AnonymBruker Skrevet 19. september #21 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min slekt er også forsket på, vi bodde lenge i Vadsø og omegn frem til krigen. Da ble alle tvangsflyttet og spredt for alle vinder Vi er i dag en liten slekt uten særlig kontakt med de som ble flyttet til andre deler av landet. Veldig trist. Anonymkode: ecc5e...baf Jeg er sikkert fryktelig historieløs, men hvorfor ble folk tvangsflyttet fra Vadsø og omegn? Hva var grunnen til at de (myndighetene) IKKE ville at det skulle bo folk der? Spør fordi jeg er nysgjerrig og gjerne vil vite. Anonymkode: e367f...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #22 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Rar ting å være stolt av ja.. og ikke minst hvorfor gjør det deg stolt? Anonymkode: 4760d...549 Ja, det synes jeg også virker rart. Er det fordi det gjør at du føler deg litt mer «ekte» Osloinnbygger enn alle andre? Bedre enn de fleste, liksom? Bare innflyttere? Synes innlegget ditt er litt spesielt pga den undertonen. Det har jo faktisk ikke noe som helst å si. Men at det er gøy å kunne se husene hvor forfedrene dine bodde og sånt, det skjønner jeg godt. Jeg synes heller ikke nødvendigvis det er en fordel eller mer spennende at alle forfedrene kommer fra samme bygd eller sted, slik du nevnte. Det betyr i mange tilfeller massiv innavl. 🤣 Faren min kommer fra et sånt sted, og jeg laget et stamtre en gang i tiden, tilbake til 1700-tallet eller noe. De fleste var lutfattige, og det var mye inngifte. Anonymkode: 64781...79c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 19. september #23 Del Skrevet 19. september Jeg synes det er artig at min mor og min fars slekt var fra hver sin side av Jostedalsbreen. Hans et hakk nærmere i slektsledd. Min farfar ble født uekte, men de han flyttet til (siden hans far og mor ikke ville ha ham av forskjellige grunner) hadde samme etternavn, så det er enkelt å spore slekten videre et stykke til. Hans tante giftet seg med en maler som har bilde på Nasjonalgalleriet, så det er jo noe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #24 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke alle som bryr seg om historie, opphav og sånt, men jeg synes det er veldig spennende. Ja, det er veldig spennende og lærerikt. Har bla.a felles aner med Fridtjov Nansen (ikke etterkommer). Men jeg er vel så stolt over alle småkårsfolk som har slitt på steder "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", utrolig at de overlevde. Jeg studerer også slekta til min ex, så jeg har samlet litt over 2000 forfedre/mødre til min sønn (sist jeg fintalte var det 2098). Alt fra Svensk lavadel, prester og embetsmenn til jordløse husmenn fra karrige fjell og fjordbygder på Vestlandet. Fra Bergen har jeg funnet innvandrere i Hansa tiden som kom fra Danmark, Tyskland og Holland. Bla.a. nevøen til en prest og "profet" som ble brent på bålet i Amsterdam på 1500-tallet for kjetteri mot den katolske kirke. Slekten hans kan en føre tilbake til Tsjekkia. Anonymkode: 45158...fa2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #25 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er sikkert fryktelig historieløs, men hvorfor ble folk tvangsflyttet fra Vadsø og omegn? Hva var grunnen til at de (myndighetene) IKKE ville at det skulle bo folk der? Spør fordi jeg er nysgjerrig og gjerne vil vite. Anonymkode: e367f...53a Du må lese litt norsk krigshistorie. Brente jords taktikk. Da sovjet gikk inn i Finnmark i 1944 tvangsflyttet tyskerne befolkningen sørover og brente ned hus, avlinger osv. Er ikke dette en del av historieundervisningen i norsk skole? Anonymkode: 3d1af...6e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #26 Del Skrevet 20. september Kala skrev (På 19.9.2024 den 14.04): Samme her. Ikke Vadsø, men Porsanger og Kjevik/Hammerfest Tanta mi fra Kirkenes opplevde at farfaren mistet huset da de ble brent av tyskere. Hun og foreldrene kom som flyktninger til Trondheim etter krigen Anonymkode: 207d3...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #27 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du må lese litt norsk krigshistorie. Brente jords taktikk. Da sovjet gikk inn i Finnmark i 1944 tvangsflyttet tyskerne befolkningen sørover og brente ned hus, avlinger osv. Er ikke dette en del av historieundervisningen i norsk skole? Anonymkode: 3d1af...6e0 Jeg får unnskylde meg med at jeg leste innlegget litt feil. Øynene mine la til ordet "etter" i en setning, så det ble "etter krigen" og ikke "til krigen" som det faktisk sto. Derfor, siden jeg oppfattet det som at folk ble tvangsflyttet ETTER krigen, av norske myndigheter. Hadde jeg sett skikkelig etter at det sto TIL krigen, så hadde jeg jo koblet at det var tyskerne og krigshandlinger. Og nei, jeg kan ikke huske vi hadde om dette på skolen. Mange år siden... Anonymkode: e367f...53a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #28 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 10.24): Kanskje en rar og teit ting å være stolt av, så jeg snakker ikke om det. Men jeg synes det er gøy å være født og oppvokst i en by mange av forfedrene mine er fra. Det gjelder selvfølgelig ikke absolutt alle sider av slekten, men flere linjer fra farssiden og morssiden er fra det som i dag sentrumsnære strøk i Oslo som st hanshaugen og sentrum tilbake til 15-1700 og har holdt seg i disse områdene til nyere tid. Flere av husene de bodde i eksisterer også i dag, som gjør at jeg naturlig nok tenker litt ekstra på dem når jeg går forbi. Et av byggene de bodde i er også på folkemuseet. Jeg driver med slektsforskning, så appellerer nok mer til meg pga det. Blir også fascinert av de som kommer fra samme plass gjennom mange generasjoner ellers i landet. Anonymkode: d4a7e...427 Er av gammel norsk slekt, men dessverre er vi ikke fullt så gamle her i byen.. Anonymkode: bf053...a83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kala Skrevet 20. september #29 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Tanta mi fra Kirkenes opplevde at farfaren mistet huset da de ble brent av tyskere. Hun og foreldrene kom som flyktninger til Trondheim etter krigen Anonymkode: 207d3...c1c Min mormor husker at tyskerne plutselig stod på døra da de satt og spiste middag. Alle ble tvangsevakuert. Søsteren hennes skal visst ha husket at hun ble bitt av en av bikkjene til tyskerne, og at båten de senere var på lå i le i en vik for bombingen som pågikk. Det må ha vært skremmende for de to små jentene. De havnet til slutt i Møre og Romsdal. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kala Skrevet 20. september #30 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Tanta mi fra Kirkenes opplevde at farfaren mistet huset da de ble brent av tyskere. Hun og foreldrene kom som flyktninger til Trondheim etter krigen Anonymkode: 207d3...c1c Slektsforskning i området for Finnmark er litt vanskelig på grunn av at store deler av Finnmark brant ned i løpet av krigen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #31 Del Skrevet 20. september Dette har du fortjent! Godt jobba Anonymkode: b33a0...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 20. september #32 Del Skrevet 20. september Meowmere skrev (På 19.9.2024 den 4.03): Jeg har aldri helt forstått det med å være stolt over noe man har hatt akkurat null kontroll over. Blir litt som å være stolt av været. Høres ut som du bare er stolt av deg selv og ting du selv har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #33 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 11.20): Jeg er fra vest Finnmark. Ja, vi ble tvangsevakuert. Det såre er at søringer ikke ser det på den måten. De fikk all heder og ære. Finnmark? Ikke skittvannet verdt. Synd at slekta ble så spredt. Jeg vet noen av min slekt endte opp i Sverige og jeg har en onkel på/i Cuba. Goklem til deg ❤️ Anonymkode: ecce9...58a Enn å tvangsflytte hele befolkningen og brenne ned alt de har kjært for å gjøre det vanskeligere for fienden.. Og når de kom frem til dit de ble evakuert ble deres kultur og språk tatt fra dem. Det var skammelig å være kven eller same. Skjønner godt at onkelen din rømte helt til Cuba. Goklem til deg og ❤️ AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 20.39): Jeg er sikkert fryktelig historieløs, men hvorfor ble folk tvangsflyttet fra Vadsø og omegn? Hva var grunnen til at de (myndighetene) IKKE ville at det skulle bo folk der? Spør fordi jeg er nysgjerrig og gjerne vil vite. Anonymkode: e367f...53a Det var opprinnelig norske myndigheter under Vidkun Quisling som startet evakueringen av Finnmark. Kirkenes var en forsyningshavn for tyske styrker i Sovjetunionen og Finland. Da den røde arme slo tilbake og krysset grensen til Norge ville de hindre russerne i å få tilgang til forsyninger. De som ikke ville evakueres fikk status som fiender og kunne få dødsstraff. Den var frivillig ("frivillig") til å begynne med. Tyskerne var faktisk lite samarbeidsvillige i starten. Kong Olav sendte beskjed om at den norske befolkningen skulle forsvare hus, hjem og landsdelen og ikke gå med på evakuering. Men de sendte ingen forsyninger eller militær støtte. Dette, og lite anerkjennelse av traumene det påførte en hel landsdel i ettertid, gjorde at Finnmarkinger var fiendtlig innstilt til myndighetene i mange tiår etter krigen. Tyskerne tok ikke over før det ble besluttet at det skulle gjøres med tvang, og at alt skulle brennes for å hindre russernes fremgang. Så ja. De allierte bombet dem, og nazistene (også norske) tvangsevakuerte dem. Men norske myndigheter har heller ikke anerkjent Finnmarkingene slik de fortjente etter krigen. Anonymkode: ecc5e...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yellow Eye Skrevet 20. september #34 Del Skrevet 20. september Jeg har aner tilbake til 1300 tallet i Rogaland. Men ser ikke noen grunn til å være stolt av det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #35 Del Skrevet 20. september Tja, om man stoler på kilden så kan man jo være stolt. Man kan ikke akkurat ta en DNA test på noen fra 1500 tallet, så får håpe riktig barnefar er oppført i de ulike generasjonene. Anonymkode: edfad...c75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 20. september #36 Del Skrevet 20. september Meowmere skrev (På 19.9.2024 den 4.03): Jeg har aldri helt forstått det med å være stolt over noe man har hatt akkurat null kontroll over. Blir litt som å være stolt av været. Det handler ikke om det, ofte når man kan spore slekten sin tilbake til 1700 tallet handler det om en slags stabilitet. Lenger bak er det få forunt å vite noe veldig sikkert. Men tilbake til 1700 tallet går det greit for de fleste nordmenn. Det handler litt om kultur og røtter og ikke om hvordan du har påvirket dette. Du kan påvirke det videre med å skape flere i rekken. Så nei det med været er helt meningsløst Du kan ikke bestemme været, men du kan bestemme å føre slekten din videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #37 Del Skrevet 20. september Det som først og fremst slår meg i denne tråden er hvor mange som tydeligvis er mer stolte av å flagge sin egen språklige fattigdom enn å svare på TS sitt spørsmål. Stolthet handler om mer enn å anerkjenne prestasjoner. Siden en ganske stor andel av Oslos befolkning gjerne sier "...men egentlig kommer jeg fra ..." når de forteller hvor de bor, er det egentlig temmelig uvanlig å ha aner i Oslo så langt tilbake. Som en annen her inne også er inne på: det er enda mer uvanlig at man faktisk kan følge disse anene så langt tilbake, og dokumentere dem. Anonymkode: fefd5...a2f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 20. september #38 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg får unnskylde meg med at jeg leste innlegget litt feil. Øynene mine la til ordet "etter" i en setning, så det ble "etter krigen" og ikke "til krigen" som det faktisk sto. Derfor, siden jeg oppfattet det som at folk ble tvangsflyttet ETTER krigen, av norske myndigheter. Hadde jeg sett skikkelig etter at det sto TIL krigen, så hadde jeg jo koblet at det var tyskerne og krigshandlinger. Og nei, jeg kan ikke huske vi hadde om dette på skolen. Mange år siden... Anonymkode: e367f...53a Lett å glemme det man lærte på grunnskolen. Og det blir jo stadig færre igjen av de som husker andre verdenskrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #39 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 11.20): Jeg er fra vest Finnmark. Ja, vi ble tvangsevakuert. Det såre er at søringer ikke ser det på den måten. De fikk all heder og ære. Finnmark? Ikke skittvannet verdt. Synd at slekta ble så spredt. Jeg vet noen av min slekt endte opp i Sverige og jeg har en onkel på/i Cuba. Goklem til deg ❤️ Anonymkode: ecce9...58a Hva mener du, det er allmennkunnskap at Finnmark ble tvangsevakuert sv tyskerne? «Søringer ser det ikke på den måten»..?? Hæ? Anonymkode: ac4de...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #40 Del Skrevet 20. september Yellow Eye skrev (1 time siden): Jeg har aner tilbake til 1300 tallet i Rogaland. Men ser ikke noen grunn til å være stolt av det Det at min mormor og store deler av familien bakover kommer fra Rogaland og Hordaland er noe jeg opplever å få annerkjennelse for etter jeg flyttet vestover. Skjønner på en måte at det å være stolt over hvor dine forfedre fikk barn ikke er noe du sier… Glad og takknemlig er vel ord folk bruker lettere. Men det er jo fordi noen ord er feil å bruke med tanke på kultur og jantelov. Men ord som fattig,gammel,tjukk og dum betyr jo det samme som mindre bemidlet, eldre, overvektig og evneveik… Tilbake til topic er det gener å spore tilbake til begynnelsen av 1600- tallet i min slekt. Jeg er antagelig etterkommer av Kong Christisn kvart av Danmark/ Norge. Men det er nesten alle i byen jeg kommer fra. Grunnen til det er at de fant søv der og han visstnok skal ha vært rimelig alkoholisert og kåt. Anonymkode: 207d3...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå