AnonymBruker Skrevet 18. september #41 Del Skrevet 18. september Det er kun en ting som er rettferdig pg det er at dere betaler 50/50 av utgiftene. Det har ikke noe å si om en tjener 100millioner og en tjener 10kr. Felles utgifter betales 50-50. Og at ts har lån for at ts ønsker å håve inn penger på verdiøkning av eiendom er jo heller ikke samboers problem. Pokker å mange snyltere det er her inne. At dere avtaler noe annet enn det som er rettferdig er noe helt annet. Og slikt tas privat og ikke på kg. Skjønner rett og slett ikke hvordan folk kan leve sammen uten kommunikasjon og problemløsning seg mellom. Og heller ikke hvordan de tror at kg kan løse deres personlige problemer. Anonymkode: c2ab7...607 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #42 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så da er det ikke urettferdig om han må betale litt mer? Anonymkode: 10cc0...38f Det som er urettferdig er jo at du gjør det meste hjemme (du er syk i tillegg!), OG du betaler utgifter ut i fra deres forbruk, ikke ditt forbruk eller din inntekt. Enten må han bidra mer, eller så må dere justere ned levestandard (billig mat, kutte alt av snacks, kosemat osv), å dele alt av ansvar hjemme 50/50. Du skal IKKE være hushjelp for han gratis hvertfall… Anonymkode: e8f12...7ca 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 18. september #43 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kompliserte greier for han. Jeg kjøper meg ikke klær lenger og drar ikke ut på noe. Jeg føler jeg må være forsiktig siden økonomien ble endret. Sparingen min er jo opphørt også så.. ja, han er jo ikke så eventyrlysten som meg, og nå blir det dumt for meg å foreslå utfarter når jeg ikke har penger til det Anonymkode: 10cc0...38f Forstår han deg om du sier at matbudsjettet må nå være mindre dersom dere skal dele 50/50? At dere må redusere antall kanaler på tv, kanskje bare ha NRK? Dette må jo bli en konsekvens av at du ikke har så god økonomi lenger? Vil han ha det som før, må han være den som betaler mest siden situasjonen er som den er. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #44 Del Skrevet 18. september ~white lady~ skrev (7 minutter siden): Ved å be om avdragsfrihet på lånet ditt frigir du midler til andre utgifter. Du sitter igjen med 9000 etter lånet. Sett opp et budsjett og se hvor mye du er i manko etter alle faste utgifter er betalt. Samboeren din kan dekke opp for dette ved at du enten tar en større del av jobben på hjemmebane, eller at det skrives kontrakt på tilbakebetaling. Jobben hjemme har jeg alltid tatt. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal tape enda mer på en ordning som bare gagner han. Feks spiser han minst 3 ganger så mye som meg på en dag. Drikker 1 ltr kaffe hver dag, men jeg drikker 1 kopp. Men jeg vil ikke gå i detalj på alt sånt, er litt tarvelig. Nå er jeg i denne situasjonen og skulle ønske han så at han får mer ut av penga enn meg, selv om vi betaler det samme Anonymkode: 10cc0...38f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #45 Del Skrevet 18. september exictence skrev (4 minutter siden): Forstår han deg om du sier at matbudsjettet må nå være mindre dersom dere skal dele 50/50? At dere må redusere antall kanaler på tv, kanskje bare ha NRK? Dette må jo bli en konsekvens av at du ikke har så god økonomi lenger? Vil han ha det som før, må han være den som betaler mest siden situasjonen er som den er. Nettopp, er så enig. Han vil leve som før, jeg kan ikke det Anonymkode: 10cc0...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #46 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det som er urettferdig er jo at du gjør det meste hjemme (du er syk i tillegg!), OG du betaler utgifter ut i fra deres forbruk, ikke ditt forbruk eller din inntekt. Enten må han bidra mer, eller så må dere justere ned levestandard (billig mat, kutte alt av snacks, kosemat osv), å dele alt av ansvar hjemme 50/50. Du skal IKKE være hushjelp for han gratis hvertfall… Anonymkode: e8f12...7ca Jeg er totalt enig. Dessverre er ikke han det. Jeg skal forsøke igjen Anonymkode: 10cc0...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #47 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er totalt enig. Dessverre er ikke han det. Jeg skal forsøke igjen Anonymkode: 10cc0...38f Du må sette hardt mot hardt…Høres vanvittig lite omsorgsfull ut, tenker han bare på seg selv ellers også? Er man en familie så ønsker man at alle skal ha det bra og trygt. Da bidrar man… Anonymkode: e8f12...7ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #48 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er kun en ting som er rettferdig pg det er at dere betaler 50/50 av utgiftene. Det har ikke noe å si om en tjener 100millioner og en tjener 10kr. Felles utgifter betales 50-50. Og at ts har lån for at ts ønsker å håve inn penger på verdiøkning av eiendom er jo heller ikke samboers problem. Pokker å mange snyltere det er her inne. At dere avtaler noe annet enn det som er rettferdig er noe helt annet. Og slikt tas privat og ikke på kg. Skjønner rett og slett ikke hvordan folk kan leve sammen uten kommunikasjon og problemløsning seg mellom. Og heller ikke hvordan de tror at kg kan løse deres personlige problemer. Anonymkode: c2ab7...607 Du burde kanskje finne deg en annen side å få utløp på 🥴 Verdiøkning… jeg har hvertfall pusset opp huset med mine egne hender. Det er snakk om en vanskelig periode i livet, både helse og økonomi spiller inn. Spør bare om tips til løsning. Snyltere? På seg selv kjenner man andre🙈 Anonymkode: 10cc0...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #49 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må sette hardt mot hardt…Høres vanvittig lite omsorgsfull ut, tenker han bare på seg selv ellers også? Er man en familie så ønsker man at alle skal ha det bra og trygt. Da bidrar man… Anonymkode: e8f12...7ca Vi er oss to. Anonymkode: 10cc0...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 18. september #50 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jobben hjemme har jeg alltid tatt. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal tape enda mer på en ordning som bare gagner han. Feks spiser han minst 3 ganger så mye som meg på en dag. Drikker 1 ltr kaffe hver dag, men jeg drikker 1 kopp. Men jeg vil ikke gå i detalj på alt sånt, er litt tarvelig. Nå er jeg i denne situasjonen og skulle ønske han så at han får mer ut av penga enn meg, selv om vi betaler det samme Anonymkode: 10cc0...38f Nå er det neppe hans feil at du ble syk og gikk ned i inntekt. Jeg har forøvrig svart på informasjon du kommer med i de første innleggene. Du kommer med tilleggsinformasjon om at du gjør størstedelen (?) av husarbeidet hjemme, og at han spiser tre ganger mer enn deg. Dette er jo gyldige argumenter å ta opp i en diskusjon. Forøvrig høres det ut som du har bestemt deg for at samboeren din SKAL delvis forsørge deg en periode enten han vil eller ikke, så da er andre forslag dødfødt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #51 Del Skrevet 18. september Da jeg gikk på aap delte vi fortsatt det meste 50/50, med unntak av mat for han spiser mye mer enn meg. Jeg ville ikke at han skulle betale for meg fordi jeg var syk. Jeg fikk utbetalt mye mindre enn deg og hadde større utgifter til lån enn deg. Nå er ikke alle like, men du må jo ha noen utgifter som er ganske høye? Trenger du disse tingene nå som du er syk? Kan du kvitte deg med bil, abonnementer, andre ting? Jeg led ingen nød selv om jeg ikke hadde penger til reiser, bil, shopping eller lignende. Gjorde mye fint som er gratis eller billig, spiste bra. Hvor er det resten av pengene går? Er det han som krever at du skal bruke penger på ting? Anonymkode: 0c3c5...672 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #52 Del Skrevet 18. september Er dette en mann du ønsker å leve videre med? Hva om du går på aap lenge, og i verste fall blir uføretrygdes? Samboeren din synes det er ok med forskjellene mellom dere og sier det ikke er hans problem. Jeg hadde ikke ønsker å leve slik, med en samboer som ikke ser på oss som en familie og et fellesskap. Jeg mener ikke at han skal ta hele byrden. Men hjelper man ikke hverandre når det trengs i et forhold i enkelte perioder? Satt på spissen: jeg hadde aldri sett på at samboeren min spiste nudler og havregryn, og gikk i slitte klær mens han gikk på aap en periode. Mens jeg spiste egg og bacon, og biff til middag. Shoppet og gikk på kafé med venner, mens samboer sitter hjemme uten en krone til overs. Anonymkode: b10b6...aac 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 18. september #53 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Da får du justere ned innsatsen i hjemmet til 50% og handle mat etter ditt budsjett. Det er ikke ditt problem om han synes det blir stusslig. Anonymkode: 10025...4db Dette. Dersom utgifter skal deles 50/50 uavhengig av inntekt så skal også husarbeid deles på samme måten. I tillegg må det være din standard på matinnkjøp som gjelder, vil han ha noe mer luksuriøst eller bare større mengde, så får han betale for det selv. Dette er faktisk ikke noe du skal diskutere og kompromisse med din samboer over, dette må du bare gjennomføre. Pr i dag sponser jo du han i og med at dere deler utgifter 50/50, uavhengig av inntekt, samtidig som du tar det meste i huset. Vil du virkelig være hans hushjelp? skal dere ikke være likeverdige partnere? Jeg forstår rett og slett ikke alle disse mennene som insisterer på at økonomien skal deles 50/50 ellers er det snylting, mens husarbeidet, nei det skal selvsagt ikke deles likt...... og for all del - ikke dill med noe avdragsfrihet eller lignende, som du sier selv så er jo det bare tap for din del. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #54 Del Skrevet 18. september Du går i krisemodus: setter opp inntekt og utgifter som må betales: lån, bhg, sfo, strøm, vann/renovasjon/kommunale avgifter, forsikringer osv. Hva sitter du igjen med da? Så kan du trekke i fra mat. Det hadde jeg delt 40/60 om dere har felles barn. Hva har du igjen? Nå kan du begynne å ned prioritere ting: MÅ du ha bil eller kan den stå avskiltet en stund? I en overgangsperiode? Må dere ha de kanalpakkene/strømmetjenester? Finn billigste alternativ og betal halvparten av dette. Vil han ha mer får han betale mellomlegget selv frem til du er på bena igjen. Bytt mobilabonnementet ditt til feks ice 1g mobildata til 99kr mnd. Tror nesten ikke du finner billigere, men let gjerne og bytt til dem. Kanseller strømmetjenester, lydbok, og annet løpende utgifter. Forhåpentligvis er det for en kortere periode, men lær deg å være uten det i tilfelle perioden blir lengre enn du hadde tenkt. Det kan skje at dette blir det nye livet ditt, da må du bli vant til dine nye økonomi også. Klær må du droppe, med mindre det er fra gjenbruksbutikker. Det er mulig å få mye gratis om du ikke er kresen, og om du trenger tøy fremover har du ikke råd til å være kresen. Utflukter må være gratis ellers kan du ønske deg det til jul/bursdag av samboer (familie). Sminke, parfyme, hudkrem +++ må du kjøpe billig eller stå over. Du må rett og slett slå på den røde knappen og gå i krisemodus. DU må redde DEG SELV. Og så ser du om din samboer er den du trodde han var. Om han støtter deg mens du er nede. Om han plukker opp lasset der du slapp det.. om ikke, så vet du ihvertfall hvem han virkelig er... Anonymkode: 911db...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 18. september #55 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Da må han ta en større del av andre utgifter, så du har råd til lånet. En løsning kan være at etter at lån er betalt, så holder du tilbake 3000,- av din inntekt og han 3000,- av sin. Resten settes på felleskonto for alle utgifter. Begge har 3000,- i måneden til personlig bruk. Anonymkode: 81ad9...358 Står det noe sted at ts ikke har råd? Hun skriver at hun har lite å rutte med, men at de betaler det samme. Når folk har separat økonomi, er det vanligvis en grunn til at det er valgt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 18. september #56 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har etter lang tid sykmelding gått over på aap. Har altså 66% av lønna mi som betyr 16000kr mindre hver måned. Samboer og jeg har alltid delt utgifter på mat, strøm, tv osv. men hva tenker dere om at jeg nå har lite å rutte med, men betaler det samme som han? Han er gjeldsfri, mens jeg har boliglån på 1,3 mill. Anonymkode: 10cc0...38f Du har 32000 kr utbetalt? Det er mer enn mange har i 100% stilling. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #57 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Betaler dere 50/50 på mat også? Anonymkode: 649f6...1f7 Ja Anonymkode: 10cc0...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #58 Del Skrevet 18. september Ny Bruker skrev (9 minutter siden): Du har 32000 kr utbetalt? Det er mer enn mange har i 100% stilling. Nei, jeg har 16000kr mindre hver måned nå enn da jeg jobbet. Anonymkode: 10cc0...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 18. september #59 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har voksne barn som ikke bor hjemme. Nja.. jeg er vel hushjelp med interesse for god hjemmelaget mat🥴 så takk for innspill. Det vekket meg Anonymkode: 10cc0...38f Felles eller hver deres barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #60 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du går i krisemodus: setter opp inntekt og utgifter som må betales: lån, bhg, sfo, strøm, vann/renovasjon/kommunale avgifter, forsikringer osv. Hva sitter du igjen med da? Så kan du trekke i fra mat. Det hadde jeg delt 40/60 om dere har felles barn. Hva har du igjen? Nå kan du begynne å ned prioritere ting: MÅ du ha bil eller kan den stå avskiltet en stund? I en overgangsperiode? Må dere ha de kanalpakkene/strømmetjenester? Finn billigste alternativ og betal halvparten av dette. Vil han ha mer får han betale mellomlegget selv frem til du er på bena igjen. Bytt mobilabonnementet ditt til feks ice 1g mobildata til 99kr mnd. Tror nesten ikke du finner billigere, men let gjerne og bytt til dem. Kanseller strømmetjenester, lydbok, og annet løpende utgifter. Forhåpentligvis er det for en kortere periode, men lær deg å være uten det i tilfelle perioden blir lengre enn du hadde tenkt. Det kan skje at dette blir det nye livet ditt, da må du bli vant til dine nye økonomi også. Klær må du droppe, med mindre det er fra gjenbruksbutikker. Det er mulig å få mye gratis om du ikke er kresen, og om du trenger tøy fremover har du ikke råd til å være kresen. Utflukter må være gratis ellers kan du ønske deg det til jul/bursdag av samboer (familie). Sminke, parfyme, hudkrem +++ må du kjøpe billig eller stå over. Du må rett og slett slå på den røde knappen og gå i krisemodus. DU må redde DEG SELV. Og så ser du om din samboer er den du trodde han var. Om han støtter deg mens du er nede. Om han plukker opp lasset der du slapp det.. om ikke, så vet du ihvertfall hvem han virkelig er... Anonymkode: 911db...51c Dette er jeg igang med. Synes bare det blir enda tyngre å stå i dette alene når man er to Anonymkode: 10cc0...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå