Gå til innhold

Dere som mener det er en god ide å slå sammen bursdager til flere barn i klassen - har dere noen gang tenkt på dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da håper jeg dere tok det opp med disse foreldrene. 

Anonymkode: a201c...f69

Ja, men det var jo typisk nok barna til de ressurssvake foreldrene, så det gikk nok ikke inn.

Anonymkode: a7f3b...af0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved trippelbursdag går jeg selvfølgelig ut og kjøper tre omtrent like gaver. Ville aldri latt et barn som har ny bestevenninne fra uke til uke velge. 

Og er det ny bursdag neste uke, da kjøper jeg selvfølgelig noe likt til denne i samme slengen. 

Og om andre "klikker" og datteren din faller utenfor, så vil det også skje i alenebursdag for henne. Og det er enda sårere. 

Anonymkode: 436ab...4c7

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører fellesbursdager og gavefritt på småtrinnet. Fungerer kjempebra for oss. Nylig feiret alle sommerbarna sammen. Alternativet ville jo vært 5 bursdager. Da spises jo alle helger opp om alle skal feire alene.

Anonymkode: 045d7...773

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man får ikke mye forskjellig for en 50-lapp i dagens marked. Det er knapt en stor sjokoladeplate. Men flere 50-lapper til sammen kan bli til noe barnet ønsker seg.

Jeg er svært imponert over at dere får kjøpt både Taylor Swift-effekter og hårpynt for 50 kroner.

Anonymkode: 7d9e4...d0b

Følger man med på salg går det helt font

Anonymkode: 67c94...c72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men det gjør at jeg tenker at det ikke kan være spesielt vanlig. Så mange unger som jeg har møtt i bursdagssammenheng, så er det helt utrolig å aldri ha sett noe som lignet på sånn forskjellbehandling som du beskriver.

Jeg syns det er positivt med fellesbursdag. I min erfaring bidrar det til at de ungene som har foreldre som kvier seg for å arrangere bursdag også får feiret.

Anonymkode: 7d9e4...d0b

Men her er det ei som forteller sin erfaring og du nekter p høre pp det, spesielt og kanskje du er foreldre til ei av de andre da

Anonymkode: 67c94...c72

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men da er jo ikke problemet felles bursdagsfeiring i seg selv. Det hadde feks aldri blitt en problemstilling i mine barns klasser.

Anonymkode: a201c...f69

Det kan du aldri vite

Anonymkode: 67c94...c72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, men det var jo typisk nok barna til de ressurssvake foreldrene, så det gikk nok ikke inn.

Anonymkode: a7f3b...af0

Sånne kommentarer sier mest om deg

Anonymkode: 67c94...c72

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

At barn har forskjellig grad av popularitet i klassen? Her ønsker ikke jentungen å feire bursdag sammen med andre flere ganger. Vi slo sammen tre bursdager, selv om jeg var skeptisk og tenkte at barn må jo få lov til å få sin egen dag. Vi ble oppfordret til dette av lærere og FAU. Vel. Vi slo dem sammen. De to andre jentene er mye mer populære i klassen enn min frøken. Så resultatet ble følgende:

* datteren min ble sittende ganske mye alene, da de andre jentene var mer opptatt av de populære bursdagsbarna

* nivå på gavene var merkbart - de to andre fikk mye av det de likte og ønsket, mens min datter fikk noe ræl fra Nille og lignende, for eksempel en pakke servietter med Disney-prinsesser på

Jeg kommer aldri til å gi etter for presset og bli med på slik felles feiring igjen. Så dere som mener det alltid er best å gjøre det slik for å spare tid, penger osv - tenk at ett eller flere barn kan bli sittende ganske så alene på bursdagen sin.

Anonymkode: da19d...c7f

Det er jo disse foreldrene som har feilet, de burde valgt 3 ca like gaver, jeg hadde aldri kjøpt 2 bra og en dårlig gave til en felles bursdag. Dette synes jeg du kan ta opp neste gang de snakker om å smelle sammen dager. 

Anonymkode: 36090...b53

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi kjører fellesbursdager og gavefritt på småtrinnet. Fungerer kjempebra for oss. Nylig feiret alle sommerbarna sammen. Alternativet ville jo vært 5 bursdager. Da spises jo alle helger opp om alle skal feire alene.

Anonymkode: 045d7...773

Slike fellesbursdager er ikke en bursdag, men en sosial sammenkomst for barna som Halloween. Tipper at mange av barna ikke engang vet hvem som har bursdag.

Og alternativet ville vært ca 2 bursdager, fordi ikke alle vil invitere klassen til bursdag og mange ville invitert bare guttene eller jentene.

 

Anonymkode: 30243...c44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg foreldrene har feilet, og opplegget fungerer dårlig. Her slår noen sammen, andre ikke. Men felles for alt, det er kun foreldrene til bursdagsbarn(a) som kjøper en gave - barna gir kun et kort eller lignende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Aldri hørt om noen som feirer flere på en gang. Aldri i livet om jeg hadde blitt med på det, høres ut som en veldig dårlig løsning 

Anonymkode: 7007b...122

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slike fellesbursdager er ikke en bursdag, men en sosial sammenkomst for barna som Halloween. Tipper at mange av barna ikke engang vet hvem som har bursdag.

Og alternativet ville vært ca 2 bursdager, fordi ikke alle vil invitere klassen til bursdag og mange ville invitert bare guttene eller jentene.

 

Anonymkode: 30243...c44

 
vi har kjørt felles bursdagsfeiring for alle tre barna våre (altså ikke våre tre sammen, men hvert barn med feiring sammen med folk fra sin klasse). Så faktisk i 10 år har vi gjort dette. 
Aldri vært noe problem. 
Sist forrige helg - da feirer datteren min 12årsdag sammen med tre andre jenter i klassen( er ikke tilhenger av å dele inn i grupper, men av bursdagsbarna var det både populære, og ikke fult så populære barn). 
Inviterte hele klassen, skikkelig klassefest, mange voksne tilstede og hyggelige timer for ungene. Null tvil om hvem som Hadde bursdag, og ingen skjevdeling av gaver (som De forøvet ikke pakket opp i selskapet, for å ikke  ha fokus på hvem som for best gave..)

Barna er fullstendig klar over hvem som Har bursdag. Noe annet ville jo vært veldig rart.  Der synges jo bursdagssanger, og bursdagsbarna blåser ut lys. 

Ved tilfeller som trådstarter sier, så vil jeg sette spørsmålstegn ved hvor de voksne oppholder seg i selskapet? Man hjelper jo til med det sosiale når man samlet mange barn sammen, ved å sette i gang aktiviteter/leker som alle kan bidra. 

Har ikke noe annet enn positive opplevelser ved både å arrangere bursdag sammen med flere bursdagsbarn, og å sende ungene i slike bursdager.

Anonymkode: aa180...88a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

vi har kjørt felles bursdagsfeiring for alle tre barna våre (altså ikke våre tre sammen, men hvert barn med feiring sammen med folk fra sin klasse). Så faktisk i 10 år har vi gjort dette. 
Aldri vært noe problem. 
Sist forrige helg - da feirer datteren min 12årsdag sammen med tre andre jenter i klassen( er ikke tilhenger av å dele inn i grupper, men av bursdagsbarna var det både populære, og ikke fult så populære barn). 
Inviterte hele klassen, skikkelig klassefest, mange voksne tilstede og hyggelige timer for ungene. Null tvil om hvem som Hadde bursdag, og ingen skjevdeling av gaver (som De forøvet ikke pakket opp i selskapet, for å ikke  ha fokus på hvem som for best gave..)

Barna er fullstendig klar over hvem som Har bursdag. Noe annet ville jo vært veldig rart.  Der synges jo bursdagssanger, og bursdagsbarna blåser ut lys. 

Ved tilfeller som trådstarter sier, så vil jeg sette spørsmålstegn ved hvor de voksne oppholder seg i selskapet? Man hjelper jo til med det sosiale når man samlet mange barn sammen, ved å sette i gang aktiviteter/leker som alle kan bidra. 

Har ikke noe annet enn positive opplevelser ved både å arrangere bursdag sammen med flere bursdagsbarn, og å sende ungene i slike bursdager.

Anonymkode: aa180...88a

Jeg tror du misforstår. Fellesbursdag kan fungere bra, hvis det er frivilig. Men på enkelte skoler så bestemmer de i foreldremøte å dele klassen i 4 bursdagsgrupper som feirer bursdag sammen og så dropper de gaver og kanskje ferier bursdagen i parken fordi ingen vil ha hele klassen hjemme hos seg selv. Da er det ikke lenger en bursdag, men en høst/vinter/vår/sommerfest.

Vi byttet skole for våre barn, men våres tidligere skole holdt på slik. Første feiring fungerte ok, men var tøft for de som organiserte det, fordi de hentet barna fra skolen. Andre feiring ble holdt i helgen, men barna visste ikke hvem som hadde bursdag og det var dårlig oppmøte. Tredje bursdag ble organisert i parken, og da var det få som engang svarte på invitasjonen. Vi møtte ikke opp, så jeg vet ikke hvor mange som faktisk møtte opp. Og når det var endelig min tur, så var det ingen som tok initiativ og det ble aldri organisert.

Anonymkode: 30243...c44

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

For oss er det en genial løsning å feire sammen. Sparer foreldrene for tid og energi  og vi kan spleise på feiring på f.eks Rush eller andre lekeland uten at det blir ekstremt.

Når de andre guttene i klassen har fellesbursdag gir vi alltid samme gave til alle tre (eller to).

Dette har vært en kjempefin løsning for denne klassen i flere år. Det betyr ikke alltid at det vil gå bra for alle. Det krever f.eks modne foreldre som passer på at barna behandles likt.

Om foreldrene ønsker at barna feirer sammen med andre barn eller ikke er opp til dem selv (og deres barn). Du finner din løsning, men ikke snakk ned en løsning som passer veldig bra for veldig mange selv om den ikke passer akkurat deg. 

Anonymkode: be53e...8ff

Signerer denne. Har tre barn og alle feirer fellesbursdager i sine respektive klasser. Dette har aldri vært noe problem. Det du skisserer i HI er jo foreldre som tilrettelegger for utestenging og forskjellsbehandling ved å kjøpe to fine gaver og en dårlig gave til samme bursdag. Dette har fint lite med barna å gjøre, men forklarer veldig godt hvorfor enkelte barn blir mobbere. 

Anonymkode: e4869...3db

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

 

 
vi har kjørt felles bursdagsfeiring for alle tre barna våre (altså ikke våre tre sammen, men hvert barn med feiring sammen med folk fra sin klasse). Så faktisk i 10 år har vi gjort dette. 
Aldri vært noe problem. 
Sist forrige helg - da feirer datteren min 12årsdag sammen med tre andre jenter i klassen( er ikke tilhenger av å dele inn i grupper, men av bursdagsbarna var det både populære, og ikke fult så populære barn). 
Inviterte hele klassen, skikkelig klassefest, mange voksne tilstede og hyggelige timer for ungene. Null tvil om hvem som Hadde bursdag, og ingen skjevdeling av gaver (som De forøvet ikke pakket opp i selskapet, for å ikke  ha fokus på hvem som for best gave..)

Barna er fullstendig klar over hvem som Har bursdag. Noe annet ville jo vært veldig rart.  Der synges jo bursdagssanger, og bursdagsbarna blåser ut lys. 

Ved tilfeller som trådstarter sier, så vil jeg sette spørsmålstegn ved hvor de voksne oppholder seg i selskapet? Man hjelper jo til med det sosiale når man samlet mange barn sammen, ved å sette i gang aktiviteter/leker som alle kan bidra. 

Har ikke noe annet enn positive opplevelser ved både å arrangere bursdag sammen med flere bursdagsbarn, og å sende ungene i slike bursdager.

Anonymkode: aa180...88a

Signerer det uthevede. Her er det altså voksne tilstede som tillater utfrysing. Da er det jo ikke rart at deres egne barn blir mobbere. Det skaper skjør ungdom som ikke takler å samarbeide med andre enn sine egne bestevenner, og slike dropper særdeles fort ut av f eks arbeidslivet.

Anonymkode: e4869...3db

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en felles bursdagsfeiring med en annen gutt i klassen til sønnen vår. Vi feiret på Leo`s Lekeland. Og etter det, så sa jeg - aldri igjen. For den andre gutten var rett og slett ufin. Ikke mot sønnen min eller noen andre. Men det var enkelte kommentarer han kom med angående maten. Det var bestilt pizza og han ville ha pizza med kjøttdeig. Men det var dessverre tomt for kjøttdeig. Det likte han overhodet ikke og sa at det var den verste bursdagen noensinne da maten kom på bordet. Ja, det er kanskje kjipt når de er tom for det man vil ha, men det må man faktisk bare takle. Oppførselen hans var også litt ufin. Igjen ikke mot noen, men den var bare ufin. Han klagde på en del på lekelandet og jeg fikk helt avsmak på fellesfeiring etter det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sånne kommentarer sier mest om deg

Anonymkode: 67c94...c72

Ja, problemet her er selvsagt slemme meg som kaller ressurssvake foreldre ressurssvake, og ikke de ressurssvake foreldrene som synes det er greit å sende ungen sin i fellesbursdag med kun gave/kort til den av bursdagsbarna de liker best… 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Signerer det uthevede. Her er det altså voksne tilstede som tillater utfrysing. Da er det jo ikke rart at deres egne barn blir mobbere. Det skaper skjør ungdom som ikke takler å samarbeide med andre enn sine egne bestevenner, og slike dropper særdeles fort ut av f eks arbeidslivet.

Anonymkode: e4869...3db

Hvordan tenker du at jeg som voksen til stede skal løse det at en gjest har med gave til mitt barn men ikke til det andre bursdagsbarnet…? Eller at de nekter å smake på kaka til ungen som ikke er kul nok? Tvangsforing? Tvinge dem til å vippse en 100-lapp?

Anonymkode: a7f3b...af0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gaver er ikke viktig i det hele tatt hos oss. Her er det vennskap og samhold som står sterkest.

I alle år har mitt barn hatt sin egen feiring. På grunn av liten plass hjemme og økonomi har dette blitt gjort med å invitere det ene kjønnet fra klassen til en feiring på en eller annen aktivitet.

I år feires det endelig sammen med en annen noe som gjør at vi kan ta med hele klassen. Da det er i starten av skoleåret er det en fantastisk mulighet til å styrke samholdet.

Barna lovprises av lærere, voksne og medelever for at de velger å gjøre det på denne måten. Det inspirerer også andre foreldre til å tenke i de banene.

Ja, det vil alltid være litt tull med klikker, men på den andre siden så føler alle seg inkludert og vi ser allerede før feiringen at det hjelper godt på å løsne opp i misforståtte "uvennskap".

Vi gleder oss! Bare en uke igjen nå. Teller ned 🙂

Anonymkode: 2e661...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det kan du aldri vite

Anonymkode: 67c94...c72

Jo, kjenner både foreldre og unger. Fine klasser med godt miljø. Det samme sier lærerne. 

Anonymkode: a201c...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen ubrukelige foreldre. Hvorfor lot dere henne sitte alene? 

Hadde de "populære" jentene gitt datteren din mer oppmerksomhet om hun feiret alene?

Anonymkode: 208fe...7bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, problemet her er selvsagt slemme meg som kaller ressurssvake foreldre ressurssvake, og ikke de ressurssvake foreldrene som synes det er greit å sende ungen sin i fellesbursdag med kun gave/kort til den av bursdagsbarna de liker best… 

Hvordan tenker du at jeg som voksen til stede skal løse det at en gjest har med gave til mitt barn men ikke til det andre bursdagsbarnet…? Eller at de nekter å smake på kaka til ungen som ikke er kul nok? Tvangsforing? Tvinge dem til å vippse en 100-lapp?

Anonymkode: a7f3b...af0

Hadde hatt null problem med å sette datteren min på plass, høylytt foran alle, om hun hadde oppført seg så motbydelig i en bursdag. Det er null toleranse for slik oppførsel hos oss.

Problemet er foreldre som lar barna holde på sånn. Det er en skam! 

Anonymkode: 208fe...7bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...