AnonymBruker Skrevet 16. september #1 Del Skrevet 16. september Får det altså bare ikke til. For det første har jeg ADHD og glemmer å spise, så kommer jeg på det og spiser kanskje to skiver ost og en knekk sjokolade. Så spiser jeg ikke mer før middag rundt 16.30, men der er jeg flink og lager som oftest noe sunt av gode råvarer. For det andre er jeg FRYKTELIG kresen, dvs. jeg har kuttet ut Bremykt, som var noe jeg spiste alt for mye av. Å kutte det ut i seg selv har gått helt fint, men problemet er jo at jeg da ikke orker å spise "vanlig" mat som brød og knekkebrød med pålegg fordi jeg ikke liker noe av det uten Bremykt på. Fordelen med disse varene er at det går relativt kjapt å lage og krever ingen tankekapasitet for å komme på (som jo kan være vesentlig pga. ADHD-en). Jeg liker heller ingen andre typer smør/margarin, så det er ikke bare å bytte det ut med en sunnere variant heller. Jeg liker det meste annet, alle slags grønnsaker, kjøtt og fisk, men kan styre min begeistring for kylling. Misliker også halvfabrikata og ferdigmat (så wraps fra ferskvaren er ikke aktuelt, f. eks.) Innser at det åpenbare svaret på emnet her er at jeg må ta meg sammen, så jeg lar dette være et forsøk på nettopp det. Derfor lurer jeg på om noen her har gode tips til enkel og sunn mat som krever minimalt med tankekapasitet og tilberedning? Anonymkode: 73127...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #2 Del Skrevet 16. september Hvorfor har du kuttet bremykt? Skjønte ikke? Anonymkode: 3dae2...2ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #3 Del Skrevet 16. september Omelett er digg, da kan du variere hva du putter oppi? Anonymkode: 3dae2...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #4 Del Skrevet 16. september Jeg har også ADHD og er i permisjon med en 6 uker gammel baby. Får i meg alle måltider. Det hjelper meg å tenke at jeg skal skape gode rutiner for babyen med både frokost, lunsj, middag og kvelds. Da skal både jeg og babyen kose oss med mat etter hvert som han begynner å spise fast føde. Anonymkode: 70efe...e3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #5 Del Skrevet 16. september Adhd her også. Både jeg og baby overlevde helt fint. Ungen tar det den skal og vil, og de færreste nordmenn står i fare for å sulte ihjel i løpet av et par timer. Du spiser jo 16.30 og litt før det, så ser virkelig ikke problemet. Anonymkode: d8d61...2cd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #6 Del Skrevet 16. september Hvis du tar Ritalin for ADHD så er en kjent bivirkning at man mister sult-følelsen. så ikke uvanlig at når man tar disse så glemmer man å spise. Anonymkode: 874c4...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #7 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor har du kuttet bremykt? Skjønte ikke? Anonymkode: 3dae2...2ba Fordi jeg spiste alt for store mengder av det Smørte alltid veldig tjukt på til alle måltider utenom middag. Klarer ikke å hegne meg med det i hus, så da måtte det bort. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Omelett er digg, da kan du variere hva du putter oppi? Anonymkode: 3dae2...2ba Synes tidvis at egg også er kvalmt 😅 Veldig av og på-forhold til egg. Men et godt tips altså! Det duger bare ikke i lengden. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har også ADHD og er i permisjon med en 6 uker gammel baby. Får i meg alle måltider. Det hjelper meg å tenke at jeg skal skape gode rutiner for babyen med både frokost, lunsj, middag og kvelds. Da skal både jeg og babyen kose oss med mat etter hvert som han begynner å spise fast føde. Anonymkode: 70efe...e3f Jeg klarer det for toåringen, for det er viktig for meg at han har gode rutiner og spiser sunn mat, så det blir sånn for babyen også når han er stor nok. For min egen del derimot... klarer ikke å bry meg i nærheten av like mye. Anonymkode: 73127...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #8 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Adhd her også. Både jeg og baby overlevde helt fint. Ungen tar det den skal og vil, og de færreste nordmenn står i fare for å sulte ihjel i løpet av et par timer. Du spiser jo 16.30 og litt før det, så ser virkelig ikke problemet. Anonymkode: d8d61...2cd Hva er dette slags svar? Jeg spør jo fordi det er et problem for meg, så det er da revnende likegyldig hva du mener om saken? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du tar Ritalin for ADHD så er en kjent bivirkning at man mister sult-følelsen. så ikke uvanlig at når man tar disse så glemmer man å spise. Anonymkode: 874c4...733 Tar ingen medisiner Anonymkode: 73127...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #9 Del Skrevet 16. september Hvis du ikke skal ha halvfabrikata så må det jo noe planlegging til. Må jo lage maten. Men ting jeg liker å ha i fryseren er fiskepinner lagd på laks eller sei og kjøttkaker eller kjøttboller på kjøttdeig. Dette er enkelt å bare ta opp av fryseren og kan spises med pasta, poteter og ris. Noen kalde sauser i kjøleskapet og litt grønne erter eller litt brokkoli så er det jo et helt ok måltid. Anonymkode: 87205...6f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #10 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ikke skal ha halvfabrikata så må det jo noe planlegging til. Må jo lage maten. Men ting jeg liker å ha i fryseren er fiskepinner lagd på laks eller sei og kjøttkaker eller kjøttboller på kjøttdeig. Dette er enkelt å bare ta opp av fryseren og kan spises med pasta, poteter og ris. Noen kalde sauser i kjøleskapet og litt grønne erter eller litt brokkoli så er det jo et helt ok måltid. Anonymkode: 87205...6f3 Ja, vet ikke helt konkret hva jeg er ute etter 😅 Takk for tips! Anonymkode: 73127...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #11 Del Skrevet 16. september Hvis du nylig har født så synes jeg mannen kan stå for middagslaging, og kanskje lage noe du kan ha i kjøleskapet eller fryseren (f.eks fylte horn med ost og skinke eller pizzasnurrer) eller lage deg bare litt granola i farten. Man kan lære seg til å like det meste av mat. Det er ikke verre enn å spise det du ikke liker jevnlig over en periode, så liker du det plutselig. Anonymkode: b3971...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 16. september #12 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Får det altså bare ikke til. For det første har jeg ADHD og glemmer å spise, så kommer jeg på det og spiser kanskje to skiver ost og en knekk sjokolade. Så spiser jeg ikke mer før middag rundt 16.30, men der er jeg flink og lager som oftest noe sunt av gode råvarer. For det andre er jeg FRYKTELIG kresen, dvs. jeg har kuttet ut Bremykt, som var noe jeg spiste alt for mye av. Å kutte det ut i seg selv har gått helt fint, men problemet er jo at jeg da ikke orker å spise "vanlig" mat som brød og knekkebrød med pålegg fordi jeg ikke liker noe av det uten Bremykt på. Fordelen med disse varene er at det går relativt kjapt å lage og krever ingen tankekapasitet for å komme på (som jo kan være vesentlig pga. ADHD-en). Jeg liker heller ingen andre typer smør/margarin, så det er ikke bare å bytte det ut med en sunnere variant heller. Jeg liker det meste annet, alle slags grønnsaker, kjøtt og fisk, men kan styre min begeistring for kylling. Misliker også halvfabrikata og ferdigmat (så wraps fra ferskvaren er ikke aktuelt, f. eks.) Innser at det åpenbare svaret på emnet her er at jeg må ta meg sammen, så jeg lar dette være et forsøk på nettopp det. Derfor lurer jeg på om noen her har gode tips til enkel og sunn mat som krever minimalt med tankekapasitet og tilberedning? Anonymkode: 73127...5e2 Beklager, men dette høres ut som mer enn simpel ADHD… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #13 Del Skrevet 16. september Jeg spiste middagsrester og kjøleskapsgrøt i permisjon. Av diverse grunner hadde jeg veldig lite matlyst, så hvis ikke maten stod klar i kjøleskapet så var spising noe jeg utsatte. Anonymkode: f1388...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #14 Del Skrevet 16. september Baratheon skrev (1 time siden): Beklager, men dette høres ut som mer enn simpel ADHD… Bare å legge ned profesjonsstudiet i psykologi, trenger åpenbart ikke det når gud og hvermann kan sette diagnose utifra et lite innlegg på kg Men av nysgjerrighet så spør jeg hva du legger til grunn for den uttalelsen? Hadde vært gøy å få vite hva som virkelig feiler meg!! AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spiste middagsrester og kjøleskapsgrøt i permisjon. Av diverse grunner hadde jeg veldig lite matlyst, så hvis ikke maten stod klar i kjøleskapet så var spising noe jeg utsatte. Anonymkode: f1388...536 Det er vel litt det samme her, hvis det står klart så forsyner jeg meg, og da er jeg brått mindre kresen også. Hvis ikke er ikke matlysten så stor at bryet med å finne på noe å lage føles verdt det. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du nylig har født så synes jeg mannen kan stå for middagslaging, og kanskje lage noe du kan ha i kjøleskapet eller fryseren (f.eks fylte horn med ost og skinke eller pizzasnurrer) eller lage deg bare litt granola i farten. Man kan lære seg til å like det meste av mat. Det er ikke verre enn å spise det du ikke liker jevnlig over en periode, så liker du det plutselig. Anonymkode: b3971...464 Babyen er snart fem måneder gammel 😊 Å lage middag gjør meg ikke noe. Det hadde passet meg utmerket med noen horn i fryseren, ja. Bare jeg får tatt meg tid til å bake, kjenner veldig på tidsklemma etter at andremann kom til verden 😅 Det er ikke sånn at jeg synes det er vanskelig å spise ting jeg egentlig ikke synes er så godt, jeg bare orker ikke å lage det. Anonymkode: 73127...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #15 Del Skrevet 16. september Du overproblematiserer. Det gjør jo virkelig ingenting om du kun spiser når du er sulten. Å spise på denne måten er jo sunt til og med, det er fasting. Er du veldig undervektig? Anonymkode: df65e...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #16 Del Skrevet 16. september Men hvorfor er det et problem? Er du plaget av sult? Det virker jo ikke sånn når du glemmer å spise? Du kommer ikke til å dø av å ikke spise før middag liksom 😂 ser ikke problemet? Kan du forklare hvorfor det er et problem for deg at du ikke spiser før til middag? Anonymkode: f2d5f...b13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #17 Del Skrevet 16. september Forstår ikke? Hvis du spiser bedre om du får Bremykt, så må du jo bare bruke det. Det er jo bare bra du smører tykt på, for jeg regner med du trenger kaloriene? Anonymkode: 0119e...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #18 Del Skrevet 16. september Høres ut som du ts har mer enn nok med å ta vare på deg selv, og så har du en 2 åring og en baby🤨 Har du en mann som kan ta ansvar? Jeg synes du høres veldig lite ansvarsfull ut Anonymkode: e6fef...730 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #19 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du overproblematiserer. Det gjør jo virkelig ingenting om du kun spiser når du er sulten. Å spise på denne måten er jo sunt til og med, det er fasting. Er du veldig undervektig? Anonymkode: df65e...329 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor er det et problem? Er du plaget av sult? Det virker jo ikke sånn når du glemmer å spise? Du kommer ikke til å dø av å ikke spise før middag liksom 😂 ser ikke problemet? Kan du forklare hvorfor det er et problem for deg at du ikke spiser før til middag? Anonymkode: f2d5f...b13 Det er et problem når jeg spiser under 1000 kalorier per dag, ja. Det er ikke sunt på noen måte. Jeg er ikke sulten og jeg glemmer å spise, men jeg merker jo at kroppen går på sparebluss frem til middag likevel. Blir blant annet skjelven og kvalm når det går for lenge uten mat. Hvorfor er dette noe jeg må forsvare egentlig? Alt jeg ber om er tips til enkel mat å ha på lur så jeg føler meg litt kvikkere i løpet av dagen. Rart at det var så vanskelig å skjønne. AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som du ts har mer enn nok med å ta vare på deg selv, og så har du en 2 åring og en baby🤨 Har du en mann som kan ta ansvar? Jeg synes du høres veldig lite ansvarsfull ut Anonymkode: e6fef...730 Alt mitt overskudd går til barna. De har alt de trenger og mer til, og det er ikke vanskelig for meg å ha ansvar for dem. Jeg har en mann som tar like mye ansvar som meg, ja. Er du alltid så dømmende? Anonymkode: 73127...5e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 17. september #20 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bare å legge ned profesjonsstudiet i psykologi, trenger åpenbart ikke det når gud og hvermann kan sette diagnose utifra et lite innlegg på kg Men av nysgjerrighet så spør jeg hva du legger til grunn for den uttalelsen? Hadde vært gøy å få vite hva som virkelig feiler meg!! Du har jo masse tvangstanker knyttet til Bremykt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg