Gå til innhold

Marokko med barn -trygt eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 20.51):

Hadde bikini på stranda, i Agadir gikk i hvert fall det fint. 

Anonymkode: 58cb6...c22

Det går bra overalt. Noen marokkanske kvinner dekker seg gjerne ekstra ekstra til på stranden, med caps, parasoll/telt, med mer, men det er fordi de absolutt ikke vil bli brune. De ønsker lysest mulig hud, og hudblekingsprodukter er hva de kjøper, mot selvbruning her. 

Anonymkode: 6c057...85a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet du at forholdet til Gud regnes som personlig, og det er fullstendig ugreit å kritisere andres religion, samt at muslimer, jøder og kristne bor og fungerer sammen? 

Vest- Sahara er jeg enig angående, men Norge kan ikke akkurat skryte på seg plettfri historie. (Samene, romfolket, kvekere, mangel på respekt for områder med reindrift fremdeles)

Har du vært i Marokko, eller kun i andre deler av den "muslimske verden "?

Du vet tydeligvis ikke at 300000 jøder har flyktet ut av landet. Nå er det kun et par tusen jøder igjen i Marokko. 

Anonymkode: 90d07...ed2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste rundt der i 2 uker med leiebil, 99,9% var veldig hyggelige og helt trygt. Dog - pass på sakene dine på stranda!

Du kan bade i bikini om du vil. Mange fine og mindre strender også. Vin og øl kan kjøpes på franske butikk-kjeder i større byer.

Anonymkode: cb6bf...4d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vet tydeligvis ikke at 300000 jøder har flyktet ut av landet. Nå er det kun et par tusen jøder igjen i Marokko. 

Anonymkode: 90d07...ed2

Flyktet og flyktet. Går vi langt tilbake i historien var det en del trøbbel mellom muslimer og jøder, men de flyttet til Israel da de ble kalt, de flyktet ikke. 

Mye av den jødiske bebyggelse har stått urørt frem til nå nylig, og er først nå besluttet revet på grunn av at bygningene begynte å bli faglige (har jo gått mange år). De ble ikke rørt i tilfelle de ville komme tilbake, men de som dro til Israel har ikke kommet tilbake, og ikke deres barn og barnebarn heller. De jødiske kulturminner blir bevart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær i allefall klar over at Utenriksdepartementet skriver følgende om Marokko:

Sitat

Demonstrasjoner: Det er tidvis demonstrasjoner og folkeansamlinger i de store byene. De fleste av disse er fredelige. Norske borgere bør likevel unngå folkeansamlinger.

Trekking: For turer i fjell og ørken-områder bør det benyttes autoriserte guider med lokalkunnskap. Det anbefales at man forflytter seg i gruppe.

Kvinners sikkerhet: Selv om Marokko er mer «vestlig» enn mange andre muslimske land, bruker kvinnene klær som dekker store deler av kroppen. Utenfor turistområdene rådes kvinner til å dekke knær og skuldre for å unngå uønsket oppmerksomhet.

Vest-Sahara: Vest-Sahara er i henhold til FN-paktens bestemmelser et «ikke-selvstyrt territorium». Norge har ikke akseptert Marokkos anneksjon av Vest-Sahara, og Marokkos suverenitet over territoriet er heller ikke anerkjent av det store flertall av statene i det internasjonale samfunn. Deler av Vest-Sahara er minelagt, det foregår sporadisk skuddveksling langs sandbermen. Norge har ingen diplomatisk eller konsulær tilstedeværelse i Vest-Sahara og den norske ambassaden har svært begrenset mulighet til å bistå norske borgere i Vest-Sahara.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_marokko/id2424344/?expand=factbox2857995

Sitat

Det er ulovlig å ta bilder av politi og sikkerhetsstyrker i Marokko.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_marokko/id2424344/?expand=factbox2857998

Sitat

Lovbrudd i Marokko: Enkelte lovbrudd, som for eksempel  besittelse, bruk, salg eller smugling av rusmidler vil kunne føre til lange fengselsstraffer.

Seksuell omgang utenfor ekteskap, samboerskap og homofil praksis er straffbart.

Religion: Islam er statsreligion, men det er stor grad av religionsfrihet i Marokko. Under fastemåneden ramadan bør man unngå å spise, drikke eller røyke i offentlighet mellom soloppgang og solnedgang.

Det er forbudt å ha med seg bibelen på arabisk og spre ikke-muslimsk/evangelisk litteratur.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_marokko/id2424344/?expand=factbox2858001

Anonymkode: dabd0...ce3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

TUI, Apollo og Ving har reiser til Marokko. Kan ikke være så krise som mange her skriver? 🤷🏽‍♀️🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thomasine skrev (23 minutter siden):

TUI, Apollo og Ving har reiser til Marokko. Kan ikke være så krise som mange her skriver? 🤷🏽‍♀️🤔

Nei, det er absolutt ikke så krise som mange her skriver. Marokko er et svært populært og velbesøkt land. Noen får problemer, de fleste gjør ikke det. De fleste som kritiserer land med andre kulturer har sjelden vært akkurat disse stedene selv. 

Anonymkode: 3614c...5bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har reist i Marokko med tre barn og mann. Så jeg har sånn sett ikke relevant erfaring for det du spør om. Men ville bare si at min erfaring er at muslimske og arabiske land er VELDIG barnevennlige og opptatt av mødre. Jeg tror det er noe annet å reise som kvinne alene, enn å reise med barn. Når jeg har vært steder med barna, har de sluppet meg forbi køer, hentet stoler å sitte på hvis jeg har ammet, og vært utrolig hyggelige og hjelpsomme med barna. I vesten blir jeg helt oversett når barna er med, mens i disse landene reiser folk seg opp og virkelig hjelper til med alt mulig. 

synes Essoueira og Marrakesh er flott (unntatt kanskje det veldig heseblesende markedet). 

Anonymkode: 6cadd...f08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 22.38):

De fleste som kritiserer land med andre kulturer har sjelden vært akkurat disse stedene selv. 

Anonymkode: 3614c...5bb

Og kilden din på den påstanden er?

Jeg er svært bereist. Og har sluttet å besøke mange islamdominerte land. Fordi de kulturelle fellestrekkene tenderer til å være at de er befolket av møkkamenn. 

Anonymkode: 1dc70...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 3.22):

De er 3 og 7. Tenkte reise alene med de. Dvs 1 voksen og 2 barn. Hvor er det tryggest og finest å ha med barna? Er ikke interessert i resort-ferie.

Anonymkode: 339d1...e5d

Det går nok bra. Ville kanskje reist til Marrakesh, Agadir eller Rabat. Bare tenk på å kle dere anstendig og unngå alkohol.

Anonymkode: 98ddd...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...