Gå til innhold

Så har jeg visst fått brystkreft... ​💔​​🥺​​😭​Vil gjerne høre fra deg som har vært der før..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Æsj, denne traff meg. Masse lykke til til trådstarter.

Jeg var på utredning fordi jeg fant en kul i brystet. Tok Mammografi, ultralyd og biopsi. Ble ringt sist torsdag av en Koordinator/sykepleier med info om at jeg må inn til samtale. Hun sa ikke noe mer, men jeg vet jo at det er dårlig nytt. Jeg skal inn i morgen. Er livredd. Og litt irritert på helsevesenet som ringer for å gi dårlig nytt men ikke sier noe om HVOR dårlig, og at jeg må vente hele 5 dager før de har time til samtale. Grusomme dager.

Også rart at noen får beskjed på tlf og noen ikke? Hun på tlf ville ikke si noen ting. Men jeg vet jo at jeg ikke ville blitt kalt inn til samtale om de ikke hadde funnet noe. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Super-mamma skrev (3 minutter siden):

Æsj, denne traff meg. Masse lykke til til trådstarter.

Jeg var på utredning fordi jeg fant en kul i brystet. Tok Mammografi, ultralyd og biopsi. Ble ringt sist torsdag av en Koordinator/sykepleier med info om at jeg må inn til samtale. Hun sa ikke noe mer, men jeg vet jo at det er dårlig nytt. Jeg skal inn i morgen. Er livredd. Og litt irritert på helsevesenet som ringer for å gi dårlig nytt men ikke sier noe om HVOR dårlig, og at jeg må vente hele 5 dager før de har time til samtale. Grusomme dager.

Også rart at noen får beskjed på tlf og noen ikke? Hun på tlf ville ikke si noen ting. Men jeg vet jo at jeg ikke ville blitt kalt inn til samtale om de ikke hadde funnet noe. 

Jeg har blitt kalt i til ultralyd etter mammografi. Det ble tatt biopsi og jeg ble ringt til i etterkant og innkalt til time.  Det  var godartet. De ønsket å følge med på det, fordi den hadde vokst og jeg ble innkalt til ny mammografi året etter og ble oppringt til time, også denne gangen. Kun for å få vite at den ikke hadde vokst mer og at jeg ikke trengte yttlugere oppfølging.

I mitt tilfelle dreide det seg om noe de kalte bryst i brystet. 

De innkaller uavhengig om ondartet eller ikke, fordi du ikke skal sitte med ubesvarte spørsmål. 

Anonymkode: e1457...26d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du ikke har noen risikofaktorer, for meg virker det som du har overdreven angst og stress rundt dette. Er det noe du har slitt med tidligere i livet? Husk at angst og stress også er risikofaktorer. Å lære seg god stressmestring er viktig for alt i livet, ikke minst som beskyttelse mot fysiske sykdommer og tilstander. Også for å takle kriser som du står i nå. 

Du er tøffere enn du tror! 

Anonymkode: 3cda0...453

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du skriver at du ikke har noen risikofaktorer, for meg virker det som du har overdreven angst og stress rundt dette. Er det noe du har slitt med tidligere i livet? Husk at angst og stress også er risikofaktorer. Å lære seg god stressmestring er viktig for alt i livet, ikke minst som beskyttelse mot fysiske sykdommer og tilstander. Også for å takle kriser som du står i nå. 

Du er tøffere enn du tror! 

Anonymkode: 3cda0...453

TS har da ingen overdreven stress/angstreaksjon på dette? Det er helt normalt å bli kjempestressa når du får en slik beskjed.

KG er full av folk som krisemaksimerer fordi de muligens kanskje tror at det er noe galt, og i slike tilfeller er jeg enig med deg, men når du faktisk har fått beskjeden rett i fleisen tror jeg 99% vil reagere nokså panisk. Og så roer det seg. Helt klink normalt, vil jeg si.

Og stress og angst som risikofaktorer... skal ikke si at det ikke har noen sammenheng i det hele tatt, men den er i så fall temmelig tynn. Unødvendig å insinuere at TS har stresset på seg kreft, synes jeg. Etter flere år i systemet har jeg snakket med ganske mange onkologer, og alle som en sier det samme: kreft er aller mest bingo. Flaks og uflaks. Du kan gjøre en del for å øke risikoen (røyking og lungekreft feks), og bittelitt for å minske risikoen (god form, spise sunt, unngå kreftfremkallende stoffer) men enn så lenge er det ingen som kan forklare hvorfor Per får kreft og ikke Pål, når omstendighetene ellers er de samme. Noen har flaks, noen har uflaks. Celler kan fort gå i stykker, samma hva du spiser eller tenker.

Anonymkode: 21121...f6d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren min fikk brystkreft i 40-årene. Hun ble frisk og er i dag 85 år og i god form ❤️ 

Anonymkode: 6905a...0cd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...