AnonymBruker Skrevet 17. september #1 Del Skrevet 17. september Hvis man på fritida har en liten brukthandel, som er åpen bare i helgene ( og man har jobb ellers i uka) og selger kaffe der i tillegg, må man ha noen tillatelse og hva skal til for at man må føre regnskap? Hva regnes kun som hobby? Sammenligner litt med folk som driver med håndarbeid, strikker for andre og slik. Svar bare hvis du VET og ikke henvend til noen paragraf. Anonymkode: 585b0...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 17. september #2 Del Skrevet 17. september Ja. Du må ja tillatelse fra politi. Brukt handel er helt klart kommersielt og ikke hobbyvirksomhet. Og selvsagt må man føre regnskap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #3 Del Skrevet 17. september Vet ikke om det er dette du spør om, men noen arbeidsgivere krever at du registrerer eventuelle bistillinger og verv. I prinsippet er det en søknadsprosess. Sjekk personalhåndboken til din arbeidsgiver Anonymkode: 388de...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #4 Del Skrevet 17. september endo skrev (13 minutter siden): Ja. Du må ja tillatelse fra politi. Brukt handel er helt klart kommersielt og ikke hobbyvirksomhet. Og selvsagt må man føre regnskap. Hvor går grensa mellom å selge ting og ha en business da? Anonymkode: 585b0...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #5 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor går grensa mellom å selge ting og ha en business da? Anonymkode: 585b0...7e8 https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/ Anonymkode: 388de...fe0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #6 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/ Anonymkode: 388de...fe0 etter dette går ikke mitt forslag som næring hvertfall. Anonymkode: 585b0...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 17. september #7 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): etter dette går ikke mitt forslag som næring hvertfall. Anonymkode: 585b0...7e8 Hvilke av vilkårene er ikke oppfylt da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #8 Del Skrevet 17. september Hateridioter skrev (20 minutter siden): Hvilke av vilkårene er ikke oppfylt da? Det meste. Ikke overskudd og ikke regelmessig. Anonymkode: 585b0...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 17. september #9 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det meste. Ikke overskudd og ikke regelmessig. Anonymkode: 585b0...7e8 Du har tenkt å selge med tap? Åpent hver helg er regelmessig og da kan det være skattepliktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #10 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det meste. Ikke overskudd og ikke regelmessig. Anonymkode: 585b0...7e8 Regelmessig betyr ikke kun "fast hver tredje helg". Regelmessig kan også bety "de helgene jeg har tid". Hvis du kun gjør det 2-3 ganger i året, så kan du nok slippe unna med at det ikke er regelmessig. Selv om du ikke går med overskudd, og ikke planlegger overskudd i fremtiden heller, så vil kjøp og salg på fast plass kunne bli regnet som næringsvirksomhet fordi det er en aktivitet som er egnet for å gi overskudd. Anonymkode: cd324...ca8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #11 Del Skrevet 17. september Hateridioter skrev (1 time siden): Du har tenkt å selge med tap? Åpent hver helg er regelmessig og da kan det være skattepliktig. Forskjell på at det går i null og at det blir overskudd. Er mest fordi jeg liker å ha folk rundt meg og brenner for gjenbruk. Og jeg har ikke sagt hver helg, bare en helg i ny og ne. Litt etter været f.eks.. TS Anonymkode: 585b0...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 17. september #12 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Forskjell på at det går i null og at det blir overskudd. Er mest fordi jeg liker å ha folk rundt meg og brenner for gjenbruk. Og jeg har ikke sagt hver helg, bare en helg i ny og ne. Litt etter været f.eks.. TS Anonymkode: 585b0...7e8 Ok. Det er uansett lurt å føre et regnskap slik at du har dokumentasjon i tilfelle skatteetaten stiller spørsmål. Det skal mindre til for at kjøp og salg av ting blir næring enn at salg av egenprodusert håndarbeid blir næring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå