Gå til innhold

Ny kattunge - maler ikke, vil ikke kose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått en skjønn jente, britisk korthår, 16 uker, har ingen erfaring med rasen.

Hun er veldig snill, og respektfull hvis man kan bruke det ordet. Men samtidig masse energi, hun herjer overalt, fram og tilbake som en rakett. Er super nysgjerrig. Det syns jeg bare er morsomt. 

Men merket fort at hun liker ikke å bli holdt. Og hvis jeg klapper henne så er det uvant.

Enkelte ganger har jeg fått lov å klappe litt, men hun maler ikke og vrir seg så unna.

Jeg kom til å tenke på om dette kan være pga at hun ikke ble oppdratt med mye kos? 

Altså, det var et kull på 4, mor og far, så de var mange, og kanskje familien ikke hadde tid til å sitte med hver enkelt og kose med dem eller kanskje de ikke ville binde seg til dem?

Hva tror dere?

Prøver alt jeg kan å venne henne til hånda mi og at kos er bra :)  Så håper at etter noen uker at hun blir vant til min verden og mine vaner hvis du skjønner.

Anonymkode: 3c5f7...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig at kattunger har det alt for travelt til å kose. De har tonnevis med energi og har mye å gjøre.

Valpen min var også totalt uinteressert i kos. Jeg ble bare bitt til blods om jeg forsøkte 😅 Kos ble det bare når den sov dypt. Når den ble eldre ble den mer interessert i kos, og nå får jeg ikke sitte i fred. 

Ikke tving kos på den. Du vil ikke at den skal lære at hender er plagsomme. Skyr hun vekk fra hendene dine når du koser, ønsker hun ikke kos og det bør respekteres. Du bør heller bruke litt tid på å lære at hender er en kilde til gode ting. Bruk godbiter og smøreost for å venne den til å bli tatt på (godbiter i én hånd og forsiktig kos med den andre hånden så den får bygget gode assosiasjoner til å bli strøket og klødd). Også kan du slite ut kattungen med lek (for eksempel med fiskestang), og når den er trøtt og god, kan du ta den opp i fanget og gi rolig kos (om den ønsker). 

Anonymkode: d022f...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på snart to år, maler ikke, koser toppen et stryk og to før han får Klaus. Men er kjempe sosial, blir med over alt, på turer osv. Noen er bare slik.

Anonymkode: 13e28...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr har forskjellig personlighet :) 

Anonymkode: 19e07...5a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil lære deg å se når hun ønsker kos. Som en annen her sier, vent til hun er litt sliten og trøtt og ta henne på fanget for litt klapp da. 

Anonymkode: 3bd50...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja, god ide å vente med kos til hun er sliten av lek ja.

Men de siste par dagene har hun akseptert kos faktisk og til og med mala :)

Har også blitt roligere og strekker seg godt når hun skal sove i godstolen som hun har helt for seg selv. Hun sov før bare om natta da jeg sov, ellers gikk det i hundre. 

Så kanskje det bare er snakk om en veldig omstilling. 

Anonymkode: 3c5f7...257

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...