Gå til innhold

Kan man komme unna uten å lese alt av pensum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På studiet jeg går er det 6 ukers bolker med emne, også eksamen. Jeg har eksamen til uka, og har fått med meg alle forelesninger, men jeg har ikke nubbsjans til å få lest meg gjennom pensum. 
Jeg har skumlest en del, og skal nok få skumlest resten også. 

Jeg har brukt å lese absolutt alt, og bruker å få A på eksamener, men usikker på om jeg kan dra det i land på dette viset? 

Anonymkode: 923ee...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo litt hvilket emne det er, og eksamensform. Er det naturvitenskapelige eller samfunnsvitenskapelige emner? Skriftlig eksamen? Hjemme eksamen?

Jeg har aldri i løpet av mine snart 5 år som student lest alt av pensum. Har i hovedsak kun fokusert på det foreleser mener er viktig, og læringsutbytte. Jeg har brukt pensumbøkene for å supplere med forelesningsnotater. Også har jeg sett på tidligere eksamensoppgaver.

Nå som jeg tar master og nesten bare har hjemme eksamener og oppgaver, så leser jeg nesten ingenting. Fokuserer mest på det å vite hvor jeg kan finne hva i pensumbøkene, og ser på læringsutbytte. Siden at jeg skal skrive master nå til våren, så handler emnene vi nå har på høsten om at man skal knytte det opp til sitt eget masterprosjekt. Det krever i mye større grad selvstendighet, der du skal bruke det du har lært. Så lenge man oppfyller oppgavens kriterier er det man skriver om ganske åpent.

I forrige semester var det en hjemme eksamen jeg nesten måtte ta på sparket, fordi metodefaget tok så mye tid. Hadde ikke lest i det hele tatt, kun bare skrevet av forelesningsnotatene fra forelser. Fikk ikke en gang tid til å se over pensumbøkene. Men jeg fikk C.

B/C student. Samfunnsvitenskap.

Anonymkode: fe3a2...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsvitenskapelig emne. Og hjemme-eksamen. 

Jeg har gode notater fra forelesningene, og har et system som gjør at jeg kjapt finner hvilket pensum som er koblet til hvilken forelesning. Så jeg tror jeg skal greie å finne ting, spesielt ettersom jeg har skumlest en del. 

 

Anonymkode: 923ee...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mastergrad innenfor naturvitenskap og har aldri lest hele pensum i ett eneste emne. Forelesninger, rød tråd, sammenhenger og gamle eksamensoppgaver har gitt meg gode resultater. 

Anonymkode: a2086...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...