Gå til innhold

Er det noen som har beredskapslager her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har jeg👍 Jeg har kjøpt 300 Maple Leaf sølvmynter. Lett omsettelig i hele verden. I dagens verdi utgjør de nesten 100.000kr men i en krise kan verdien mangedobles. Ikke tar de mye plass, og ikke brenner de.

Anonymkode: e1515...550

Hvor kjøpes disse? Link? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nåleputa skrev (6 minutter siden):

Hvor kjøpes disse? Link? 

Er en drøss annonser på finn.no der folk både selger og "ønsker kjøpe" mynter. Ellers hos mynthandler f.eks.  Goldsource eller Tavex 

Anonymkode: e1515...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker i fall en større verdensomfattende krise av noe slag. Hva bør en tenke på foruten vann og mat? Hvor/hvorledes lagre dette? Hva med betalingsmidler, i fall brann er det ikke så lurt med pengesedler heller, og ev. hvor mye?

Anonymkode: e1515...550

I tillegg til det som er anbefalt har vi en del førstehjelpsutstyr og annet medisinsk utstyr som vanligvis ikke finnes i de pakkene som er å få kjøpt (pga yrket mitt kan jeg litt mer enn «vanlig» førstehjelp). Vi har også en del fiskeutstyr (stenger, sluker, garn, teiner), og mannen har bygd en liten røykeovn slik at vi kan røyke fisk og kjøtt. Mannen har også begynt å kjøpe inn ekstra ammunisjon for å bygge opp et lager, og ønsker at jeg skal lære å skyte og helst ha mitt eget våpen. Vi har robåt hvis vi går tomme for bensin/diesel til motorbåtene. Da vedovnen i kjellerstua måtte byttes ut ble det en ny med koketopp, i tillegg har vi en liten gassgrill, og propanapparat i den største båten. Vi har ved nok for minst 2 år, og litt ekstra gass. Og så har vi brønn i kjelleren. Må rive opp litt av golvet, men i en nødsituasjon må det være greit. Har alltid et stort lager av lys, fyrstikker, lightere og batterier, lommelykter og hodelykter.

Det siste prosjektet vårt er frostfri potetkjeller/matbod slik at vi kan handle inn grønnsaker i sesong, og jeg eksperimenterer med sylting av bær, frukt og grønnsaker. Et lite drivhus står høyt på ønskelista.

Vi har litt kontanter liggende i våpenskapet. 

Anonymkode: 4c39c...a1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller de som har hytte på fjellet, så er jo dette et lurt sted å ha litt liggende. Vurderer selv å anskaffe meg et bensindrevet strømaggregat. Kjekt å ha uansett.

Anonymkode: e1515...550

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadasikkert29 skrev (2 timer siden):

Jeg har mitt på boden. Har 30 liter vann, primus og gass, batterier, lommelykt, kontanter (1000 kroner) , liste med viktige telefonnummer, bleier/bind, dopapir, powerbank, mat/snacks og medisiner. Oppbevares i en stor kasse fra Europris. 

Burde vel ha mer enn 1000 kr. 
kommer ikke langt med det om ting braker løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har et lite et. 

Om du ikke har et helt, så kan du ha litt. 

Anonymkode: 9b2b4...697

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har våpen og mye ammunisjon. Tepper og telys og ulltøy og ved i overflod, 2 vedovner (en med koketopp) og en bod full av mat (mer enn anbefalt) og drikke. Ikke fullt så mye vann som er anbefalt riktignok, men noen dunker + diverse juice, brus og andre drikkevarer med brukbar holdbarhet.

Har også egen brønn, så hvis krisen "bare" kutter strøm og vei ned til sivilisasjonen, så har vi mer enn nok vann å ta av. 

Nok av alle medisiner vi bruker samt hygieneprodukter, linser osv. til at det holder i månedsvis også. 

Anonymkode: 7e42f...536

problemet med brønnvann er om det skulle komme til en atomkrise, alt vann blir forurenset, særlig om det skulle være kortlivede isotoper som avgir alfa stråling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker i fall en større verdensomfattende krise av noe slag. Hva bør en tenke på foruten vann og mat? Hvor/hvorledes lagre dette? Hva med betalingsmidler, i fall brann er det ikke så lurt med pengesedler heller, og ev. hvor mye?

Anonymkode: e1515...550

Jeg har offline beredskapshytte! (Ikke min idee!)

Betalingsmidler er en utfordring, siden de har kun en funksjon i et fungerende samfunn, og hvis samfunnet fungerer, er det ikke et problem, og hvis det ikke gjør det, er det kun bytter som betyr noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker i fall en større verdensomfattende krise av noe slag. Hva bør en tenke på foruten vann og mat? Hvor/hvorledes lagre dette? Hva med betalingsmidler, i fall brann er det ikke så lurt med pengesedler heller, og ev. hvor mye?

Anonymkode: e1515...550

Basert på overskriften, så har jeg det verken her eller der. Men fra spøk til revolver, så stresser jeg ikke med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har så jeg klarer meg. litt lite ammunisjon. men mat og drikke i månedsvis, frysern full. 25 M3 med ved. Klarer et halvt år minst, problemet er vann om det blir kontaminert ved en atom ulykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Har funnet ut at jeg ikke orker å leve meg igjennom en sånn katastrofe, så da gjør jeg heller slutt på elendigheten og avslutter livet.

Anonymkode: ce895...ba4

Så hvis det kommer en skikkelig solstorm som gjør at alt av elektrisitet og kommunikasjon blir slått ut for noen uker, så gjør du heller slutt på livet? Det er ikke bare krig og elendighet som kan føre til at det er lurt med et beredskapslager, det kan like gjerne være miljøhendelser som ikke nødvendigvis blir veldig langvarig.

Anonymkode: 5e67e...377

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har medisiner jeg bruker til vanlig i minst 3 måneders lager, smertestillende og annet i større lager, samt store mengder førstehjelpsutsyr. Mat til minst 3mnd, noe hermetikk men mesteparten er mat jeg uansett bruker. Plukker sopp og bær og dyrker grønnsaker selv som jeg lagrer over vinteren på forskjellige måter, og dermed har jeg et fint lager der en del blir brukt opp i løpet av vinteren.  Har vann, lys, batteri, batteridrevet radio, ulltepper ol. Det jeg mangler er alternativ oppvarmingskilde. Leier så er litt begrensinger der. 

Hovedgrunnen til at jeg har så mye mat er at jeg handler når ting er på tilbud. Fint å ha litt om det er knapt med penger eller om det skulle bli krise på noen måte. 

Anonymkode: 898f7...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (8 minutter siden):

Jeg har offline beredskapshytte! (Ikke min idee!)

Betalingsmidler er en utfordring, siden de har kun en funksjon i et fungerende samfunn, og hvis samfunnet fungerer, er det ikke et problem, og hvis det ikke gjør det, er det kun bytter som betyr noe.

Som sagt, det er da sølvmyntene kan være gode å ha. Og i motsetning til å ha cash liggende som man da får null renter på i mellomtiden, så er det god mulighet for at akkurat edelt metall stiger i verdi (ref. gullprisen det siste året)

Anonymkode: e1515...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vann og medisin til hunden. Bor i en liten leilighet uten mulighet for vedfyring, så ved elektrisk krise må jeg uansett evakuere til foreldrene mine. De har våpen og mat for lang tid.

Anonymkode: 52d66...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontanter er jo greit å ha litt av. Små sedler i så fall. Drivstoff er også noe man sikkert kunne brukt som kontanter for å bytte til seg ting dersom krisen skulle bli langvarig. Batterier kunne muligens også være verdt noe.

Ellers så kan man tenke seg at dersom krisen blir langvarig vil man heller satse på å betale med tjenester. Si at du har ei motorsag, drivstoff og vet å bruke den. Da kan du hjelpe andre ta ned noen trær på deres eiendom for å få tak i ved, også får du litt av veden siden du hjalp dem. Slike ting. Så tenk på å ta vare på verktøy, sysaker, fiskeutstyr, dyrke-utsyr, matkonserveringsutstyr osv. Da kan man betale for seg via tjenester. Særlig dersom man bor i tettsteder eller der det ikke er så mange folk.

Anonymkode: 5e67e...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kontanter er jo greit å ha litt av. Små sedler i så fall. Drivstoff er også noe man sikkert kunne brukt som kontanter for å bytte til seg ting dersom krisen skulle bli langvarig. Batterier kunne muligens også være verdt noe.

Ellers så kan man tenke seg at dersom krisen blir langvarig vil man heller satse på å betale med tjenester. Si at du har ei motorsag, drivstoff og vet å bruke den. Da kan du hjelpe andre ta ned noen trær på deres eiendom for å få tak i ved, også får du litt av veden siden du hjalp dem. Slike ting. Så tenk på å ta vare på verktøy, sysaker, fiskeutstyr, dyrke-utsyr, matkonserveringsutstyr osv. Da kan man betale for seg via tjenester. Særlig dersom man bor i tettsteder eller der det ikke er så mange folk.

Anonymkode: 5e67e...377

Vet om flere bønder som lar deg hogge gratis ved av trær som vokser opp i jordkanter o.l. De har også helt sikkert andre ting en trenger i en krise, så bli venn med en bonde!

Anonymkode: e1515...550

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Handerrefyren skrev (23 minutter siden):

problemet med brønnvann er om det skulle komme til en atomkrise, alt vann blir forurenset, særlig om det skulle være kortlivede isotoper som avgir alfa stråling. 

Har en gammel jordbrønn (ca. 8 meter dyp) med betong-lokk over hele da den ikke lenger er i bruk. For noen år siden ble det fylt 1 meter med jord over betongen også. I en krise går det an å fjerne jorda og få tilgang. Regner med at vannet der nede er ganske beskyttet. 

Anonymkode: e1515...550

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mest med tanke på stormer og branner som setter strømmen ut av funksjon. Det er vanskeligere å forholde seg til krig, syns jeg, og som helsepersonell vil jeg vel bli utkalt i en sånn situasjon og da vil vel kanskje mine små forberedelser ikke være til noe hjelp likevel. 

Jeg har også gått inn for å bli kjent med et par eldre naboer, både for å kunne være til hjelp, men også fordi jeg tenker de har vært ute en vinternatt før. 

Anonymkode: 73b32...106

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en gammel jordbrønn (ca. 8 meter dyp) med betong-lokk over hele da den ikke lenger er i bruk. For noen år siden ble det fylt 1 meter med jord over betongen også. I en krise går det an å fjerne jorda og få tilgang. Regner med at vannet der nede er ganske beskyttet. 

Anonymkode: e1515...550

ja i noen dager til uker, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke beredskapslager men bør virkelig tenke på det. Ser bare når de glemmer å varsle om at de stenger vannet i god tid så blir det litt kaos.

Tenker følgende 

- Hermetikk og dunker med vann. Varmekilde typ stormkjøkken.

- Proteinshaker som kan lagres i romtemp/kjeller.

- Salt og sukker.

- Batterier, led lys, fyrstikker og lightere. Masse telys og stearinlys.

- Smertestillende, førstehjelpsutstyr, bandasjer, sprøyter/kanyler. 

- Varme tepper, ispose, varmeomslag (self heating). 

- Ekstra hundemat.

- Lommelykt, hodelykt, walkie talkie.

Forøvrig er jeg litt sånn "MacGyver it" og litt imot våpen. Men man tager hvad man haver. 

Usikker på om jeg bør skaffe meg Jod tabletter, sikkert lurt.

Anonymkode: 63061...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...