Gå til innhold

vennskap fra barseltiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er erfaringen dere har med vennskap dere har fått i barseltiden?

Jeg sitter med en litt ekkel bismak. Det ble nesten litt klikkdannelser og de mødrene som ikke passet helt inn, de ble frosset ut. Det var også mye sure blikk av medmødre som sikkert hadde hatt dårlige netter med krevende barn. Det ble også en del sammenligning.

Det ble også brått slutt etter at permisjonene gikk ut og for et følelsesmenneske som meg, ble det litt vondt å ha delt en så viktig del av livet med noen som aldri snur seg tilbake og spør hvordan det går.

Erfaringer?

 

Anonymkode: 4ce7d...686

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på noen få møter med barselgruppa før jeg trakk meg stille tilbake. Det var to stk som ble ganske gode venninner (fint det), men de begynte å dra inn sine andre venninner når vi tok initiativ til et barseltreff på feks kafe eller noe. Endte jo opp med at det ble vennetreff hvor vi var et par som ikke passet inn mer. Ble en ekkel klikk. 

Anonymkode: abbb4...73d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gode venninner fra før som fikk barn på samme tid, så det var ikke aktuelt. 

Anonymkode: 8b1c5...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg reddet barselgruppa meg i en periode som var ekstremt tung. Mannen min meldte seg ut, han taklet ikke å bli pappa og jeg fikk fødselsdepresjon. Heldigvis hadde jeg en fantastisk barselgruppe der vi møttes minst 1 gang or uke - noen timer som ble en lomme fra alt som var tungt.

Vil alltid være takknemlig ovenfor de flotte damene, selv om de fleste forsvant som dugg for solen da permisjonene var ferdig.

Barnet er 2 år og har fremdeles kontakt med 3 av de, hvorav jeg ser for meg at minst 1 er en god venninne som blir værende. God uttelling tenker jeg :) 

Anonymkode: 93863...754

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å få kontakt med andre, men de var ikke interessert. Har lite folk fra før, så synes det var veldig kjipt. 

Anonymkode: de27d...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles venn med de andre i barselgruppen for mellomste. Barna er nå 13 år. Vi var/er bare fire stykker. Særlig den ene av dem er ikke bare min venninne, men familien hennes har blitt vår vennefamilie sikkert også litt hjulpet av at begge endte opp med tre barn født samme tre år og våre to eldste har vært bestevenner siden de begynte på barneskolen (de går nå på vgs). 

Jeg har ingen kontakt med noen fra de to andre barselgruppene. Eldstes barselgruppe var veldig hyggelig og vi traff hverandre jevnlig hele det første året, men da permisjonene var slutt og alle gikk tilbake til sine vanlige liv bare opphørte kontakten. Med yngste var vi bare tre i barselgruppen. Vi traff hverandre litt halvhjertet en håndfull ganger og uten at noen sa noe var det tydelig at det ikke var noen videre interesse for å fortsette. To av oss hadde fått vårt tredje barn og den siste sitt andre så vi hadde vel alle nok med vårt og hadde ikke samme behov for en barselgruppe som vi hadde med de eldre barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått meg to gode venninner fra mine to barselstiden, helt gull å ha venninner med barn på samme alder😊

Anonymkode: c2159...d65

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn nr 1 fungerte ikke barselgruppa. Folk hadde nok med seg og sitt?!  Vi møttes nå og da, men følte ikke jeg fikk noen venner der. 

Barn nr 2 hadde vi en veldig fin gruppe. Møttes ca 1 gang i uka for de det passet for. Ikke alle kunne hver gang. Men vi var noen som ble en litt "hardere kjerne", som var med oftest. Vi har også gjort ting nå i ettertid. Spør alltid alle, men det er vi 3 som møtes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en helt fantastisk barselgruppe. Vi var fem stk som kom godt overens selv om vi er ganske forskjellige. Fellesnevneren er nok at vi alle hadde et ganske avslappet forhold til veldig mye, og at ingen av oss var opptatt av å være perfekte. Alle hadde sitt å stri med i barseltiden, og det håndterte vi sammen med humor og omsorg. Vi møttes ofte mens vi var i permisjon, og så har det naturlig nok blitt sjeldnere etterpå. Men fremdeles møtes vi til lunsj og leketreff en gang i blant. Og nå er flere av oss gravide med barn nummer to, så da ser vi fram til nye møter i permisjonstiden.

Anonymkode: 15034...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...