Gå til innhold

Jeg opplever ofte at mat jeg kjøper fra butikken er skjemt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 23.38):

Men kjop rett fra bonden da! Ikke noe rart at mat pakket i plastikk ikke holder seg  . 

Anonymkode: 64e63...006

Det er nå en gang sånn at flertallet nordmenn bor i byer. Det er mindretallet av oss som bor på bygda, med bonden rett i nærheten eller så nær at kjøreturen er verdt det for å få kjøpt ferske varer rett fra kilden.

Det er ingen bønder i overkommelig avstand fra der jeg bor i Oslo. Ikke har jeg bil heller. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Coop har dessverre nesten aldri god kvalitet på frukt og grønnsaker, så det handler jeg ikke der. 

I de andre butikkene ser jeg an de ansatte, noen gir faen i hva de har ute og rydder ikke vekk gamle ting. Min lokale rema fikk nye eiere i fjor og er nå ubrukelig. 

Anonymkode: 8b336...729

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Coop har dessverre nesten aldri god kvalitet på frukt og grønnsaker, så det handler jeg ikke der. 

I de andre butikkene ser jeg an de ansatte, noen gir faen i hva de har ute og rydder ikke vekk gamle ting. Min lokale rema fikk nye eiere i fjor og er nå ubrukelig. 

Anonymkode: 8b336...729

Godt poeng. En glipp eller to kan skje den beste, men generelt sett er kvaliteten på varene mye bedre i butikker som fremstår ryddige, ordentlige med oppegående og tilsynelatende velstelte ansatte. 

I konstant rotete butikker er det vanligvis dårligere kvalitet på varene. Det er gjerne de samme butikkene der man ser ansatte smyge hånda ned i smågodtboksen i forbifarten for å plukke med seg noe. Og man kan ofte kjenne et blaff av "har ikke dusjet i dag" av enkelte ansatte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (12 timer siden):

Det er nå en gang sånn at flertallet nordmenn bor i byer. Det er mindretallet av oss som bor på bygda, med bonden rett i nærheten eller så nær at kjøreturen er verdt det for å få kjøpt ferske varer rett fra kilden.

Det er ingen bønder i overkommelig avstand fra der jeg bor i Oslo. Ikke har jeg bil heller. 

Min medfølelse. Hvordan orker folk å leve uten ferske grønnsaker?

Anonymkode: 64e63...006

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det kan være at de har stått for varmt i butikken. Ikke sjelden opplever jeg at det står og drypper vann ved kjøle- og frysediskene, og det er helt vanlig å komme hjem med for eksempel frosne grønnsaker der posen er full av is.

Så kan vi forbrukere bli flinkere til å lukke igjen dørene inn til produkter som står i kjøledisk. Veldig ofte ser jeg kunder bare gå fra døren inn til skapet, de lukker den ikke etter seg. Utrolig hvor likeglade enkelte er. Dette fører til at det blir varmt i skapet.

Anonymkode: 14a73...754

Eller at de lukker frysedisken halvveis eller 80%.

Hvorfor?

Gjør de dette hjemme hos seg selv også?🤔

Ts

Anonymkode: 480bf...3f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (På 19.9.2024 den 5.29):

Sjekk ut om du har en Rekoring i nærheten av deg om du vil kjøpe direkte av bonden. Kortreist og som regel mye bedre kvalitet og utvalg enn i butikkene.

Anonymkode: c82bc...398

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 10.19):

Om jeg finner varer det er noe galt med i butikken, sier jeg alltid i fra til de ansatte. De takker for det,for det er ikke så lett å finne absolutt alle varer som har gått ut på dato/hull i pakken el. De skal jo samtidig betjene kasser,hjelpe kunder,ta i mot og plassere ut varer osv. 

Anonymkode: d207c...ea2

Da jeg jobba i matbutikk, var det frukt & grøntansvarlig  som sorterte frukt hver kveld. Det tas på roligere tidspunkt som ofte er på kveldstid. Ser ut som at mange matbutikker ikke gjør dette, og mangler rutiner på så mangt. 

Kjøpte mel på den lokale REMA-butikken som var fulle av må dyr. Det måtte selvfølgelig kastes.  Handlet så mel i Sverige i et halvt år. Et halvt år etterpå kjøpte jeg mel igjen på samme REMA-butikk. Dyr i melet igjen. Handler heretter mel kun i Sverige. Samme REMA-butikk har skjemt kylling i pakninger, og selger mye datovarer. Kjøpte God Morgen Yoghurt som hadde blå og grønne havregryn i seg… Når det er en gjenganger i samme butikk at nesten samtlige varer man kjøper må kastes når kommer hjem, fordi de er skjemt og muggent, burde de skjerpet seg. 

Frukta på samme butikk er full av fruktfluer som flyr opp som en sky hver gang tar én frukt. Har fått med fruktfluer hjem, og det er et ork. Har sett ansatte fra den butikken handle på Coop Xtra som er like ved. Vet ikke om det har noen betydning, men kan man velge mellom den REMA-butikken og Xtra-butikken, velges Xtra som er hakket bedre på sortering og hygiene. Og dette er ikke butikker ute i distrikt så er ikke pga lang fraktreise. 

Ordentlig behandling av matvarene i butikkene og sortering av frukt og grønt er mangelvare i enkelte butikker, og det burde jobbes med forståelsen for matbehandling og hygiene når de ansatte ikke har grunnleggende forståelse og hygiene fra før av. Når paller med kylling blir stående midt i butikken i over en halvtime, blir den ødelagt. Kjølevarer kan ikke stå lengre enn en halvtime ute i butikken. Etter det er de ikke salgbare.  I førstnevnte butikk er hygienen i smågodtet deres minste problem.

Anonymkode: 7f83b...8be

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg jobba i matbutikk, var det frukt & grøntansvarlig  som sorterte frukt hver kveld. Det tas på roligere tidspunkt som ofte er på kveldstid. Ser ut som at mange matbutikker ikke gjør dette, og mangler rutiner på så mangt. 

Kjøpte mel på den lokale REMA-butikken som var fulle av må dyr. Det måtte selvfølgelig kastes.  Handlet så mel i Sverige i et halvt år. Et halvt år etterpå kjøpte jeg mel igjen på samme REMA-butikk. Dyr i melet igjen. Handler heretter mel kun i Sverige. Samme REMA-butikk har skjemt kylling i pakninger, og selger mye datovarer. Kjøpte God Morgen Yoghurt som hadde blå og grønne havregryn i seg… Når det er en gjenganger i samme butikk at nesten samtlige varer man kjøper må kastes når kommer hjem, fordi de er skjemt og muggent, burde de skjerpet seg. 

Frukta på samme butikk er full av fruktfluer som flyr opp som en sky hver gang tar én frukt. Har fått med fruktfluer hjem, og det er et ork. Har sett ansatte fra den butikken handle på Coop Xtra som er like ved. Vet ikke om det har noen betydning, men kan man velge mellom den REMA-butikken og Xtra-butikken, velges Xtra som er hakket bedre på sortering og hygiene. Og dette er ikke butikker ute i distrikt så er ikke pga lang fraktreise. 

Ordentlig behandling av matvarene i butikkene og sortering av frukt og grønt er mangelvare i enkelte butikker, og det burde jobbes med forståelsen for matbehandling og hygiene når de ansatte ikke har grunnleggende forståelse og hygiene fra før av. Når paller med kylling blir stående midt i butikken i over en halvtime, blir den ødelagt. Kjølevarer kan ikke stå lengre enn en halvtime ute i butikken. Etter det er de ikke salgbare.  I førstnevnte butikk er hygienen i smågodtet deres minste problem.

Anonymkode: 7f83b...8be

Det er jo ledelsen som må drive opplæring til sine ansatte. 

Ts

Anonymkode: 480bf...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, opplevd å kjøpe råtten og sur mat flere ganger, går som oftest en god stund i mellom. Sist var en råtten rødløk, og ruccola salat som mannen rasket med seg uten å se på var gammel og gulnet. Spesielt råtten frukt/grønt og surt kjøtt, kotletter bla. Kjøttet leverer jeg tilbake uten sure miner i fra ansatte. Dumle kjærlighet på pinne, ikke gått ut på dato men produsert for 7- 8 mnd siden, og da blir de ikke seige og gode..

Anonymkode: afead...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke ofte jeg handler grønnsaker men dette har jeg faktisk lagt merke til selv de få gangene jeg har gjort det det siste halvåret. Å finne en god avokado har jeg gitt opp og de eneste grønnsakene som ser bra ut i de fleste butikker er spisspaprika, agurk, poteter og gulrøtter. 

Anonymkode: edf71...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...