Gå til innhold

Lege i Østfold dro ned BH under en ryggundersøkelse. Foreldelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fra Metodeboka:

image.png.43cc1336b5b1e6edf8d5f339267c0a8a.png

Anonymkode: 035f3...7f0

Da er praksis endret siden jeg sluttet. Er nesten femten år siden jeg sluttet. Men det var altså helt normalt tidligere. Vi helsesekretærer ble jo hentet inn for å være til stede, og de aller fleste hos oss var kvinnelige leger, så det foregikk ikke noe snusk. 

Anonymkode: fc50a...eec

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fra Metodeboka:

image.png.43cc1336b5b1e6edf8d5f339267c0a8a.png

Anonymkode: 035f3...7f0

Dette er jo NÅ, ikke praksisen på 90-tallet som nevnt i andre innlegg her. Både jeg og flere av mine venninner opplevde dette på  90-tallet, undersøkt både av kvinnelige og mannlige leger. Tviler på at de hadde annen agenda enn å utføre vanlig klinisk undersøkelse. 

Anonymkode: 951da...701

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dessverre mange svin der ute, og det er så bra når disse sakene kommer opp i media, og svinene blir tatt! Jeg har også en ekkel opplevelse fra da jeg var student, jeg var i begynnelsen av 20-årene, og hadde fått krystallsyka. (Jeg visste ikke den gang at det var krystallsyken, jeg gikk bare til legen fordi jeg var så veldig svimmel.) Det var ikke så mye legen gjorde med den saken, bortsett fra å lytte på meg, og da måtte jeg ta av bh’en. Jeg synes det var skikkelig ubehagelig. Idet jeg tar av bh’en, sitter den gamle grisen og stirrer på puppene mine. Han tar tak i det ene brystet og holder et godt tak, mens han lytter på hjertet. Han bruker lang tid.. jeg synes det var helt forferdelig ekkelt, og den følelsen har fulgt meg siden og kommer opp igjen litt nå da. Det var helt unødvendig å skulle ta av bh’en, jeg har vært hos mange ulike leger siden den gang, og ingen har bedt meg ta av bh’en for å lytte på hjertet.. 🙄 En skikkelig ekkel gris, det også!

Anonymkode: 2d061...247

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da er praksis endret siden jeg sluttet. Er nesten femten år siden jeg sluttet. Men det var altså helt normalt tidligere. Vi helsesekretærer ble jo hentet inn for å være til stede, og de aller fleste hos oss var kvinnelige leger, så det foregikk ikke noe snusk. 

Anonymkode: fc50a...eec

Det kan godt være at praksis er endret, men du skrev "Legen må kjenne på hvordan brystene er utviklet, før de kan skrive ut hormonprevensjon". , ikke måtte, noe som er beviselig feil (og greit for unge mennesker som leser KG å være bevisst på). I tillegg er vi såpass mange som aldri måtte gjennom noen slik undersøkelse at man heller ikke kan si at det var noe man måtte før, selv om det var vanlig praksis der du jobbet.

Anonymkode: 035f3...7f0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobbet som helsesekretær på helsestasjon for ungdom fra 1999 til 2011. Var tilstede ved hundrevis av brystundersøkelser. Legen må kjenne på hvordan brystene er utviklet, før de kan skrive ut hormonprevensjon. 

Anonymkode: fc50a...eec

Da var det nok mer vanlig med sviktende rutiner enn gjennomførte undersøkelser...

Jeg var tidlig ute med hormonprevensjon selv, noe som også gjorde at jeg var med alle venninnene mine til helsesøster på skole og på helsestasjon, for å skaffe prevensjon, og ingen fikk undersøkt brystene, verken av kvinnelige eller mannlige leger. Jeg har vanskelig for å tro at det var så vanlig at så mange leger hoppet over en undersøkelse du sier de måtte utføre...

Anonymkode: 09fc9...494

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på p-piller i 2001 mener jeg, og måtte ha brystundersøkelse. Men ingen info om bivirkninger av hormonene, som var helt forferdelig. Ble deprimert, mistet sexlyst og var det et år uten å skjønne at det var p-pillen. 

Var også til gyn- celleprøve i 2008 og det var helt sykt smertefullt, i den grad jeg fikk blodtrykksfall, sprutsvettet ut stolen. Ble ikke bedt om å sette meg etterpå og da jeg kom ut av legekontoret ramlet jeg sammen på gata og besvimte. Ble livredd for å ta celleprøve tre år etterpå. Men gikk da til en annen og en kvinne denne gangen. Det tok tre minutter (mot minst en halv time første gang) og var helt uten smerter. Jeg spurte henne hvordan det kunne ha gjort så vondt første gangen, og hun svarte at han kunne hatt en "sløv tang".

Jeg vet ikke. Helsevesenet har heldigvis blitt bedre siden den gang. Og er så sykt glad for at nå når min datter vokser opp så har vi kvinner mer bevissthet på å melde fra om sånne svin som han på Frosta. 

Anonymkode: 01379...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For å ikke si eksakt sted, så kan jeg si dette var i Østfold. 

Da det skjedde var jeg ganske pur ung og var hos en eldre lege. Nå som jeg så den ekle saken på tv angående lege som filmet pasienter, ble jeg minnet enda en gang på dette ekle som skjedde meg. 

Legen i Østfold skulle gi meg en helsesjekk fordi jeg skulle ha en jobb som måtte ha fysisk godkjennelse for å utføre pga arbeidets art. Idet han stod bak meg for å sjekke rygg og jeg bøyde meg fremover, benyttet han anledningen til å rett og slett røske ned BH og raskt ta meg på høyre bryst og sa samtidig, "hvor ofte sjekker du brystene dine?!" Han trykket på brystet som at det skulle virke som han sjekket etter kuler. Jeg var 21 år! Og skulle sjekke ryggen! Han spurte ikke og opprørte seg skikkelig ekkelt, også etter jeg da at "Nei det vil jeg sjekke selv". 

Etter dette sendte jeg en epost til fylkeslegen sitt kontor for å høre hvordan jeg skulle henvende meg og til hvem. Jeg fikk aldri svar, så da turte jeg ikke gjøre mer. 

Kan jeg gjøre noe med dette nå etter 20 år? Jeg ser at svinet fremdeles lever. Søkte han opp i går på nettet og ble kvalm av å se det selvgode ansiktet. 

Anonymkode: 26de8...d3b

20 år siden! Kom deg nå videre kvinne

Anonymkode: 56da6...9e4

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var i hvert fall helt vanlig med brystundersøkelse når man skulle ha p-piller tidligere. Vet ikke om det fortsatt er prosedyre.

Anonymkode: 84b44...a64

Det har jeg aldri opplevd. Ikke hørt om andre som har opplevd heller. Men det betyr ikke at det ikke var vanlig 

Anonymkode: 8aff8...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette var en eldre lege for 20 år siden,- han er garantert pensjonist, sikker på at han lever enda?

Anonymkode: b80b8...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har aldri vært vanlig med brystundersøkelse for å få skrevet ut p-piller. Hvor har du det fra? 

Anonymkode: f34d3...f6d

Hvordan kan du vite det?

Anonymkode: 97474...1a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

20 år siden! Kom deg nå videre kvinne

Anonymkode: 56da6...9e4

Tenk å si noe sånt til en som har blitt utsatt for et overgrep😡 skam deg!

Anonymkode: f34d3...f6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...