Gå til innhold

Kjøpe brukt til jul, egne barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge det er noe barna selv ønsker seg så er det ingenting i veien med å kjøpe brukt. Men, å kjøpe klær de uansett trenger i jul og bursdag gave syntes jeg personlig er en uting. Foreldre har ansvar for å skaffe til veie det barna trenger hele året og barna bør slippe å få kjedelig raggsokker og superundertøy på dagen sin eller julekvelden.

Anonymkode: b24a0...0b5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge det er noe barna selv ønsker seg så er det ingenting i veien med å kjøpe brukt. Men, å kjøpe klær de uansett trenger i jul og bursdag gave syntes jeg personlig er en uting. Foreldre har ansvar for å skaffe til veie det barna trenger hele året og barna bør slippe å få kjedelig raggsokker og superundertøy på dagen sin eller julekvelden.

Anonymkode: b24a0...0b5

De har altfor mye leker, de har alt de trenger av utstyr som sykler, ski, skøyter. De har utallige spill, tegnesaker og hobbysaker. De har sengene de ønsker og stæsj de ønsket til rommene sine. Det er faktisk slik at de sliter med å finne på noe å ønske seg, utenom klær. 

Så barna mine ønsker seg spesielle typer klær, ikke raggsokker eller superundertøy. 

Anonymkode: 5973c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lekekjøkken med alt av utstyr, stort utvalg av togbane, stor kasse med duplo og lego, flere smådyr og lekelåve, x antall traktor, lastebil, hjullaster, gravemaskin, store biler, små biler, båter, en haug med bamser, kjepphester, tv på ene barnerommet, tegnesaker, spill, Nintendo, perler, smykkelaging, vitenskapsleker, bøker, dukker, figurer fra tv, fjernstyrte leker. Samt ute er det i akkurat samme stil. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så lenge det er noe barna selv ønsker seg så er det ingenting i veien med å kjøpe brukt. Men, å kjøpe klær de uansett trenger i jul og bursdag gave syntes jeg personlig er en uting. Foreldre har ansvar for å skaffe til veie det barna trenger hele året og barna bør slippe å få kjedelig raggsokker og superundertøy på dagen sin eller julekvelden.

Anonymkode: b24a0...0b5

Hva skal mine ønske seg av andre i familien om jeg fyller på med andre ting enn klær? 

Anonymkode: 5973c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De har altfor mye leker, de har alt de trenger av utstyr som sykler, ski, skøyter. De har utallige spill, tegnesaker og hobbysaker. De har sengene de ønsker og stæsj de ønsket til rommene sine. Det er faktisk slik at de sliter med å finne på noe å ønske seg, utenom klær. 

Så barna mine ønsker seg spesielle typer klær, ikke raggsokker eller superundertøy. 

Anonymkode: 5973c...b13

Nå var ikke innlegget mitt myntet på deg. Du skrev jo at det var spesielle merker på klærne og noe de ønsket seg. Og da er det jo helt innenfor. Men, jeg kjenner de foreldrene som kjøper ting barna trenger (som superundertøy og raggsokker) i jul og bursdagsgave. Dette er jo ikke noe barna ønsker seg. Og jeg skjønner at disse barna blir skuffa over å "bruke" opp gaveønskene sine, på noe som foreldrene uansett har ansvar for å kjøpe og burde bli gitt utenom.

Anonymkode: b24a0...0b5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi har lekekjøkken med alt av utstyr, stort utvalg av togbane, stor kasse med duplo og lego, flere smådyr og lekelåve, x antall traktor, lastebil, hjullaster, gravemaskin, store biler, små biler, båter, en haug med bamser, kjepphester, tv på ene barnerommet, tegnesaker, spill, Nintendo, perler, smykkelaging, vitenskapsleker, bøker, dukker, figurer fra tv, fjernstyrte leker. Samt ute er det i akkurat samme stil. 

Hva skal mine ønske seg av andre i familien om jeg fyller på med andre ting enn klær? 

Anonymkode: 5973c...b13

Penger på sparekonto, eller gavekort på opplevelser f.eks

Anonymkode: b24a0...0b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til andre gir jeg kun nytt med lappen på og byttemuligheter. Synes det er en uting å gi bort uten byggemulighet. Til egne barn kjøper jeg ofte brukt. 

Anonymkode: 22b31...4b9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uaktuelt for meg. Brukt kjøper jeg aldri i julegave til noen. JEG synes det er stusselig, men jeg sjønner at folk med dårlig råd gjør det, og det må de jo få lov til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøper dere brukt også til de voksne?

Anonymkode: 48672...568

Jeg er ikke Ts, men jeg kjøper alt mulig brukt utenom rene forbruksvarer (mat, rengjøringsmidler etc) og sko. Da mener jeg så og si absolutt alt. Maling, oppussing, klær, verktøy, gaver etc

Anonymkode: b4464...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har barn fra 0-8 år, 3 stk. Alle 3 trenger klær og to av de ønsker spesielle klær. Altså basic joggebukse pakkene fra hm var ikke riktig nå.

Kjøper jeg nytt får de et sett hver med tskjorte, genser og kanskje to bukser. Kjøper såklart undertøy og sokker nytt. Yttertøy får de av besteforeldre, bare yttertøy til vinteren kommer på 1500 per barn. 

Kjøper jeg brukt så får de tre hele sett + veldig ønsket type bukse. Den type bukse de ønsket seg koster 500-600 ny. På finn fant jeg "som ny" til 100-200,-

De får gaver til 800,- per barn av oss til jul. Jeg er under utdanning så inntekt er noe lavere i år enn neste år. Jeg ønsker ikke at de skal legge merke til det. 

Er jeg kjip eller dårlig mor om jeg kjøper pent brukt fra finn til jul? 

Anonymkode: 5973c...b13

Jeg kjøper nesten alltid brukt eller på salg. Både klær og leker. Også til jul. Så får heller besteforeldre med bedre råd sørge for at det blir noen helt nye pakker under treet;)

Passer på å pakke de brukte lekene/klærne svært fint inn. Merker det har litt å si.

Klart de stort sett får med seg at klærne er brukt i en viss alder. Det var lettest mellom 1-6 år. Men har fra tidlig av lært dem viktigheten av å spare miljø og gjenvinning. Har også vært ærlig rundt at vi ikke var svært god råd. Vi er likevel ikke fattige. Nettopp fordi vi gjør lure økonomiske valg som å kjøpe brukt eller på salg🙂 Det virker egentlig som de er positive til dette og skjønner at det fornuftig selv om de er små. Så alt i alt bare positivt vil jeg si. Både for miljøet og lære dem gode verdier og holdninger  fra de er små.

Anonymkode: 49e19...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har barn fra 0-8 år, 3 stk. Alle 3 trenger klær og to av de ønsker spesielle klær. Altså basic joggebukse pakkene fra hm var ikke riktig nå.

Kjøper jeg nytt får de et sett hver med tskjorte, genser og kanskje to bukser. Kjøper såklart undertøy og sokker nytt. Yttertøy får de av besteforeldre, bare yttertøy til vinteren kommer på 1500 per barn. 

Kjøper jeg brukt så får de tre hele sett + veldig ønsket type bukse. Den type bukse de ønsket seg koster 500-600 ny. På finn fant jeg "som ny" til 100-200,-

De får gaver til 800,- per barn av oss til jul. Jeg er under utdanning så inntekt er noe lavere i år enn neste år. Jeg ønsker ikke at de skal legge merke til det. 

Er jeg kjip eller dårlig mor om jeg kjøper pent brukt fra finn til jul? 

Anonymkode: 5973c...b13

Vi har god råd men kjøper brukte ting i presanger til ungene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keiko99 skrev (1 time siden):

Helt uaktuelt for meg. Brukt kjøper jeg aldri i julegave til noen. JEG synes det er stusselig, men jeg sjønner at folk med dårlig råd gjør det, og det må de jo få lov til 

Hva er stusselig med det? Er det bedre å sløse unødvendig tenker du? Å kjøpe brukt er bedre for miljøet og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Penger på sparekonto, eller gavekort på opplevelser f.eks

Anonymkode: b24a0...0b5

Det er ikke for barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjøper dere brukt også til de voksne?

Anonymkode: 48672...568

Kan ikke svare for TS men for vår del så stort sett ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har barn fra 0-8 år, 3 stk. Alle 3 trenger klær og to av de ønsker spesielle klær. Altså basic joggebukse pakkene fra hm var ikke riktig nå.

Kjøper jeg nytt får de et sett hver med tskjorte, genser og kanskje to bukser. Kjøper såklart undertøy og sokker nytt. Yttertøy får de av besteforeldre, bare yttertøy til vinteren kommer på 1500 per barn. 

Kjøper jeg brukt så får de tre hele sett + veldig ønsket type bukse. Den type bukse de ønsket seg koster 500-600 ny. På finn fant jeg "som ny" til 100-200,-

De får gaver til 800,- per barn av oss til jul. Jeg er under utdanning så inntekt er noe lavere i år enn neste år. Jeg ønsker ikke at de skal legge merke til det. 

Er jeg kjip eller dårlig mor om jeg kjøper pent brukt fra finn til jul? 

Anonymkode: 5973c...b13

Helt innafor med brukt. Det jeg ikke forstår er hvorfor du føler de ikke skal legge merke til at du har dårligere råd i år pga studier. Nei man trenger ikke å involvere barna i eventuelle økonomiske bekymringer. Men jeg tror barn har godt av å vite at i år er det ikke like romslig økonomisk sett slik det pleier. Hvorfor ikke heller normalisere at i perioder kan man ha dårligere råd og derfor må man leve deretter? Istedenfor å tro at "vi har alltid nok med penger og kan kjøpe det vi vil".

Anonymkode: c4c82...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Det er ikke for barn

Er ikke gavekort for barn? Min fikk gavekort på badeland , i aller høyeste grad for han

Anonymkode: 0993f...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Penger på sparekonto, eller gavekort på opplevelser f.eks

Anonymkode: b24a0...0b5

Opplevelser syns jeg de kan få av våre lommer utenat det går på julegaver. Her får de lommepenger til alle opplevelser også. Jeg tror ikke 4 åringen hadde forstått så mye av det heller. Kanskje en greie for større barn. 

Penger på sparekonto får de uansett  

Anonymkode: 5973c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt topp med gjenbruk. Barna mine har til og med lært så mye om bærekraft i barnehage og på skolen at de selv også gjerne vil ha brukt. De vokser opp i en annen tid og på et annet sted enn meg, for jeg husker selv at det var "flaut" om noen fikk vite at noen av plaggene mine var arveklær en stund da jeg selv var barn. 

Mine barn arver av hverandre, og vi kjøper mye klær brukt. Den største gaven de fikk i til jul i fjor, var en leke som var kjøpt brukt. 

Anonymkode: fead4...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjøper dere brukt også til de voksne?

Anonymkode: 48672...568

Når jeg trenger noe, enten det er klær eller gjenstander til meg selv, så sjekker jeg alltid om jeg finner det brukt først. Jeg kjøper en god del brukt til barna, og enda mer brukt til meg selv. 

Anonymkode: fead4...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjøper dere brukt også til de voksne?

Anonymkode: 48672...568

Mange ganger, men med mindre til de aller nærmeste så kjøper jeg brukt med lappen fortsatt på. Er ikke bytterett, men det er det heller ikke ved kjøp på salg så kjøper noe jeg er rimelig sikker på at passer og faller i smak.

Anonymkode: 2afd7...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...