Gå til innhold

Kan uføretrygdede få sosialhjelp hvis det ikke går opp økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en med uføretrygd som stadig nevner at hun er konk og må søke nødstøtte. 

Er det noe man kan få på toppen av uføretrygden, eller bare forskudd på neste utbetaling 🤔

 

Anonymkode: aecd4...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel an på situasjonen?

Hvorfor går det ikke rundt?

Lever vedkommende over evne? Har h*n tilpasset bolig og budsjett etter inntekt?

Anonymkode: 4d5a3...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer vel an på situasjonen?

Hvorfor går det ikke rundt?

Lever vedkommende over evne? Har h*n tilpasset bolig og budsjett etter inntekt?

Anonymkode: 4d5a3...905

Vil absolutt si at vedkommende lever over evne, bruker 200 kroner på bakeriet spiser frokost på Deli de luca, har tre strømmetjenester, spiser takeaway flere ganger i uka. I tillegg legger vedkommende ut på Face at hun spanderer mat og kaffe til uteliggere.  Jeg forstår veldig godt at det ikke går opp

 

Anonymkode: aecd4...657

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på hvor mye vedkommende har igjen etter at boutgifter er betalt. Hver kommune har en egen sats for livsopphold for enslige. Den kan være alt mellom 6000 - 9500 kr. Du får ikke en krone fra sosialen om du har nok til dette, eller over å leve av.

Feks så kan uføretrygd være på 20000. Boutgifter inkl strøm er 12000 som eksempel. Satsen for kommunen på livsopphold er 7500 kr. I den kommunen har vedkommende nok til å klare seg på uføretrygd. 

I en annen kommune kan feks boutgifter være på 15000, og man får utbetalt 22000 i uføretrygd med bostøtte. Livsopphold er satt til 9000 kr, så her vil vedkommende kunne få utbetalt 2000 i supplerende livsopphold. Enn må uansett søke.

Men så er det, det siste da. Du kan egentlig ikke eie noe av verdi. Ikke egen bolig, bil, hytte, ikke sparepenger. Ved kortvarig hjelp kan kommunen se bort i fra at du feks eier egen bolig, men om hjelpen er av langvarig grad så vil de kreve at du selger verdier for å bli selvhjulpen. Hvis du leier bolig så kan du bli bedt om feks finne noe rimeligere også..

Uansett det er bare å søke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vil absolutt si at vedkommende lever over evne, bruker 200 kroner på bakeriet spiser frokost på Deli de luca, har tre strømmetjenester, spiser takeaway flere ganger i uka. I tillegg legger vedkommende ut på Face at hun spanderer mat og kaffe til uteliggere.  Jeg forstår veldig godt at det ikke går opp

 

Anonymkode: aecd4...657

Dette vil jo bankutskrifter vise til. Vedkommende må regne med lite støtte. Leier h*n og ikke kan betale husleie fordi en sløser bort penger på tull kan en risikere å miste bolig.

Anonymkode: 4d5a3...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vil absolutt si at vedkommende lever over evne, bruker 200 kroner på bakeriet spiser frokost på Deli de luca, har tre strømmetjenester, spiser takeaway flere ganger i uka. I tillegg legger vedkommende ut på Face at hun spanderer mat og kaffe til uteliggere.  Jeg forstår veldig godt at det ikke går opp

 

Anonymkode: aecd4...657

Det her høres mest ut som de vanlige eventyrene om uføretrygdede for meg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt alle kan søke om sosialhjelp hvis det ikke går opp økonomisk. Sitter hun igjen med mindre enn livsopphold i sin kommune etter at boutgifter er betalt? Ja, da får hun sosialhjelp og om hun bruker noe av livsoppholdet sitt til og kjøpe kaffe til en uteligger er det egentlig uvesentlig. Dersom hun i utgangspunktet har nok utbetalt til og klare seg selv kan hun fortsatt søke og få nødhjelp, men om det gjentar seg vil hun måtte få økonomisk rådgivning / matkuponger / pengene som lån osv. om det er nødhjelp hun får må hun vise bankutskrift . 

Anonymkode: cdc69...2da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vil absolutt si at vedkommende lever over evne, bruker 200 kroner på bakeriet spiser frokost på Deli de luca, har tre strømmetjenester, spiser takeaway flere ganger i uka. I tillegg legger vedkommende ut på Face at hun spanderer mat og kaffe til uteliggere.  Jeg forstår veldig godt at det ikke går opp

 

Anonymkode: aecd4...657

Så det var egentlig dette som var intensjonen med tråden din.

Anonymkode: 1afbf...784

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har også noen som lever på livsoppholdspenger, bostøtte og supplerende sosialhjelp. Uten at de er hverken uføretrygdete, på Arbeidsavklaringspenger eller har utsikter til inntektsbringende arbeid. De er i så måte «dømt» til å leve resten av livet på stønad til livsopphold.

Anonymkode: ae92c...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så det var egentlig dette som var intensjonen med tråden din.

Anonymkode: 1afbf...784

Jeg lurer på om personen får ekstra stønad fordi hun er blakk eller om denne støtten faktisk er forskudd på neste utbetaling. Hvordan fungerer dette?

Anonymkode: aecd4...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg lurer på om personen får ekstra stønad fordi hun er blakk eller om denne støtten faktisk er forskudd på neste utbetaling. Hvordan fungerer dette?

Anonymkode: aecd4...657

Hvis denne støtten er forskudd, villeste utbetaling bli mindre....

Anonymkode: edd56...117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis denne støtten er forskudd, villeste utbetaling bli mindre....

Anonymkode: edd56...117

* vil neste utbetaling bli mindre....

Anonymkode: edd56...117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...