AnonymBruker Skrevet 17. september #121 Del Skrevet 17. september c_buk skrev (1 time siden): Jeg har allerede forklart sammenhengen, så her fungerer din argumentasjonsteknikk dårlig. Men jeg skal likevel svare deg veldig kort. Dårlig kosthold = selvpåført dårlig helse. Det er uansvarlig. Manglende tannpuss = dårlig tenner. Det er uansvarlig. Ts skriver at hennes mann har et dårlig kosthold. Jeg sammenlikner den uansvarligheten med andre grunnleggende hverdagsaktiviteter som er minimum for en ansvarlig voksen person å mestre. De færreste mener det er ansvarlig å droppe tannpussen, da det fører til dårlige tenner. Overraskende Manger synes ikke det er uansvarlig med dårlig kosthold, som medfører helseutfordringer. Det er sjokkerende. Ditt svar på det er at pizza kan være sunt. Jeg forstod ikke hvor du skulle med den kommentaren. Selvsagt kan pizza være sunt. TS ønsker ikke å lage pizza og kjøttdeigretter. Fordi det er usunt per def. Derfor sier jeg at man kan lage en sunn pizza og sunne kjøttdeigretter. Anonymkode: 910cc...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #122 Del Skrevet 17. september Han er jo nesten som min 12-åring, men min er nok værre. Her er det nesten ikke noe tilbehør som går ned heller, verken grønnsaker, salater, sauser osv.. Her løses det med at 12-åringen enten får spise det vi lager, eller så må han lage noe selv. Jeg kan ta noe hensyn til han når jeg lager mat, for eks. med å ta av litt før jeg tilsetter alt han ikke liker, men det hadde vært håpløst å ta hensyn hver dag. Mye handler også om å bli eksponert for smaker. Vi har f.eks. finhakket paprika i lasagnen hans uten at han vet det. Han spiser da en del ting han "ikke liker" uten å vite det. Han synes jo det er kjempe godt så lenge han ikke vet at det er oppi der. Heldigvis liker han vårruller veldig godt, så vi lagde en god porsjon med det for noen uker siden. Det er lett for han å varme opp selv i airfryern. I de er det jo både kål, gulrot og løk, så synes det er helt greit at han spiser det. Anonymkode: 83496...1bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #123 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (50 minutter siden): TS ønsker ikke å lage pizza og kjøttdeigretter. Fordi det er usunt per def. Derfor sier jeg at man kan lage en sunn pizza og sunne kjøttdeigretter. Anonymkode: 910cc...474 Jeg har selvsagt ikke noe i mot å spise det innimellom, men jeg blir lei når vi har kjøttdeigbasert mat 3-4 dager i uka -TS Anonymkode: 07473...f18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #124 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men jeg har ikke tenkt å krangle med noen, jeg forstår bare ikke at noen kvinner i hele verden gidder å lage vond og usunn mat til en mann som ikke liker grønnsaker. Anonymkode: d7a64...4bc Jeg lager ikke "vond og usunn" mat, jeg lager for det meste den maten som mannen liker, og prøver å gjøre den så sunn og velsmakende som mulig. Så jeg tilpasser maten hans preferanser i større grad enn mine egne. -ts Anonymkode: 07473...f18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #125 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei. Jeg lager samme middag, men med forskjellig tilbehør. Han lager også middag flere ganger i uka. Hvorfor vil ikke mannen din lage middag? Anonymkode: 910cc...474 Det handler ikke om at mannen min er uvillig til å lage middag, men at han har et begrenset "repertoar" av retter han lager, som alle inkluderer enten kjøttdeig eller ferdigmat som karbonader og frossenpizza. Hvis han lager middag ofte, blir det lite variasjon, og han bryr seg ikke så mye om å lage sunnere varianter. Han steker f.eks. kjøttdeigen i ekstra fett (noe som er helt unødvendig) og bruker pulversauser i stedet for å lage dem fra grunnen. Det handler ikke om snobberi, men som tidligere nevnt er han ganske overvektig, og burde spise sunnere. Han vil ned i vekt også, men strever med at han er veldig matglad og elsker å spise. Min måte å hjelpe ham på, er å ta ansvar for mesteparten av matlagingen, noe jeg heller ikke har noe i mot. Men jeg har litt andre preferanser enn ham, og savner fisk og mer/andre grønnsaker. Han brekker seg bare av lukten av fisk, så det nytter ikke å lage fisk til meg og noe annet til ham, heller. - ts Anonymkode: 07473...f18 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #126 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Eh nei det var en merkelig tankegang ! Jeg ble tvangsfôret som barn LG det er grunnen til at jeg sliter med en hel del mat Anonymkode: 2cbc6...952 Hva betyr tvangsforet? De jeg kjenner med snevert kosthold har en barndom full av kjærlighet og lite krav i matveien. Der mor har laget alt for at de ikke skal si æsj. Det ee å være bortskjemt i matveien. Vi måtte spise det vi fikk, ellers fikk vi spise brødskiver. Anonymkode: 3c4d6...37d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #127 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har selvsagt ikke noe i mot å spise det innimellom, men jeg blir lei når vi har kjøttdeigbasert mat 3-4 dager i uka -TS Anonymkode: 07473...f18 Dette velger du jo helt selv, ts. Anonymkode: 3c4d6...37d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #128 Del Skrevet 17. september Ikke bare er det enormt turn off, men det er også respektløst når en annen står for matlagingen. De eneste personene jeg kjenner til som oppfører seg sånn i voksen alder, er sykelig overvektige. Anonymkode: 95f69...304 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #129 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dette velger du jo helt selv, ts. Anonymkode: 3c4d6...37d Ja, og det er derfor jeg lager mesteparten av maten. Mannen elsker kjøttdeig og kunne sikkert spist det hver dag -ts Anonymkode: 07473...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #130 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, og det er derfor jeg lager mesteparten av maten. Mannen elsker kjøttdeig og kunne sikkert spist det hver dag -ts Anonymkode: 07473...f18 Jo, men du velger jo at det blir retter som han liker hele tiden, når du alltid lager mat etter hans preferanser. Og en løsning kan altså være at du lager den maten du vil ha også. Hvorfor skal ikke det du vil være med i beregningen? Hvis han som du sier klarer å lage middag selv, så kan dere lage mat sammen, han til seg og du til deg,og spise sammen. Anonymkode: 3c4d6...37d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #131 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, men du velger jo at det blir retter som han liker hele tiden, når du alltid lager mat etter hans preferanser. Og en løsning kan altså være at du lager den maten du vil ha også. Hvorfor skal ikke det du vil være med i beregningen? Hvis han som du sier klarer å lage middag selv, så kan dere lage mat sammen, han til seg og du til deg,og spise sammen. Anonymkode: 3c4d6...37d Selvsagt kan vi lage hver vår mat, jeg synes bare det er litt upraktisk Men du har absolutt et poeng -ts Anonymkode: 07473...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #132 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva betyr tvangsforet? De jeg kjenner med snevert kosthold har en barndom full av kjærlighet og lite krav i matveien. Der mor har laget alt for at de ikke skal si æsj. Det ee å være bortskjemt i matveien. Vi måtte spise det vi fikk, ellers fikk vi spise brødskiver. Anonymkode: 3c4d6...37d Jeg kjenner ett barn som er så kresen at omtrent det eneste som spises er pølse og makaroni, med MASSE ketchup. Kanskje noen typer frukt. Men boller og bakverk og godteri går ned på høykant. Hadde ikke barnet vert så aktivt hadde det nok vert rimelig overvektg. Og det er 100% foreldrenes skyld, for de er også av typen som foretrekker Grandiosa og kjøttkaker med saus. Mye halvfabrikat, og det eneste som lages fra bunnen av er kaker og usunt bakverk Anonymkode: 707ed...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå