Gå til innhold

Ja og atter ja. Fjern støtta til trossamfunn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/i/8q53Od/vil-strupe-pengene-til-kirka-mulig-aa-tro-uten-statsstoette

Det var på tide at noen foreslo å bli kvitt denne sinnssyke ordninga. Hvorfor skal vanlige folk finansiere kristne, muslimer og hvem vet hva folk tror på i disse dager? Du trenger bare 50 medlemmer for å motta statsstøtta. I Sverige og Danmark forsto de dette for lenge siden. De betaler ikke for all mulig tulletro der. Per dags dato betaler norske statsborgere for sekter som hjernevasker medlemmene sine (Smiths venner), og muslimske trossamfunn som radikaliserer innvandrerungdom. Folk som velger å tro, får finansiere troa si selv.

Anonymkode: 9d45c...911

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes kirken og de kristne verdiene er en viktig del av norsk samfunn og kultur. Er selv spiritualist, men vi har døpt barnet vært og giftet oss i den norske kirke. Det er tradisjon og røtter i kirken.

Feirer du ikke jul og påske?

Anonymkode: ceb8a...727

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes kirken og de kristne verdiene er en viktig del av norsk samfunn og kultur. Er selv spiritualist, men vi har døpt barnet vært og giftet oss i den norske kirke. Det er tradisjon og røtter i kirken.

Feirer du ikke jul og påske?

Anonymkode: ceb8a...727

Aldri hørt om noen som feirer påske, men jeg feirer så klart jul med familien. Den tradisjonen stammer tilbake langt før kristendommen kom hit til lands.

Anonymkode: 9d45c...911

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes kirken og de kristne verdiene er en viktig del av norsk samfunn og kultur. Er selv spiritualist, men vi har døpt barnet vært og giftet oss i den norske kirke. Det er tradisjon og røtter i kirken.

Feirer du ikke jul og påske?

Anonymkode: ceb8a...727

Du kan feire jul og påske hele året om du vil. Det er irrelevant for om trossamfunn skal få statlige midler eller ikke.

Anonymkode: 5f5e8...89c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en første gang for alt. Tenk at en skulle være enig med en høyre-mann i noe!

Stat og kirke er skilt i teorien, på tide å gjøre det i praksis også. 

Anonymkode: f3b81...123

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne verdier som.... Å bli steinet og pisket for å jobbe i helgen? Ta livet av sitt eget barn/sine søsken? Bli drept fordi det viser seg at du ikke er jomfru på bryllupsnatta? Utslette og brenne ned hele nabokommunen fordi det bor én muslim der? 

 

Anonymkode: 22610...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Religion er skremselspropaganda og terror. Klarer de ikke å overleve uten pengestøtte, ja, da er vel ikke trua sterk nok da? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for å frata alle trossamfunn statsstøtte. 

Vanligvis er jeg dypt uenig med denne politikeren. Men her støtter jeg ham 100%. Religion er en privatsak. Jeg synes det er feil at jeg skal bidra med mine skattepenger for at folk skal tro på diverse ting som ikke kan bevises. 

Anonymkode: 67263...18a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 det kan sikkert reduseres, men syntes enkelte ting kan søkes om å få støtte til. Jeg er ikke troende, men er både døpt osv. i kirken. Samt, kommer det mye turisme med kirken. Syntes det er viktig å vedlikeholde dem. Men at ting kan bli redusert når det kommer til støtte.

De kommer sikkert til å sende pengene ut av lande i stede, tror neppe de blir brukt til eksempel helsevesenet  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden for at religion skal ta plass i offentligheten er, etter min mening, over. Hvis vi skal utvikle oss og gå inn i fremtiden, må disse plasseres godt i baksetet. Så får de som tror på det ene eller andre gjøre det privat, hjemme hos seg selv eller hos andre. Skattebetalere skal ikke belastes for enkeltes overtro.

Ærlig talt så er det flaut at folk går rundt og baserer livet sitt på røverhistorier skapt av analfabeter og krigsherrer som ville ha makt og kontrollere massene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-7 milliarder (MILLIARDER!) går hvert år til trossamfunn, tenk hva disse pengene heller kunne blitt brukt til - som helse for eksempel. Jeg er så utrolig enig i dette forslaget, inkludert at noe penger fremdeles kan innvilges til vedlikehold av historisk viktige kirkebygg. Forøvrig gir det ingen mening at fellesskapet skal betale for den enkeltes trosutøvelse, det får man dekke kostnadene til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ønsket meg i årevis allerede. Det er på høy tid.

Ingen trosamfunn burde få penger av staten. At mine skattepenger går til for eksempel kirker og moskéer er direkte frastøtende. Tro hva du vil, men ikke ta pengene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to slemmeste religionene i Norge er Jehovas vitner og radikale muslimer.

Venter spent på at muslimer mister også.

Men politikerene er nok redde. 

Anonymkode: 576fd...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 11.45):

https://www.vg.no/nyheter/i/8q53Od/vil-strupe-pengene-til-kirka-mulig-aa-tro-uten-statsstoette

Det var på tide at noen foreslo å bli kvitt denne sinnssyke ordninga. Hvorfor skal vanlige folk finansiere kristne, muslimer og hvem vet hva folk tror på i disse dager? Du trenger bare 50 medlemmer for å motta statsstøtta. I Sverige og Danmark forsto de dette for lenge siden. De betaler ikke for all mulig tulletro der. Per dags dato betaler norske statsborgere for sekter som hjernevasker medlemmene sine (Smiths venner), og muslimske trossamfunn som radikaliserer innvandrerungdom. Folk som velger å tro, får finansiere troa si selv.

Anonymkode: 9d45c...911

Hmm, vanskeleg. I utgangspunktet er eg veldig enig i at stat og kyrkje (alle religionar, egentleg) skal haldast separat. 

MEN er super-redd for at dersom statsstøtta fjernast vil vi få slike karismatiske, evangikale kyrkjesamfunn som dei har i USA. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...