Gå til innhold

Kjøpe brukt til jul, egne barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ville aldri kjøpt brukt, hverken til egne barn eller til andre. Ikke til jul eller ellers i året. Fatter ikke at folk orker bruke klær etter ukjente du ikke vet hvordan har vasket tøyet

Anonymkode: f9655...138

Har ingenting å si, du vasker jo når du får det selv. Gammel vask henger ikke igjen, med mindre det er ull. 

Anonymkode: 5973c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har barn fra 0-8 år, 3 stk. Alle 3 trenger klær og to av de ønsker spesielle klær. Altså basic joggebukse pakkene fra hm var ikke riktig nå.

Kjøper jeg nytt får de et sett hver med tskjorte, genser og kanskje to bukser. Kjøper såklart undertøy og sokker nytt. Yttertøy får de av besteforeldre, bare yttertøy til vinteren kommer på 1500 per barn. 

Kjøper jeg brukt så får de tre hele sett + veldig ønsket type bukse. Den type bukse de ønsket seg koster 500-600 ny. På finn fant jeg "som ny" til 100-200,-

De får gaver til 800,- per barn av oss til jul. Jeg er under utdanning så inntekt er noe lavere i år enn neste år. Jeg ønsker ikke at de skal legge merke til det. 

Er jeg kjip eller dårlig mor om jeg kjøper pent brukt fra finn til jul? 

Mine fikk brukt slalom ski i julegave. Var førnøyd de 

Anonymkode: 8e309...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper brukt til alle barna, og prater med dem om det. Vi har god økonomi, men allikevel grenser for hvor mye vi bruker på gaver. Dermed får de rett og slett mer og finere gaver ved at vi kjøper brukt, og det er de kjempefornøyd med. Jeg kan si ting som «dersom vi skulle kjøpt denne ny, hadde du kun fått den til jul, fordi den er så dyr. Nå får du også x, y og z. Flott, hæ? Og den ser jo helt ny ut?». 

Anonymkode: a4601...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper dere brukt også til de voksne?

Anonymkode: 48672...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke kjip, men smart. Skulle ønske brukte ting var like lett tilgjengelig når jeg var småbarnsmor som det er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi nylig vært på loppemarked og fant utrolig mye fint til en svært billig penge. Barnet her syntes at det var helt supert og fikk også velge seg mange fine ting. 

Anonymkode: 2c759...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at dagens ungdom er mye mer positiv til brukt, enn jeg ville vært i den alderen. Jeg hadde nok blitt fornærmet hvis jeg fikk en brukt Levis 501, da jeg var ung. Men så brukte vi gjerne opp klærne også da, nå virker det som om unge skifter ut klærne sine oftere, og at det da er mulighet til å få tak i pene brukte klær. 

Anonymkode: 2ef6a...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på, barna er så små at de ikke legger merke til at det er bruktkjøp.

Anonymkode: d9d59...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt brukte gaver selv , følger med på salg isteden 

Anonymkode: 0993f...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har barn fra 0-8 år, 3 stk. Alle 3 trenger klær og to av de ønsker spesielle klær. Altså basic joggebukse pakkene fra hm var ikke riktig nå.

Kjøper jeg nytt får de et sett hver med tskjorte, genser og kanskje to bukser. Kjøper såklart undertøy og sokker nytt. Yttertøy får de av besteforeldre, bare yttertøy til vinteren kommer på 1500 per barn. 

Kjøper jeg brukt så får de tre hele sett + veldig ønsket type bukse. Den type bukse de ønsket seg koster 500-600 ny. På finn fant jeg "som ny" til 100-200,-

De får gaver til 800,- per barn av oss til jul. Jeg er under utdanning så inntekt er noe lavere i år enn neste år. Jeg ønsker ikke at de skal legge merke til det. 

Er jeg kjip eller dårlig mor om jeg kjøper pent brukt fra finn til jul? 

Absolutt ikke. Jentungen min har fått brukte ting i kalendergaver slik som sengetøy og pysjen jeg vet hun har ønsket seg. Hun har vært like glad for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper mye brukte gaver til barna mine. Også til fadderungene mine. Men da spør jeg på forhånd om foreldrene tror gaven passer eller ikke, siden den ikke kan byttes.

Anonymkode: 958b0...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, hele året. Handler nesten kun brukt, og er meget velkledd 😅

Anonymkode: a4601...50f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg handler i prinsippet kun brukt med lapp på i gaver. Utover det handler jeg som nytt mye. Brukt er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (12 timer siden):

Hvorfor må du spørre deg selv (oss) om det? Hvor har du fått det fra at brukt er kjipt?

Er du kjip fordi du sparer miljøet? Er du kjip fordi du ikke bygger opp en enda større søppeldynge? Er du kjip fordi du ikke gir barna dine klær fulle av kjemikalier? 

Jeg har fått slengt omsorgssvikt etter meg fordi vi kjøpte så å si alle baby leker på bruktbutikk og Finn 😅 Brukte ting er visst ekkelt. 

Hilsen ei som sitter i en brukt sofa og ser på en brukt tv. Jeg er veldig ekkel sånn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi gjør det på mannens side, de er 4 søsken i tillegg til moren og faren, og totalt 11 barn/barnebarn fordelt. Nå kjører vi riktignok Secret Santa på de voksne så vi kjøper bare til 1 voksen hver, men hender støtt at feks svigermor får en liten oppmerksomhet fra «fretexnissen» om jeg finner noe som lyser henne, selv om hun ikke er hovedmottakeren min det året.

Kjøper også mye brukt julegaver til nieser og nevøer, selv om det selvsagt sniker seg inn nykjøp. Barna våre er også eldst, og finner mye glede i å gi yngre søskenbarn noen leker som er pensjonert her hjemme, gjelder både jul og bursdag (disse er kun fra barna da).

På min side er det ikke like etablert, men har kjøpt en del brukt til de jeg vet ikke har noe i mot det😊

Anonymkode: 02231...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjøper ikke jule gaver til voksne, men handler brukte klær til meg selv ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn fikk ofte brukt til jul, og var storfornøyd med det. Ski, sykler, skøyter og slikt fikk de aldri nytt, men det de hadde vokst fra ble byttet ut med passelig, og brukt. Og det var julegave. Klær var mine ofte med på å finne brukt, men ser ikke noe galt i at slikt er julegaver. 

Jeg hadde veldig stram økonomi da de var små, så slik ble det, og de har vært begeistret. Det var nytt for dem. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjøper kun sko som nytt til meg selv. 

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det store året for utbytting av størrelser har jeg merket. Eldste har jobbet over en hel str i både klær og sko, det meste må byttes. Regntøy og par jakker og luer er alt som passer. Så eldste har fått endel klær i år, både arvet, brukt og nytt. Nå ser jeg at de buksene som ble skaffet på starten av året, begynner å bli for smått. 

Mellomste har økt to str i sko de siste 12 mnd så hn har fått nye joggesko x2, nye sandaler, men arvet fra eldste både thermosko, vintersko og gummistøvler. Hn har begynt å gå opp 1 str i klær og her trenger vi mer. Mellomste må ha minst 2 skift per dag i bhg, kan ikke huske at eldste var så ille. Både bukser og gensere begynner å bli smått og hvor sokkene blir av, aner jeg ikke. 

Yngste er baby og vokser som babyer flest. Her har vi fått gaver, kjøpt en pose brukt og arvet to poser. 

Eldste må ha bukser, tskjorter, vinterdress, vintersko, gummistøvler, hansker og votter nå. 

Mellomste må ha flere sokker, bukser, gensere, ekstra sett vintersko, votter og hansker. Liker best å bruke lue med hals på vinteren så dette må vi også ha. 

Yngste har vi alt klart til. 

Om jeg så finner det meste på salg så hadde det vært en vanvittig pris dette året her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...