AnonymBruker Skrevet 18. september #21 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det vil jeg tro. Var partnerdrap i vår. Da kom det plutselig en haug vikarer noen dager. For krisemøte og opplæring til de faste, samt at de gjenlevende barna skulle ha kjente personer rundt seg. Anonymkode: a0d02...f91 Kjære vene, noe så grusomt. Jeg håper barnet har det bra til tross for omstendighetene. Hvordan forklarte dere/ personalet det til barna? Anonymkode: 461ba...5f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #22 Del Skrevet 18. september Jeg jobbet i en barnehage der det var en forelder som døde veldig brått og uventet. Det var krisemøte samme dag og iherdig lesing på hvordan man møter foreldre og barn i en slik situasjon, men ingen stengt barnehage den dagen eller påfølgende dager. Barnet det gjaldt var ikke i barnehagen rett etter dødsfallet og innen det kom var vi «up to date» på hva vi skulle gjøre og hvordan vi skulle møte det. Barnehagen var heller ikke stengt da det var begravelse, men det ble satt inn vikarer for de som ønsket å delta. Anonymkode: db65e...e59 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #23 Del Skrevet 18. september Hadde forelder i bhg som døde brått etter ulykke. Barna hadde flere samlingsgrupper hvor de pratet om døden og leste litt høyt. Styrer i bgh hadde kontakt med gjenlevende foreldre. Foreldregruppa kjøpte krans fra barn og foreldre. Gjenlevende foreldre ønsket ingen hjelp eller kontakt med noen i foreldregruppa. Barna var raskt tilbake i bhg, Anonymkode: d9ded...27b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #24 Del Skrevet 18. september Vi har hatt to barn i vår barnehage som har dødd plutselig, og ikke engang da stengte vi barnehagen. Krisemøter ja, opplæring, vikarer, osv, men aldri stengt barnehage. Anonymkode: 68982...7b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #25 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har hatt to barn i vår barnehage som har dødd plutselig, og ikke engang da stengte vi barnehagen. Krisemøter ja, opplæring, vikarer, osv, men aldri stengt barnehage. Anonymkode: 68982...7b0 Den var ikke stengt, det var lav bemanning. Og oppfordring til å holde barna hjemme om man kunne. Håper dere også sendte ut en slik melding om krisemøter, opplæring og vikarer, preget barnehagen. Anonymkode: 33fb3...2a2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #26 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): At de tar en hjemme-dag og finner på noe kjekt sammen, noe mange gjør innimellom. Bedre enn at barnet må i barnehagen. Der noen plutselig roper ut "Mammaen til Mari er død!". I kombinasjon med voksne som ikke er forberedt på hvordan de skal takle situasjonen. Og heller ikke har tatt den inn over seg selv. Anonymkode: 33fb3...2a2 Jeg leverte barn som mistet sin mor uventet i barnehagen der er barn som var to år eldre satt ved frokostbordet og messet mammaen til ... er død.. mammaen til ... er død. De ansatte hverken sa eller gjorde noe med det. Anonymkode: 09aac...5f2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #27 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den var ikke stengt, det var lav bemanning. Og oppfordring til å holde barna hjemme om man kunne. Håper dere også sendte ut en slik melding om krisemøter, opplæring og vikarer, preget barnehagen. Anonymkode: 33fb3...2a2 Jeg antar jeg misforstår, men slik du beskriver det høres det ut som om dere nedprioriterte barna for å holde krisemøte for de ansatte. I et slikt tilfelle må jo det viktigste være å være der for barna, svare på spørsmål og så videre? Anonymkode: 08641...753 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #28 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg antar jeg misforstår, men slik du beskriver det høres det ut som om dere nedprioriterte barna for å holde krisemøte for de ansatte. I et slikt tilfelle må jo det viktigste være å være der for barna, svare på spørsmål og så videre? Anonymkode: 08641...753 Jeg har aldri jobbet i barnehage 😅 Og er glad du ikke jobber i den jeg bruker, med slike nedlatende utsagn. Anonymkode: 33fb3...2a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #29 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi har hatt to barn i vår barnehage som har dødd plutselig, og ikke engang da stengte vi barnehagen. Krisemøter ja, opplæring, vikarer, osv, men aldri stengt barnehage. Anonymkode: 68982...7b0 Ville forresten som mor blitt skremt, og sendt varsel på barnehagen, om vi troppet opp til en barnehage i denne situasjonen. Uten at det var gitt en melding om hva som hadde skjedd, og en oppfordring til å holde barna hjemme om mulig. Anonymkode: 33fb3...2a2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #30 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ville forresten som mor blitt skremt, og sendt varsel på barnehagen, om vi troppet opp til en barnehage i denne situasjonen. Uten at det var gitt en melding om hva som hadde skjedd, og en oppfordring til å holde barna hjemme om mulig. Anonymkode: 33fb3...2a2 Ok, jeg fatter tydeligvis ikke dette. Det er vel ikke sikkert barnehagen får beskjed med en gang slike ting skjer heller, og da vil den naturligvis åpnes neste dag som vanlig? Skjønner ikke at det skal være grunn til varsel mot barnehagen. Når meldingen kommer vil det være naturlig å snakke med de ansatte og eventult sende melding til de andre foreldrene. Jeg mener ikke å være kald, men å holde møte for alle ansatte på dagtid slik at de andre barnehagebarna ikke kan ivaretas ordentlig høres ikke ut som en god løsning på situasjonen. Nå tenker jeg på vanlige dødsfall, som sykdom og ulykker. En annen nevnte parterdrap i et tidligere innlegg, og slike grusomheter skjønner jeg kan påvirke både barnehageansatte sterkt slik at blir vanskelig å jobbe. Da er det ikke så rart om de må stenge. Anonymkode: 08641...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 19. september #31 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 17.38): At de tar en hjemme-dag og finner på noe kjekt sammen, noe mange gjør innimellom. Bedre enn at barnet må i barnehagen. Der noen plutselig roper ut "Mammaen til Mari er død!". I kombinasjon med voksne som ikke er forberedt på hvordan de skal takle situasjonen. Og heller ikke har tatt den inn over seg selv. Anonymkode: 33fb3...2a2 Jeg hadde den opplevelsen på barneskolen (andretrinn) ovenfor da min mors kjæreste og søskens forelder. Det var null pedagogisk tenkning på den tiden, og dødsfallet var svært….. uvanlig om man kan si det slik. Det ble ikke en god situasjon for meg da. Og jeg forstod jo MYE mer enn barnehagebarn. Høres klokt ut, de som kan blir hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 19. september #32 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ok, jeg fatter tydeligvis ikke dette. Det er vel ikke sikkert barnehagen får beskjed med en gang slike ting skjer heller, og da vil den naturligvis åpnes neste dag som vanlig? Skjønner ikke at det skal være grunn til varsel mot barnehagen. Når meldingen kommer vil det være naturlig å snakke med de ansatte og eventult sende melding til de andre foreldrene. Jeg mener ikke å være kald, men å holde møte for alle ansatte på dagtid slik at de andre barnehagebarna ikke kan ivaretas ordentlig høres ikke ut som en god løsning på situasjonen. Nå tenker jeg på vanlige dødsfall, som sykdom og ulykker. En annen nevnte parterdrap i et tidligere innlegg, og slike grusomheter skjønner jeg kan påvirke både barnehageansatte sterkt slik at blir vanskelig å jobbe. Da er det ikke så rart om de må stenge. Anonymkode: 08641...753 Spørs? Tross at vi bor i Oslo hadde vi liten barnehage med få avdelinger. Så de ansatte kjente som regel alle godt. På mindre steder kan man jo ha nær kontakt på fritiden også. Hos oss ville alle ungene visst hvem «forelder til X» var, mens i nabobarnehagen som er landets største hadde flertallet ikke kjent vedkommende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #33 Del Skrevet 19. september Syns ikke noe om info gitt av ansatte ved levering eller lapp i hyllen. Man vet ikke hvordan den enkelte forelder håndterer det, og noen kan ha mer kjennskap til vedkommende. Da er det lurt info når ut i forveien slik man kan prossesere litt. Derfor tenker jeg det er lurt barna har en "hjemmedag", kan også kalles planleggingsdag ovenfor barna. Med mindre de er opplyst tidlig og får tid til møter kvelden før. Anonymkode: 6b048...1fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #34 Del Skrevet 19. september Man leser dødsannonsen og går videre med sin dag. Er ikke mer å gjøre. Barn trenger ikke få vite alle detaljer om dødsfallet. Null grunn til å stenge barnehagen. Ansatte i barnehagen snakker om liv og død med barna ellers i året så det er ikke noe nytt. Anonymkode: de4b6...908 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #35 Del Skrevet 19. september Bare gjør som dere blir bedt om. Anonymkode: eb650...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #36 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Den var ikke stengt, det var lav bemanning. Og oppfordring til å holde barna hjemme om man kunne. Håper dere også sendte ut en slik melding om krisemøter, opplæring og vikarer, preget barnehagen. Anonymkode: 33fb3...2a2 Det gjorde vi ikke nei, ingen ble oppfordret til å holde barna hjemme siden vi hadde normal bemanning. Krisemøte/opplæring eller hva jeg skal kalle det ble gjort på kveldstid. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ville forresten som mor blitt skremt, og sendt varsel på barnehagen, om vi troppet opp til en barnehage i denne situasjonen. Uten at det var gitt en melding om hva som hadde skjedd, og en oppfordring til å holde barna hjemme om mulig. Anonymkode: 33fb3...2a2 For det første var vi naturligvis ikke fullt informert om situasjonen de første dagene. For det andre er det foreldre som styrer informasjonsflyten i slike saker. Vi oppfordrer til åpenhet men kan naturligvis ikke si hva som har skjedd før foreldrene samtykker. I begge tilfellene var det, naturlig nok, mange som visste om det før vi som barnehage fikk informert alle barn og foresatte. Og hvorfor tenker du andre barn bør holdes hjemme så lenge vi er normalt bemannet? Samhold og fellesskap er noe mange søker etter i tunge stunder. Anonymkode: 68982...7b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #37 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 17.21): Det er en forelder i bhg på avdelingen som brått er gått bort. Er det vanlig at barnehagen har krisemøte og ber foreldre som kan om å ha barnet sitt hjemme i morgen pga lav bemanning? Det er så klart fullt forståelig og dette er bare grusomt, så vi skal naturligvis holde vårt barn hjemme.. men vi har aldri opplevd dette før, og lurer derfor på om andre har opplevd liknende? Hva er prosedyrene til bhg i sånne forferdelige situasjoner? 😢 Anonymkode: 30fed...8c7 Er vel uvanlig med dødsfall blant barnehagebarns foreldre, heldigvis. Men livet skjer, og livet må håndteres også når livet skjer. I dag vet man mer og gjør mer når barn mister sine foreldre enn da jeg var ung , liten rettere sagt, og en forelder døde, og det er bra. Her har vel kommunens kriseteam rykket inn for å hjelpe med råd? Anonymkode: b5d42...54f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #38 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Man leser dødsannonsen og går videre med sin dag. Er ikke mer å gjøre. Barn trenger ikke få vite alle detaljer om dødsfallet. Null grunn til å stenge barnehagen. Ansatte i barnehagen snakker om liv og død med barna ellers i året så det er ikke noe nytt. Anonymkode: de4b6...908 For en kjip holdning Anonymkode: ae693...d8a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #39 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For en kjip holdning Anonymkode: ae693...d8a Man får en kjip holdning som du kaller det, jeg vil kalle det en hjelpeløs holdning fordi denndu siterte aldri har mistet noen nærstående og dermed blir både overfladisk, ufølsom og uerfaren med smerten et dødsfall kan påføre nærstående. I situasjoner der barn har mistet en forelder er det helt utrolig hva voksne kan få seg til å si til barnet. Slike ting har brent seg fast i meg.. Anonymkode: b5d42...54f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofilteret Skrevet 19. september #40 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 20.04): Nei, fordi mange av de ansatte er på møte/kurs om hvordan de skal møte barna. Når noe sånt som dette skjer, kan mange barn bli veldig redde. Anonymkode: 13ff4...178 Mange barn bli veldig redd? Døden er en naturlig ting og vi trenger ikke komplisere. Hva mener du gjør barna redd? Jeg tenker også at et dødsfall av en forelder ikke går veldig nært inn på storparten av barna. Vi skjermer barna fra ALT naturlig nå om dagen. AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 20.11): Men er ikke dette noe de bør ha planlagt for før? Burde det ikke finnes planlagte rutiner og opplæring? Anonymkode: 4e7aa...f16 Helt enig med deg! Å måtte ta en stengt dag pga kursing høres veldig rart ut. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hadde forelder i bhg som døde brått etter ulykke. Barna hadde flere samlingsgrupper hvor de pratet om døden og leste litt høyt. Styrer i bgh hadde kontakt med gjenlevende foreldre. Foreldregruppa kjøpte krans fra barn og foreldre. Gjenlevende foreldre ønsket ingen hjelp eller kontakt med noen i foreldregruppa. Barna var raskt tilbake i bhg, Anonymkode: d9ded...27b Dette synes jeg høres ut som en veldig fin måte å gjøre det på. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg leverte barn som mistet sin mor uventet i barnehagen der er barn som var to år eldre satt ved frokostbordet og messet mammaen til ... er død.. mammaen til ... er død. De ansatte hverken sa eller gjorde noe med det. Anonymkode: 09aac...5f2 Skrekkelig uproft av de ansatte!!! AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Man leser dødsannonsen og går videre med sin dag. Er ikke mer å gjøre. Barn trenger ikke få vite alle detaljer om dødsfallet. Null grunn til å stenge barnehagen. Ansatte i barnehagen snakker om liv og død med barna ellers i året så det er ikke noe nytt. Anonymkode: de4b6...908 Litt enig i denne, men kanskje litt ekstra prat om liv og død dersom det ser ut til at barnegruppa trenger det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå