Gå til innhold

Mannen liker ikke sunn mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er yoghurt et kvinneprodukt?? Visste ikke mat var kjønnsdelt. Vi spiser forøvrig den tjukke tyrkiske varianten med 10 % fett og null smakstilsetning. Som vegetarianer kan jeg forsikre at kjøttspisernes promper (og avføring) lukter vesentlig mye verre enn vår, som i hovedsak brytes raskt ned og ut igjen. Det er ikke mye klasse over å spise prosseserte kjøttprodukter, gitt.

Anonymkode: d7a64...4bc

Men jeg har ikke tenkt å krangle med noen, jeg forstår bare ikke at noen kvinner i hele verden gidder å lage vond og usunn mat til en mann som ikke liker grønnsaker.

 

Anonymkode: d7a64...4bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er yoghurt et kvinneprodukt?? Visste ikke mat var kjønnsdelt. Vi spiser forøvrig den tjukke tyrkiske varianten med 10 % fett og null smakstilsetning. Som vegetarianer kan jeg forsikre at kjøttspisernes promper (og avføring) lukter vesentlig mye verre enn vår, som i hovedsak brytes raskt ned og ut igjen. Det er ikke mye klasse over å spise prosseserte kjøttprodukter, gitt.

Anonymkode: d7a64...4bc

Ja da, dere vegetarianere promper blomster. Opplest og vedtatt. Man spiser heller ikke for KLASSE, men for næring. Spiser man for KLASSE, så er man FISEfin.

Anonymkode: 910cc...474

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange får vondt i magen og ingen smaklig utbytte av kikerter, bønner og linser. Yoghurt er kvinneprodukt, kjenner faktisk nesten ingen menn som spiser yoghurt. Og vil du ha en mann som fiser dagen lang, så bare kjør på med erter. Jeg orker ikke konstant fiselukt i huset.

Anonymkode: 910cc...474

Hadde mannfolkene i din omgangskrets spist yoghurt, hadde de kanskje tålt bønnene, linsene og kikertene bedre også, fordi de hadde hatt en mer variert tarmflora som kunne prosessert dette bedre. Men man kan absolutt spise grønnsaker uten at det innebærer bønner, linser og kikerter. Hadde folk spist mer grønnsaker og ikke trodd at de må ha store mengder pølse og kjøttdeig fordi "man må jo ha protein" hadde nok folk vært litt slankere og hatt litt bedre helse generelt. Det er generelt ikke et problem at folk får i seg for lite protein med et norskt kosthold, og helt ærlig trener nok de aller fleste nordmenn så lite at det generelt ikke trenger å være en så stor bekymring.

Anonymkode: efd0d...2f7

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Laks er da ikke rimelig hvis man kjøper kvalitet. Nei, man trenger ikke dyre ingredienser for å lage god mat. Men suppe til middag er ikke mat for en man med muskler. Heller ikke vegetarmåltider har nok protein for en mann. Hadde jeg servert mannen min det jeg spiser, ville han ha sultet i hjel. Damer spiser i snitt en del mindre enn menn, trenger færre kalorier og mindre protein. Mange damer sliter også med vekt etter fødsel, og må spise lavkaloriprodukter. 

Anonymkode: 910cc...474

Du vet at det finnes vegetarianere som er kroppsbyggere? Store deler av India klarer seg fint uten kjøtt og egg, og jammen finnes det store sterke menn der også. Ja til og med VEGANERE som løster tungt finnes.

"Sultet ihjel" lol, spar meg. Du kan tydeligvis ingenting om ernæring

Anonymkode: 707ed...2e0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde mannfolkene i din omgangskrets spist yoghurt, hadde de kanskje tålt bønnene, linsene og kikertene bedre også, fordi de hadde hatt en mer variert tarmflora som kunne prosessert dette bedre. Men man kan absolutt spise grønnsaker uten at det innebærer bønner, linser og kikerter. Hadde folk spist mer grønnsaker og ikke trodd at de må ha store mengder pølse og kjøttdeig fordi "man må jo ha protein" hadde nok folk vært litt slankere og hatt litt bedre helse generelt. Det er generelt ikke et problem at folk får i seg for lite protein med et norskt kosthold, og helt ærlig trener nok de aller fleste nordmenn så lite at det generelt ikke trenger å være en så stor bekymring.

Anonymkode: efd0d...2f7

Jeg spiser masse grønnsaker, men ikke linser, bønner eller erter. Drikker også en del biola og spiser yoghurt. Tåler like dårlig disse smakløse linsene for det. Hvorfor skal man spise noe som smaker papp og gir luft i magen, når man har et mye bedre alternativ? Jeg spiser aldri pølser og kjøttdeig heller, men spiser fisk, kjøtt og kylling. Jeg er også slank. Man får ikke bedre helse av proteinmangel. "Norskt" kosthold innebærer for øvrig kjøtt og fisk.

Anonymkode: 910cc...474

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi spiser sunt og variert hjemme, med mye fisk, grønnsaker, rent kjørt etc. Aldri noen sinne har vi spist kokt grønnsaksblanding fra First Price (eller fra noen som helst annen produsent) - tror du det er DET folk snakker om når de sier at de er opptatt av sunt kosthold??? Spennende sauser har vi også mye av hjemme - det er da ingenting i veien for å lage vel så velsmakende mat hjemme som man kan få på restaurant?

Anonymkode: a9866...4a7

Jeg var faktisk på en restaurant en gang som brukte amerikansk blanding i en rett 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er yoghurt et kvinneprodukt?? Visste ikke mat var kjønnsdelt. Vi spiser forøvrig den tjukke tyrkiske varianten med 10 % fett og null smakstilsetning. Som vegetarianer kan jeg forsikre at kjøttspisernes promper (og avføring) lukter vesentlig mye verre enn vår, som i hovedsak brytes raskt ned og ut igjen. Det er ikke mye klasse over å spise prosseserte kjøttprodukter, gitt.

Anonymkode: d7a64...4bc

Mat er ikke kjønnsdelt, og det er bare flåsete at noen "menn" tror de MÅ ha kjøtt, og ikke vet at proteiner kommer fra andre kilder også. Jeg har en kjæreste med muskler, som også er vegetarianer, så det (han har aldri spist kjøtt eller egg).

Men jeg kan forsikre deg om at hans promper IKKE lukter vesentlig bedre enn en kjøttspisers, så akkurat der tar du nok feil

Anonymkode: 707ed...2e0

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er yoghurt et kvinneprodukt?? Visste ikke mat var kjønnsdelt. Vi spiser forøvrig den tjukke tyrkiske varianten med 10 % fett og null smakstilsetning. Som vegetarianer kan jeg forsikre at kjøttspisernes promper (og avføring) lukter vesentlig mye verre enn vår, som i hovedsak brytes raskt ned og ut igjen. Det er ikke mye klasse over å spise prosseserte kjøttprodukter, gitt.

Anonymkode: d7a64...4bc

Mat er ikke kjønnsdelt, og det er bare flåsete at noen "menn" tror de MÅ ha kjøtt, og ikke vet at proteiner kommer fra andre kilder også. Jeg har en kjæreste med muskler, som også er vegetarianer, så det (han har aldri spist kjøtt eller egg).

Men jeg kan forsikre deg om at hans promper IKKE lukter vesentlig bedre enn en kjøttspisers, så akkurat der tar du nok feil

Anonymkode: 707ed...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet at det finnes vegetarianere som er kroppsbyggere? Store deler av India klarer seg fint uten kjøtt og egg, og jammen finnes det store sterke menn der også. Ja til og med VEGANERE som løster tungt finnes.

"Sultet ihjel" lol, spar meg. Du kan tydeligvis ingenting om ernæring

Anonymkode: 707ed...2e0

Gjennomsnittlig levealder i India er 68 år for menn. I Norge er gjennomsnittlig alder for menn 80 år. Hele 12 år lenger lever de norske mennene i snitt. Indiske og pakistanske mennesker tåler også fedme mye dårligere, og 1 av 7 innvandrermenn har diabetes. Asiater tåler fedme dårligere – NRK Livsstil – Tips, råd og innsikt

Mange i India lider av underernæring, og forekomst av blant annet tuberkulose er skyhøy: Hvorfor klarer ikke rike India å bekjempe kronisk underernæring? (forskning.no)

Land med høy og særlig høy forekomst av tuberkulose - FHI

Ikke akkurat noe å trakte etter, ikke sant?

Anonymkode: 910cc...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spiser masse grønnsaker, men ikke linser, bønner eller erter. Drikker også en del biola og spiser yoghurt. Tåler like dårlig disse smakløse linsene for det. Hvorfor skal man spise noe som smaker papp og gir luft i magen, når man har et mye bedre alternativ? Jeg spiser aldri pølser og kjøttdeig heller, men spiser fisk, kjøtt og kylling. Jeg er også slank. Man får ikke bedre helse av proteinmangel. "Norskt" kosthold innebærer for øvrig kjøtt og fisk.

Anonymkode: 910cc...474

Ja, med norskt kosthold mener jeg inkl kjøtt og fisk. Jeg er ikke vegeterianer. Men man trenger ikke spise utelukkende kjøtt og fisk og lite grønnsaker fordi man er livredd for å ikke få i seg nok proteiner. Som du ser er mannen til TS også overvektig (slik folk flest er i dag dessverre), og folk flest har godt av å spise mer grønnsaker.

Anonymkode: efd0d...2f7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjennomsnittlig levealder i India er 68 år for menn. I Norge er gjennomsnittlig alder for menn 80 år. Hele 12 år lenger lever de norske mennene i snitt. Indiske og pakistanske mennesker tåler også fedme mye dårligere, og 1 av 7 innvandrermenn har diabetes. Asiater tåler fedme dårligere – NRK Livsstil – Tips, råd og innsikt

Mange i India lider av underernæring, og forekomst av blant annet tuberkulose er skyhøy: Hvorfor klarer ikke rike India å bekjempe kronisk underernæring? (forskning.no)

Land med høy og særlig høy forekomst av tuberkulose - FHI

Ikke akkurat noe å trakte etter, ikke sant?

Anonymkode: 910cc...474

India har slum og en meget stor andel av befolkningen som lever i fattigdom, så den statistikken din er jo helt meningsløs. Og at invandrermenn har diabetes er også irellevant da veldig mange innvandrer spiser store mengder kjøtt, men også mye sukker, (Psssst: Invandrere er en stor gruppe, ikke bare folk fra India) Og linken din er ikke relevant i det hele tatt. Prøv igjen.

Anonymkode: 707ed...2e0

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

India har slum og en meget stor andel av befolkningen som lever i fattigdom, så den statistikken din er jo helt meningsløs. Og at invandrermenn har diabetes er også irellevant da veldig mange innvandrer spiser store mengder kjøtt, men også mye sukker, (Psssst: Invandrere er en stor gruppe, ikke bare folk fra India) Og linken din er ikke relevant i det hele tatt. Prøv igjen.

Anonymkode: 707ed...2e0

Mens din synsing om at menn i India klarer seg så godt uten kjøtt (uten at du kommer med kilder) er selvfølgelig veldig relevant for diskusjonen. Veganere MÅ slutte å forsøke å omvende folk ved bruk av hersketeknikker. Dere er jo verre enn religiøse fanatikere.

Anonymkode: 910cc...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at han tar en del kosttilskudd. 20-25% av befolkningen har en genvariant som øker risikoen for hjerteproblemer med veldig mye dersom de ikke spiser grønnsaker før eller under kjøttmåltidene. Vet ikke om han har kartlagt det? Han har helt sikkert varianter som gjør at grønnsaker smaker bitrere enn for flertallet, men grønnsaker som paprika skal fungere uansett.

Han må rett og slett bare skjerpe seg. Å øke sjansen for å dø tidlig med vilje er på ingen måter bedre enn utroskap. Er man i et forhold skylder man partneren sin å ta vare på helsa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor lager han bare ikke maten sin selv, så kan du lage det du liker til deg selv?

Det er uansett veldig enkelt å tilsette grønnsaker i sammensatte retter uten at det blir for dominerende. Raspe gulrot i lasagne f.eks. koke blomkål sammen med potetstappe osv. Ingen grunn til å ikke spise grønnsaker.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke spiser det han får servert, får han bare gå sulten da, som alle andre barn(slige). Spise mer til kvelds. Og han kan lage det han liker når han lager. Voksne folk må spise grønnsaker, frukt og fisk, og ikke klage på det man får servert. Hva gjør han i første juledagsselskap når ørreten står på bordet? 

Det at han ikke liker grønnsaker er hans problem, ikke ditt. Server vanlig mat. 

Anonymkode: b4e29...565

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En pizza trenger ikke å være usunn bare fordi den heter pizza. Jeg har for øvrig godt kosthold med minimalt med sukker, men utrolig dårlige tenner. Arv, rett og slett. Pluss medisiner som ødelegger emaljen.

Anonymkode: 910cc...474

Ok. Kult. Har jeg skrevet at pizza må være usunt? 

Og dårlige tenner grunner medisiner eller andre omstendigheter er ikke det samme som dårlige tenner grunnet manglende tannpuss. Jeg forsøker å følge tankerekken din. Forsøker du å argumentere for at det ikke er uansvarlig å la tennene sine forfalle på bakgrunn av manglende tannpuss fordi du har omstendigheter i ditt liv som har ført til at du har dårlige tenner? 

Endret av c_buk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

c_buk skrev (2 minutter siden):

Ok. Kult. Har jeg skrevet at pizza må være usunt? 

Og dårlige tenner grunner medisiner eller andre omstendigheter er ikke det samme som dårlige tenner grunnet manglende tannpuss. Jeg forsøker å følge tankerekken din. Forsøker du å argumentere for at det ikke er uansvarlig å la tennene sine forfalle på bakgrunn av manglende tannpuss fordi du har omstendigheter i ditt liv som har ført til at du har dårlige tenner? 

Hvor står det i HI at mannen til TS ikke pusser tenner?

Anonymkode: 910cc...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i hus lages det ofte to middager. Han elsker pizza og pastaretter. Mens han ikke liker potet. Så ender som oftest med at jeg lager noe digg så eter jeg og ungen det også får han fikse seg selv. Jeg gidder ikke lage to middager. 
 

Selv spiser jeg ikke pizza. Syns det er direkte weird at «alle» liker det. 

Endret av PurpleTuliip
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor står det i HI at mannen til TS ikke pusser tenner?

Anonymkode: 910cc...474

Jeg har allerede forklart sammenhengen, så her fungerer din argumentasjonsteknikk dårlig. Men jeg skal likevel svare deg veldig kort.

Dårlig kosthold = selvpåført dårlig helse. Det er uansvarlig.

Manglende tannpuss = dårlig tenner. Det er uansvarlig.

Ts skriver at hennes mann har et dårlig kosthold. Jeg sammenlikner den uansvarligheten med andre grunnleggende hverdagsaktiviteter som er minimum for en ansvarlig voksen person å mestre. De færreste mener det er ansvarlig å droppe tannpussen, da det fører til dårlige tenner. Overraskende Manger synes ikke det er uansvarlig med dårlig kosthold, som medfører helseutfordringer. Det er sjokkerende.

Ditt svar på det er at pizza kan være sunt. Jeg forstod ikke hvor du skulle med den kommentaren. Selvsagt kan pizza være sunt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (11 timer siden):

Du går vel til psykolog? Dette er jo høyst unormalt og det trenge hjelp.

Som jeg skrev i innlegget så har jeg jobbet med dette i flere år og fått hjelp ja. Og det har blitt bedre.

Men samtidig vil jeg påpeke at min opplevelse er at dette er vanligere enn folk flest skulle tro. Tenk over det når noen sier de ikke liker noe, ikke tåler noe osv. Ikke ignorer det eller diskuter. Respekter det og godta at folk kan ha ulik erfaring og opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...