Gå til innhold

Færre medlemmer i "Den norske kirke" - mer penger til andre trossamfunn.

Gjest Malmfrid

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Organisert religion bør ikke finansieres over skatteseddelen, men av medlemmene av det enkelte trossamfunn 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
CAPS LOCK skrev (7 timer siden):

Organisert religion bør ikke finansieres over skatteseddelen, men av medlemmene av det enkelte trossamfunn 

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
ashley jackson skrev (9 timer siden):

Dette er jo helt logisk, og helt greit.

Jeg tror svært mange av de som melder seg ut av Den norske kirke ikke tenker over at de samtidig er med på å gi mer penger til andre trossamfunn. 

Derfor burde staten selvsagt stoppe enhver støtte av trossamfunn. 

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (På 18.9.2024 den 23.47):

På den ene siden er jeg enig. Det er et rent prinsipielt syn. 

Så ser jeg på hvilken konsekvenser det har at det offentlige finansierer, gitt alternativet. For når vi ser hvem som så langt har finansiert muslimske moskeer, mener jeg at det er en gevinst at mere av pengene faktisk kommer av statsbudsjettet. 

Det er bare å se tilbake til hvilke konsekvenser det har hatt for den Norske Kirke at den har vært finansiert av staten, opp mot de kristne trosamfunnene som har vært uavhengige av staten.

Vi er alle interesert i en hånd på styret om hva religiøse bruker ressurser på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge har ikke statskirke, Norge avskaffet statskirken i 2012

Er det seriøst folk som ikke har fått med seg det ?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Yellow Eye skrev (20 minutter siden):

Den norske kirke, da ... statskirken henger igjen hos mange av oss.

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (På 18.9.2024 den 23.47):

Da er du enig med Nicolai Tangen i Høyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

På den ene siden er jeg enig. Det er et rent prinsipielt syn. 

Så ser jeg på hvilken konsekvenser det har at det offentlige finansierer, gitt alternativet. For når vi ser hvem som så langt har finansiert muslimske moskeer, mener jeg at det er en gevinst at mere av pengene faktisk kommer av statsbudsjettet. 

Det er bare å se tilbake til hvilke konsekvenser det har hatt for den Norske Kirke at den har vært finansiert av staten, opp mot de kristne trosamfunnene som har vært uavhengige av staten.

Muslimer er jo mye mer liberale enn Jehovas vitne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (1 minutt siden):

Muslimer er jo mye mer liberale enn Jehovas vitne

Jeg ville uansett ikke bruke ordet liberale hva angår de fleste muslimer. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (4 minutter siden):

Jeg ville uansett ikke bruke ordet liberale hva angår de fleste muslimer. 

Nei vel. Regner med at du kjenner flere både muslimer og jehovas vitner. Hvis ikke er det litt vanskelig å sammenlikne

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (På 18.9.2024 den 12.51):

For hver av oss som melder oss ut av den norske kirke (tidligere statskirken) fører det til mer penger til andre trossamfunn:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/statens-stotte-til-den-norske-kirke-betyr-milliardstotte-til-andre-trossamfunn/s/5-95-2024003

Nja, man skulle jo håpe at når det totale antallet troende går ned, så går også Statens totale utbetalinger til trossamfunn ned. Så selv om "andre trossamfunn enn kirka" da vil få en større prosentandel av totalen, BURDE de ikke få en større sum per medlem. Regner med at dette er noe Stortinget behandler innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (1 time siden):

Nja, man skulle jo håpe at når det totale antallet troende går ned, så går også Statens totale utbetalinger til trossamfunn ned. Så selv om "andre trossamfunn enn kirka" da vil få en større prosentandel av totalen, BURDE de ikke få en større sum per medlem. Regner med at dette er noe Stortinget behandler innimellom. 

Hvorfor ikke per medlem? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (På 20.9.2024 den 16.32):

Da er du enig med Nicolai Tangen i Høyre

Kva mener FRP om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pilleville skrev (4 minutter siden):

Kva mener FRP om dette?

Du får lese partiprogrammet. Generelt er borgelig side bedre på å ivareta tradisjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yellow Eye skrev (På 20.9.2024 den 16.00):

Likevel har vi søndagsstengte butikker, en praksis som kun er fundert i kirkens ønske om at det så skulle være. Økonomisk, og rent rasjonelt, gir det ingen mening i å tvinge en selektert del av arbeidsstokken forbud mot å jobbe hver syvende dag. 

Videre har vi opptil 9 dager i året, med grunnlag fra kristendommen, der arbeidsgivere er tvunget til å betale sine ansatte full lønn for en et dagsverk som ikke blir gjort. Og om du tror dette er "gratis penger", tro igjen; disse pengene trekkes fra lønnen for de øvrige ~230 arbeidsdagene der du faktisk gjør noe. De er i praksis bare ubetalte feriedager du ikke har kontroll over. Gi meg heller 7 uker lovfestet ferie i året. 

Og så har vi den fantastiske "søndagsfreden". Jeg jobber fulltid, hvilket betyr at jeg har to dager i uken til å gjøre unna en del vedlikehold på min husholdning, som å klippe gresset eller utføre vedlikehold på huset, men halvparten av denne tiden er jeg med trussel om bøter forbudt fra å bruke verktøy som støyer, slik at jeg kan gjøre dette i et rimelig tempo. (Jeg kan heller ikke svippe innom Maxbo om jeg skulle mangle litt materialer, ref avsnittet over). Og takk gud for det, bokstavelig talt, for det har ingen rot i rettferdighet eller rasjonalitet. Det har rot i kirken, og er lovfestet. 

Enhver nasjonalstat har ingenting med å finansiere institusjoner fundert i overtro, hverken ved skattelette eller regelrett pengestøtte. Ethvert trossamfunn skulle vært registrert som et hvilket som helst annet firma, der produktet er bullshit, og inntektene fra kundene er gjenstand for merverdiavgift og andre skatter og avgifter. Inntil så er tilfelle, er Norges "avskaffelse" av satskirken kun en illusjon, en løgn. Statskirken eksisterer i aller høyeste grad, både de jure og de facto.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (39 minutter siden):

Likevel har vi søndagsstengte butikker, en praksis som kun er fundert i kirkens ønske om at det så skulle være. Økonomisk, og rent rasjonelt, gir det ingen mening i å tvinge en selektert del av arbeidsstokken forbud mot å jobbe hver syvende dag. 

Nei, dette er det bred enighet om politisk. Det har også støtte fra fagforeningene som støtter en felles fridag for de fleste i befolkningen.

Vingemutter skrev (40 minutter siden):

Enhver nasjonalstat har ingenting med å finansiere institusjoner fundert i overtro, hverken ved skattelette eller regelrett pengestøtte. Ethvert trossamfunn skulle vært registrert som et hvilket som helst annet firma, der produktet er bullshit, og inntektene fra kundene er gjenstand for merverdiavgift og andre skatter og avgifter. Inntil så er tilfelle, er Norges "avskaffelse" av satskirken kun en illusjon, en løgn. Statskirken eksisterer i aller høyeste grad, både de jure og de facto.

Statskirken ble avskaffet. Kristendommen har fortsatt en spesiell status i grunnloven, men kirken er nå uavhengig juridisk. Mange land har trosstøtte slik som Norge selv om de ikke har statskirke, dette er det sterk støtte for å videreføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (54 minutter siden):

Videre har vi opptil 9 dager i året, med grunnlag fra kristendommen, der arbeidsgivere er tvunget til å betale sine ansatte full lønn for en et dagsverk som ikke blir gjort. Og om du tror dette er "gratis penger", tro igjen; disse pengene trekkes fra lønnen for de øvrige ~230 arbeidsdagene der du faktisk gjør noe. De er i praksis bare ubetalte feriedager du ikke har kontroll over. Gi meg heller 7 uker lovfestet ferie i året. 

Og så har vi den fantastiske "søndagsfreden". Jeg jobber fulltid, hvilket betyr at jeg har to dager i uken til å gjøre unna en del vedlikehold på min husholdning, som å klippe gresset eller utføre vedlikehold på huset, men halvparten av denne tiden er jeg med trussel om bøter forbudt fra å bruke verktøy som støyer, slik at jeg kan gjøre dette i et rimelig tempo. (Jeg kan heller ikke svippe innom Maxbo om jeg skulle mangle litt materialer, ref avsnittet over). Og takk gud for det, bokstavelig talt, for det har ingen rot i rettferdighet eller rasjonalitet. Det har rot i kirken, og er lovfestet. 

Forandrer ikke det faktum at Norge avskaffet statkirken i 2012.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...