Amossa Skrevet 2. oktober 2024 #21 Del Skrevet 2. oktober 2024 NatNat skrev (På 29.9.2024 den 19.11): Jeg er kun skepsis til innvandring fra muslimske land. Bryr meg ikke om de andre, uansett farge. Det er noe med Islam som passer ikke med våre verdier, også mange er rett og slett ikke interessert i å tilpasse seg vesten verdier. At de er i jobb betyr ingenting. Man kan være i full jobb og likevel være islamist. Nå at det er sagt, dette inkluderer ikke alle muslimer. Det er muslimer som er lite troende, ikke troende i det hele tatt og kom til Vesten fordi de liker Vesten og våre verdier. Disse er helt ok for meg. Mener du at innvandring er greit, bare det ikke er muslimer? At det er fordi muslimer er mindre tilpasningsdyktige enn andre innvandrere? Hva mener du en muslim må gjøre for å være tilpasningsdyktig? Snakke flytende norsk? Kle seg "norsk"? Spise norsk mat? Være for likestilling mellom mann og kvinne? Konvertere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 2. oktober 2024 #22 Del Skrevet 2. oktober 2024 (endret) Amossa skrev (19 minutter siden): Mener du at innvandring er greit, bare det ikke er muslimer? At det er fordi muslimer er mindre tilpasningsdyktige enn andre innvandrere? Hva mener du en muslim må gjøre for å være tilpasningsdyktig? Snakke flytende norsk? Kle seg "norsk"? Spise norsk mat? Være for likestilling mellom mann og kvinne? Konvertere? Har ingenting imot Muslimer så lenge de er villige til å virkelig integrere. F.eks, jeg har truffet flere fra Iran som rømte Iran etter Khomeini, som er glad for å leve i Vesten og som virker ikke særlig troende. Hvis de er, de er moderate og holder det privat. Har også jobbet med et par fra Kosovo som hadde en veldig avslappet forhold til Islam, helt ok mennesker. Jeg bryr meg ikke om de snakker flytende norsk eller hva de spiser. Jeg spiser ikke særlig norsk mat heller. Være for likestilling ? ja, helst. Jeg hadde absolutt ingenting imot Muslimer i Frankrike hvor jeg kommer fra før 80 årene når Islam ble til politikk. Og vi fikk terrorangrep, muslimske jenter som plutselig fant det nødvendig å komme på skole med hijab enda om religiøse plagg er forbudt i Frankrike, krevde spesielt mat, etc... Det var den eneste gruppe i Frankrike som oppførte seg sånn. Hvorfor tror du at ytre høyre gikk fra å være en latterlig liten parti alle gjøre narr av til å være blant de største ? ja, jeg vet, det er bare en minoritet som drev med terrorangrep, etc.. dessverre mange var enige eller delvis enige med de. Endret 2. oktober 2024 av NatNat 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 2. oktober 2024 #23 Del Skrevet 2. oktober 2024 NatNat skrev (2 minutter siden): Har ingenting imot Muslimer så lenge de er villige til å virkelig integrere. F.eks, jeg har truffet flere fra Iran som rømte Iran etter Khomeini, som er glad for å leve i Vesten og som virker ikke særlig troende. Hvis de er, de er moderate og holder det privat. Har også jobbet med et par fra Kosovo som hadde en veldig avslappet forhold til Islam, helt ok mennesker. Jeg bryr meg ikke om de snakker flytende norsk eller hva de spiser. Jeg spiser ikke særlig norsk mat heller. Være for likestilling ? ja, helst. Jeg hadde absolutt ingenting imot Muslimer i Frankrike hvor jeg kommer fra før 80 årene når Islam ble til politikk. Og vi fikk terrorangrep, muslimske jenter som plutselig fant det nødvendig å komme på skole med hijab enda om religiøse plagg er forbudt i Frankrike, krevde spesielt mat, etc... Det var den eneste gruppe i Frankrike som oppførte seg sånn. Hvorfor tror du at ytre høyre gikk fra å være en latterlig liten parti alle gjøre narr av til å være blant de største ? ja, jeg vet, det er bare en minoritet som drev med terrorangrep, etc.. dessverre mange var enige eller delvis enige med de. Om jeg forstår deg rett så har du egentlig ikke noe i mot muslimer så lenge de er moderate, holder sin religion privat og lar seg integrere i skole og arbeidsliv. Selv vokste jeg opp i en norsk koloni i Spania. Det bodde 4.000 nordmenn der. Jeg gikk på norsk skole sammen med andre norske barn. Vi lærte ikke spansk i det hele tatt, og det var ikke vanlig at norske kunne mer norsk enn få ord. Som norsk gikk jeg til norsk lege og tannlege. Kirken og presten var norsk og tilhørende Den Norske Kirke. Var aldri i katolske seremonier, selv om det var spanjolenes religion. !7.mai ble feiret med brask og bram i hovedgaten, og alle i kolonien flagget med norsk flagg og etter norske flaggdager. Om høsten ba vi om fårikålkjøtt i butikken, og var misfornøyd om han ikke hadde det. Kort sagt - vi norske var ikke særlig integrert. Kan det være fordi vi syntes vår norske kultur var bedre enn andres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 2. oktober 2024 #24 Del Skrevet 2. oktober 2024 (endret) Amossa skrev (5 minutter siden): Om jeg forstår deg rett så har du egentlig ikke noe i mot muslimer så lenge de er moderate, holder sin religion privat og lar seg integrere i skole og arbeidsliv. Selv vokste jeg opp i en norsk koloni i Spania. Det bodde 4.000 nordmenn der. Jeg gikk på norsk skole sammen med andre norske barn. Vi lærte ikke spansk i det hele tatt, og det var ikke vanlig at norske kunne mer norsk enn få ord. Som norsk gikk jeg til norsk lege og tannlege. Kirken og presten var norsk og tilhørende Den Norske Kirke. Var aldri i katolske seremonier, selv om det var spanjolenes religion. !7.mai ble feiret med brask og bram i hovedgaten, og alle i kolonien flagget med norsk flagg og etter norske flaggdager. Om høsten ba vi om fårikålkjøtt i butikken, og var misfornøyd om han ikke hadde det. Kort sagt - vi norske var ikke særlig integrert. Kan det være fordi vi syntes vår norske kultur var bedre enn andres? Nei, dere Norske var ikke integrert i Spania. Men jeg antar at dere krevde ikke noe fra de spanske heller ??? krevde spesielle rettigheter f.eks ? Dere var rolige og angrep ikke tilfelle mennesker i Spania heller ? Det er flere grupper i Frankrike, som kineser f.eks som holder seg litt til seg selv. Men vet du hva ? de plager ingen. De respektere loven, de er fredelige, de snakker ikke dritt mot Frankrike, de krever ikke kinesiske rett i skole kantine... Det er forskjellen. Endret 2. oktober 2024 av NatNat 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 2. oktober 2024 #25 Del Skrevet 2. oktober 2024 Amossa skrev (På 27.9.2024 den 21.10): Dreier denne tråden om innvandring generelt, eller om bare enkelte grupper av innvandrere? Ser her skrives "muslimer, arabere", "en viss immigrasjon", "fra Midt-Østen og Afrika". Hentet fra tråden. Hva med flyktninger fra f.eks. Ukraina? Dere som er så innvandringsfientlige, er dere det overfor alle innvandrere? Eller er noen bedre enn andre, og hvorfor? Det går vel gjerne på verdisett i tråd med vårt eget. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå