Gå til innhold

Når mannen overtar morsrollen ;

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nja, det stemmer ikke helt.

Så lenge en har hovedomsorgen og barnet på sin adresse, kan den flytte med barnet som en vil i landet. Man har varslingsplikt dersom en flytting vil påvirke et avtalt samvær. Dersom den andre ikke ønsker at flyttingen skal skje, må man via fvk til retten for å stoppe det.

Anonymkode: bb9e8...a4f

Delt = 50/50. Caset du beskriver er hvor en har hovedomsorg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det er akkurat det han har gjort… Sendt bekymringsmelding til barnevernet . På falskt grunnlag såklart.

Og jeg hører ikke fra noen.. Før far plutselig har hentet ungen i barnehagen uten at jeg vet det 

Anonymkode: 6b158...d97

Er det en baby som går i barnehage? 

Det er nok en grunn til at far gjør som han gjør. 

Anonymkode: 028b8...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i saker der en forelder er komplett udugelig så er det vanskelig å få barnet vekk denne forelderen. Så jeg tenker at du trenger en god advokat og kanskje se litt innover om du trenger å jobbe med deg selv. Har du en god advokat og faktisk er en adekvat omsorgsperson så vil du jo ikke miste barnet men du eier det ikke. Er far og en adekvat omsorgsperson så har han faktisk like mye rett til samvær med barnet som du har. Hvis du gjør deg litt mer samarbeidsvillig så vil kanskje ikke far ende opp med å hente i barnehagen uten å gi beskjed.

Du må ikke glemme at far har like mye rett til dette barnet som du har og hvis barnet går i barnehagen så kan det fint være hos far og. 50/50 bør være målet for alle foreldre så frem til at begge foreldre er i stand til å ivareta barnets behov og ikke bare se sine egne. I noen tilfeller så er det ikke i barnets beste interesse med en slik fordeling og oppegående foreldre vil da ta hensyn til dette og finne en annen ordning. Men det er det som er best for barnet som skal være målet og barnet trenger flere voksenpersoner enn bare deg.

Anonymkode: a324a...1f4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Boforhold ja, jeg hadde flyttet 5 ganger på 2 år. Selv om det var innenfor samme by så var ikke det stabilt nok.

Anonymkode: 2e005...536

Det er virkelig ikke stabilt!

Mange flytter ikke den ganger ila hele barndommen.

At du ikke ser det selv er ganske drøyt..

Anonymkode: 612ab...418

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det er akkurat det han har gjort… Sendt bekymringsmelding til barnevernet . På falskt grunnlag såklart.

Og jeg hører ikke fra noen.. Før far plutselig har hentet ungen i barnehagen uten at jeg vet det 

Jeg forstår at du føler situasjonen og systemet jobber imot deg som mor.. Men det er på ingen måte en enkel sak for en mann og far og få en sak så langt at han overtar omsorgen for et barn - uavhengig av alder. Det er tidkrevende, dyrt økonomisk for begge parter. Og man må gjennomgå en hel prosess før man i det hele kommer til retten. Så her er det mye du ikke forteller. 

Har det skjedd deg så foreligger det svært mange flere faktorer enn hva du legger frem i tråden her. 

Uavhengig av kjønn på forelder så blir ikke et barn fratatt sine foreldre og omsorgspersoner sånn uten videre. Tingretten må vurdere den enkeltes sak og den enkeltes forelders omsorgevne og mulighet til å ta seg av barnet. Det peker ikke bare ut en av foreldrene utav det blå og sier vær så god ta barnet du. 

Om man er mor eller far spiller liten rolle dersom man ikke har evne til å ha omsorgen for et barn. Og har man ikke det så er det rett at den foreldren - igjen uavhengig av kjønn - skal ha hovedomsorgen. Ens evne til å ta seg av barna sine er ikke knyttet til kjønn, mor eller far. 

Anonymkode: abc7e...7f8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og!   En mann, en far  overtar ikke morsrollen selv om de overtar hovedomsorgen for et barn. 

Er ikke mor skikket til å ha hovedomsorgen, og far er det - så er det så klart bedre at far overtar ansvaret. Det har ingenting med morsrollen og gjøre. Morsrollen eller farsrollen har ingenting med omsorg og foreldreansvar og gjøre. Så her mixer du ulike ting.. Noe som virker merkelig hvis du har brukt hele 2023 og 2024 på dette. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er virkelig ikke stabilt!

Mange flytter ikke den ganger ila hele barndommen.

At du ikke ser det selv er ganske drøyt..

Anonymkode: 612ab...418

Flytting 1, fra far og til egen leilighet. Da far ikke signerte flyttemelding fikk jeg verken barnetrygd, barnebidrag eller overgangsstønad mens jeg var i utdanning. Det førte til flytting to, mine foreldre sin bolig. Flytting 3 da disse tingene var på plass, egen leilighet igjen. Boligen var ikke bra for barnet som følge av skjulte vannskader og mugg. Bevist med film og bilder. Førte til flytting 4 før kjøp av bolig, flytting 5. Det var ikke meningen, men det ble sånn. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonysoum skrev (1 time siden):

Delt = 50/50. Caset du beskriver er hvor en har hovedomsorg. 

Delt bosted er noe annet ja. Men det er vel ikke casen i hi? 

Man kan ha delt bosted uten at det er 50/50-samvær. Og man man kan ha 50/50-samvær uten at det er delt bosted. Det gjelder å holde tunga brukt i munnen 😅

Anonymkode: bb9e8...a4f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De gjør det her i mitt tilfelle altså. 

Jeg (mor) må bruke veldig mye energi på dette, og hindres i å fullføre utdanning m.m, og får heller ikke flyttet fordi ungen tas fra meg når jeg prøver å bytte jobb.m.m. Og har hele tiden sloss for å overtale en mann som er veldig lite samarbeidsvillig i utgangspunktet.

Hele 2023 har gått til å sloss mot hele systemet

"Sloss mot systemet".... Da vet man hva slags folk vi snakker om her... 

Anonymkode: 2c335...fa6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ehm, det er lettere nå enn før. Jeg kjenner til en situasjon, eneste forskjellen på far og mor var at mor hadde flyttet 5 ganger på 2 år + gått til psykolog for egen dårlig oppvekst. Mor var ellers oppegående, i full jobb og hadde ansvar for et barn til. 

Far hadde aldri gått til psykolog, hadde stabil oppvekst, men likevel delt hjem og flyttet kun 2 ganger. Far vant over mor fordi de måtte finne en forskjell sa de. Jeg tror det er mer fordi de ønsker at flere fedre skal vinne. 

Det du beskriver her er ting som omhandler foreldrene, men du vet ingenting om hvordan foreldrene er i samspill med barnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk den beskjeden at om de skal lete etter forskjellene på oss, fordi begge har god omsorgsevne og begge har god tilknytning, så var det en av tingene. De hadde ikke en gang hentet ut informasjon fra psykologen jeg gikk til 5 år før jeg fikk barn. Argumentene på forskjeller på meg og far, fra sakkyndige selv, var at mor har gått til psykolog og flyttet mer på seg enn far. 

Jeg hadde ikke trodd det om det ikke var selvopplevd. 

Det er ikke sånn at retten leter etter forskjeller for å gjøre noen samværsforelder. Om det ikke tildeles 50/50 så er det virkelig en grunn til det....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok veldig mye til da det biologiske blir tatt hensyn til. Og det skinner veldig gjennom for fagpersoner de som bare vil ha barnet for å straffe mor.

Anonymkode: 8fe2f...ccf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det du beskriver her er ting som omhandler foreldrene, men du vet ingenting om hvordan foreldrene er i samspill med barnet.

Det gjelder meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er ikke sånn at retten leter etter forskjeller for å gjøre noen samværsforelder. Om det ikke tildeles 50/50 så er det virkelig en grunn til det....

Hadde vi bodd nære hverandre og hatt god kommunikasjon så hadde vi ikke havnet i retten og hadde blitt værende på 50/50. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Noen kvinner her som opplever at mannen tvinger frem viljen sin og bruker advokater og tingretter til dette for at ungene skal bli boende hos far? Babyer altså.

Skal det være enkelt for en mann og kreve barnet fra kvinnen? Eller virker dette litt unaturlig? 

Har mor mer rett på barn, enn fedre? 

Mødre har generelt all makt til å drenere og ødelegge for samvær, uten att det koster ho noe som helst. 

Det er derimot trist att en må være pengesterk far for å få samværsrett med egne unger. 

I tilfeller der far får full omsorg, så er det ofte gode grunner til det. 

Anonymkode: 5b643...ce4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har mor mer rett på barn, enn fedre? 

Mødre har generelt all makt til å drenere og ødelegge for samvær, uten att det koster ho noe som helst. 

Det er derimot trist att en må være pengesterk far for å få samværsrett med egne unger. 

I tilfeller der far får full omsorg, så er det ofte gode grunner til det. 

Anonymkode: 5b643...ce4

Hvis disse fedre spiller sammen spill som slike mødre så får de det til. De får manipulert de og. 

Ja, full omsorg så er det ille. Men at far får bosted på seg og mor som samværsforelder er vel temaet far her prøver å få til?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De gjør det her i mitt tilfelle altså. 

Jeg (mor) må bruke veldig mye energi på dette, og hindres i å fullføre utdanning m.m, og får heller ikke flyttet fordi ungen tas fra meg når jeg prøver å bytte jobb.m.m. Og har hele tiden sloss for å overtale en mann som er veldig lite samarbeidsvillig i utgangspunktet.

Hele 2023 har gått til å sloss mot hele systemet

Men hva er hovedargumentet hans i retten? Hva gjør deg uegnet i følge systemet?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 15.01):

Hva var fremgangsmåten?

Til hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 13.50):

Bror min hadde sitt barn fast fra det var 9 mnd. Mor kun annenhver helg.

2 kamerater har 100% der har mor ikke vært inne i bildet.

Vet og om en del som har vunnet frem med mer omsorg ved å gå rettens vei

Anonymkode: 5a928...6b9

Hvis mor ikke er med på dette, syns jeg det er sykelig . Kvinnen har kontakt det fra naturens side som er ment for å fø opp et barn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 16.17):

Og!   En mann, en far  overtar ikke morsrollen selv om de overtar hovedomsorgen for et barn. 

Er ikke mor skikket til å ha hovedomsorgen, og far er det - så er det så klart bedre at far overtar ansvaret. Det har ingenting med morsrollen og gjøre. Morsrollen eller farsrollen har ingenting med omsorg og foreldreansvar og gjøre. Så her mixer du ulike ting.. Noe som virker merkelig hvis du har brukt hele 2023 og 2024 på dette. 

Nei, mixer ingenting. Advokaten min sa akkurat at vi kunne «utsette» rettsaken. Jeg har på følelsen at dette har vært tema før også. Jeg får ingen dokumentasjon fra noen. Ingen brev i posten osv… jeg ble varsler av en bekjent som sa; pass på at alt dette ikke skjer bak ryggen din… og det er nettopp det jeg har følelsen av. Ingen forklarer meg noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...