AnonymBruker Skrevet 18. september #1 Del Skrevet 18. september Jeg har bestandig hatt problemer med å si klart og tydelig nei når det er noe jeg ikke vil eller kan være med på. Men jeg har blitt flinkere til det den siste tiden. Ei ny venninne takler ikke det. Hvis hun spørr om jeg skal være med på noe så no kan jeg svare f eks; nei, beklager, men det kan jeg ikke Sist ble hun sur og sa at det er bedre hvis jeg sier nei og forklarer hvorfor jeg ikke kan. Da er det lettere for henne å forstå hvorfor jeg sier nei. Må jeg virkelig forklare hvorfor jeg ikke vil eller kan bli med på noe? Anonymkode: 2c9cf...524 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #2 Del Skrevet 18. september Nei du må selvsagt ingenting. Anonymkode: 4c15e...7cb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 18. september #3 Del Skrevet 18. september Hva med å si at du ikke vil? Men du kan også bare gi bang i at hun blir sur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #4 Del Skrevet 18. september Du MÅ ikke, men det virker helt klart bedre for mottakeren av svaret ditt om de får en forklaring. Sånn at de får vite at det er ikke bare fordi du ikke har lyst til å være sammen med dem at du sier nei, du har en god grunn. Anonymkode: 1de1b...361 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #5 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei du må selvsagt ingenting. Anonymkode: 4c15e...7cb Men er det vanlig å forklare det? Kanskje alle gjør det utenom jeg 😅 Anonymkode: 2c9cf...524 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 18. september #6 Del Skrevet 18. september (endret) Nei, det synes jeg ikke. Hvis det er noe veldig spesielt man ikke kan, f.eks. følge på sykehus eller noe, eller man først har sagt ja til noe, og så sier at maan ikke kan likevel, da hadde jeg nok følt jeg burde komme med en forklaring, men hvis det er snakk om en tur på kino, kafé eller noe, synes jeg det er greit å bare si at det ikke passer. Du står jo ikke i gjeld til henne på noen måte, går jeg ut fra, så da disponerer du livet og fritiden din som du selv vil, uten noen form for forklaringsplikt. Endret 18. september av Seff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #7 Del Skrevet 18. september Holder det å svare: beklager men jeg er opptatt den dagen. Eller: Jeg er litt sliten akkurat no og trenger å slappe av hjemme Anonymkode: 2c9cf...524 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #8 Del Skrevet 18. september Kjenner meg litt igjen. Men i motsetning til deg serverer jeg alltid en årsak så ikke den som inviterer skal få inntrykk av at jeg bare ikke gidder eller vil. Og om jeg ikke gidder eller vil, så forsøker jeg konstruere opp en rimelig årsak uansett. Selv har jeg ikke noe problemer med å akseptere et "nei" uten en forklaring, men ikke alle takler det like godt. Anonymkode: f13f2...1a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #9 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sist ble hun sur og sa at det er bedre hvis jeg sier nei og forklarer hvorfor jeg ikke kan. Da er det lettere for henne å forstå hvorfor jeg sier nei. Må jeg virkelig forklare hvorfor jeg ikke vil eller kan bli med på noe? Det er jo hennes problem om hun ikke kan tolerere og respekere et enkelt ord som nei. Hvorfor blir det din oppgave og skal forsvare det?? 'Nei' er en fullstendig setning. Anonymkode: 95ed5...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #10 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Holder det å svare: beklager men jeg er opptatt den dagen. Eller: Jeg er litt sliten akkurat no og trenger å slappe av hjemme Anonymkode: 2c9cf...524 Synes dette er helt ok å si, hvis det ikke er nok med kun et nei. Men håper du ikke er like uheldig som meg, som mang en gang har opplevd diskusjoner/kverulering rundt både nei og forklaringer🤨Jeg er kronisk syk og har meget gyldig grunn til å si nei. Men det hjelper heller ikke🤪 Anonymkode: c5365...bf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 18. september #11 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjenner meg litt igjen. Men i motsetning til deg serverer jeg alltid en årsak så ikke den som inviterer skal få inntrykk av at jeg bare ikke gidder eller vil. Og om jeg ikke gidder eller vil, så forsøker jeg konstruere opp en rimelig årsak uansett. Selv har jeg ikke noe problemer med å akseptere et "nei" uten en forklaring, men ikke alle takler det like godt. Anonymkode: f13f2...1a1 Men hva er galt med å ikke ville noe? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #12 Del Skrevet 18. september Seff skrev (2 minutter siden): Nei, det synes jeg ikke. Hvis det er noe veldig spesielt man ikke kan, f.eks. følge på sykehus eller noe, eller man først har sagt ja til noe, og så sier at maan ikke kan likevel, da hadde jeg nok følt jeg burde komme med en forklaring, men hvis det er snakk om en tur på kino, kafé eller noe, synes jeg det er greit å bare si at det ikke passer. Du står jo ikke i gjeld til henne på noen måte, går jeg ut fra, så da disponerer du livet og fritiden din som du selv vil, uten noen form for forklaringsplikt. Problemet er når man er såpass tett med sine venner at det føles unaturlig ikke å oppgi årsak. Jeg hadde nesten følt det som jeg hadde en hemmelighet jeg ikke vil avsløre om jeg ikke oppgir årsak. Og det ville også vært naturlig for min venninne å kontre med "hva er det for noe spennende du skal, da?" . Anonymkode: f13f2...1a1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 18. september #13 Del Skrevet 18. september Du må ingenting, men jeg vil påstå at det er ganske normal høflighet å si to ord om hvorfor. Hvertfall når det er snakk om venner og man den eventuelle grunnen ikke er hemmelig eller ubehagelig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #14 Del Skrevet 18. september Macro skrev (1 minutt siden): Men hva er galt med å ikke ville noe? Egentlig ingenting. Men mange vil nok oppleve det som en avvisning og legge noe mer i det enn hva det egentlig er om man bare svarere "Nei, jeg vil ikke møte deg på kafé i dag for jeg har ikke lyst". Anonymkode: f13f2...1a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #15 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men er det vanlig å forklare det? Kanskje alle gjør det utenom jeg 😅 Anonymkode: 2c9cf...524 Det er vanlig ja. Hvis noen inviterer meg på middag sier jeg ikke bare nei. Jeg sier jo nei, fordi jeg har kveldsvakt, fordi det kræsjer med trening, fordi jeg er for sliten til sosialisering, fordi jeg har andre planer… Anonymkode: bc56a...99f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #16 Del Skrevet 18. september De med gode sosiale antenner gir en liten forklaring. F.eks: nei, den dagen skal jeg på seminar med jobben. Eller: nei, nå for tiden orker jrg ikke så mye sosialt etter jobb. Sorry, kommer sterkere tilbake senere. Med et smil. Hvis du ønsker et godt forhold til venner, så gir fu litt av deg selv. Et enkelt nei kan fort oppleves som avvisende. Anonymkode: ff9d1...0a2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #17 Del Skrevet 18. september Denne forklaringen 'alle' skal ha om hvorfor man ikke vil noe, er noe man dessverre kjenner godt igjen fra andre områder i livet. Spesielt når det kommer til sex. At man hele tiden må rettferdiggjøre hvorfor man ikke vil prøve eller gjøre noe, også tar den andre parten ta det som en invitasjon til forhandling og diskusjon. Et nei er et nei. Uansett. Det bør folk lære seg å akseptere uten diskusjon. Anonymkode: 95ed5...3ec 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #18 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo hennes problem om hun ikke kan tolerere og respekere et enkelt ord som nei. Hvorfor blir det din oppgave og skal forsvare det?? 'Nei' er en fullstendig setning. Anonymkode: 95ed5...3ec det er faktisk ikke det. Ikke hvis man vil ha nære relasjoner. Litt som tråden der mannen til ts ikke vil la moren hennes møte barna. Er nei en fullstendig setning, eller hadde det vært ok med en slags begrunnelse? Uvennlige mennesker som mener nei er en fullstendig setning får neppe nære venner som alltid stiller opp. De får nok mest selvsentrerte egoister som bare sier nei, om man trenger noe. Anonymkode: bc56a...99f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 18. september #19 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er når man er såpass tett med sine venner at det føles unaturlig ikke å oppgi årsak. Jeg hadde nesten følt det som jeg hadde en hemmelighet jeg ikke vil avsløre om jeg ikke oppgir årsak. Og det ville også vært naturlig for min venninne å kontre med "hva er det for noe spennende du skal, da?" . Anonymkode: f13f2...1a1 Men det er jo åpenbart ikke tilfelle her. TS sier det er en ny venninne, så på meg virker det som om det er venninnen som er litt eiesyk når hun krever å få vite hvorfor TS ikke kan. Hvis man først er veldig nær med en person, er det vel sjelden at man ikke kan eller vil oppgi årsak til at man sier nei til en avtale. Og hvis man faktisk ikke vil eller kan si hvorfor til en veldig nær venn, burde det være greit at man sier at "denne gangen kan jeg ikke, og jeg kan ikke si grunnen". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #20 Del Skrevet 18. september Vanligvis sier jeg bare at det dessverre ikke passer. Men til en god venninne ville jeg nok oppgitt en grunn. Den grunnen kan godt være at jeg ikke har ork til å gå ut akkurat nå, for eksempel. Anonymkode: 86541...249 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå