresten min objektivt er verre enn den forrige fyren, siden den forrige fyren ikke hadde denne "feilen". Men er det å være unnvikende og konfliktsky, en så ille feil at jeg ikke skal være med ham? Det synes jeg ikke. Jeg tror ikke jeg kommer til å finne noen som er en bedre match for meg enn min nåværende kjæreste, og er jo veldig betatt av ham. Det er derfor jeg vil være med ham. 

Dette hadde en vond bismak. Det fremstår som det blir sagt mye fint og reflekterende, men er egentlig bare dømmende og kynisk. Du vil alltid finne feil og mangler, i alle mennesker, også deg selv. Men her fremstår det som du sitter på tronen og vurderer og leter etter svakheter, i stedet for å fokusere på styrkene. Din kjæreste skal sitte ved siden av deg, ikke på gulvet nedenfor deg. 
Forstår godt at han reagerer på det du sa. Det var en veldig merkelig ting å si, men du mente tydeligvis ikke noe vondt med det. Har en følelse av at du ikke har funnet mannen i ditt liv enda, du har en som er bra nok på papiret. Du sier du er forelsket, men er man det så finnes det ikke bedre enn den du er forelsket i. Men hva vet vel jeg

Anonymkode: 02b03...7b6

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...