Gå til innhold

Slutte å sove med barnet

KristinF

Anbefalte innlegg

Tips og triks til å avenne fireåringen (snart 5) med å «sove med henne» fram til hun sovner selv? Det er jo bare kødd og hun er aldri trøtt om hun så våkner 06 og har en full dag med masse aktivitet. Nei hun er ikke overtrøtt. Vi er skitleie av å måtte ligge med henne fram til hun sovner. I tillegg må vi «kile» henne hele tiden. Det må også avvennes, så tar i mot tips der også. Orker ikke mer av dette, kvelden er for kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send henne bort på overnatting, til mormor og morfar eller tante, f eks? Men da må hun «legge seg som store jenter gjør…»

Anonymkode: 23770...5dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe mer triks enn at dere må begynne å venne henne til å sovne selv og innføre en ny rutine, feks lese bok sammen på sengen, og så si god natt og gå ut. Og gjøre det samme igjen og igjen og igjen. Kanskje følge henne tilbake på rommet 350 ganger. Stå i det. 

Min jente på seks sovner på 5 min når jeg ligger ved siden av henne, så det er helt greit for meg at hun ønsker det. Men om legging tar lang tid forstår jeg at dere ønsker å venne henne av. 

Anonymkode: d9cf5...0ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Send henne bort på overnatting, til mormor og morfar eller tante, f eks? Men da må hun «legge seg som store jenter gjør…»

Anonymkode: 23770...5dc

Nærmeste familie er 3 timer unna🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er vel ikke noe mer triks enn at dere må begynne å venne henne til å sovne selv og innføre en ny rutine, feks lese bok sammen på sengen, og så si god natt og gå ut. Og gjøre det samme igjen og igjen og igjen. Kanskje følge henne tilbake på rommet 350 ganger. Stå i det. 

Min jente på seks sovner på 5 min når jeg ligger ved siden av henne, så det er helt greit for meg at hun ønsker det. Men om legging tar lang tid forstår jeg at dere ønsker å venne henne av. 

Anonymkode: d9cf5...0ac

Vi har prøve alt dette! Men vi har nok en «vanskeligere» unge enn folk flest. Folk skjønner ikke dette om man ikke har en slik unge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinF skrev (22 timer siden):

Tips og triks til å avenne fireåringen (snart 5) med å «sove med henne» fram til hun sovner selv? Det er jo bare kødd og hun er aldri trøtt om hun så våkner 06 og har en full dag med masse aktivitet. Nei hun er ikke overtrøtt. Vi er skitleie av å måtte ligge med henne fram til hun sovner. I tillegg må vi «kile» henne hele tiden. Det må også avvennes, så tar i mot tips der også. Orker ikke mer av dette, kvelden er for kort.

Stjerner som belønning når hun sovner selv. Forberede Hemne før dere starter, snakk om det. Og bare slutt. Blir sikkert noen kvelder med gråt, men trøst og forklar. 

Anonymkode: 6a2a8...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg avvente barnet mitt med å begynne med lydbok. Først en runde mens jeg satt i senga sammen med hen og vi så i boka sammen og hørte på lydboka (Disney sin bokklubb- lydbokserie). Etterpå lyttet hen selv (uten bok) mens jeg var i rommet (med dempet lys), og deretter avtalte vi at hen kunne være alene på rommet mens jeg gjorde et ærend, der hen hørte meg, f.eks. brette klær på badet vegg i vegg eller rydde på kjøkkenet. Jeg kom alltid tilbake før lydboka var ferdig, men som regel så hadde hen allerede sovna etter noen ganger med denne greia. 

Etter hvert kunne vi bare sette i gang lydboka mens jeg var i rommet og hen så på bildene selv. Så kom jeg inn og vi satte på lydboka en gang til med dempet lys, jeg sa god natt og hen sovna en gang i løpet av lydboka helt av seg selv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinF skrev (1 time siden):

Vi har prøve alt dette! Men vi har nok en «vanskeligere» unge enn folk flest. Folk skjønner ikke dette om man ikke har en slik unge selv.

Hvor lenge har dere forsøkt? 

Anonymkode: dac7d...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samsove?

Anonymkode: a9216...17b

Man har jo gjerne ikke samme leggetid som en fireåring, så uansett om man samsover i løpet av natta så må barnet lære seg å sovne på egenhånd. 

Anonymkode: 5d8a4...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinF skrev (På 16.9.2024 den 22.03):

Der går seg til. Vi har aldri «avvent» dette med noen av barna. Eldste fant ut selv hun ville sovne selv når hun begynte på skolen. Yngste er 4 og vi sitter hos henne til hun sovner. Ante ikke det var et problem. Kjedelig, ja. Men det skapet trygge barn. Husk at søvn kan være skummelt, hun må jo være uten dere en hel natt. Sant? Dere er det tryggeste hun vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde noe av samme utfordringen, men det har sklidd litt over naturlig. Her leses det bok i senga høyt. Når boka er ferdig er det natta. Startet først med at jeg lå i senga, så satt inntil senga med en hånd på barnet, så en meter fra senga, oppgraderte til å sitte på stol ved døra. Gir tilbudet om jeg skal være i rommet eller gå ut. Barnet velger stort sett at jeg skal være i rommet. Nå har det selvsagt vært lettere her siden barnet er yngre. Men jeg kjører konsekvent samme rutine hver eneste kveld. Og vi gikk fra turning i senga til natta på 5min.

Anonymkode: e4122...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fungerte det med belønning. Hun ønsket seg noe fint og vi sa at hvis hun klarte å sovne selv i tre netter, så fikk hun det. 

Hun tenkte på det en måneds tid så kom hun og sa at hun var klar for å prøve. 😊

Deretter har vi gjort det sånn at vi gjør det på gamlemåten to ganger i uken, en på hver av foreldrene. Så ble det ikke for brå overgang. 

Anonymkode: 257d0...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi laget en «arbeidsstasjon» på gangen utenfor rommet, det var et høyt strykebrett. Når vi hadde lest /sunget, sa vi god natt, og så stod en av oss foreldrene der og brettet klær (som var satt der i poser tidligere på ettermiddagen), strøk klær, svarte på en e-post (brukte strykebrettet som stående pult) osv. Da var vi i nærheten og kunne følge tilbake til sengen. Etterhvert ble det sjeldnere hun stod opp og etterhvert kunne vi gå litt oftere unna.

Kan sikkert kombineres med lydbok hos barnet også.

Strykebrettet stod der lenge (selv om det egentlig ikke var så god plass i gangen), og vi har aldri vært mer ajour med å brette / stryke klær :-).

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinF skrev (På 16.9.2024 den 22.03):

Vi har slitt med dette i mange år, vi har samme type barn som dere. Han er ALDRI trøtt (med mindre han har vært i full fysisk aktivitet hele dagen eller er syk). 

Etter tips fra helsebergen sine sider lagde vi en poengtavle. https://www.helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnloshet-hos-barn-behandling/ Vi har endelig fått kveldene våre tilbake nå. Barnet bruker fortsatt 1 time på å sovne, men det begynner sakte, men sikkert å lære seg å sovne fortere nå.

Reglene er premie ved hvert 10. poeng, her har vi hatt leker, aktiviteter, etc. Ting som dere vet barnet liker. Barnet får ett poeng hvis det klarer å ligge i sengen uten å rope på oss eller herje eller komme ut. Det vil si, når vi sier god natt så skal det være stille. Om barnet sier ifra forsiktig og stille at det trenger noe eller sier "Mamma kan du kose meg på ryggen litt, er så vanskelig å sove i dag", så er det okey. Men kommer barnet løpende ut etc., så blir det ikke poeng. Men vi truer ikke med poengene på kvelden, som en "om du ikke er stille nå så får du ikke poeng!". Vi sier bare "husk poengene". Og så diskuterer vi dagen etter om barnet får poeng. Noen ganger får det ikke det, fordi det har tatt for mye kontakt (som vi vet har vært unødvendig). Men som oftest får barnet det og det føler mestring.

Dette har gitt oss friheten tilbake etter så mange år med legging med eldste :)

Anonymkode: bfc05...102

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajakvinne12 skrev (9 timer siden):

Der går seg til. Vi har aldri «avvent» dette med noen av barna. Eldste fant ut selv hun ville sovne selv når hun begynte på skolen. Yngste er 4 og vi sitter hos henne til hun sovner. Ante ikke det var et problem. Kjedelig, ja. Men det skapet trygge barn. Husk at søvn kan være skummelt, hun må jo være uten dere en hel natt. Sant? Dere er det tryggeste hun vet. 

Det finnes barn som ikke sovner på fem minutter når foreldrene er sammen med dem. Så for deg er det sikkert problemfritt, men for TS som har et barn som ikke klarer å registrere sin egen trøtthet, så er det helt ulidelig å være med barnet hver kveld og vente på at det sovner. Fordi det 1. trenger støtten, men 2. blir oppjaget av selskapet.

Anonymkode: bfc05...102

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...