Gå til innhold

Jeg opplever ofte at mat jeg kjøper fra butikken er skjemt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare den siste uken har jeg kjøpt mat som har vært skjemt, og jeg lurer på om dette er helt tilfeldig eller om det er dårlig kvalitet generelt.

På lørdag kjøpte jeg en pakke med babyleaves mix (som jeg gjør hver uke) og det luktet surt da jeg åpnet pakken.

Begynte å spise og salaten smakte skjemt.

Så kjøpte jeg en 2 pk med Coop avokadoer som var råtne inni.

I dag kjøpte jeg en 2pk med Xtra hamburgere som jeg har kjøpt tidligere.

Jeg tok en pakke som stod litt langt bak i hyllen og med lang holdbarhet.

Da jeg åpnet pakken luktet det skarpt og kvalmt, men tenkte det var pakkegass. Stekte de godt i stekeovnen men jeg syntes fremdeles de luktet rart, spiste så en bit og det smakte litt kvalmt.

Etter en liten time ble jeg oppblåst og fikk litt vondt i magen.

Hva har skjedd med kvaliteten på maten? Er det hos produsent maten blir dårlig eller er det etter at den er kommet ut i butikken?

Anonymkode: 480bf...3f4

Endret av Rhodiola
for å endre trådtittel på vegne av trådstarter - Rhodiola, adm.
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme problemet på den lokale Coop Prix butikken. Bor på bygda, og det er 8 mil til nærmeste tettsted med flere butikker, 16 til nærmeste by.

Har kjøpt løkstrømpe der 1 av 4 kunne brukes, potetposer der halvparten er vassen, frostskadde frossenvarer som fisk og grønnsaker (issprengt), sjokolade som er helt hvit, sur kylling og yoghurt som har skilt seg.

Det er jo ikke noe problem å reklamere og få ny vare, men etter runde nummer 14 så går en lei. Bygda er lita, og en blir fort tatt i mot med et sukk når en kommer og leverer inn vare på vare på vare. De i butikken er fenomenale folk og det er ikke deres skyld at varene ikke alltid holder mål. (Og heller ikke at de er overpriset)

Jeg tror mye av problemet er avstander og fraktmåter. Det hjelper ikke at varen er første klasse hvis den må fraktes på dagesvis bak i en lastebil. Kjøleanlegg kan svikte (eller skrus av), det kan oppstå forsinkelser og veinettet i Norge er ikke akkurat en rullebane. Mye frakt skjer på tog, men med stadig færre gods-stopp (hvis plasser de tømmer toget heter det), så blir logistikken kronglete og tidkrevende. Tror mye varer blir sendt fram og tilbake før det kommer til riktig sted.

Anonymkode: 7af64...032

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye av det. Ikke lenge siden jeg stakk hånda ned i en pakke karbonader hvor jeg reagerte på at det var så klissete oppi der. Vel, viste seg at de var gått ut på siste forbruksdag for over ett år siden (!!!!!!!) og hadde begynt å gå i oppløsning.

Synes også ofte tung lukter surt eller virker litt skjemt.

Bor i Oslo.

Anonymkode: 0599b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt og grønt er blitt dyrt og blir stående for lenge før det selges. Jeg kjøpte bær i dag hvor det var råttent på bunn. Salat blir fort dårlig og jeg tør ikke alltid å kjøpe poteter fordi de står ute i skarpt lys. Mye feil i lagring i butikker altså. Har også kjøpt vakuumpakket biff der det sikkert har vært et lite hull på plasten. Den måtte kastes. Så, ja. Det er mye dårlig. 

Men er noen år siden sist jeg fant mark i sjokoladen da.. det er bra. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive_North skrev (5 minutter siden):

Typisk røtmåneden… 

Enig i at det ofte er verre den måneden, men det Ts snakker om har jeg også opplevd. Det har endret seg mye siste året.

Jeg går som regel tilbake med det, og ingen sure miner fra de ansatte.

Anonymkode: ea079...d51

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kjop rett fra bonden da! Ikke noe rart at mat pakket i plastikk ikke holder seg  . 

Anonymkode: 64e63...006

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nylig tilbake å bytte en pakke med fiskeburgere som var over gått over en uke over dato. Tilsvarende skjedde med en pakke pølser for ikke lenge siden. Mulig begge deler var spiselig, men å betale full pris på kjøtt og fiske-varer som er gått ut for over en uke siden er uaktuelt.  Dette var på en Rema-butikk i Oslo, så burde ikke være lang fraktavstand. 

Anonymkode: 658cf...57d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, særlig frukt og grønt. Gidder ikke kjøpe cherrytomater lenger feks. Overprisa og holder maks 1 natt i kjøleskapet. Kanskje kan man spise halvparten om man er kjapp, men når det koster 69,90 for to små ramser med tomater er det ikke verdt det. 

Jeg mener også bestemt at frosne grønnsaker også har gått ned i kvalitet, og jeg diskuterte det med samboeren min faktisk i går. De virker dvassere på et eller annet vis, men greier ikke helt sette fingeren på hva det var. 

Anonymkode: d02d4...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd mye mugg og råte på frukt, grønnsaker og bær. Samt grønne poteter som er giftig. Butikkene gjør ingenting med det. Jeg har varslet flere gangen, blant annet om potetene, men når jeg kommer tilbake uka etter ligger det fortsatt der. 

Krisedårlig. Og så selges det til blodpris.

Anonymkode: 8a2ab...a50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive_North skrev (1 time siden):

Typisk røtmåneden… 

Ja er det ikke noe med September og mat som råtner fortere?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja er det ikke noe med September og mat som råtner fortere?

ts

Det er vel egentlig juli/august når det er varmt og fuktig, men de siste åra har jo september vært varm og fuktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å kjøpe babyleaf og annen ferdig kuttet salat da den har dårlig holdbarhet. Når jeg kjøper hel salat så sjekker jeg pakkedatoen før jeg kjøper.

Jeg har dessverre brendt meg på poteter da de er vanskelige å få sett ordentlig når de ligger i brune poser.

Jeg er veldig nøye når jeg handler frukt og grønt og opplever svært skjeldent at maten ikke er bra viss jeg først handler den.

Anonymkode: bccb2...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røtmåned eller ikke... syns jo butikkene burde sjekke hva som ligger i hyllene.. fant en pakke vakuumpakket entrecôte som det ikke var mye vakuum i lenger.. lade den til side, men kunne like gjerne endt med den hjemme.. syns mange ganger kjøtt smaker rart, og ja, grønnsaker er håpløst i det her landet. Tror det selges for lite. Er dyrt! Holder meg for det meste til grønnsaker i sesong og frosset. Tomater har var det lengesiden jeg kjøpte da de er i alt for dårlig kvalitet. 

Kjøper alltid tomater, løk og poteter i løsvekt.. 

Anonymkode: 51ae9...b0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Røtmåned eller ikke... syns jo butikkene burde sjekke hva som ligger i hyllene.. fant en pakke vakuumpakket entrecôte som det ikke var mye vakuum i lenger.. lade den til side, men kunne like gjerne endt med den hjemme.. syns mange ganger kjøtt smaker rart, og ja, grønnsaker er håpløst i det her landet. Tror det selges for lite. Er dyrt! Holder meg for det meste til grønnsaker i sesong og frosset. Tomater har var det lengesiden jeg kjøpte da de er i alt for dårlig kvalitet. 

Kjøper alltid tomater, løk og poteter i løsvekt.. 

Anonymkode: 51ae9...b0a

Om jeg finner varer det er noe galt med i butikken, sier jeg alltid i fra til de ansatte. De takker for det,for det er ikke så lett å finne absolutt alle varer som har gått ut på dato/hull i pakken el. De skal jo samtidig betjene kasser,hjelpe kunder,ta i mot og plassere ut varer osv. 

Anonymkode: d207c...ea2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bare den siste uken har jeg kjøpt mat som har vært skjemt, og jeg lurer på om dette er helt tilfeldig eller om det er dårlig kvalitet generelt.

På lørdag kjøpte jeg en pakke med babyleaves mix (som jeg gjør hver uke) og det luktet surt da jeg åpnet pakken.

Begynte å spise og salaten smakte skjemt.

Så kjøpte jeg en 2 pk med Coop avokadoer som var råtne inni.

I dag kjøpte jeg en 2pk med Xtra hamburgere som jeg har kjøpt tidligere.

Jeg tok en pakke som stod litt langt bak i hyllen og med lang holdbarhet.

Da jeg åpnet pakken luktet det skarpt og kvalmt, men tenkte det var pakkegass. Stekte de godt i stekeovnen men jeg syntes fremdeles de luktet rart, spiste så en bit og det smakte litt kvalmt.

Etter en liten time ble jeg oppblåst og fikk litt vondt i magen.

Hva har skjedd med kvaliteten på maten? Er det hos produsent maten blir dårlig eller er det etter at den er kommet ut i butikken?

Du får igjen pengane viss du sender ei facebook-melding med bilde av maten til Coop Norge. 

Anonymkode: 10b61...ec7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du får igjen pengane viss du sender ei facebook-melding med bilde av maten til Coop Norge. 

Anonymkode: 10b61...ec7

Har sendt inn en melding til Coop der jeg har skrevet at maten smakte dårlig og at jeg fikk litt magesjau.

Har skrevet inn alle tall og nummer som de etterspør, men man kan ikke se på bilder at maten er dårlig. Hamburgerne luktet så dårlig at de måtte kastes.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også dette ofte. En ting er posesalat, der er det snakk om flaks/uflaks. Har posen blitt liggende i klem, blir bladene dårlig selv om det er "lenge" igjen til siste forbruk. Men opplever ofte å finne kjøttprodukter som for lengst har passert siste forbruk og når jeg sier fra til de ansatte ser de dumt på meg, som at de ikke forstår problemet. Vet ikke om det er fordi de ansatte er så unge nå at de rett og slett ikke har nok erfaring med matlaging til å forstå at det å spise fordervet mat potensielt er livsfarlig , eller hva det er. Dette er i butikker med selvbetjeningskasser, så de bør ha god nok tid til å sjekke varebeholdningen. Det er for så vidt uansett ingen gode grunner til å ikke sørge for at maten som selges til forbrukerne er trygg. 

Anonymkode: 8a0ac...2d5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 10.46):

Har sendt inn en melding til Coop der jeg har skrevet at maten smakte dårlig og at jeg fikk litt magesjau.

Har skrevet inn alle tall og nummer som de etterspør, men man kan ikke se på bilder at maten er dårlig. Hamburgerne luktet så dårlig at de måtte kastes.

Ts

Det kan være at de har stått for varmt i butikken. Ikke sjelden opplever jeg at det står og drypper vann ved kjøle- og frysediskene, og det er helt vanlig å komme hjem med for eksempel frosne grønnsaker der posen er full av is.

Så kan vi forbrukere bli flinkere til å lukke igjen dørene inn til produkter som står i kjøledisk. Veldig ofte ser jeg kunder bare gå fra døren inn til skapet, de lukker den ikke etter seg. Utrolig hvor likeglade enkelte er. Dette fører til at det blir varmt i skapet.

Anonymkode: 14a73...754

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...