AnonymBruker Skrevet 16. september #61 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er voksne som trener her i huset, og suppe er såklart ikke middag. Når du sier "næringsrik" så er jeg veldig sikker på at du ikke har makro-oversikt verken over suppa eller kostholdet ellers. I likhet med TS, som tror kikerter og løk er sunt og variert. Anonymkode: 75215...e5b Ha ha. Vi er også voksne som trener. Mannen er stor, veier over 100 kg med lav fettprosent. To tenåringssønner som spiller fotball og trener styrke. Vi spiser alle suppe minst en dag i uken, ofte to! Du vet tydeligvis lite om kosthold og matlaging hvis du tror at supper normalt inneholder vann og løk. Anonymkode: 57821...391 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 16. september #62 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Så mange macho menn her inne som hater på suppe, grønt og yoghurt 😆 kjøtt yeah runke runke Anonymkode: 3c4d6...37d Og dieselbil! Kjøtt runke runke diesel! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #63 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ha ha. Vi er også voksne som trener. Mannen er stor, veier over 100 kg med lav fettprosent. To tenåringssønner som spiller fotball og trener styrke. Vi spiser alle suppe minst en dag i uken, ofte to! Du vet tydeligvis lite om kosthold og matlaging hvis du tror at supper normalt inneholder vann og løk. Anonymkode: 57821...391 Samme som oss, ser jeg. Eneste suppen som nesten bare inneholder løk er fransk løksuppe. Men da toppes den med gratinert rugbrød med ost. Suppe er en super måte å få i seg en rekke næringsstoffer på, det er mettende og godt. Og enkelt å inkludere mer fett (olje, kokoskrem..), eller proteiner (egg, linser...). avhengig av hvilke næringsstoffer man trenger, og hvor aktiv man er. Samtidig som hver skje er laget av rene råvarer. Super mat for aktive folk. Anonymkode: 0504e...7d6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 16. september #64 Del Skrevet 16. september c_buk skrev (3 timer siden): Har ikke samme problemstilling her, men det er fascinerende med voksne folk som er såpass kresne i matveien. Fremstår så barnslig 🙃. Å spise sunt er for meg en like selvsagt del av å ta vare på seg selv som å dusje, pusse tenner, trene osv. Så en voksen person som ikke spiser variert og sunt sidestiller jeg med et voksent menneske som ikke pusser tenner eller dusjer. Noen har legitime grunner til å være sære i matveien. TS og mannen får foodpreppe litt, eller hun har gode salater på halve tallerkenen 🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 16. september #65 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som overskriften sier, mannen liker ikke sunn mat. Han liker et minimum av grønnsaker, spiser ikke salat og ikke fisk. Han er mest glad i retter med kjøttdeig eller kylling med ris eller tortillas som tilbehør, og pasta. Pizza og pannekaker er også favoritter. Jeg prøver å variere med vegetariske retter innimellom, men det blir mye gryter der også, og jeg kjenner at jeg er lei av alt skal sauses sammen med kjøttbiter i saus med ris som tilbehør. Suppe er ikke middagsmat etter hans mening. Selv er jeg glad i fisk, grønnsaker - gjerne fermenterte - som surkål, rødkål og syltet rødløk. Jeg elsker spennende salater med masse gode og sunne ingredienser, og tykke, gode supper med proteiner og "krønsj" i form av ristede kikerter, frø, surdeigskrutonger osv. Jeg gidder ikke lage to middager, så da blir det som regel til at jeg lager det jeg vet mannen liker, og da i prinsippet spiser mindre sunt og variert enn jeg ønsker. Jeg synes jo det blir dumt at vi skal stå på kjøkkenet og lage hver vår middag, men det er kanskje den eneste løsningen? Andre som opplever samme problemstilling? Anonymkode: 07473...f18 Dere har jo åpenbart helt forskjellige preferanser i matveien. Jeg er enig med mannen din, suppe er ikke en mettende middag om du har en fysisk krevende jobb eller trener mye. At du er opptatt av vegetarmat og grønnsaker i store mengder gjør deg til den som har uvanlig kosthold. Jeg vet at de nye kostholdsrådene er i tråd med hva du spiser, men stol på meg, en stor del av befolkningen vil aldri spise slik, mye pga. smak, tekstur og hvor lite det metter. Du får lage din mat, han sin. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #66 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Er gift med en som ikke spiser noen form for frukt og grønt, heller ikke fisk aldri gjort det. Han er ikke overvektig, nesten aldri syk, fine blodprøver og ganske sporty. Anonymkode: e8b4c...b95 Saken med frukt og grønt er at dette forebygger sykdom som f.eks kreft. Forebygge er et sentralt begrep her, og man måler ikke mengden frie radikaler og antioksidanter i kroppen når man sjekker status på vitaminer og mineraler i kroppen. Statusen på det, sier ikke annet enn her og nå. Anonymkode: efd0d...2f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 16. september #67 Del Skrevet 16. september Sølvi Normalbakken skrev (2 timer siden): Fisk er jo ikke sunt lenger. Masse miljøgifter. Kaveh Rashidi sa i podkasten med Anne Rimmen, at det er sunnere å spise grønnsaker, og å få i seg fiskeolja via tran eller kapsler Tror de som spiser fisk, har bedre helse enn de som lever på pannekaker og pizza ... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 16. september #68 Del Skrevet 16. september Seff skrev (12 minutter siden): Tror de som spiser fisk, har bedre helse enn de som lever på pannekaker og pizza ... Mja, faktisk ikke sånn nødvendigvis. Dvs: særlig ikke vi kvinner som har spist endel fet fisk over tid. Vi lagrer mye giftstoffer i oss, derav kutt i anbefaling til maks 2 porsjoner i uka. Men generelt: ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #69 Del Skrevet 16. september endo skrev (3 timer siden): Hvor dårlig er dere som kokker om dere ikke klarer produsere sunne og smakfulle middager av det han liker? (Og ikke liker) hva med pizza? Lager bunn av kikkerter. Fermentert tomatsaus og kylling? Simpelt, sunt og godt. Mulighetene er uendelige. Slutt se problemer og se heller på mulige løsninger. Jeg er klar over at mye av den maten han liker, kan lages sunn(ere), og det gjør jeg da også, men jeg savner likevel mer variasjon i kostholdet. Det handler kanskje like mye om ulike kostpreferanser som sunn/usunn. Han liker kjøtt og tung, kraftig mat med sterkt krydder, mens jeg foretrekker lettere mat med fisk, kylling, masse grønnsaker og urter. -ts Anonymkode: 07473...f18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #70 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er klar over at mye av den maten han liker, kan lages sunn(ere), og det gjør jeg da også, men jeg savner likevel mer variasjon i kostholdet. Det handler kanskje like mye om ulike kostpreferanser som sunn/usunn. Han liker kjøtt og tung, kraftig mat med sterkt krydder, mens jeg foretrekker lettere mat med fisk, kylling, masse grønnsaker og urter. -ts Anonymkode: 07473...f18 Da lager dere hver sin mat eller benytter foodora eller lignende. Anonymkode: e2708...b3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #71 Del Skrevet 16. september Snublefot62 skrev (1 time siden): Jeg er mann. Og det er mye mat jeg ikke spiser. Spesielt frukt, grønnsaker og kokt fisk. Min grunn er traumer fra barndommen. Mine foreldre var og overbevist over at et sunt kosthold måtte inkludere grønnsaker og fisk. Noe som resulterte i tvangsforing med ulike ingredienser. Selv om jeg ikke ville så skulle jeg. Det har endt opp med at jeg i voksen alder sliter med konsistensen på en del ting som erter, asparges, kokt fisk og et par andre ting. Kroppen går i spenn og får jeg det i kroppen brekker jeg meg til jeg får det ut. Sosiale settinger for meg er ekstremt vanskelig. Spesielt når jeg gjentatte ganger har truffet voksne mennesker som ikke evner å respektere andres grenser og har funnet det som sin oppgave å snike inn ting jeg ikke takler i maten og enten sier det mens jeg spiser (morsomt for sidepersonen når jeg kaster opp på bordet) eller etterpå og jeg løper på do for å kaste opp. Det er tydeligvis helt lov å mobbe eller ignorere grenser når det kommer til menn og et ønske om å ikke spise grønnsaker. Og jeg har truffet flere som våger å være åpne med meg om at de opplever stort press rundt det og stigma. Noe som gjør at vi takker nei til invitasjoner, spiser før vi besøker andre, skylder på dårlig mage, allergi eller faste (takk gud for at faste er så «inn»). Kun for å slippe å forklare dette for nte gang til noen som mener det er barnslige, umodent og at jeg bare ikke har smakt «skikkelig» mat… Men dette er mitt problem å takle. Jeg forventer ikke at andre skal ha arbeid med det og jeg klarer som regel å finne noe å spise om jeg virkelig må møte opp. Og etter flere år med behandling klarer jeg nå å spise flere typer fisk (bare det ikke er kokt) og de fleste løktypene går som regel greit. Hjemme bytter jeg og samboer på å lage mat og hun lager den alltid slik hun vil uten hensyn til meg. Klarer jeg ikke å spise det som står på bordet fikser jeg meg alltid noe annet. Hva som faktisk er problemet til mannen her er det umulig å gjette seg frem til men hva skjer med at en voksen person ikke selv skal kunne bestemme hva hen spiser? Jeeses.. Takk for godt innspill, det ligger nok noen barndomstraumer bak her også, både hva angår fisk og grønnsaker. Men hvor får du det fra at han ikke selv skal få bestemme hva han spiser? Jeg tar jo mye mer hensyn til hans matpreferanser enn mine egne når jeg lager mat. Eller misforstår jeg hva du vil fram til her? -ts Anonymkode: 07473...f18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #72 Del Skrevet 16. september Hadde vært turn-off for meg med en kresen mann som ikke likte relativt sunn mat. Anonymkode: bc91e...95b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #73 Del Skrevet 16. september c_buk skrev (5 timer siden): Har ikke samme problemstilling her, men det er fascinerende med voksne folk som er såpass kresne i matveien. Fremstår så barnslig 🙃. Å spise sunt er for meg en like selvsagt del av å ta vare på seg selv som å dusje, pusse tenner, trene osv. Så en voksen person som ikke spiser variert og sunt sidestiller jeg med et voksent menneske som ikke pusser tenner eller dusjer. Merkelig sammenligning Anonymkode: 2cbc6...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. september #74 Del Skrevet 16. september Snublefot62 skrev (1 time siden): Jeg er mann. Og det er mye mat jeg ikke spiser. Spesielt frukt, grønnsaker og kokt fisk. Min grunn er traumer fra barndommen. Mine foreldre var og overbevist over at et sunt kosthold måtte inkludere grønnsaker og fisk. Noe som resulterte i tvangsforing med ulike ingredienser. Selv om jeg ikke ville så skulle jeg. Det har endt opp med at jeg i voksen alder sliter med konsistensen på en del ting som erter, asparges, kokt fisk og et par andre ting. Kroppen går i spenn og får jeg det i kroppen brekker jeg meg til jeg får det ut. Sosiale settinger for meg er ekstremt vanskelig. Spesielt når jeg gjentatte ganger har truffet voksne mennesker som ikke evner å respektere andres grenser og har funnet det som sin oppgave å snike inn ting jeg ikke takler i maten og enten sier det mens jeg spiser (morsomt for sidepersonen når jeg kaster opp på bordet) eller etterpå og jeg løper på do for å kaste opp. Det er tydeligvis helt lov å mobbe eller ignorere grenser når det kommer til menn og et ønske om å ikke spise grønnsaker. Og jeg har truffet flere som våger å være åpne med meg om at de opplever stort press rundt det og stigma. Noe som gjør at vi takker nei til invitasjoner, spiser før vi besøker andre, skylder på dårlig mage, allergi eller faste (takk gud for at faste er så «inn»). Kun for å slippe å forklare dette for nte gang til noen som mener det er barnslige, umodent og at jeg bare ikke har smakt «skikkelig» mat… Men dette er mitt problem å takle. Jeg forventer ikke at andre skal ha arbeid med det og jeg klarer som regel å finne noe å spise om jeg virkelig må møte opp. Og etter flere år med behandling klarer jeg nå å spise flere typer fisk (bare det ikke er kokt) og de fleste løktypene går som regel greit. Hjemme bytter jeg og samboer på å lage mat og hun lager den alltid slik hun vil uten hensyn til meg. Klarer jeg ikke å spise det som står på bordet fikser jeg meg alltid noe annet. Hva som faktisk er problemet til mannen her er det umulig å gjette seg frem til men hva skjer med at en voksen person ikke selv skal kunne bestemme hva hen spiser? Jeeses.. Du går vel til psykolog? Dette er jo høyst unormalt og det trenge hjelp. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #75 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei nei. Skjemt bort som barn og skjemt bort nå. Grunnen til at han spiser det Han spiser er jo fordi han kan. Hvis jeg var den som lagde middag hadde jeg ikke innrettet meg på en sånn kresenhet, sorry. Da får han lage maten selv, så kan dere heller spise noe felles nå og da son kos. Hvis man retter seg etter folks matønsker hele tiden så lærer de seg aldri å like noe annet heller. Anonymkode: 3c4d6...37d Eh nei det var en merkelig tankegang ! Jeg ble tvangsfôret som barn LG det er grunnen til at jeg sliter med en hel del mat Anonymkode: 2cbc6...952 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #76 Del Skrevet 16. september Mardina skrev (1 time siden): Hadde ikke giddet å være sammen med en sånn mann. Enten får man spise det som lages, eller så får man kjøpe inn sin egen mat OG lage den selv. Evt. gå uten mat den dagen. Eller spise brødskiver. Skjønner meg ikke på godt voksne folk som er så kresne... 🤔 Man får jo ikke i seg seg riktige proteiner osv av å leve på en sånn diett. For ikke å glemme alt fettet man får i seg.... 😬 Helt åpenbart st du ikke skjønner deg på voksne som sliter med barn nei Anonymkode: 2cbc6...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #77 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er han ikke åpen for å smake på ny mat heller? Og har du ikke noe du skulle sagt når det gjelder mat? Dere kan vel snakke sammen om det? Anonymkode: 3c4d6...37d Han spiser faktisk det meste av det jeg lager så lenge det ikke inneholder fisk, skalldyr eller fårekjøtt, men jeg ser jo at han spiser litt kun for høflighets skyld hvis maten blir for langt unna hans preferanser. Og så blir det gjerne frossenpizza eller Vilti til kvelds i stedet. Det er stort sett jeg som planlegger middagene, men det er godt mulig jeg har lagt meg til en uvane med å ta for mye hensyn til mannen, og akkurat det er jo kun min egen feil🙂 -ts Anonymkode: 07473...f18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #78 Del Skrevet 16. september Kona og jeg liker også veldig forskjellig mat. Det løses enkelt ved at vi lager hver vår middag. Sånn sammarbeidsmiddag vi begge spiser og nyter skjer bare ~2 ganger i uken. Det fungerer kjempebra for oss! Anonymkode: 58955...a9a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. september #79 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ha ha. Vi er også voksne som trener. Mannen er stor, veier over 100 kg med lav fettprosent. To tenåringssønner som spiller fotball og trener styrke. Vi spiser alle suppe minst en dag i uken, ofte to! Du vet tydeligvis lite om kosthold og matlaging hvis du tror at supper normalt inneholder vann og løk. Anonymkode: 57821...391 Samme hos oss. Vegetar en gang i uken og ofte suppe. Jeg må le av alle som hevder at mannen «må ha» kjøtt for å bli mett. Det er bare å spise riktig og nok, så trenger man ikke kjøtt til alt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 16. september #80 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt åpenbart st du ikke skjønner deg på voksne som sliter med barn nei Anonymkode: 2cbc6...952 Hva har barn med saken å gjøre? Dette er snakk om en voksen mann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå