Gå til innhold

Medlånetaker Husbanklån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi vil eie prosentvis av bolig, men medlånetaker har ingen borett. Det blir min bolig alene.

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Dessverre spiller det ingen rolle om vedkommende bor der eller ikke. Om vedkommende eier en del av boligen, så er hen medeier. Skal dere da få lån i husbanken, så må begge være innafor kravene til å få et slikt lån.

Om ikke medeier er varig vanskeligstilt, får dere ikke husbanklån. 

Anonymkode: 24c1f...676

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er fullstendig likegyldig om dere velger bo der sammen eller ikke, dere eier sammen! Så lenge dere eier sammen, og deler utgiftene til boligens lån, så er dere med-eiere! Og det er jo ikke din bolig ALENE når dere eier SAMMEN!

Anonymkode: 619a6...186

Nope.

Er medlåntaker medeier?

Er medlåntaker medeier? Nei, medlåntaker er ikke medeier av det du bruker lånet til å finansiere, med mindre dere på forhånd har avtalt noe annet.
 

https://finansduden.no/lan-med-medlantaker/#:~:text=Er medlåntaker medeier%3F,forhånd har avtalt noe annet.

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dessverre spiller det ingen rolle om vedkommende bor der eller ikke. Om vedkommende eier en del av boligen, så er hen medeier. Skal dere da få lån i husbanken, så må begge være innafor kravene til å få et slikt lån.

Om ikke medeier er varig vanskeligstilt, får dere ikke husbanklån. 

Anonymkode: 24c1f...676

Nope.

Er medlåntaker medeier? Nei, medlåntaker er ikke medeier av det du bruker lånet til å finansiere, med mindre dere på forhånd har avtalt noe annet.

https://finansduden.no/lan-med-medlantaker/#:~:text=Er medlåntaker medeier%3F,forhånd har avtalt noe annet.

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folk, vær trasse et annet sted da, dette er en mor som ønsker og prøver gjøre så mye hun kan for ungen sin. Dere trenger ikke all mulig ellers info rundt hennes situasjon! Det er irrelevant! Om hun får lån eller ei med medlånetaker er opp til husbanken, så legg den flat da. Har du ikke noe relevant info å komme med, så legg den død. 

uansett, mange av de som er enslige på boligmarkedet (som har kommet seg på boligmarkedet!) har fått hjelp av foreldre, ved enten pengesum eller medlånetaker. Så jeg syntes det ikke er så rart at det også er et relevant spørsmål husbanken er vandt til å svare på. 

Anonymkode: 15662...28e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud folk, vær trasse et annet sted da, dette er en mor som ønsker og prøver gjøre så mye hun kan for ungen sin. Dere trenger ikke all mulig ellers info rundt hennes situasjon! Det er irrelevant! Om hun får lån eller ei med medlånetaker er opp til husbanken, så legg den flat da. Har du ikke noe relevant info å komme med, så legg den død. 

uansett, mange av de som er enslige på boligmarkedet (som har kommet seg på boligmarkedet!) har fått hjelp av foreldre, ved enten pengesum eller medlånetaker. Så jeg syntes det ikke er så rart at det også er et relevant spørsmål husbanken er vandt til å svare på. 

Anonymkode: 15662...28e

Jeg har ingen familie❤️

Er bare meg og barnet mitt. Livet ble ikke helt som planlagt, men jeg prøver å gjøre det beste ut ifra situasjonen. Mulig det ikke funker mht medlånetaker, men verdt å utforske.

Er ikke overrasket over at noen vil prøve å tolke det på verst mulig måte. Finner det fascinerende at mange har så mye meninger og faktisk ikke vet hva de snakker om når jeg spør om noen som har ERFARING mht medlånetaker og Husbanken og alt jeg får er uvitende personlige meninger🤭

Medlånetaker er høyt utdannet og bemidlet og ønsker å hjelpe oss. Men vedkommende er ikke sikker på betingelsene mht Husbanken. Vi skal selvsagt undersøke dette og få fakta, men jeg var nysgjerrig på reelle erfaringer. Tydeligvis er det mange med lite kunnskap og mye meninger her🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dessverre spiller det ingen rolle om vedkommende bor der eller ikke. Om vedkommende eier en del av boligen, så er hen medeier. Skal dere da få lån i husbanken, så må begge være innafor kravene til å få et slikt lån.

Om ikke medeier er varig vanskeligstilt, får dere ikke husbanklån. 

Anonymkode: 24c1f...676

Hvem som er innafor krav eller ei / hvem som får lån, spørs mye på hvem som har søkt det spesifikke året. Uansett hvem voksne som er med i bildet, så er det snakk om en varig og stabil bosituasjon for et barn med visse behov. Det er det husbanken vil fokusere på. 

Jeg er ufør, bor i Oslo området og skal søke hos husbanken på nyåret. Ts vil komme før meg i køen om kommunens ressurser til å gi ut lån, og sånn skal det være og er helt på sin plass! 

Hva om det hadde vært en familie, mor er ufør, barn med behov, men mannen var i jobb? Skulle ikke de fått bolig da? At noen vil hjelpe Ts er bare kjempe fint, husbanken vil ikke bry seg om tredjepart er elsker, samboer, familie, whatever. 
Jeg tviler sterkt på at denne personen som vil være medeier er en bolighai 

Anonymkode: 15662...28e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ingen familie❤️

Er bare meg og barnet mitt. Livet ble ikke helt som planlagt, men jeg prøver å gjøre det beste ut ifra situasjonen. Mulig det ikke funker mht medlånetaker, men verdt å utforske.

Er ikke overrasket over at noen vil prøve å tolke det på verst mulig måte. Finner det fascinerende at mange har så mye meninger og faktisk ikke vet hva de snakker om når jeg spør om noen som har ERFARING mht medlånetaker og Husbanken og alt jeg får er uvitende personlige meninger🤭

Medlånetaker er høyt utdannet og bemidlet og ønsker å hjelpe oss. Men vedkommende er ikke sikker på betingelsene mht Husbanken. Vi skal selvsagt undersøke dette og få fakta, men jeg var nysgjerrig på reelle erfaringer. Tydeligvis er det mange med lite kunnskap og mye meninger her🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Skummelt med kvinneguiden sent på kvelden, er nok en del her som ikke vil legge seg enda 😂 Så fint du har noen som kan hjelpe, jeg ser på det som fint at du også får denne muligheten! De sure er bare krass på et eller annet personlig som sikkert ikke angår deg i det hele tatt 🙈

Anonymkode: 15662...28e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem som er innafor krav eller ei / hvem som får lån, spørs mye på hvem som har søkt det spesifikke året. Uansett hvem voksne som er med i bildet, så er det snakk om en varig og stabil bosituasjon for et barn med visse behov. Det er det husbanken vil fokusere på. 

Jeg er ufør, bor i Oslo området og skal søke hos husbanken på nyåret. Ts vil komme før meg i køen om kommunens ressurser til å gi ut lån, og sånn skal det være og er helt på sin plass! 

Hva om det hadde vært en familie, mor er ufør, barn med behov, men mannen var i jobb? Skulle ikke de fått bolig da? At noen vil hjelpe Ts er bare kjempe fint, husbanken vil ikke bry seg om tredjepart er elsker, samboer, familie, whatever. 
Jeg tviler sterkt på at denne personen som vil være medeier er en bolighai 

Anonymkode: 15662...28e

Selvsagt bryr Husbanken seg om hvem denne bemidlede (visstnok) mannen er, når vedkommende søker om et lån sammen med TS. Dette er et klassisk tilfelle hvor man i gamledager (før 1. januar 2023) ville brukt frarådningsplikten, noe som ikke lenger er mulig da det kun er avslagsplikt eller innvilgelse som gjelder.

Anonymkode: 73ea1...6f2

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har allerede fått klarsignal om Husbanklån.

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Om du oppriktig mener at du har fått klarsignal på et lån i Husbanken på 7 millioner så er det 100 % sikkert at denne tråden er full av løgn.

Anonymkode: 497d4...f2e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om du oppriktig mener at du har fått klarsignal på et lån i Husbanken på 7 millioner så er det 100 % sikkert at denne tråden er full av løgn.

Anonymkode: 497d4...f2e

Er du klar over boligprisene i Oslo eller? Dessuten, det er ikke relevant. Om jeg legger ut en tråd og folk spør om urelevant ting, så vrir jeg litt på ubetydelige ting ift mitt spørsmål, for å ikke bli gjenkjent. Størrelsen på lånet har ikke noe å si ift spørsmålet om medlånetaker 

Anonymkode: 15662...28e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du klar over boligprisene i Oslo eller? Dessuten, det er ikke relevant. Om jeg legger ut en tråd og folk spør om urelevant ting, så vrir jeg litt på ubetydelige ting ift mitt spørsmål, for å ikke bli gjenkjent. Størrelsen på lånet har ikke noe å si ift spørsmålet om medlånetaker 

Anonymkode: 15662...28e

Jeg er klar over hva boligprisene er, men man får et lån basert på inntekt. Og man får lån til en nøktern bolig og man kan få nøktern bolig til under 7000.000, men du kommer til å bli skuffet når du innser opp luftslottet du har bygget deg opp raser.

https://www.husbanken.no/person/lan-fra-husbanken/lanekalkulator/

 

Anonymkode: 497d4...f2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er klar over hva boligprisene er, men man får et lån basert på inntekt. Og man får lån til en nøktern bolig og man kan få nøktern bolig til under 7000.000, men du kommer til å bli skuffet når du innser opp luftslottet du har bygget deg opp raser.

https://www.husbanken.no/person/lan-fra-husbanken/lanekalkulator/

 

Anonymkode: 497d4...f2e

Man får bolig til livsløpstandard 

Anonymkode: 15662...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du oppriktig mener at du har fått klarsignal på et lån i Husbanken på 7 millioner så er det 100 % sikkert at denne tråden er full av løgn.

Anonymkode: 497d4...f2e

Les igjen du😚

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er klar over hva boligprisene er, men man får et lån basert på inntekt. Og man får lån til en nøktern bolig og man kan få nøktern bolig til under 7000.000, men du kommer til å bli skuffet når du innser opp luftslottet du har bygget deg opp raser.

https://www.husbanken.no/person/lan-fra-husbanken/lanekalkulator/

 

Anonymkode: 497d4...f2e

Fullt klar over de vilkårene. Men det skjer da altså ikke at en får 2 soverom i Oslo der bolig også er tilpasset et barn med spesielle behov til særlig under 4-5 mill.

Men du trenger ikke å bru deg om SUMMEN. 
 

Har du ERFARING eller VET fakta om spørsmålet om HUSBANKEN og MEDLÅNETAKER?

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skummelt med kvinneguiden sent på kvelden, er nok en del her som ikke vil legge seg enda 😂 Så fint du har noen som kan hjelpe, jeg ser på det som fint at du også får denne muligheten! De sure er bare krass på et eller annet personlig som sikkert ikke angår deg i det hele tatt 🙈

Anonymkode: 15662...28e

🤭

Ventet på at mange ikke ville klare å holde seg til spørsmålet. Klassisk KG😅

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvem som er innafor krav eller ei / hvem som får lån, spørs mye på hvem som har søkt det spesifikke året. Uansett hvem voksne som er med i bildet, så er det snakk om en varig og stabil bosituasjon for et barn med visse behov. Det er det husbanken vil fokusere på. 

Jeg er ufør, bor i Oslo området og skal søke hos husbanken på nyåret. Ts vil komme før meg i køen om kommunens ressurser til å gi ut lån, og sånn skal det være og er helt på sin plass! 

Hva om det hadde vært en familie, mor er ufør, barn med behov, men mannen var i jobb? Skulle ikke de fått bolig da? At noen vil hjelpe Ts er bare kjempe fint, husbanken vil ikke bry seg om tredjepart er elsker, samboer, familie, whatever. 
Jeg tviler sterkt på at denne personen som vil være medeier er en bolighai 

Anonymkode: 15662...28e

Takk! En som skjønner konseptet🤗🤭

Hadde jeg og medlånetaker vært kjærester som skulle kjøpe noe sammen der han skal bo med oss hadde vi måtte gå i vanlig bank ja ,da vår inntekt mht lån ville bli sett på samlet.

Men jeg skal bo alene med mitt barn og etter å erfart utfordringene mht å bo i leilighet så ser jeg(og absolutt alle jeg har pratet med, inkludert NAV og kommunen) at det vil være bedre om vi ikke har naboer over/under oss. 
 

Da er et hus er bra alternativ da jeg heller ikke vet per i dag hvor lenge barnet må bli boende med meg. Barnet vil nok måtte ha tilpasset bolig som voksen og verge. 
 

Jeg, personlig, trives i leilighet. Hadde jeg hatt funksjonsfrisk unge hadde jeg glatt kjøpt vanlig leilighet. Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg kost meg i en liten 1 roms jeg.

Men jeg setter barnets trivsel og beste foran meg og prøver å tenke utenfor boksen så barnet kan få det det trenger. 
 

Det var medlånetaker som luftet denne ideen for meg og ønsker å hjelpe meg og barnet mitt. 

 

Anonymkode: 1d5b7...0aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nope.

Er medlåntaker medeier?

Er medlåntaker medeier? Nei, medlåntaker er ikke medeier av det du bruker lånet til å finansiere, med mindre dere på forhånd har avtalt noe annet.
 

https://finansduden.no/lan-med-medlantaker/#:~:text=Er medlåntaker medeier%3F,forhånd har avtalt noe annet.

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Dere SKAL jo avtale noe annet, nettopp at medlånetakerem skal være medeier... Du kan jo ikke si at medlånetaler ikke er medeier når du også sier at medlånetaleren skal ha eierandel.... Har dere hver deres eierandel, så eier dere sammen!

Og du skal søke i husbanken, ikke i vanlig bank...
Skal du kjøpe bolig sammen med noen i husbanken så blir begges økonomi lagt til grunn.

Og for øvrig, at husbanken er positiv til å gi deg lån alene til en leilighet, er ikke det samme som at du får innvilget lån når du søker. Det vil bli behovsprøvd, ut i fra hva de har i potten.

Anonymkode: 619a6...186

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor i Oslo du får en bolig som du skisserer til rundt 7 millioner. Og du alene med uføretrygd vil heller aldri kunne få 5 millioner i lån. Du skal uansett kunne betjene din del. Husbanken må ta høyde for at du skal klare alle utgiftene dine, de vil også ha pengene sine i retur.

Vedkommende som skal være medlånetaker har aldri en garanti for å få igjen pengene sine, eller vedkommende kan bli sittende igjen med hele lånet. Du kan aldri stole helt på andre personer når det kommer til penger

Anonymkode: 37ee9...2f0

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dere SKAL jo avtale noe annet, nettopp at medlånetakerem skal være medeier... Du kan jo ikke si at medlånetaler ikke er medeier når du også sier at medlånetaleren skal ha eierandel.... Har dere hver deres eierandel, så eier dere sammen!

Og du skal søke i husbanken, ikke i vanlig bank...
Skal du kjøpe bolig sammen med noen i husbanken så blir begges økonomi lagt til grunn.

Og for øvrig, at husbanken er positiv til å gi deg lån alene til en leilighet, er ikke det samme som at du får innvilget lån når du søker. Det vil bli behovsprøvd, ut i fra hva de har i potten.

Anonymkode: 619a6...186

Morsom at du ikke vet hva medlånetaker er og kommer med vill egen mening. Medlånetaker må ikke eie boligen nei.

«Hvis du er medlåntaker uten at du selv eier en del av det du har vært med på å finansiere, er det vanligvis ingen fordel for deg.

Som medlåntaker vil du være ansvarlig for hele gjelden sammen med den andre låntakeren. Dersom den andre låntakeren ikke betaler, kan banken velge å kreve deg for alle utgiftene og den delen av lånet som ikke dekkes av pantet.»

https://www.ung.no/oss/FGWr0E5Cvo4jy9O5hp1f3b#:~:text=Hvis du er medlåntaker uten,sammen med den andre låntakeren.

Og jeg vet det ikke er garanti for lån, men igjen. Jeg har pratet med Husbanken og klikker av alle bokser. Men igjen; jeg ønsker å prøve å få en enda bedre tilpasset bolig og potensiell medlånetaker ønsker å se på alternativet om å legge inn ekstra penger oppå mitt lån så jeg og barnet kan få enda bedre egnet bolig.

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lurer på hvor i Oslo du får en bolig som du skisserer til rundt 7 millioner. Og du alene med uføretrygd vil heller aldri kunne få 5 millioner i lån. Du skal uansett kunne betjene din del. Husbanken må ta høyde for at du skal klare alle utgiftene dine, de vil også ha pengene sine i retur.

Vedkommende som skal være medlånetaker har aldri en garanti for å få igjen pengene sine, eller vedkommende kan bli sittende igjen med hele lånet. Du kan aldri stole helt på andre personer når det kommer til penger

Anonymkode: 37ee9...2f0

Jeg vet alt dette. Der kommer EK og tilskudd inn. Og summen var for n’te gang et eksempel.
 

Og medlånetaker har full forståelse for hva det innebærer.

Klarer du å svare på spørsmålet?

ERFARING eller VITEN om HUSBANKEN og MEDLÅNETAKER? 👀

Anonymkode: 1d5b7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...