Gå til innhold

Har brøytebil lov å legge snøen på min parkering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier en parkeringsplass. Hver vinter kommer brøytetraktor og legger fra seg all snøen på min parkeringsplass. Vi snakker altså at den henter snø fra en plass og bærer den i skuffa til min parkeringsplass og dumper den der.

Er det i det hele tatt lov? I praksis betyr det at jeg mister parkering januar-mars pga flere meter snø på parkeringsplassen min. 

Anonymkode: 14b65...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du eier som i at det er din private innkjørsel? Eller du eier bruksrett via ett sameie/borettslag? Er det kommunal eller privat brøytemannskap?

Anonymkode: c4e98...ee2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov at snø fra andre områder systematisk dumpes på din eiendom, inkludert din parkeringsplass, uten ditt samtykke. Dette kan regnes som ulovlig bruk av eiendommen din, og du har rett til å kreve at det stoppes.

Det du beskriver kan være et brudd på granneloven (naboloven) § 2, som sier at ingen skal gjøre noe på sin eiendom som urimelig eller unødvendig er til skade eller ulempe for naboer. At snø dumpes på din parkeringsplass, som hindrer deg fra å bruke den, kan anses som en betydelig ulempe.

Hva kan du gjøre?

  1. Snakk med ansvarlig person eller kommune: Start med å kontakte den som er ansvarlig for snøryddingen, enten det er et borettslag, velforening, eller kommunen. Forklar situasjonen og krev at de slutter med å legge snøen på din parkeringsplass.

  2. Formell klage: Hvis du ikke får respons, kan du sende en skriftlig klage til ansvarlig instans, eller til kommunen, dersom det er kommunal brøyting. Dokumenter situasjonen ved å ta bilder og forklare konsekvensene for deg.

  3. Juridisk oppfølging: Hvis problemet vedvarer, kan du vurdere å kontakte en advokat for å få hjelp til å fremme et krav om at de stopper praksisen, og eventuelt kreve erstatning for tapt bruk av parkeringsplassen.

Det er også viktig å sjekke eventuelle avtaler eller reguleringer for området der du bor. Dersom det ikke finnes noen slike avtaler som gir brøytetraktoren rett til å dumpe snøen på din plass, har du en sterk sak.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du eier som i at det er din private innkjørsel? Eller du eier bruksrett via ett sameie/borettslag? Er det kommunal eller privat brøytemannskap?

Anonymkode: c4e98...ee2

Som jeg skriver i hi: Jeg eier en parkeringsplass, kjøpt av kommunen. Ikke via borettslag eller sameie, ikke bruksrett, jeg eier den. Kommunalt brøyteselskap. Ikke i min oppkjørsel, et annet sted. 

Anonymkode: 14b65...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (6 timer siden):

Nei, det er ikke lov at snø fra andre områder systematisk dumpes på din eiendom, inkludert din parkeringsplass, uten ditt samtykke. Dette kan regnes som ulovlig bruk av eiendommen din, og du har rett til å kreve at det stoppes.

Det du beskriver kan være et brudd på granneloven (naboloven) § 2, som sier at ingen skal gjøre noe på sin eiendom som urimelig eller unødvendig er til skade eller ulempe for naboer. At snø dumpes på din parkeringsplass, som hindrer deg fra å bruke den, kan anses som en betydelig ulempe.

Hva kan du gjøre?

  1. Snakk med ansvarlig person eller kommune: Start med å kontakte den som er ansvarlig for snøryddingen, enten det er et borettslag, velforening, eller kommunen. Forklar situasjonen og krev at de slutter med å legge snøen på din parkeringsplass.

  2. Formell klage: Hvis du ikke får respons, kan du sende en skriftlig klage til ansvarlig instans, eller til kommunen, dersom det er kommunal brøyting. Dokumenter situasjonen ved å ta bilder og forklare konsekvensene for deg.

  3. Juridisk oppfølging: Hvis problemet vedvarer, kan du vurdere å kontakte en advokat for å få hjelp til å fremme et krav om at de stopper praksisen, og eventuelt kreve erstatning for tapt bruk av parkeringsplassen.

Det er også viktig å sjekke eventuelle avtaler eller reguleringer for området der du bor. Dersom det ikke finnes noen slike avtaler som gir brøytetraktoren rett til å dumpe snøen på din plass, har du en sterk sak.

 

Takk! Dette var veldig nyttig. Parkeringsplassen er regulert til boligformål, planen er etterhvert å bygge garasje der. Ingen avtaler som regulerer snø. 

Anonymkode: 14b65...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Som jeg skriver i hi: Jeg eier en parkeringsplass, kjøpt av kommunen. Ikke via borettslag eller sameie, ikke bruksrett, jeg eier den. Kommunalt brøyteselskap. Ikke i min oppkjørsel, et annet sted. 

Anonymkode: 14b65...9dc

Ring kommunen. Vi opplevde dette i fjor vinter, plutselig ble en viktig snuplass brukt som lagring for snø, kjapp telefon til kommunen så skjedde det ikke mer. 

Anonymkode: 98b22...e53

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ville sent brev til kommunen via postmottak, på den måten har du noe du kan følge opp om det blir behov for det. 

Anonymkode: 53e16...0ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvsagt bør brøytebilen ta med snøen, og ikkje legge den fra seg på din parkeringsplass. 

Anonymkode: 01e8a...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (10 timer siden):

Nei, det er ikke lov at snø fra andre områder systematisk dumpes på din eiendom, inkludert din parkeringsplass, uten ditt samtykke. Dette kan regnes som ulovlig bruk av eiendommen din, og du har rett til å kreve at det stoppes.

Det du beskriver kan være et brudd på granneloven (naboloven) § 2, som sier at ingen skal gjøre noe på sin eiendom som urimelig eller unødvendig er til skade eller ulempe for naboer. At snø dumpes på din parkeringsplass, som hindrer deg fra å bruke den, kan anses som en betydelig ulempe.

Hva kan du gjøre?

  1. Snakk med ansvarlig person eller kommune: Start med å kontakte den som er ansvarlig for snøryddingen, enten det er et borettslag, velforening, eller kommunen. Forklar situasjonen og krev at de slutter med å legge snøen på din parkeringsplass.

  2. Formell klage: Hvis du ikke får respons, kan du sende en skriftlig klage til ansvarlig instans, eller til kommunen, dersom det er kommunal brøyting. Dokumenter situasjonen ved å ta bilder og forklare konsekvensene for deg.

  3. Juridisk oppfølging: Hvis problemet vedvarer, kan du vurdere å kontakte en advokat for å få hjelp til å fremme et krav om at de stopper praksisen, og eventuelt kreve erstatning for tapt bruk av parkeringsplassen.

Det er også viktig å sjekke eventuelle avtaler eller reguleringer for området der du bor. Dersom det ikke finnes noen slike avtaler som gir brøytetraktoren rett til å dumpe snøen på din plass, har du en sterk sak.

 

Livets harde skole jurist? 

Anonymkode: 11e17...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Livets harde skole jurist? 

Anonymkode: 11e17...aaa

Åpenbart at vedkommende enten er en bot, eller forer spørsmålet inn i ChatGPT og limer inn svaret her. Den totalt malplasserte bruken av naboloven, som overhodet ikke har noe med saken å gjøre, underbygger at dette er skrevet av kunstig "intelligens".

Anonymkode: 579c7...d52

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åpenbart at vedkommende enten er en bot, eller forer spørsmålet inn i ChatGPT og limer inn svaret her. Den totalt malplasserte bruken av naboloven, som overhodet ikke har noe med saken å gjøre, underbygger at dette er skrevet av kunstig "intelligens".

Anonymkode: 579c7...d52

Jeg vet ikke.. Bedre med kunstig intelligens enn ekte uintelligens. 

Hvorfor poste på Kvinneguiden av alle ting om dette?   Det finnes jurister og steder å henvende seg.

Anonymkode: 2e325...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en bukk og sett der når du ikke bruker den. Er lite plass å gjøre av snø i tettbygde strøk, kan være at det bare er gjort enklest mulig. Kommunen har lov til å legge snøen der det er beileilig også privat eiendom for å sikre åpen vei.

Er det naboen din eller annen privatperson som gjør det er chat gpt rådet relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åpenbart at vedkommende enten er en bot, eller forer spørsmålet inn i ChatGPT og limer inn svaret her. Den totalt malplasserte bruken av naboloven, som overhodet ikke har noe med saken å gjøre, underbygger at dette er skrevet av kunstig "intelligens".

Anonymkode: 579c7...d52

So? Jeg likte svaret. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke.. Bedre med kunstig intelligens enn ekte uintelligens. 

Hvorfor poste på Kvinneguiden av alle ting om dette?   Det finnes jurister og steder å henvende seg.

Anonymkode: 2e325...86c

Jurister koster penger. Kg er folk. Lurer man på noe er det lurt å spørre folk, helt gratis. 

Å tenke at man selv er så mye bedre enn andre, er derimot ikke så lurt. Spesielt når man kaller andre dumme eller mener man skal kunne diktere hva andre kan bruke kg til. 

 

Anonymkode: 14b65...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de har ikke lov til dette. 

Antagelig tror de som brøyter at dette er en kommunal plass som kan brukes til lagring av snø. Gi beskjed til kommunen skriftlig, med bilder, og krev at de slutter umiddelbart. 

Kommunen skal vel strengt tatt ha en avtale med de som brøyter for dem, om hvor de får lov til å plassere snøen.

Anonymkode: eb7b7...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Svaret er kort og godt: Ha.

Snømåking på privatvei/eiendom

Hva med snø på private eiendommer da?

 

Irriterer du deg over at brøytebilen slenger snø inn på eiendommen din, eller at naboen tar seg litt vel til rette når han skal bli kvitt snøen fra egen eiendom? Ut over det som er beskrevet i avsnittene ovenfor her, så er dette forhold som ikke reguleres av offentlig rett. Dette blir altså et forhold mellom deg og den som har plassert snøen.

 

De som brøyter offenlige veier har i utgangspunktet lov til å brøyte snøen inn på private eiendommer. Opplever du ulemper som følge av snøbrøyting, så må du ta kontakt med den som er ansvarlig for brøytingen for å se om det er mulig å gjøre dette på en annen måte.

 

Noen steder opplever man at snødeponier er til hinder for trafikken eller bidrar til å skape en uoversiktlig trafikksituasjon. Kommunen kan i så fall bruke bestemmelsene etter plan- og bygningsloven, som vi har beskrevet i denne artikkelen. Også politiet har myndighet når det er forhold som kan utgjøre en risiko for trafikken.

 

Nedenfor er det lenke som påståt at dekan dete, så da er det aber til å lese til øyet bli stort og våt.

https://www.eiendomsadvokater.no/nabotvister/make-sno-over-til-naboen-er-det-lov/

 

Med vennlig hilsen

TBergh.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes parkeringsplassen da? Skjer dette selv om det av og til står en bil der? 
 

Eller er det et prinsipp, vil ha mulighet til å parkere der?

Anonymkode: 0e9a8...155

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TBergh skrev (1 time siden):

Hei.

Svaret er kort og godt: Ha.

Snømåking på privatvei/eiendom

 

Hva med snø på private eiendommer da?

 

 

 

Irriterer du deg over at brøytebilen slenger snø inn på eiendommen din, eller at naboen tar seg litt vel til rette når han skal bli kvitt snøen fra egen eiendom? Ut over det som er beskrevet i avsnittene ovenfor her, så er dette forhold som ikke reguleres av offentlig rett. Dette blir altså et forhold mellom deg og den som har plassert snøen.

 

 

 

De som brøyter offenlige veier har i utgangspunktet lov til å brøyte snøen inn på private eiendommer. Opplever du ulemper som følge av snøbrøyting, så må du ta kontakt med den som er ansvarlig for brøytingen for å se om det er mulig å gjøre dette på en annen måte.

 

 

 

Noen steder opplever man at snødeponier er til hinder for trafikken eller bidrar til å skape en uoversiktlig trafikksituasjon. Kommunen kan i så fall bruke bestemmelsene etter plan- og bygningsloven, som vi har beskrevet i denne artikkelen. Også politiet har myndighet når det er forhold som kan utgjøre en risiko for trafikken.

 

 

 

Nedenfor er det lenke som påståt at dekan dete, så da er det aber til å lese til øyet bli stort og våt.

 

https://www.eiendomsadvokater.no/nabotvister/make-sno-over-til-naboen-er-det-lov/

 

 

 

Med vennlig hilsen

TBergh.

 

 

 

Leste du det første innlegget?.

Det er ikke snakk om brøytebil eller traktor som skuffer snø inn på eiendommen når de passerer, brøytemannskapene tilkjører og dumper snø fra andre steder på eiendommen. De bruker altså tomten som lagringsplass for snøen.

Anonymkode: c6146...a93

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Leste du det første innlegget?.

Det er ikke snakk om brøytebil eller traktor som skuffer snø inn på eiendommen når de passerer, brøytemannskapene tilkjører og dumper snø fra andre steder på eiendommen. De bruker altså tomten som lagringsplass for snøen.

Anonymkode: c6146...a93

Men det kunne de jo ikke gjort om det stod en bil parkert der? Plassen er mest sannsynlig ikke i bruk pr i dag. 
 

Om det er et stort problem, så få en nabo til å bruke plassen, så set de at de må finne annen plass til snøen. 

Anonymkode: 0e9a8...155

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men det kunne de jo ikke gjort om det stod en bil parkert der? Plassen er mest sannsynlig ikke i bruk pr i dag. 

Den er i bruk utenom når det ligger masse snø der. Se for deg å dra på jobb i snøvær, eventuelt butikken, trening. Kom hjem, brøytetraktoren har vært der og lagt igjen halvannen meter tettpakka snø. 

Hvorfor i hule helle skulle jeg gidde å klage på at det dumpes snø på en plass jeg ikke bruker?!

Anonymkode: 14b65...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...