Gå til innhold

Marokko med barn -trygt eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke mange årene siden en ung norsk kvinne og hennes danske venninne på fjelltur ble regelrett slaktet ned av islamister der. Marokko, sammen med Tunisia, var av de landene som var mest representert med fremmedkrigere i IS. Hjemvendte ble fengslet, men de siste årene har rettssystemet der nede begynt å slippe de fri igjen. 
Khalid Skah-saken ga et godt innblikk hvordan de ser på kvinner der nede. 
En kjent reisejournalist ga meg en gang et godt råd. Vis meg hvordan du behandler kvinnene dine, og gjør dine valg deretter. 
Alle med dyp kjennskap til patriarkalsk muslimsk mannskultur vet hvordan de ser på enslige kvinner uten mannlig følge. 
Men hvis "mange andre vestlige unge (naive) jenter reiste rundt der alene" holder for deg…så værsegod. 

Anonymkode: 90d07...ed2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mas, tilrop, plystring, hoiing, glaning, menn som følger etter en, forsøk på berøring og lignende bedriten shithole-kultur. Både i Marokko og andre nordafrikanske land. Utelukkende fra menn, selvsagt. 

Anonymkode: 1dc70...ffa

Hadde ingen slike opplevelser i Agadir eller Marrakesh, både jeg og moren min er høye, blonde og slanke - typisk nordisk utseende. Vi ble behandlet virkelig fint, alle var høflige. De var nysgjerrige ja, men bare på hvordan Norge var, hva vi jobbet med osv. 

Kledde oss som vanlig, men gikk ikke rundt i bikini eller viste mye hud andre steder enn stranda.

Var en gang vi ba om å bli kjørt til markedet av en taxi og han heller kjørte oss til fetterens teppebutikk, men det var bare komisk 😄

Anonymkode: 58cb6...c22

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri reist til Marokko. Ikke sammen med noen andre en gang. Kanskje jeg er "kjedelig", men jeg har lovet meg selv at å holde meg unna land der det er vanlig at kvinner blir mishandlet/drept, kommer aldri til å reise til noen av de. Er mange andre land i verden som jeg heller da velger, et enkelt valg for meg. Og som en annen skriver her, de to venninnene som ble brutalt drept i marokko har selvfølgelig gjort det til en åpenlyst farlig sone for vestlige, kvinnelige turister. Og enda å reise til sånne land i et politisk klima som er veldig skjørt om dagen er jo også noe å tenke på. Mange muslimer er veldig sinte på vesten.. Nei uff, hvorfor en gang vurdere? Sett på en reisevideo av marokko på youtube, og så bestiller du heller en reise til et land der kvinner og barn er trygge. 

Anonymkode: 66f38...fef

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde ingen slike opplevelser i Agadir eller Marrakesh, både jeg og moren min er høye, blonde og slanke - typisk nordisk utseende. Vi ble behandlet virkelig fint, alle var høflige. De var nysgjerrige ja, men bare på hvordan Norge var, hva vi jobbet med osv. 

Kledde oss som vanlig, men gikk ikke rundt i bikini eller viste mye hud andre steder enn stranda.

Var en gang vi ba om å bli kjørt til markedet av en taxi og han heller kjørte oss til fetterens teppebutikk, men det var bare komisk 😄

Selvfølgelig går det som ofteste bra, men hvorfor øke sjangsen betraktelig når man kan velge å la være? Tviler på at tur til marokko er en livsomveltende opplevelse. Er vel bare en plass folk reiser til, trør rundt og shopper/soler seg på til de reiser hjem igjen, som alle andre steder. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er så mange flotte steder i verden å besøke at å reise til Marokko er en risiko jeg ikke synes er verdt å ta. 

Anonymkode: 9d333...d3d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke mange årene siden en ung norsk kvinne og hennes danske venninne på fjelltur ble regelrett slaktet ned av islamister der. Marokko, sammen med Tunisia, var av de landene som var mest representert med fremmedkrigere i IS. Hjemvendte ble fengslet, men de siste årene har rettssystemet der nede begynt å slippe de fri igjen. 
En kjent reisejournalist ga meg en gang et godt råd. Vis meg hvordan du behandler kvinnene dine, og gjør dine valg deretter. 
Alle med dyp kjennskap til patriarkalsk muslimsk mannskultur vet hvordan de ser på enslige kvinner uten mannlig følge. 
Men hvis "mange andre vestlige unge (naive) jenter reiste rundt der alene" holder for deg…så værsegod. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville aldri reist til Marokko. Ikke sammen med noen andre en gang. Kanskje jeg er "kjedelig", men jeg har lovet meg selv at å holde meg unna land der det er vanlig at kvinner blir mishandlet/drept, kommer aldri til å reise til noen av de. Er mange andre land i verden som jeg heller da velger, et enkelt valg for meg. Og som en annen skriver her, de to venninnene som ble brutalt drept i marokko har selvfølgelig gjort det til en åpenlyst farlig sone for vestlige, kvinnelige turister. Og enda å reise til sånne land i et politisk klima som er veldig skjørt om dagen er jo også noe å tenke på. Mange muslimer er veldig sinte på vesten.. Nei uff, hvorfor en gang vurdere? Sett på en reisevideo av marokko på youtube, og så bestiller du heller en reise til et land der kvinner og barn er trygge. 

Resten av verden burde sky Norge altså. 

Marokko er så full av turister, og samtidig så genuin en helt annen kultur å oppleve, at det er slike som dere som går glipp av noe. 

Dette var bare pinlig å lese. 

Anonymkode: 6c057...85a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor reise til et veldig varmt land hvor du må dekke deg til med masse klær?😅

Anonymkode: 3cf1d...d69

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selvfølgelig går det som ofteste bra, men hvorfor øke sjangsen betraktelig når man kan velge å la være? Tviler på at tur til marokko er en livsomveltende opplevelse. Er vel bare en plass folk reiser til, trør rundt og shopper/soler seg på til de reiser hjem igjen, som alle andre steder. 

Jeg har reist mye og Marokko har vært mitt desidert favorittland hittil 😊 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Wow, for et verdenssyn du har. Ikke rart at fremmedhat og rasisme eksisterer når man hører hva enkelte klarer å lire av seg.

Det finnes ondskap i verden, men den er forsvinnende liten i forhold til den vanlige mannen i gata, som meg og deg. Selv om Marokko har en annen religion enn oss, betyr det på langt nær at alle er voldsmenn, mannsjåvinister og terrorister. Noen er konservative, mange er ikke det. Marokko er ganske framoverlent på mange måter. Sjansen er at man som kvinne får oppmerksomhet, men det gjør man i Italia og Spania også. Der blir enkelte også ranet eller svindlet, men det er det ingen som snakker om. Marokko besøkes av svært mange turister hvert eneste år, og de aller aller fleste møter ingen problemer i det hele tatt. Ta vanlige forholdsregler og respekter kulturen i landet du besøker, så går det i 99 av 100 tilfeller helt greit.

Anonymkode: 3614c...5bb

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ett sted for kvinne med barn, ikke engang for kvinner uten barn eller i flertall.

Anonymkode: 59c5a...b0d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke reis dit alene kvinne med to små barn. 
https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/morocco/safety-and-security

Velg et ikke- muslimsk land, er mitt råd. 

Anonymkode: dbccc...acd

Ville ikke reist til Marokko om dette var hva jeg hadde hørt om landet heller. Fy flate for en presentasjon! 

Utallige briter bor i Marokko, fordi livet der er bedre enn i England. 

Jeg har bodd der, reist rundt mer eller mindre overalt. Dette var ganske idiotisk. Ble litt nysgjerrig på hvordan andre land presenteres. At de må komme med advarsel om alt som muligens kan oppstå, om aldri så usannsynlig. 

Jeg synes Marokko er et fantastisk land. Vil heller bo der halve året når jeg blir gammel enn i Spania eller Frankrike. Oppleves mye tryggere. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Marokko 2 ganger. Blond og blåøyd, fikk ikke fred en eneste plass jeg bevegde meg. Var 12 og 15 år ifølge med to voksne, dame og mann. Ikke lettkledd. Mange ubehagelige situasjoner. Var både i Casablanca, Agadir og Marrakesh. Vanvittig mye uønsket oppmerksomhet, plystring, hoing, blunking og folk som tok direkte på meg. Ble også fulgt etter. Hadde aldri tatt med mine blonde, blåøyde barn dit. Kun om det hadde vært på all-inklusive resort. 

Om alle bruker brune linser og farget håret mørkt hadde det sikkert vært en flott tur. Og gjerne en hijab. 

Anonymkode: ed127...f8c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Wow, for et verdenssyn du har. Ikke rart at fremmedhat og rasisme eksisterer når man hører hva enkelte klarer å lire av seg.

Det finnes ondskap i verden, men den er forsvinnende liten i forhold til den vanlige mannen i gata, som meg og deg. Selv om Marokko har en annen religion enn oss, betyr det på langt nær at alle er voldsmenn, mannsjåvinister og terrorister. Noen er konservative, mange er ikke det. Marokko er ganske framoverlent på mange måter. Sjansen er at man som kvinne får oppmerksomhet, men det gjør man i Italia og Spania også. Der blir enkelte også ranet eller svindlet, men det er det ingen som snakker om. Marokko besøkes av svært mange turister hvert eneste år, og de aller aller fleste møter ingen problemer i det hele tatt. Ta vanlige forholdsregler og respekter kulturen i landet du besøker, så går det i 99 av 100 tilfeller helt greit.

Anonymkode: 3614c...5bb

Nettopp proven my point. 
Joda. Ranet og svindlet kan man bli overalt. Selv i Oslo. Men ikke overalt har man en kultur (ukultur) hvor menn ser ned på enslige damer uten mannlig følge. Ikke kom med det rasismekortet ditt og politisk korrekthet. 
Jeg har bodd i den muslimske verden i flere år og vet hvordan de tenker. 
Visste du at seksuell omgang utenfor ekteskap er forbudt i Marokko? Visste du at homofil praksis er straffbart der? Visste du at Marokko har ulovlig annektert Vest-Sahara og minelagt området? En annektering som ikke er godkjent av store deler av verden? 
Hvorfor respektere denne ukulturen?
Men siden du sier det er svært mange turister der så gir det vel deg rett å dra rasismekortet og begynne å messe om fremmedfrykt?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man tan i Marokko om man må dekke seg til? Da er jo poenget med å dra ditt borte.. Gidder ikke bade i burkini liksom. 

Anonymkode: 657cb...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan får man tan i Marokko om man må dekke seg til? Da er jo poenget med å dra ditt borte.. Gidder ikke bade i burkini liksom. 

Hadde bikini på stranda, i Agadir gikk i hvert fall det fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har vært i både Marokko og Tunisia på jentetur da vi var sent tenår / rundt 20 år. Vel var det slik at vi ble forfulgt (litt sånn som man ser kjendiser blir av paparazzier ..) 🙂↔️ men det var aldri snakk om fare for å bli overfalt. Burde da gå helt fint å reise dit med barn

Anonymkode: a1de5...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 8.03):

Nettopp proven my point. 
Joda. Ranet og svindlet kan man bli overalt. Selv i Oslo. Men ikke overalt har man en kultur (ukultur) hvor menn ser ned på enslige damer uten mannlig følge. Ikke kom med det rasismekortet ditt og politisk korrekthet. 
Jeg har bodd i den muslimske verden i flere år og vet hvordan de tenker. 
Visste du at seksuell omgang utenfor ekteskap er forbudt i Marokko? Visste du at homofil praksis er straffbart der? Visste du at Marokko har ulovlig annektert Vest-Sahara og minelagt området? En annektering som ikke er godkjent av store deler av verden? 
Hvorfor respektere denne ukulturen?
Men siden du sier det er svært mange turister der så gir det vel deg rett å dra rasismekortet og begynne å messe om fremmedfrykt?

Vet du at homofile tuller, tøyser og flørter med politiet i Marokko? Vet du at på nattklubber står menn og flørter med menn helt åpenlyst mellom de heterofile? Vet du at det nå er helt vanlig å dra på ferieturer alene når man er kjærester? Vet du at det er helt vanlig å ha hatt flere forhold før man gifter seg? Vet du at det kun er i avsidesliggende landsbyer og på fjellet de ting du nevner fortsatt er praksis, og at homofile derfor flytter til de store byene? (Ikke så veldig ulikt Norge når jeg tenker meg om.) Vet du at i Marokko har man en mye bedre sosiale kultur og tar vare på hverandre mye bedre enn i Norge? Vet du at der ikke bare kjenner man sin slekt og naboer godt, men samtlige stiller opp for hverandre ved behov? (for eksempel om noen dør, og man må ha begavelse kjapt i forhold til kulturen, da kommer en nabo med noen kilo sukker, en annen med mye te, en tredje med kaker, og så videre) Vet du at dersom noen sliter med å finne partner hjelper de med det ved å presentere andre som kan passe for hverandre? (Man går ikke videre uten match.) Vet du at man når man sitter i byen er det ikke uvanlig at kvinner går med så korte kjoler at vi i Norge kun bruker slikt på nattklubb? Vet du at lesbiske fint kan gå hånd i hånd og kysse hverandre offentlig? Vet du at forholdet til Gud regnes som personlig, og det er fullstendig ugreit å kritisere andres religion, samt at muslimer, jøder og kristne bor og fungerer sammen? 

Vest- Sahara er jeg enig angående, men Norge kan ikke akkurat skryte på seg plettfri historie. (Samene, romfolket, kvekere, mangel på respekt for områder med reindrift fremdeles)

Har du vært i Marokko, eller kun i andre deler av den "muslimske verden "?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 19.29):

Det trenger man ikke. Det er så få som går i det at DA stirrer man. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint land med veldig dårlig kultur dessverre.

Anonymkode: ce5ca...755

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...