Gå til innhold

Stolt av å ha aner i Oslo tilbake til 1500 tallet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det at min mormor og store deler av familien bakover kommer fra Rogaland og Hordaland er noe jeg opplever å få annerkjennelse for etter jeg flyttet vestover. Skjønner på en måte at det å være stolt over hvor dine forfedre fikk barn ikke er noe du sier… Glad og takknemlig er vel ord folk bruker lettere. Men det er jo fordi noen ord er feil å bruke med tanke på kultur og jantelov. Men ord som fattig,gammel,tjukk og dum betyr jo det samme som mindre bemidlet, eldre, overvektig og evneveik… Tilbake til topic er det gener å spore tilbake til begynnelsen av 1600- tallet i min slekt. Jeg er antagelig etterkommer av Kong Christisn kvart av Danmark/ Norge. Men det er nesten alle i byen jeg kommer fra. Grunnen til det er at de fant søv der og han visstnok skal ha vært rimelig alkoholisert og kåt.

Anonymkode: 207d3...c1c

Sølv😅

Anonymkode: 207d3...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal få lov å være stolt av det TS ❤️

Selv tenkte jeg aldri over at slektsforskning kunne være noe særlig interessant, før jeg ble litt eldre. Da begynte jeg å høre litt historier og slikt om enkeltindivider i slekten bakover i tid, og da ble jeg bitt av basillen selv. Jeg føler jeg lærer mye mer om meg selv ved å lære om min slekt. Dessverre har en god del av de eldre i min slekt gått bort, så jeg har ikke så mange å spør.

Selv stopper det opp på slutten av 1600 tallet for meg. Da kom et ektepar til Norge og gjemte seg oppe i en fjellbygd i Telemark. Ingen vet hvor de kom fra eller hva de het før, selv om det finnes en del rykter. Jeg er helt Poirot i å finne ut av dette :fnise:

Anonymkode: dc40d...972

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kult når folk blir værende. Det er stort sett vestlendinger nord for Bergen som har beholdt det første genmaterialet fra mennesker utvandret fra Afrika så synes det er litt trist når en generasjon ødelegger ved at de bestemmer seg for å flytte.

Din situasjon ts tilhører også sjeldenhetene da det bodde prosentvis færre mennesker i Oslo før i tiden. Så det er trist at boligpriser nå tvinger en del av de originale Oslo-slektene ut av byen. Man blir forvist selv om slekten har bodd der i generasjoner. Det er helt sprøtt. Noe som er enda rarere er at folk flest ikke reagerer på det. Folk blir fordrevet i Afrika og på Vestbredden, men det foregår også i Oslo. Folk kommer fra andre deler av landet og tar seg til rette uten å ta hensyn til menneskene som er herfra

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...