Gå til innhold

Stolt av å ha aner i Oslo tilbake til 1500 tallet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje en rar og teit ting å være stolt av, så jeg snakker ikke om det. Men jeg synes det er gøy å være født og oppvokst i en by mange av forfedrene mine er fra. Det gjelder selvfølgelig ikke absolutt alle sider av slekten, men flere linjer fra farssiden og morssiden er fra det som i dag sentrumsnære strøk i Oslo som st hanshaugen og sentrum tilbake til 15-1700 og har holdt seg i disse områdene til nyere tid. Flere av husene de bodde i eksisterer også i dag, som gjør at jeg naturlig nok tenker litt ekstra på dem når jeg går forbi. Et av byggene de bodde i er også på folkemuseet.
Jeg driver med slektsforskning, så appellerer nok mer til meg pga det. Blir også fascinert av de som kommer fra samme plass gjennom mange generasjoner ellers i landet. 

Anonymkode: d4a7e...427

  • Liker 7
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Slekta mi kommer fra fra Møre og Romsdal men har bodd i ett annet fylke siden 60-tallet.

Anonymkode: 330ac...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt forstått det med å være stolt over noe man har hatt akkurat null kontroll over. Blir litt som å være stolt av været. 

Endret av Meowmere
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og oversikt over slekta, men litt lengre bak. Mye kjente storfolk, men hva hjelper det meg nå? 

Anonymkode: 41cc2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsforskning er spennende, sjokkerende og ikke minst artig. 

Jeg synes ikke det er en rar og teit ting å være stolt over. 

Tenk at du kan spasere forbi husene dine forfedre levde i. Det er stort! Og jeg er misunnelig 😁 

Vær stolt du. Det er absolutt ikke rart.

Anonymkode: ecce9...58a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kanskje en rar og teit ting å være stolt av, så jeg snakker ikke om det. Men jeg synes det er gøy å være født og oppvokst i en by mange av forfedrene mine er fra. Det gjelder selvfølgelig ikke absolutt alle sider av slekten, men flere linjer fra farssiden og morssiden er fra det som i dag sentrumsnære strøk i Oslo som st hanshaugen og sentrum tilbake til 15-1700 og har holdt seg i disse områdene til nyere tid. Flere av husene de bodde i eksisterer også i dag, som gjør at jeg naturlig nok tenker litt ekstra på dem når jeg går forbi. Et av byggene de bodde i er også på folkemuseet.
Jeg driver med slektsforskning, så appellerer nok mer til meg pga det. Blir også fascinert av de som kommer fra samme plass gjennom mange generasjoner ellers i landet. 

Anonymkode: d4a7e...427

Skjønner at du er det. De aller fleste i hovedstaden er jo innflyttere. Jeg synes nordmenn generelt er for lite stolte av ting, så dette var uansett koselig å lese!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var artig å lese. Slektforskning er interessant. Å finne ut slike ting, helt ned til hvilke hus de bodde i, er veldig interessant og spennende. En hobby som er verdt å bruke tid på! 👍 Har du funnet ut noe mer som er morsomt å nevne om dem? 

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy selv om jeg er usikker på hvordan du klarer å føre slekta tilbake til 1500-tallet i Oslo (eller det som i dag er Oslo da)? Det skal sies at jeg generelt vet lite om tilgjengelige kilder for slektsforskning, så jeg spekulerer bare.

Men: det må i så fall ha vært en svært viktig familie, embetsfolk eller storbønder, omtalt flere andre steder enn i kirkebøkene. I Christiania begynte de med kirkebøker i 1632-ish, og det var ikke alle av kreti og pleti forunt å havne der – i alle fall ikke til å begynne med.

Da Oslo brant i 1624 antas det at byen hadde mellom 2000 og 3000 innbyggere. Etter at den ble flyttet og omdøpt skal Christiania og forstedene ha hatt rundt 3000 innbyggere. Seks år senere rammet pesten Christiania, og haugevis av mennesker dør.

Litt tilsig av innbyggere må det nok ha vært etter 1630-pesten, for jaggu røyk det ikke med anslagsvis 1300-1500 da neste pestrunde slo til i 1654....

 

Spesielt mye bedre var det ikke i den vesle byen Oslo på 1500-tallet, men flere runder med pest, samt at byen ble svidd ned både i 1523 og 1567 ifm ufred med broderfolket i øst....

St.Hanshaugen-området i Aker herred var jo bare skau og eng som en gang hadde tilhørt gårder som senere ble overtatt av kronen og kirken som felles jakt- og beitegrunn for byens innbyggere – såkalt bymark.

Historien om hvordan disse landområdene fra midten av 1600-tallet gitt bort til Christianias innbyggere av kongen – og gjennom snusk, fanteri og korrupsjon gjennom årtier ble kjøpt/byttet mellom Christianias rike – er virkelig en såpeopera verdig!

Din slekt må både ha vært av det hardføre slaget, velstående og med en god porsjon flaks og stayervilje hvis du kan føre linjene tilbake til Oslo på 1500-tallet.

Anonymkode: e27a1...03e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsforskning er interessant og morsomt:)

Anonymkode: 2c60b...131

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Jeg kan spore en lang liste bakover i slekta i et annet land og det er veldig kult! Må være gøy å kunne gå forbi der de har bodd. Ikke alle som bryr seg om historie, opphav og sånt, men jeg synes det er veldig spennende. 

Anonymkode: 33cd4...740

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt her. Men min bestefar var oppkomling som ikke ble akseptert av byens elite. Nå tapte faren min formuen sin så jeg arvet ikke noe. Men syntes det er kult å tenke på at da bestefaren min var rik så var det et skille mellom gamle og nye penger og at bestefaren min ikke ble akseptert fordi han hadde tjent pengene sine selv i stedet for å arve dem.  Nå skal det sies at det var en del andre grunner også til at bestefaren min ikke ble akseptert. Hadde han oppført seg så hadde han nok blitt bedre likt. 

Anonymkode: 6ab76...739

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmor delte samme far som Fanny Elstad (https://nbl.snl.no/Fanny_Elsta ) Han fløy visst rundt og Gud vet hvor mange barn han egentlig hadde. 
Jeg har derav slekt helt tilbake til Finland og en slekt fra farfars del i Sverige, men jeg finner ingenting videre. Ja, er opptatt av slektsgransking.

Anonymkode: f60ee...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min slekt er også forsket på, vi bodde lenge i Vadsø og omegn frem til krigen. Da ble alle tvangsflyttet og spredt for alle vinder :( Vi er i dag en liten slekt uten særlig kontakt med de som ble flyttet til andre deler av landet. Veldig trist.

Anonymkode: ecc5e...baf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på. Tror ikke man ville vært så stolt om noen av forfedrene(kvinner) kom fra Vika og Vaterland. De verste prostitusjonsområdene i gamle dager i Oslo. Hvor bordellene lå på rekke og rad. 

Anonymkode: 55816...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig detalj for deg som er opptatt av slektshistorie, men litt spesielt å være stolt av noe du ikke har løftet en finger for å oppnå. Man bør ha gjort en innsats for å med rette kunne være stolt av noe synes jeg.

Anonymkode: 262af...626

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min slekt er også forsket på, vi bodde lenge i Vadsø og omegn frem til krigen. Da ble alle tvangsflyttet og spredt for alle vinder :( Vi er i dag en liten slekt uten særlig kontakt med de som ble flyttet til andre deler av landet. Veldig trist.

Anonymkode: ecc5e...baf

Jeg er fra vest Finnmark. Ja, vi ble tvangsevakuert. Det såre er at søringer ikke ser det på den måten. De fikk all heder og ære. Finnmark? Ikke skittvannet verdt. 

Synd at slekta ble så spredt. Jeg vet noen av min slekt endte opp i Sverige og jeg har en onkel på/i Cuba. 

Goklem til deg ❤️

 

Anonymkode: ecce9...58a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 10.24):

Kanskje en rar og teit ting å være stolt av, så jeg snakker ikke om det. Men jeg synes det er gøy å være født og oppvokst i en by mange av forfedrene mine er fra. Det gjelder selvfølgelig ikke absolutt alle sider av slekten, men flere linjer fra farssiden og morssiden er fra det som i dag sentrumsnære strøk i Oslo som st hanshaugen og sentrum tilbake til 15-1700 og har holdt seg i disse områdene til nyere tid. Flere av husene de bodde i eksisterer også i dag, som gjør at jeg naturlig nok tenker litt ekstra på dem når jeg går forbi. Et av byggene de bodde i er også på folkemuseet.
Jeg driver med slektsforskning, så appellerer nok mer til meg pga det. Blir også fascinert av de som kommer fra samme plass gjennom mange generasjoner ellers i landet. 

Anonymkode: d4a7e...427

Forstår deg. Har samme interesse selv. Ikke nødvendigvis stolt, men syns det er gøy. Det kan jo forklare litt av hvorfor man er som man er. Ser jeg folk med brune øyne og mørkere hud som er norske i generasjoner, er det jo ikke usannsynlig at de har aner fra vestlandet er Nord. En del ting har man jo arvet.

Anonymkode: 25ac6...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende å se hvor slemme folk er når de svarer

Anonymkode: 25ac6...2de

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min slekt er også forsket på, vi bodde lenge i Vadsø og omegn frem til krigen. Da ble alle tvangsflyttet og spredt for alle vinder :( Vi er i dag en liten slekt uten særlig kontakt med de som ble flyttet til andre deler av landet. Veldig trist.

Anonymkode: ecc5e...baf

Samme her. Ikke Vadsø, men Porsanger og Kjevik/Hammerfest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar ting å være stolt av ja.. og ikke minst hvorfor gjør det deg stolt? 

Anonymkode: 4760d...549

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...