Gå til innhold

Medlånetaker Husbanklån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet alt dette. Der kommer EK og tilskudd inn. Og summen var for n’te gang et eksempel.

Og medlånetaker har full forståelse for hva det innebærer.

Klarer du å svare på spørsmålet?

ERFARING eller VITEN om HUSBANKEN og MEDLÅNETAKER? 👀

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Hva er det du egentlig lurer på?? Du virker veldig bestemt i din overbevisning om hvordan det fungerer og alle andre tar feil. Eneste som kan svare deg  er de som skal behandle søknaden. Praksisen er veldig ulik fra kommune til kommune.

Anonymkode: 42129...b93

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det du egentlig lurer på?? Du virker veldig bestemt i din overbevisning om hvordan det fungerer og alle andre tar feil. Eneste som kan svare deg  er de som skal behandle søknaden. Praksisen er veldig ulik fra kommune til kommune.

Jeg lurer på ANDRES erfaring/kunnskap om dette.

Står ganske klart i første innlegg. 

Utenom én person har alle kommer med masse ymse meninger. 

Og ja, jeg er bestemt på at jeg vet hva en medlånetaker er. Det er ren juss og står svart på hvitt. 

Dere henger dere opp i mitt lån og at jeg delte litt detaljer rundt bolig.

Spørsmålet er om noen her har reell erfaring mht Husbanken og medlånetaker.

Vi skal selvfølgelig prate med Husbanken, men nå er da dette et stort forum så kanskje noen har vært i en lignende situasjon og kunne gi noe innsikt 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på ANDRES erfaring/kunnskap om dette.

Står ganske klart i første innlegg. 

Utenom én person har alle kommer med masse ymse meninger. 

Og ja, jeg er bestemt på at jeg vet hva en medlånetaker er. Det er ren juss og står svart på hvitt. 

Dere henger dere opp i mitt lån og at jeg delte litt detaljer rundt bolig.

Spørsmålet er om noen her har reell erfaring mht Husbanken og medlånetaker.

Vi skal selvfølgelig prate med Husbanken, men nå er da dette et stort forum så kanskje noen har vært i en lignende situasjon og kunne gi noe innsikt 🤷🏻‍♀️

Men HVA er det du lurer på? Hvilke erfaringer er du ute etter? Du skriver at husbanken godtar medlåntaker og at du har en. Så HVA er det du lurer på?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men HVA er det du lurer på? Hvilke erfaringer er du ute etter? Du skriver at husbanken godtar medlåntaker og at du har en. Så HVA er det du lurer på?

Det står at Husbanken godtar medlånetaker ja. Og da vil jeg høre om andres ERFARING om hvordan det gikk i praksis. Er det så vanskelig for deg å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det står at Husbanken godtar medlånetaker ja. Og da vil jeg høre om andres ERFARING om hvordan det gikk i praksis. Er det så vanskelig for deg å forstå?

Men på hvilken måte vil det være hjelpsomt for deg, all den tid kommunene praktiserer ulikt og også gjør individuelle vurderinger innad i kommunen?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på hvilken måte vil det være hjelpsomt for deg, all den tid kommunene praktiserer ulikt og også gjør individuelle vurderinger innad i kommunen?

Fordi jeg er nysgjerrig på andres erfaringer. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dersom din "medlåntaker" (eller medeier, som du beskriver vedkommende som):

- har nok penger på bok til å betale huset i cash

- stoler 100% på deg

- bare vil det beste for deg og barnet ditt

Hva skal du da med husbanklån? Du kan jo få et privatlån av personen som har mer enn nok penger. Eller vedkommende kan kjøpe huset (som en investering - som tross alt var det han var mest interessert i) og du og barnet kan bo der til evig tid (med eller uten husleie).

Men dersom vedkommende skal være medlåntaker OG medeier, altså stå på skjøtet som eier av en prosentdel av boligen, så må dere også søke lån og få avslag SAMMEN i en vanlig bank før dere søker Husbanken. 

Du virker veldig forvirret rundt dette - skal vedkommende stå på skjøtet som medeier av boligen, og i så fall i hvilken brøk/prosentandel? Skal dere for eksempel eie boligen 50%/50%?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggdyret skrev (Akkurat nå):

Men dersom din "medlåntaker" (eller medeier, som du beskriver vedkommende som):

- har nok penger på bok til å betale huset i cash

- stoler 100% på deg

- bare vil det beste for deg og barnet ditt

Hva skal du da med husbanklån? Du kan jo få et privatlån av personen som har mer enn nok penger. Eller vedkommende kan kjøpe huset (som en investering - som tross alt var det han var mest interessert i) og du og barnet kan bo der til evig tid (med eller uten husleie).

Men dersom vedkommende skal være medlåntaker OG medeier, altså stå på skjøtet som eier av en prosentdel av boligen, så må dere også søke lån og få avslag SAMMEN i en vanlig bank før dere søker Husbanken. 

Du virker veldig forvirret rundt dette - skal vedkommende stå på skjøtet som medeier av boligen, og i så fall i hvilken brøk/prosentandel? Skal dere for eksempel eie boligen 50%/50%?

Jeg skrev feil da jeg skrev at vedkommende vil eie, beklager det.

Jeg vil ha mitt lån fra Husbanken der jeg har råd til en viss sum.

Medlånetaker vil dekke mellomlegg på litt dyrere bolig uten eierandel.

Jeg vil eie bolig i sin helhet og medlånetaker har ingen rettigheter. Jeg betaler på mitt lån og medlånetaker går inn med cash med det ekstra. 

Så lenge jeg betjener mitt lån som jeg fint vil klare så vil jeg bare kunne ha bedre egnet bolig uten at lånet mitt blir høyere.

Ved salg av bolig får medlånetaker tilbake sin investering.

Medlånetaker er villig til å ta risikoen om at om jeg ikke skulle klare å betjene lånet så overtar han kostnadene, men det er ikke reelt da vedkommende og jeg stoler 100% på hverandre og jeg har ordnet økonomi.

Folk har hengt seg opp i 7 mill skjønner jeg. Jeg har EK og forsikringer som gjør at jeg med et relativt lavt lån kan betjene det med Husbanken med min uføretrygd. 

Det jeg har i EK og trygd vil ikke være godt nok for en vanlig bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil eie bolig i sin helhet og medlånetaker har ingen rettigheter. Jeg betaler på mitt lån og medlånetaker går inn med cash med det ekstra. 

Så lenge jeg betjener mitt lån som jeg fint vil klare så vil jeg bare kunne ha bedre egnet bolig uten at lånet mitt blir høyere.

Medlånetaker er villig til å ta risikoen om at om jeg ikke skulle klare å betjene lånet så overtar han kostnadene, men det er ikke reelt da vedkommende og jeg stoler 100% på hverandre og jeg har ordnet økonomi.

Folk har hengt seg opp i 7 mill skjønner jeg. Jeg har EK og forsikringer som gjør at jeg med et relativt lavt lån kan betjene det med Husbanken med min uføretrygd. 

Altså en bolig til 4-5 mill. Jeg vil ikke trenge så høyt lån.

Medlånetaker vil toppe med et par mill ekstra så jeg får bedre egnet bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da kan du søke Husbank-lån alene, og ha lånet alene? Og så spytter velgjøreren din inn to millioner i cash, uten sikkerhet i boligen, på toppen av lånet ditt. Det er sånn du forklarer det her? 

Med andre ord trenger du ikke lengre erfaringer med medlåntaker. 

Anonymkode: 39c14...c58

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Morsom at du ikke vet hva medlånetaker er og kommer med vill egen mening. Medlånetaker må ikke eie boligen nei.

AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men investor og medlånetaker vil ikke bo i boligen, kun ha en eierandel.
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Investor eier en prosentdel av bolig. 

Vi bare stusser, siden du selv skriver at investoren skal eie en del av boligen. Da er dere jo medeiere, og må søke lån i Husbanken på det grunnlaget.
Selv om du aldri så mye har lyst til å kun kalle det medlåntaker. 

Anonymkode: 24c1f...676

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men hvem skal betale renter og avdrag på medlåntakers del? Du skriver jo at du kan betjene din del, men ikke medlåners del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom at du ikke vet hva medlånetaker er og kommer med vill egen mening. Medlånetaker må ikke eie boligen nei.

«Hvis du er medlåntaker uten at du selv eier en del av det du har vært med på å finansiere, er det vanligvis ingen fordel for deg.

Som medlåntaker vil du være ansvarlig for hele gjelden sammen med den andre låntakeren. Dersom den andre låntakeren ikke betaler, kan banken velge å kreve deg for alle utgiftene og den delen av lånet som ikke dekkes av pantet.»

https://www.ung.no/oss/FGWr0E5Cvo4jy9O5hp1f3b#:~:text=Hvis du er medlåntaker uten,sammen med den andre låntakeren.

Og jeg vet det ikke er garanti for lån, men igjen. Jeg har pratet med Husbanken og klikker av alle bokser. Men igjen; jeg ønsker å prøve å få en enda bedre tilpasset bolig og potensiell medlånetaker ønsker å se på alternativet om å legge inn ekstra penger oppå mitt lån så jeg og barnet kan få enda bedre egnet bolig.

Så nå lenker du til, og uthever, at medlånetaker ikke skal eie noe?
Du viser til ett spørsmål hvor medlånetaker ikke eier noe, og ikke betaler noe... 
Så investoren din skal ikke betale noe, og ikke eie noe? 
Det er jo du selv som har sagt at denne andre personen skal eie en del av boligen. 

I en vanlig bank kan man eie med så mange andre som man vil og man kan fordele boligbrøken som man selv ønsker. I husbanken derimot så kan ikke en bemidlet person være andelseier i boligen. Du må alene være tinglyst eier på boligen. Hvis boligen skal tinglyses på flere, så må alle være vanskeligstilte. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det du sier her er at medlånetaker stiller med sikkerhet, som du benytter som egenkapital på din bolig, i tillegg til å garantere for ditt lån. 
Det er kausjonist, og det aksepterer ikke husbanken. 

Anonymkode: 619a6...186

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bare husk at det kan være spesielle regler ved salg av bolig finansiert med husbanklån osv. Jeg ville vært redd for å skylde noen ET PAR MILLIONER privat. 

Anonymkode: 564a6...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå lenker du til, og uthever, at medlånetaker ikke skal eie noe?
Du viser til ett spørsmål hvor medlånetaker ikke eier noe, og ikke betaler noe... 
Så investoren din skal ikke betale noe, og ikke eie noe? 
Det er jo du selv som har sagt at denne andre personen skal eie en del av boligen. 

I en vanlig bank kan man eie med så mange andre som man vil og man kan fordele boligbrøken som man selv ønsker. I husbanken derimot så kan ikke en bemidlet person være andelseier i boligen. Du må alene være tinglyst eier på boligen. Hvis boligen skal tinglyses på flere, så må alle være vanskeligstilte. 

Det du sier her er at medlånetaker stiller med sikkerhet, som du benytter som egenkapital på din bolig, i tillegg til å garantere for ditt lån. 
Det er kausjonist, og det aksepterer ikke husbanken. 

Anonymkode: 619a6...186

Nei jeg tror hun prøver å si at personen skal gi henne mellomlegget i kontanter, slik at hun får en ekstra egenkapital på et 6- eller 7-sifret beløp. Dette skal hun bare ha en muntlig avtale på at skal betales tilbake når hun selger boligen.

Da må du søke husbanken om dette lånet og oppgi pengene fra denne personen som din personlige EK. Mulig du får avslag fordi du har for stor formue.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (8 minutter siden):

Da må du søke husbanken om dette lånet og oppgi pengene fra denne personen som din personlige EK. Mulig du får avslag fordi du har for stor formue.

En vil som regel ikke få lån i husbanken ved stor egenkapital

Anonymkode: f0037...5a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men trenger du husbanklån med slik medlånetager? Da kvalifiserer du vel til vanlig bank? Og ja du må oppgi det til husbanken hvis du skal låne et par millioner privat, oppå lånet fra dem, det regnes som egenkapital. Husk at husbanken er for de vanskeligstilte, du er ikke det når du har mulighet til så mye støtte privat. 

Anonymkode: 564a6...964

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er ikke med medlåntaker, men husbanken i Oslo.

Alene, med et barn og gjennomsnittsinntekt, fikk jeg maksimum lån til en liten toromsleilighet i byens minst attraktive område. Jeg fikk ikke mulighet til å spe på kjøpesummen med f.eks. hjelp fra mine foreldre. 

Hvis du tilsagn til lån for en leilighet med tre rom, har du allerede fordeler vi andre som er alene med barn ikke har. 

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan din plan med medlåntaker vil gå, men du ber om erfaringer, så her har du en.

Anonymkode: b3c98...cbf

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det mye surr ts, du blander begreper og konsepter og det er ikke rart at folk ikke skjønner bæra av historien din. For den hengen ikke på greip, selv ikke etter å ha lest 7 sider av den før jeg svarer. 

Altså du snakker om primært 3 forskjellige roller her på part 2. Investor, medeier og medlånetaker. Ut fra historien din er du enda ikke helt klar på hva det er denne parten faktisk skal være.

1) hvis parten er en medlånetaker vil parten stå ansvarlig for lånet sammen med deg. Parten trenger ikke eie i grunnboken med deg, det er korrekt. Men det mest naturlig og normale vil såklart være at medlånetaker også eier en andel i boligen som er i samsvar med de øvrige opplysninger. Dette sikrer medlånetaker. 

2) medeier. En medeier betyr at noen eier noe i lag, her i tilfellet en bolig. Et eierforhold har i og for seg ingenting å gjøre med låneopptak, olga 84 kan gi bort halve boligen sin til barnebarne for kr 1 og vips er barnebarne medeier. At barnebarne nå eier 50/50 av bestemors eiendom gjør at barnebarne får 50/50 ved salg. 

3) en investor. Det blir igjen noe annet enn de overnevnte. I et bolig tilfellet vil det jo da være snakk om en person som casher inn xx andel eller sum xx. Og på en slik måte kjøper seg inn i noens bolig/boligprosjekt. 

( alle eksempel er svært enkelt forklart)

Innlegget jeg siterer deg på.

Du sier "  Jeg vil eie bolig i sin helhet og medlånetaker har ingen rettigheter. Jeg betaler på mitt lån og medlånetaker går inn med cash med det ekstra. 

Medlånetaker er villig til å ta risikoen om at om jeg ikke skulle klare å betjene lånet så overtar han kostnadene... " 

dette er ikke mulig. Og vil i såfall kreve en avtale utformet av noe helt annet en Husbanken. Ifhtl husbanken så finner du deres retningslinjer og bestemmelser på siden deres og der kan du også lese mere om hvordan medlånetaker vil påvirke lånesøknad hos dem.

Anonymkode: 24f5b...fc7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fullt klar over de vilkårene. Men det skjer da altså ikke at en får 2 soverom i Oslo der bolig også er tilpasset et barn med spesielle behov til særlig under 4-5 mill.

Men du trenger ikke å bru deg om SUMMEN. 

Har du ERFARING eller VET fakta om spørsmålet om HUSBANKEN og MEDLÅNETAKER?

Men du kommer uansett aldri til å få et husbanken lån på 7 millioner. Selv om Husbanken gir lån til de som ikke får lån i vanlig bank og har gunstig rente må de fortsatt forholde seg til lånetagere innkomst, utgifter, eventuelt annen gjeld og så videre når de avgjør størrelsen på lånet. Husk at Husbanken skal også ha tilbake pengene. Det er ikke et beløp du får gratis ergo får man ikke et høyere lån enn det man kan betjene. Og det er bare å lese linken jeg la i forrige kommentar om du ikke tror meg.

Anonymkode: 497d4...f2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...