Gå til innhold

Mannen liker ikke sunn mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

la han fikse sin egen mat, herregud for en barnslig skrulle.

Anonymkode: 6a93a...892

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er mannen mest glad i burger, pizza, kjøtt, pasta osv. men vi lager variert middag. 1 dag i uken med fisk, og ellers varierer vi med forskjellig kjøtt, grønnsaker , potet / pasta/ ris. Han spiser det som er, noe jeg sa tydelig i fra om før vi fikk barn at det bare er å innfinne seg med. Er det noe han absolutt ikke syns noe om så spiser han en liten porsjon for å delta i måltidet med barna, så tar han seg brødskiver eller noe annet når barna er i seng…

Hans kresenhet skal ikke smittes over på barna. Jeg unngår selvfølgelig å lage mat han absolutt ikke takler. 

Anonymkode: aceec...2f1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mannen hakket mindre kresen, men han spiser absolutt ikke noe fisk eller noe som har sjømat i seg og jeg elsker all fisk og sjømat. Vi har også barn så da prøver jeg å holde et variert kosthold. De dagene jeg lager fisk, så må han pent lage sin egen mat om han ikke vil spise. Det gjelder for alle huset. Jeg lager og serverer èn middag. De som ikke liker kan lage seg noe annet. (Bortsett fra yngste. Lager jeg ikke mat til han som han spiser så går han glatt hele dagen uten mat). 

Kanskje dere kan velge annenhver middag? Om han har et problem med det som serveres på "dine" dager så kan reise seg fra ræva og lage sin egne middag! 

Anonymkode: 4b58a...884

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variert er ikke det samme som sunt.

Om han spiser kjøttdeig, ris og brokkoli til middag, så holder det.

Suppe er såklart ikke middag. Kroppen skal ha næring. Det får den ikke av tre forskjellige løk.

Få i han havregryn, egg og melk, så får kroppen det den trenger.

Anonymkode: 75215...e5b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei. Skjemt bort som barn og skjemt bort nå. Grunnen til at han spiser det Han spiser er jo fordi han kan. Hvis jeg var den som lagde middag hadde jeg ikke innrettet meg på en sånn kresenhet, sorry. Da får han lage maten selv, så kan dere heller spise noe felles nå og da son kos. Hvis man retter seg etter folks matønsker hele tiden så lærer de seg aldri å like noe annet heller.

Anonymkode: 3c4d6...37d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Suppe er såklart ikke middag. Kroppen skal ha næring. Det får den ikke av tre forskjellige løk.

Suppe kan selvfølgelig være næringsrikt. Skjønner ikke hvordan du lager suppe.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han spiser garantert ikke fitte heller :(

😂😂

men liker sikkert å få BJ.

Anonymkode: 437e9...e42

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som overskriften sier, mannen liker ikke sunn mat. Han liker et minimum av grønnsaker, spiser ikke salat og ikke fisk. Han er mest glad i retter med kjøttdeig eller kylling med ris eller tortillas som tilbehør, og pasta. Pizza og pannekaker er også favoritter. Jeg prøver å variere med vegetariske retter innimellom, men det blir mye gryter der også, og jeg kjenner at jeg er lei av alt skal sauses sammen med kjøttbiter i saus med ris som tilbehør. Suppe er ikke middagsmat etter hans mening. Selv er jeg glad i fisk, grønnsaker - gjerne fermenterte - som surkål, rødkål og syltet rødløk. Jeg elsker spennende salater med masse gode og sunne ingredienser, og tykke, gode supper med proteiner og "krønsj" i form av ristede kikerter, frø, surdeigskrutonger osv. Jeg gidder ikke lage to middager, så da blir det som regel til at jeg lager det jeg vet mannen liker, og da i prinsippet spiser mindre sunt og variert enn jeg ønsker. Jeg synes jo det blir dumt at vi skal stå på kjøkkenet og lage hver vår middag, men det er kanskje den eneste løsningen? Andre som opplever samme problemstilling?

Anonymkode: 07473...f18

Hvor dårlig er dere som kokker om dere ikke klarer produsere sunne og smakfulle middager av det han liker? (Og ikke liker) hva med pizza? Lager bunn av kikkerter. Fermentert tomatsaus og kylling? Simpelt, sunt og godt. Mulighetene er uendelige. Slutt se problemer og se heller på mulige løsninger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvi Normalbakken skrev (6 minutter siden):

Fisk er jo ikke sunt lenger. Masse miljøgifter. 
Kaveh Rashidi sa i podkasten med Anne Rimmen, at det er sunnere å spise grønnsaker, og å få i seg fiskeolja via tran eller kapsler 

Det er ulik mengde miljøgifter i ulik fisk etter om den er fet eller ikke. F.eks er torsk en mager fisk og har mindre miljøgifter. 

Viktig å spise torsk for å få i seg jod. I dag har mange nordmenn for lave nivåer av jod pga at det spises for lite fisk. Dette er spesielt viktig å tenke på for unge kvinner og gravide. 

Konsentrasjonen "gamle" miljøgifter er forøvrig på tur ned i fisk, så det var verre å spise det før enn nå.

https://www.forskning.no/miljogifter-fisk-havforskning/mindre-gamle-miljogifter-i-fisk-fra-verdenshavene/420662

Anonymkode: efd0d...2f7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har suppe en gang i uka. Det er mettende og god mat når man bruker riktige ingredienser. 

Anonymkode: 0504e...7d6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Førsteklassingen min elsker alle typer grønnsaker og spiser all den sunne maten jeg serverer uten å mukke, så da hadde det vært heeelt uaktuelt å bo med en partner som er mer kresen enn et barnehagebarn. 

Anonymkode: ce1e0...c03

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Hva er grunnen til han ikke spiser dette?

Og hvorfor er det kun du som lager mat?

Som sagt, så er det mye han ikke liker. Må understreke at jeg  selv velger å lage det meste av maten, fordi det han lager, er så kraftig mat - god, men kraftig og med mye fett . Pasta med kjøttsaus,, burgere, burritos med både kjøttdeig og bønner, pizza med kraftig kjøttdeig fyll osv. Jeg tror ikke det er bra for oss å spise det for ofte. Han er ganske overvektig, så han burde absolutt spise sunnere. 

-ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt, så er det mye han ikke liker. Må understreke at jeg  selv velger å lage det meste av maten, fordi det han lager, er så kraftig mat - god, men kraftig og med mye fett . Pasta med kjøttsaus,, burgere, burritos med både kjøttdeig og bønner, pizza med kraftig kjøttdeig fyll osv. Jeg tror ikke det er bra for oss å spise det for ofte. Han er ganske overvektig, så han burde absolutt spise sunnere. 

-ts

Er han ikke åpen for å smake på ny mat heller? Og har du ikke noe du skulle sagt når det gjelder mat? Dere kan vel snakke sammen om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var slik frem til voksen alder, da jeg rett og slett vokste opp på den type mat, og all annen mat var for uvant og rart, både smak og konsistens.

Ble gift med en kokk, og er nå ganske så altetende. Jeg er ikke noe glad i salater, heller ikke dressing, oljer osv., men jeg kan like stekte grønnsaker, eller gryter med masse gode grønnsaker, sopp og mye annet. Jeg liker krydderier - før skulle maten smake minst mulig... Veldig hypersensitive smaksløker, lik den små barn har.

Har dessverre vist seg at det finnes mye sunt jeg ikke tåler (usunne ting også altså, men det er ubetydelig ifht tråden her), blant annet flere grønnsaker jeg har lært å like godt. Jeg kan bli ordentlig dårlig.

Det handler jo om å bli eksponert for de ulike matvarene. Man skal smake ganske mange ganger på noe før man kan si med hånda på hjertet at man ikke liker det. Man må tåle å smake på ting, og faktisk gjøre det flere ganger.

Anonymkode: 6d7a1...32c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Suppe kan selvfølgelig være næringsrikt. Skjønner ikke hvordan du lager suppe.

Vi er voksne som trener her i huset, og suppe er såklart ikke middag. Når du sier "næringsrik" så er jeg veldig sikker på at du ikke har makro-oversikt verken over suppa eller kostholdet ellers.

I likhet med TS, som tror kikerter og løk er sunt og variert.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som lager middagen får bestemme hva som skal spises. Så om han ikke er fornøyd, så får han lage sin egen middag. Får se hvor lenge han gidder da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jesus hva er galt med å like det da. La fyren være i fred. Nei suppe er ikke middag for en mann.

Jeg blir gal av de rare yoghurtene og ting som smaker høgg som damer liker også.

Anonymkode: 4fd7d...d8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er voksne som trener her i huset, og suppe er såklart ikke middag. Når du sier "næringsrik" så er jeg veldig sikker på at du ikke har makro-oversikt verken over suppa eller kostholdet ellers.

Når du lager suppe med 3 forskjellige løk og ikke noe annet, er det ikke rart at du tror det ikke er næringsrikt 🤣 Haha! 

De færreste mener løksuppe når de tenker på suppe til middag. 

Anonymkode: efd0d...2f7

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okkkei, sinnatagg. Suppehaters Gunnar suppehate 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jesus hva er galt med å like det da. La fyren være i fred. Nei suppe er ikke middag for en mann.

Jeg blir gal av de rare yoghurtene og ting som smaker høgg som damer liker også.

Anonymkode: 4fd7d...d8e

Enig. La fyren være i fred så kan han begynne å lage middag selv :)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...