Gå til innhold

Drittlei av legene og pasientene på sykehuset. Tror de gjør meg utbrent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet på sykehus i en årrekke, men det har aldri vært som nå. Politikerne har lagt ned sengeplasser, men på en dag kan det komme så mange pasienter at opptil nitti prosent av sengene blir fulle. Da blir det overbelegegg dagen etter og vi ansatte får ingen tillegg for det ekstra arbeidet 

Uerfarne leger presses av leger på andre avdelinger til å ta imot pasienter som egentlig ikke burde vært hos oss siden de har helt andre sykdommer. Det fylles opp med utenlandske infeksjonspasienter som trenger enerom og ekstra fokus 

Kirurgene opererer hundre år gamle demente pasienter en måte som gjør at de må ha akrobatiske leier ettet operasjon. Så forventer de at vi sykepleiere skal følge opp det.

Overlegene klarer ikke rydde opp i eget utstyr. En av overlegene dro til og med til utlandet da hun hadde bakvakt. De skriver ofte feil informasjon som feil kjønn og feil medisiner i dokumenter

Hvor mye skal man måtte finne seg i?

 

Anonymkode: 74972...a5c

  • Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du en sykepleier sjef ovenfor deg du kan si ifra til? 

Men for all del, blås ut, du som gjør livreddende arbeid og du fortjener bedre arbeidsplass! 

Anonymkode: 50a0c...1e2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du visste ikke hva du utdannet deg til? Ja tenk det, noe så fryktelig som at du må følge opp pasienter etter en operasjon. Og så attpåtil en operasjon som du mener at pasienten ikke er verdig til å få, gitt. Det er en grunn til at jeg er livredd for helsevesenet på vegne av meg og min familie, og den grunnen er pleiere som deg. Men det er fint at du står fram slik at alle kan se at det finnes pleiere med sånne holdninger. 

Anonymkode: c16b5...a27

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du visste ikke hva du utdannet deg til? Ja tenk det, noe så fryktelig som at du må følge opp pasienter etter en operasjon. Og så attpåtil en operasjon som du mener at pasienten ikke er verdig til å få, gitt. Det er en grunn til at jeg er livredd for helsevesenet på vegne av meg og min familie, og den grunnen er pleiere som deg. Men det er fint at du står fram slik at alle kan se at det finnes pleiere med sånne holdninger. 

Anonymkode: c16b5...a27

En sykepleier er da ingen maskin, er helt vanlige mennesker med følelser de også! 

Anonymkode: 50a0c...1e2

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En sykepleier er da ingen maskin, er helt vanlige mennesker med følelser de også! 

Anonymkode: 50a0c...1e2

Følelser får de ha, men her høres det ut som følelsene til Ts begynner å gå over styr. Det er skummelt når sykepleiere begynner å snakke om at de blir utbrente av å følge opp pasienter og hinter kraftig om at visse pasienter ikke burde få operasjon. Men det er heldigvis en bestemmelse som leger tar på medisinsk grunnlag og ikke ut fra hva som er slitsomt  for pleiepersonalet! Jeg anbefaler faktisk Ts å få en sykemelding. Hun høres kynisk og drittlei ut og jeg ønsker ikke å møte en sånn sykepleier. 

Anonymkode: c16b5...a27

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Følelser får de ha, men her høres det ut som følelsene til Ts begynner å gå over styr. Det er skummelt når sykepleiere begynner å snakke om at de blir utbrente av å følge opp pasienter og hinter kraftig om at visse pasienter ikke burde få operasjon. Men det er heldigvis en bestemmelse som leger tar på medisinsk grunnlag og ikke ut fra hva som er slitsomt  for pleiepersonalet! Jeg anbefaler faktisk Ts å få en sykemelding. Hun høres kynisk og drittlei ut og jeg ønsker ikke å møte en sånn sykepleier. 

Anonymkode: c16b5...a27

Ta nevner ikke noe om at hen ikke utfører jobben hen er satt til? Kan ikke en busssjåfør klage over arbeidsoppgaver eller sjefen, han har jo ansvar for mange 100 liv ila av en dag? Alle folk, uansett yrke, må få klage litt når arbeidsforholdene ikke er optimale. Støtt heller sykepleierne til at de kan få den arbeidsplassen de fortjener! De sykepleierne som tørr å si ifra er de vi må beholde, vi kan ikke stue dem vekk for å si meningen sin

Anonymkode: 50a0c...1e2

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ta nevner ikke noe om at hen ikke utfører jobben hen er satt til? Kan ikke en busssjåfør klage over arbeidsoppgaver eller sjefen, han har jo ansvar for mange 100 liv ila av en dag? Alle folk, uansett yrke, må få klage litt når arbeidsforholdene ikke er optimale. Støtt heller sykepleierne til at de kan få den arbeidsplassen de fortjener! De sykepleierne som tørr å si ifra er de vi må beholde, vi kan ikke stue dem vekk for å si meningen sin

Anonymkode: 50a0c...1e2

Alle må få klage, men hva har det med arbeidsforhold å gjøre når Ts klager over at legene opererer pasienter som hun ikke synes det er vits å operere fordi det er slitsomt for henne å passe på dem? Du kan nesten ikke utdanne deg til sykepleier uten å få med deg at du må hjelpe pasienter. Eller skjønne at legen vurderer operasjon/ikke operasjon ut fra hva som er medisinsk riktig. Skal vi begynne å si til pasienter at deg opererer vi ikke, for det blir mye jobb for pleierne å følge deg opp? 

Anonymkode: c16b5...a27

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg sykemelding og evt revurder om det er en jobb får deg. Sånne holdninger til pasienter går ikke. På tide sykepleierens slutter og syte 

Anonymkode: aaed8...003

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Følelser får de ha, men her høres det ut som følelsene til Ts begynner å gå over styr. Det er skummelt når sykepleiere begynner å snakke om at de blir utbrente av å følge opp pasienter og hinter kraftig om at visse pasienter ikke burde få operasjon. Men det er heldigvis en bestemmelse som leger tar på medisinsk grunnlag og ikke ut fra hva som er slitsomt  for pleiepersonalet! Jeg anbefaler faktisk Ts å få en sykemelding. Hun høres kynisk og drittlei ut og jeg ønsker ikke å møte en sånn sykepleier. 

Anonymkode: c16b5...a27

Det er åpenbart at systemet ikke fungerer og har nådd dem over hodet. Det er alvorlig for både ansatte og pasienter. Så det er ikke ts sin holdning som hadde truet deg. Skal du ikke en gang forholde deg til legene som dokumenterer feil kjønn til å med? Ingen kommentarer til feilbehandling eller folk som reiser bort på vakt? Jeg derimot vil heller ha en sykepleier med hodet på rett sted og som ønsker endring, enn noen som styrer skuta med hold deg til linja, slutt å klag, så får heller busta fyke når det går riktig ille..

Så slutt å vær spydig. Når de som hjelper deg sier de sliter, lytt til dem.

Anonymkode: 51b94...8ba

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du visste ikke hva du utdannet deg til? Ja tenk det, noe så fryktelig som at du må følge opp pasienter etter en operasjon. Og så attpåtil en operasjon som du mener at pasienten ikke er verdig til å få, gitt. Det er en grunn til at jeg er livredd for helsevesenet på vegne av meg og min familie, og den grunnen er pleiere som deg. Men det er fint at du står fram slik at alle kan se at det finnes pleiere med sånne holdninger. 

Anonymkode: c16b5...a27

Man skal ha levd ganske skjermet for å ikke ha fått med seg hvordan helsevesenet har forandret seg det siste tiåret. Det har blitt helt ekstreme innsparinger, både på pasientene og ansattes vegne. New Public Management har ødelagt fullstendig. For ikke å snakke om Helseplattformen. 

Anonymkode: 70c83...be3

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alle må få klage, men hva har det med arbeidsforhold å gjøre når Ts klager over at legene opererer pasienter som hun ikke synes det er vits å operere fordi det er slitsomt for henne å passe på dem? Du kan nesten ikke utdanne deg til sykepleier uten å få med deg at du må hjelpe pasienter. Eller skjønne at legen vurderer operasjon/ikke operasjon ut fra hva som er medisinsk riktig. Skal vi begynne å si til pasienter at deg opererer vi ikke, for det blir mye jobb for pleierne å følge deg opp? 

Anonymkode: c16b5...a27

Hun sier de ikke har nok kapasitet til jobben og heller ikke får betalt for å utføre den.

Anonymkode: 51b94...8ba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til avisen og si hvilket sykehus det gjelder. "Anonym sykepleier forteller" 

Anonymkode: 7f73a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun sier de ikke har nok kapasitet til jobben og heller ikke får betalt for å utføre den.

Anonymkode: 51b94...8ba

Får ikke betalt? Sykepleiere har fastlønn eller timelønn. Det er ikke sånn at de blir lønnet etter hvor mange pasienter de har eller hvor mange skritt de går i løpet av en vakt. Jeg synes det er veldig drøyt å komme og si at de ikke får betalt! Overdrivelser og gråhvit løgn er ikke det som hjelper sykepleiernes sak. 

Anonymkode: c16b5...a27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du visste ikke hva du utdannet deg til? Ja tenk det, noe så fryktelig som at du må følge opp pasienter etter en operasjon. Og så attpåtil en operasjon som du mener at pasienten ikke er verdig til å få, gitt. Det er en grunn til at jeg er livredd for helsevesenet på vegne av meg og min familie, og den grunnen er pleiere som deg. Men det er fint at du står fram slik at alle kan se at det finnes pleiere med sånne holdninger. 

Anonymkode: c16b5...a27

Her er det politikerne i Norge som skal skjerpe seg, ikke sykepleiere eller annet helsepersonell.

Naive politikere som øser ut skattebetalernes penger på alskens tull i utlandet, prosjekter som vi aldri hører mer igjen om, og der korrupte mennesker sikrer seg rikdom av våre penger. Penger gis til støtte til terrorister til og med.

Helsevesenet vårt trenger sårt midler. Det går på pasientsikkerheten løs når vi har det slik.

Og, ja, TS skal si fra. Jeg mener det er feil av henne å legge over frustrasjon på legene og pasientene, det er ikke de som det er noe feil med. Det er myndighetene våre som virkelig må få opp øynene for å unngå at frustrert helsepersonell slutter.

Jeg har flere familiemedlemmer som jobber som leger, og de løper rundt hele vakten, og har knapt tid til å spise mat i løpet av arbeidsdagen.

Anonymkode: ea6d6...df7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politkerne gjør alt de kan for å rasere helsevesenet. 

Anonymkode: d42c7...707

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ser man at veldig mange nordmenn ser på helseyrket som en fri arena for ungdom uten noe tidligere arbeidserfaring, ikke rart at helsevesenet aldri blir bedre. Flere sykemelder seg og ønsker ikke jobbe i dette yrket. Å skru på noen rør fortjener ikke dobbelt, trippel eller mer i lønn enn å bruke av hele seg selv for å hjelpe andre mennesker i en vanskelig situasjon. Det krever faglige og flinke folk med god norsk språk. Folk som er faglig flinke orker ikke være med på dette sirkuset lenger.

Anonymkode: e8d8c...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får ikke betalt? Sykepleiere har fastlønn eller timelønn. Det er ikke sånn at de blir lønnet etter hvor mange pasienter de har eller hvor mange skritt de går i løpet av en vakt. Jeg synes det er veldig drøyt å komme og si at de ikke får betalt! Overdrivelser og gråhvit løgn er ikke det som hjelper sykepleiernes sak. 

Anonymkode: c16b5...a27

‘Vi jobber for to’ er et utrykk vi sykepleiere bruker. Og det stemmer i mange tilfeller også, ikke bare noe vi sier. Vi kan fort få dobbelt antall pasienter per pleier en hva som er forsvarlig og i stedet for å leie inn en ekstra pleier må de som er på vakt ta den ekstra belastningen og fordele pasientene. Det skulle egentlig bare mangle at vi ikke fikk bedre betalt på slike vakter. Et ulempe tillegg i det minste. Risikotillegg får vi heller ikke tross økt fare for smitte og sykdom. Til sammenligning får personalet på vaskeriet som håndterer sykehusklær risikotillegg ‘for disse klærne er jo så skitne😳

Ts: Du jobber i uverdige arbeidsforhold og du er ikke alene. Den beste og mest effektive måten å si i fra er å SI OPP. Å klage hjelper ingenting, det vet jeg av erfaring.

En positiv ting med å vær sykepleier er at der er flust av jobber å velge mellom der ute. Ikke alltid gresset er grønnere andre steder, men anbefaler å prøve noe helt nytt. Selv flyttet jeg fra en travel medisinsk post til å jobbe i barne/ungdomsbolig. Nå koser jeg meg endelig på jobb igjen🙂

 

Anonymkode: 6ae47...046

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

‘Vi jobber for to’ er et utrykk vi sykepleiere bruker. Og det stemmer i mange tilfeller også, ikke bare noe vi sier. Vi kan fort få dobbelt antall pasienter per pleier en hva som er forsvarlig og i stedet for å leie inn en ekstra pleier må de som er på vakt ta den ekstra belastningen og fordele pasientene. Det skulle egentlig bare mangle at vi ikke fikk bedre betalt på slike vakter. Et ulempe tillegg i det minste. Risikotillegg får vi heller ikke 

Anonymkode: 6ae47...046

Risikotillegg er jeg enig i at dere burde få. Men ulempetillegg for at det er travelt, det er bare latterlig. Da bør vel også butikkansatte få ekstra betalt når det er mange kunder? Bussjåfører som kjører i rushen? Politi som har ekstra mye å gjøre på en vakt? Journalister som har masse å skrive om? Og ikke minst: Vil du også ha mindre betalt på de rolige vaktene med redusert belegg? Nei, dette blir for lavt nivå. 

Anonymkode: c16b5...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det som deg. Jobber på sykehjem. 

Pasientene er sykere når de får plass, de trenger mye mer hjelp nå enn før, men bemanningen økes ikke. Pårørende krever MYE, mye mer enn det som er realistisk og av den grunn bruker mye av vår tid til å klage og være negativ. Pasientene over behandles. De får ikke lov å dø naturlig. Her skal alle kluter til om de blir syk, også blir de MYE dårligere etterpå fordi de overlever noe man strengt tatt ikke skal når man allerede er gammel og syk. Det spares også på alt. Vi får ikke ta inn vikar om en er syk, kun om to er syk. Vi får ikke lov p bestille visse pålegg og drikke da det er for dyrt. Alle må i seng innen kl 2100 da nattevaktene er få og ikke har tid å legge. Det vil si at legging starter etter kveld ca 1900. Som igjen gjør at vi må servere kvelds kl 1839, som siste måltid. Nattevaktene gir mat til de som måtte trenge, men det er ikke tid til å mate og lage spesialkost til de som måtte trenge det. Pasienter faller fordi det ikke er tid å følge de når de ønsker det. Sykdom blir oppdaget sent grunnet lav fagdekning og mye vikarbruk med assistenter i sin første jobb, 18år gamle. 

Og det gjør noe med en når man daglig ser elendighet og forstår at det blir bare verre for hver dag som går. For jeg vet ikke hvordan denne krisen skal løses.

Anbefaler deg å skifte jobb eller yrke. Vurderer det selv, må bare finne ut hva annet som er aktuelt. 

Anonymkode: 19a88...0e7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

de overlever noe man strengt tatt ikke skal når man allerede er gammel og syk.

Anonymkode: 19a88...0e7

Tre år på høyskolen gjør deg ikke til herre over liv og død. Hvis en nittiåring med lungebetennelse ønsker antibiotika for å leve i seks måneder til for å se oldebarnet bli konfirmert, hvem er egentlig du til å sitte på en høy hest og grine på nesen? Ikke rart du synes at pårørende er urealistiske. Du vil bestemme hvem som skal leve og Ts vil bestemme hvem som skal bli operert. Jeg skjønner at dere er frustrert over at det er travelt på jobb og at dere må jobbe mens poden går i 17. maitog eller åpner julegaver uten dere. Men dette er virkelig ikke måten å skaffe dere sympati på! Tvert i mot. 

Anonymkode: c16b5...a27

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...