Gå til innhold

Er det krise med gravidklær fra Temu?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg Kjøpte 3 gravidbukser fra Temu for et halvt år siden. En treningstights, en svart bukse og en kosebukse.

Den graviditeten gikk ikke bra, men jeg er gravid på nytt nå og har tatt de i bruk.

Etter at jeg bestilte klærne fikk jeg høre hvor forferdelig Temu er, både når det gjelder farlige stoffer og arbeidsforhold, så jeg har slettet appen og skal aldri bestille der igjen. Jeg visste ikke dette når jeg bestilte. Har bare bestilt derfra den ene gangen.

Problemet nå er jo disse tre buksene jeg har. De er FANTASTISKE å gå med! God stretch og kjempebehagelige på. De var ikke sånn superbillige heller, ca. en hundrelapp per bukse (billig jo, men ikke Temu-billig). Innbiller meg at jo billigere, jo dårligere kvalitet?

På den ene siden er disse buksene allerede kjøpt, og det er jo ikke miljøvennlig å bare kaste de. Heller ikke særlig økonomisk. Og de er kjempedigge å gå med. 

På den andre siden er jo stoffet ikke det mest miljøvennlige (ser i etterkant at de er laget av polyamid, polyester og elastan). Også stresser jeg jo litt med at de kan inneholde farlige og kreftfremkallende stoffer. Kan slike stoffer gå gjennom huden og påvirke fosteret? Eller kan det bare irritere huden og ikke være sååå farlig? 

Noen som har litt mer kunnskap om dette enn meg?

 

Anonymkode: ffa8e...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hadde ikke gamblet på at det er trygt. SÅ dyrt er det ikke for skikkelige kvalitetsklær.

Anonymkode: 09ac7...3ac

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temu er trashy å støtte opp med å kjøpe klær fra. Dette kommer fra en på minstesats som ufør. 
 

men vil du virkelig ikle deg klær som potensielt er fullt i giftstoffer? Og vil du virkelig støtte oppunder de arbeidsforholdene? 

Anonymkode: 09ea9...9fb

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri turt å gå ofte med klær fra Temu som gravid. Ikke ellers heller, med mindre det er kloret bomull hvor kloren for lengst er vasket ut.

Anonymkode: 01697...8d8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo allerede kjøpt, så bruk de du, mer miljøskadelig å kaste de og kjøpe nye. 

Tviler på at de er skadelige å gå med. 

Anonymkode: 67452...4e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud , på hvilken måte kan de klærne skade deg ?? Folk er hysteriske her inne , og det blir jeg sikkert halshugget for å si . 

Anonymkode: 2a606...763

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg Kjøpte 3 gravidbukser fra Temu for et halvt år siden. En treningstights, en svart bukse og en kosebukse.

Den graviditeten gikk ikke bra, men jeg er gravid på nytt nå og har tatt de i bruk.

Etter at jeg bestilte klærne fikk jeg høre hvor forferdelig Temu er, både når det gjelder farlige stoffer og arbeidsforhold, så jeg har slettet appen og skal aldri bestille der igjen. Jeg visste ikke dette når jeg bestilte. Har bare bestilt derfra den ene gangen.

Problemet nå er jo disse tre buksene jeg har. De er FANTASTISKE å gå med! God stretch og kjempebehagelige på. De var ikke sånn superbillige heller, ca. en hundrelapp per bukse (billig jo, men ikke Temu-billig). Innbiller meg at jo billigere, jo dårligere kvalitet?

På den ene siden er disse buksene allerede kjøpt, og det er jo ikke miljøvennlig å bare kaste de. Heller ikke særlig økonomisk. Og de er kjempedigge å gå med. 

På den andre siden er jo stoffet ikke det mest miljøvennlige (ser i etterkant at de er laget av polyamid, polyester og elastan). Også stresser jeg jo litt med at de kan inneholde farlige og kreftfremkallende stoffer. Kan slike stoffer gå gjennom huden og påvirke fosteret? Eller kan det bare irritere huden og ikke være sååå farlig? 

Noen som har litt mer kunnskap om dette enn meg?

 

Anonymkode: ffa8e...c3e

Bare å google "temu giftig", så får du nok lesestoff! Jeg hadde ikke støttet noe sånt, men det får du bestemme selv!

Anonymkode: fbb37...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er klar over at temu ikke er 1 Butikk...temu har varer fra fleste steder...bare for at de har funnet giftig ting fra temu...er ikke temu et stort varehus ...det blir som at temu kjøper fra hm, jula, Rusta etc og legger det ut på sin nettside 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 minutter siden):

Dere er klar over at temu ikke er 1 Butikk...temu har varer fra fleste steder...bare for at de har funnet giftig ting fra temu...er ikke temu et stort varehus ...det blir som at temu kjøper fra hm, jula, Rusta etc og legger det ut på sin nettside 

Jauda, problemet er bare at varene ikke kommer fra jula og rusta, men fra kinesiske butikker som bryr seg nada om giftstoffer.

Anonymkode: fbb37...af3

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 minutter siden):

Dere er klar over at temu ikke er 1 Butikk...temu har varer fra fleste steder...bare for at de har funnet giftig ting fra temu...er ikke temu et stort varehus ...det blir som at temu kjøper fra hm, jula, Rusta etc og legger det ut på sin nettside 

Nå er det funnet masse giftige stoffer i klær fra Temu (blant annet bly) fordi det er ikke noen som kontrollerer innholdet fra fabrikkene som produseres klær som selges der. Så det spiller ingen rolle at det ikke er 1 butikk. Det er ingen måte man som privatperson kan finne ut at akkurat de klærne man selv har kjøpt der er trygge eller ikke.

 

TS: Jeg ville personlig ikke tatt sjansen. Fosteret er veldig sårbart, og ville ikke utsatt det for f.eks bly langt over grenseverdiene. Man er jo påpasselig med hva man smører på huden av kremer etc i svangerskapet, og huden vår tar jo opp stoffer gjennom klær også.

Anonymkode: ebc1a...4ef

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Herregud , på hvilken måte kan de klærne skade deg ?? Folk er hysteriske her inne , og det blir jeg sikkert halshugget for å si . 

Anonymkode: 2a606...763

Huden er vårt største organ. Fosteret kan ta skade av giftige stoffer som tas opp gjennom huden. 

Jeg trodde helt ærlig at folk var mer opplyst enn dette nå. Folk flest har jeg inntrykk av er klar over at de f.eks ikke skal bruke retinol på huden under svangerskap, og da regner jeg med folk flest også forstår at huden tar opp giftstoffer fra klær også. 

Anonymkode: ebc1a...4ef

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er akkurat disse buksene trygge, men uansett tror jeg du får et svangerskap med færre bekymringer om du kvitter deg forskriftsmessig med disse klærne (ikke gi de vekk til andre). Det er sikkert nok annet du kan bekymre deg for når du allerede har opplevd et svangerskap som ikke gikk bra. Du trenger ikke legge dette på toppen. Lykke til! 

Anonymkode: 9e9d8...ebc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Huden er vårt største organ. Fosteret kan ta skade av giftige stoffer som tas opp gjennom huden. 

Jeg trodde helt ærlig at folk var mer opplyst enn dette nå. Folk flest har jeg inntrykk av er klar over at de f.eks ikke skal bruke retinol på huden under svangerskap, og da regner jeg med folk flest også forstår at huden tar opp giftstoffer fra klær også. 

Anonymkode: ebc1a...4ef

Hva er retinol?

Anonymkode: 139ab...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg hadde ikke gamblet på at det er trygt. SÅ dyrt er det ikke for skikkelige kvalitetsklær.

Anonymkode: 09ac7...3ac

Problemet er at disse "skikkelige kvalitetsklær" som selges på norske butikker, er drittstygge alle sammen. Det er som om designere virkelig prøver å få gravide til å se mest mulig stygge ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bly finnes i alle matvarer i lave mengder. Matvarer som vi spiser mye av, bidrar mest, slik som korn og kornprodukter, melk og melkeprodukter, drikkevarer og grønnsaker."

så da må man faktisk slutte å spise sunn mat også ☺️

Anonymkode: 139ab...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Bly finnes i alle matvarer i lave mengder. Matvarer som vi spiser mye av, bidrar mest, slik som korn og kornprodukter, melk og melkeprodukter, drikkevarer og grønnsaker."

så da må man faktisk slutte å spise sunn mat også ☺️

Anonymkode: 139ab...d25

Vet du hva grenseverdi betyr?

Anonymkode: c0a2f...458

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er retinol?

Anonymkode: 139ab...d25

En type A-vitamin som mange smører på huden for å forebygge aldring.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Bly finnes i alle matvarer i lave mengder. Matvarer som vi spiser mye av, bidrar mest, slik som korn og kornprodukter, melk og melkeprodukter, drikkevarer og grønnsaker."

så da må man faktisk slutte å spise sunn mat også ☺️

Anonymkode: 139ab...d25

Giften er i mengden. Det er cyanid i epleskrott også uten at det er farlig for deg, nettopp fordi det er så liten mengde. Bly er giftig når mengde er utenfor grenseverdi. Dette trodde jeg var basic kunnskap helt ærlig. 

Anonymkode: ebc1a...4ef

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

En type A-vitamin som mange smører på huden for å forebygge aldring.

Giften er i mengden. Det er cyanid i epleskrott også uten at det er farlig for deg, nettopp fordi det er så liten mengde. Bly er giftig når mengde er utenfor grenseverdi. Dette trodde jeg var basic kunnskap helt ærlig. 

Anonymkode: ebc1a...4ef

Da har du ikke møtt mye motgang i livet.

Anonymkode: 139ab...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg Kjøpte 3 gravidbukser fra Temu for et halvt år siden. En treningstights, en svart bukse og en kosebukse.

Den graviditeten gikk ikke bra, men jeg er gravid på nytt nå og har tatt de i bruk.

Etter at jeg bestilte klærne fikk jeg høre hvor forferdelig Temu er, både når det gjelder farlige stoffer og arbeidsforhold, så jeg har slettet appen og skal aldri bestille der igjen. Jeg visste ikke dette når jeg bestilte. Har bare bestilt derfra den ene gangen.

Problemet nå er jo disse tre buksene jeg har. De er FANTASTISKE å gå med! God stretch og kjempebehagelige på. De var ikke sånn superbillige heller, ca. en hundrelapp per bukse (billig jo, men ikke Temu-billig). Innbiller meg at jo billigere, jo dårligere kvalitet?

På den ene siden er disse buksene allerede kjøpt, og det er jo ikke miljøvennlig å bare kaste de. Heller ikke særlig økonomisk. Og de er kjempedigge å gå med. 

På den andre siden er jo stoffet ikke det mest miljøvennlige (ser i etterkant at de er laget av polyamid, polyester og elastan). Også stresser jeg jo litt med at de kan inneholde farlige og kreftfremkallende stoffer. Kan slike stoffer gå gjennom huden og påvirke fosteret? Eller kan det bare irritere huden og ikke være sååå farlig? 

Noen som har litt mer kunnskap om dette enn meg?

 

Anonymkode: ffa8e...c3e

Alt fra temu er krise spør du meg. Ingen her inne eller andre steder kam vite hvilke produkter og klær som inneholder giftstoffer. De har jo funnet det i alt i fra duppeditter, babyleker, babyklær, vanlige klær etc.. Så kan like godt være i mamma klær. Ikke en risiko jeg hadde valgt å ta. 

 

Anonymkode: 72df1...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...