Gå til innhold

"Ingen spiser sauekjøtt" - men det selges jo ikke heller!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner meg ikke på artikler som denne:

https://www.nrk.no/vestland/norsk-sauekjot-som-nordmenn-ikkje-vil-ha-kan-bli-eksportert-til-oman-i-midtausten-1.17037776

Det er jo knapt noe sauekjøtt å få tak i. Coop har lammekjøttdeig - men kun i veldig få utvalgte butikker. Spør jeg etter det lokalt, får jeg "nei, det har vi ikke".

Sauekjøtt i stykker, som fileter eller deig er vanskelig å få tak i. I beste fall er det hele lår rundt festtidene. Og prisen er fortsatt rundt hundrelappen kiloen, selv om bonden får 5 kr/kg.

Løsningen på dette er jo superenkel! Senk prisen, gjør produktet tilgjengelig. 

Anonymkode: a1851...bc4

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner meg ikke på artikler som denne:

https://www.nrk.no/vestland/norsk-sauekjot-som-nordmenn-ikkje-vil-ha-kan-bli-eksportert-til-oman-i-midtausten-1.17037776

Det er jo knapt noe sauekjøtt å få tak i. Coop har lammekjøttdeig - men kun i veldig få utvalgte butikker. Spør jeg etter det lokalt, får jeg "nei, det har vi ikke".

Sauekjøtt i stykker, som fileter eller deig er vanskelig å få tak i. I beste fall er det hele lår rundt festtidene. Og prisen er fortsatt rundt hundrelappen kiloen, selv om bonden får 5 kr/kg.

Løsningen på dette er jo superenkel! Senk prisen, gjør produktet tilgjengelig. 

Anonymkode: a1851...bc4

Det er butikkene som ikke tar det inn, fordi folk ikke kjøper det. 

Anonymkode: 64ff0...796

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i fårikål, og familien har tilgang på lamme/fårekjøtt utenom butikk, så ikke så mye jeg tenker over det, men ser på både Oda og Meny at «fårikål-kjøtt» er av lam. Eneste jeg finner av får er Fjordland sin fårikål-tallerken. Går det kun i lam hos folk til fårikål? 
Pinnekjøtt brer jo om seg i landet, men det er jo lam. Skulle likevel tro flere da satte pris på den smaken. Møtt mange som ikke er vokst opp med får som ikke liker lukten osv, men fått mer sansen med blant annet pinnekjøttet. Er ikke lam/får det går mest av her heller, men trist om det ikke er å få tak i. Jeg skjønner selvsagt at butikkene ikke kan ta inn produkter kundene ikke er interessert i å spise, men dumt å importere ungsau, og eksportere de gamle.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var for meg veldig overraskende. Det er stappfult med lammekjøtt i alle nærbutikkene her, året rundt. Visse kutt er også billigere enn alternativere i svin eller storfe.

 

Anonymkode: c83b4...a44

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor bugner det av lam i butikkene når lammekjøtt er i sesong. Det er nok fordi det er lang tradisjon for nettopp sau og lam her og en stor del av vår mathistorie. 
I Italia er norsk lammekjøtt svært ettertraktet og det har vært gjort mange forsøk fra flere aktører på å få det eksportert, men uten hell. Dette handler om rigide regelverk. 
Vi sliter med overproduksjon, men i stedet for å få kjøttet ut dit hvor de vil ha det blir heller prisene dumpet og kjøttet havner på fryselager. 
 

Anonymkode: 62862...b45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette var for meg veldig overraskende. Det er stappfult med lammekjøtt i alle nærbutikkene her, året rundt. Visse kutt er også billigere enn alternativere i svin eller storfe.

 

Anonymkode: c83b4...a44

Samme her. Det er nesten umulig å finne annet kjøtt for tida.

Anonymkode: ad568...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne hatt tak i sauekjøtt/fårekjøtt jeg men det er jo som flere sier klin umulig å få tak i. Hvor blir det av stykningsdelene på sau/fårekjøtt ? Det eneste jeg har funnet er ihjelkrydret fårefilet på Rema en sjelden gang til blodpris men bortsett fra det så er det kun lam og et fåtall lammedeler det går i og at på til priset helt hinnsides med tanke på hva som ligger på lager uten å selges ut.

Del opp fårekjøtt i brukbare deler og få det ut til butikkene til vettug pris så blir jeg ikke forundret om folk gladelig kjøper det.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er butikkene som ikke tar det inn, fordi folk ikke kjøper det. 

Anonymkode: 64ff0...796

Jeg hadde kjøpt nesten bare lammekjøtt - hvis butikkene tok det inn.

Men det lille som finnes er ofte dårlig kvalitet her jeg bor. Fårikål-kjøttet her mindre og mindre kjøtt på seg, kjøttdeig er bare tidvis tilgjengelig. Og så er det store lammelår som helt ærlig blir litt for mye å kjøpe  når man bor alene, i hvert fall når man stort sett bare får tak i frosne lammelår og ikke har tilgang til en elektrisk kjøttsag.

Jeg liker å koke kraft også, men sliter med å få tak i kraftbein, selv av storfe.

Jeg tåler ikke kylling, men spiser - beklager spiste! - mye kalkun før. For da kunne man få tak i fersk kalkunfilet i større og mindre pakninger, man kunne få tak i kalkunlår med bein (som man kunne koke kraft av). Nå får man kun tak i opptint, stor kalkunfilet ferdig pepret og saltet.

Jeg - og de fleste jeg kjenner og omgås! - ønsker å bruke mer av dyrene, ønsker å bruke mer av sau og lam (men da beitedyr, ikke kraftfôr-foret kunstig feite lam), ønsker å ha tilgang til kraftbein og annet på dyret. Men det er jo ikke tilgjengelig i noen butikker.

Butikkene styrer hva "folket vil ha" - og det er hva butikkene selv tjener mest på, ikke det folket faktisk vil ha, eller det som er best for samfunnet og miljøet.

Anonymkode: 7b0b2...e90

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil ikke ha sauekjøtt, det er lam vi skal ha når vi kjøper "sauekjøtt". Sau smaker for mye (ja, nettopp) sau og er for fett. Derfor blir kjøttet av voksen sau i Norge overflødig.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her jeg bor bugner det av lam i butikkene når lammekjøtt er i sesong. Det er nok fordi det er lang tradisjon for nettopp sau og lam her og en stor del av vår mathistorie. 
I Italia er norsk lammekjøtt svært ettertraktet og det har vært gjort mange forsøk fra flere aktører på å få det eksportert, men uten hell. Dette handler om rigide regelverk. 
Vi sliter med overproduksjon, men i stedet for å få kjøttet ut dit hvor de vil ha det blir heller prisene dumpet og kjøttet havner på fryselager. 
 

Anonymkode: 62862...b45

Som med egg kommer det til å bli kutt i produksjon av sau/lam også - og på den måten bygges landets beredskap enda mer ned. Det er galskap!

Politikere og dagligvarebaronene torpederer landets beredskap!

Anonymkode: 7b0b2...e90

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er forskjell på lam og sau. Lam finnes stort sett i butikken, i alle fall i sesongen. Sau, alstå kjøtt fra voksne dyr, finner man nesten aldri. Sau er veldig godt, spesielt til fårikål og andre retter der det er godt med litt ekstra smak på kjøttet. 

Anonymkode: 85519...049

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lam får man tak i hele året, men ikke sau.

Jeg elsker sau, men synes det er kjipt at det ofte er dårlige stykker eller svære kjøttstykker. Og prisen... den må selvfølgelig passe produktet.

Jeg hadde laget masse sau dersom det var tilgjengelig og prisen var ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min lokale Reko-ring finnes det produsenter som tilbyr både sauekjøtt og kjøtt fra pensjonerte melkekyr. Så sjekk ut det.

Anonymkode: 5e4b7...590

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, jeg har nok misforstått dersom dere mener sau isolert, og ikke inkludert lam.

Skal undersøke litt nærmere neste gang jeg handler. Kanskje dere har rett!

Anonymkode: c83b4...a44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere år siden jeg så sau i butikkene - Coop hadde frossent "fårikålkjøtt" - og man får bedre fårikå ved å blande sau og lam.

Enig med tråstarter - meningsløst å skylde på kundene når butikkene ikek tar det inn. Og ikke minst må kjøttsamvirke ta sin del av skylden - få inn noen kokker som viser hvordan man kan bruke sauekjøtt.

Anonymkode: e8876...0b5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kunder ikke kjøper sau fordi det lukter for mye av det og smaker for mye 🤦‍♀️

Jobbet i kjøttbransjen i 30 år. Kan love deg at sau kan man kjøpe hele året. Men har vel møtt på 10 kunder på de 30 årene som faktisk har kjøpt.

Snakk med en slakter, kjøttforretning eller delikatesse. De kan fint skaffe det.

Anonymkode: 3d480...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her jeg bor er det flere rene kjøtt butikker. Jeg ville begynt der, de har jo alt mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansatt i dagligvare her. 

I flere år fikk vi alltid inn frossent fårikål kjøtt av sau tidlig på høsten, før lamme sesongen begynte.

Men da satt vi alltid igjen med en hel haug som vi måtte dumpe prisen på med store tap for å bli kvitt den. Hørte alltid kundene si at sau smakte for mye og "ordentlig fårikål er av lam" 

Og kvitt den måtte vi bli, for frossen ribbe skulle gjøre inntog og trengte plassen i diskene. Så tror rett og slett mange butikker ikke gidder å ta det inn lenger, fordi så få er interesserte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min lokale Reko-ring finnes det produsenter som tilbyr både sauekjøtt og kjøtt fra pensjonerte melkekyr. Så sjekk ut det.

Anonymkode: 5e4b7...590

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi kunder ikke kjøper sau fordi det lukter for mye av det og smaker for mye 🤦‍♀️

Jobbet i kjøttbransjen i 30 år. Kan love deg at sau kan man kjøpe hele året. Men har vel møtt på 10 kunder på de 30 årene som faktisk har kjøpt.

Snakk med en slakter, kjøttforretning eller delikatesse. De kan fint skaffe det.

Anonymkode: 3d480...957

Takk for mange gode innspill, jeg svarer spesielt på disse to. Må jeg på spesialforretning for å få tak i sauekjøtt synes jeg ikke at kjøttforvalterne gjør det enkelt for meg å kjøpe dette...rimelig er det heller ikke. :S

Anonymkode: a1851...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner meg ikke på artikler som denne:

https://www.nrk.no/vestland/norsk-sauekjot-som-nordmenn-ikkje-vil-ha-kan-bli-eksportert-til-oman-i-midtausten-1.17037776

Det er jo knapt noe sauekjøtt å få tak i. Coop har lammekjøttdeig - men kun i veldig få utvalgte butikker. Spør jeg etter det lokalt, får jeg "nei, det har vi ikke".

Sauekjøtt i stykker, som fileter eller deig er vanskelig å få tak i. I beste fall er det hele lår rundt festtidene. Og prisen er fortsatt rundt hundrelappen kiloen, selv om bonden får 5 kr/kg.

Løsningen på dette er jo superenkel! Senk prisen, gjør produktet tilgjengelig. 

Anonymkode: a1851...bc4

Folk vil ikke ha sauekjøtt, men de bli ha lammekjøtt fordi lammekjøtt er mindre fett. 
Går du til bondensmarked er gårdsutsalgsbutikker så kan du sannsynligvis bestille sauekjøtt om det kjøttet er viktig å få i gryta. 

Anonymkode: 0df62...1c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...