Gå til innhold

Dere som er uføretrygdet


NoUsername

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere om dagene og i livet generelt?

Jeg er uføretrygdet selv, derfor jeg spør.

Ønsker dere alt godt! 🙂

Endret av NoUsername
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husarbeid hvis jeg orker, leser bøker/blader /nettaviser. Hvis kroppen er ok,så går jeg en tur. Jeg er sammen med venner avogtil. Her må jeg tenke energiøkonomisering av krefter. Jeg har ikke ME.

Anonymkode: 912bb...341

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger for det meste i senga for å lade opp til barna kommer hjem fra skolen. Hadde noen hobbyer og en liten stilligsprosent tidligere, men måtte slutte med mer og mer siden formen ble dårligere.

Hender jeg savner sosialt påfyll, men sjelden, er stort sett så fysisk dårlig at bare tanken på å gå ut og snakke er et ork.

Anonymkode: a58e6...00e

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alvorlig rygg/ nakkeskade etter kollisjon så min jobb er styrketrening og kondisjonstrening.

Siden jeg sliter med utmattelse grunnet denne skaden og fikk covid i tillegg, så klarer jeg ikke så mye rehabilitering og hviler mye.

Resten av tiden bruker jeg til å handle mat og litt husarbeid.

Sosialt liv har jeg omtrent ikke, da alle venner har forsvunnet på grunn av at jeg ikke har klart å være sosial på grunn av skaden min.

Anonymkode: 1605d...a61

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover, litt husarbeid, ser tv, hører lydbok og hekler. 

Er jeg skikkelig dårlig er jeg i sengen hele dagen, men det er heldigvis ikke ofte. 

Sosialt liv har jeg ikke, men er er greit for meg. Krever for mye dessverre. 

Anonymkode: 7b5e1...336

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er ferdig med husarbeidet og fortsatt har energi, maler jeg. Jeg har artritt og måtte finne på noe å gjøre med hendene for at det ikke skulle bli forverret. Jeg synes jeg har blitt ganske god 😊

Anonymkode: 01c1a...879

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser mye på serier. Må bare innrømme det. Noe husarbeid. Leser. Trener. Tar en liten dupp i ny og ne. Lager middag. Jeg koser meg faktisk endel. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber litt hjemmefra, og er på tur/trening med hunden. Har drevet litt med yoga tidligere også, men akkurat nå strekker ikke kapasiteten til. Håper på å startet opp igjen med det snart, for det hadde virkelig god effekt på kroppen. Har heldigvis ikke barn, og er aldri sosial. Gjør ikke husarbeid.

Anonymkode: f09b5...7f3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tv/hvile. Prøver å gå en tur hver dag hvis jeg klarer, noen perioder klarer jeg mer enn andre. Noen ganger klarer jeg å besøke folk, men har mest kontakt via meldinger. Ingen gode rutiner for husarbeid, men prioriterer hver dag etter hva som er viktigst å bruke energi på :) 

Anonymkode: 55e56...211

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tur i nabolaget, prøver å ha kontroll på husarbeidet, bruker mye energi på å planlegge og lage enkle middager. Strikker, maler litt når jeg orker, ser mye serier, går endel på tredemølla foran tv.

Anonymkode: dbc6e...a01

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoUsername skrev (34 minutter siden):

Hva gjør dere om dagene og i livet generelt?

Jeg er uføretrygdet selv, derfor jeg spør.

Ønsker dere alt godt! 🙂

Lærer først og fremst å heale meg selv: https://ttb.drsha.com/ 

Anonymkode: 07b37...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sveits

Jeg har MS og er uføretrygdet. 

Jeg trener en del, opplagt nok. Men også fordi jeg har adhd hyperaktiv type, og er ikke medisinert. 

Jeg gjør yoga en time hver morgen. Jeg mediterer i 20 minutter etterpå. 

Jeg trener også styrke og kondis hver dag. 

For hodet lærer jeg spansk og matematikk. Jeg leser mye, sci-fi på nettbrett. Det er fint når jeg må hvile eller har fatigue. 

Så pleier jeg mine digitale vennskap. Min familie har snapgruppe og min svigerfamille har fb-chat. Jeg har også ca 10 venner rundt omkring i landet jeg ringer eller chatter med.

Så er jeg Batman i nabolager (bor i by). Jeg plukker søppel, hjelper gamle å bære handleposer, hjelper unger som har velta på sykkel, finner eieren til løse huder og generelt sørger for at folk har det bra der jeg bor. 

Så har jeg en ekstra konto på snap. Jeg prøver å få nok følgere til å få nok til å få reklameinntekter. 

Jeg influenser også litt på en annen plattform og får litt småpenger for det. Det er innen skjønnhet og velvære. 

Når jeg har ork flikker jeg på den lille leiligheta mi. Maler litt og reparer småting. 

Jeg har ikke all verdens rekkevidde så jeg er mest hjemme. Men en gang i uka prøver jeg å komme meg til sentrum. Gå på teater og slike ikke så tappende aktiviteter. Siden jeg har ledsagerkort henter venner meg bil og betaler parkering, siden de kan henge seg på gratis. Min billett er også halvpris (uførebevis). 

Min mann har en ok jobb som han ikke blir sliten av så da kan vi ha et aktivt sexliv også. Vi har ikke barn, dyr, hage eller bil så vi bruker ikke så mye tid på husarbeid. 

Vi har både xbox, playstation og vr, så vi gamer litt. 

Jeg har et fint liv og er ferdig med å være deprimert over alt som ikke ble noe av. 

Jeg håper du ts og andre som leser fikk litt inspirasjon? 

Og så det er sagt til uførehatere her inne: jeg kan ha fatigue i dager og uker. Da klarer jeg knapt å tenke og jeg ligger bare der. Jeg har knapt energi til å gå på do. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mealprepper på gode dager, lager mat fra bunnen av, litt husarbeid selv om jeg for tiden stadig er på etterskudd, går turer, passer tantebarn og venners barn. Sosial et par ganger i året. Prøver så godt jeg kan med det jeg har akkurat nå.

Før drev jeg med håndarbeid, piano og gitar, mye lengre turer og trening, samt hadde veldig grei orden hjemme, men nå for tiden er det som om det meste suger energi. Vært ufør i 1,5år pga rygg og kneskader, samt helseproblematikk som kommer tydeligere frem når jeg pusher på og ignorerer smerte mot "normal aktivitet og liv". 

Mulig jeg har litt "nedetid" fordi jeg også innser at jeg aldri kan jobbe 100%, få barn, kjøpe leilighet, kjøpe eller kjøre bil for en lettere hverdag, og har så lite å gi. 

Satser på at det går seg til da, men det er nok en litt hard overgang å gå fra å klare mye, og først nå innse at jeg er veldig langt unna å kunne jobbe igjen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NoUsername skrev (59 minutter siden):

Hva gjør dere om dagene og i livet generelt?

Jeg er uføretrygdet selv, derfor jeg spør.

Ønsker dere alt godt! 🙂

 

Er så heldig at jeg har helse til å jobbe et par dager i uka + arbeidsgiver vet at jeg er ufør og godtar min situasjon.

Er absolutt ikke alltid i god form når jeg drar på jobb, har probmematikk blaa med utmattelse, så det er oppe til halvprlig vurdering hvor mye jobb jeg kan ta på meg. 

Om jeg er i grei form en fridag, kan jeg trene litt, gå på kafé, gå i byen.. har ikke mye nettverk pga vært mye syk gjennom livet og isolert meg. 

Det er viktig for mine diagnoser å være i litt aktivitet, men vanskelig å vite hvor grensene går, de endres fra dag til dag, iblant også ila dagen. Etter jeg ble ufør fikk jeg diagnose adhd på toppen, som nok forklarer det meste jeg har slitt med som har ført til sykdommer. Men ingen i helsevesenet  skjønte det, jeg var bare en overachieving, flink pike som gikk på veggen hele tida, som måtte lære meg å roe ned.. det klarte jeg aldri. 

Konklusjon; livet leves fra dag til dag. 

Anonymkode: 0e211...7fc

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille jeg orker av husarbeid. Hviler det jeg kan mens ungene er på skole/bhg. Ellers en liten biinntekt via å være klarsynt rådgiver på en spålinje, kan jobbe når jeg har form og orker. Andre perioder jobber jeg via Messenger i tillegg. Forsøkt å skrive ferdig en fagbok jeg begynte på innen utdannelsen min før jeg ble syk men det går så smått pga heay fatuige 

Anonymkode: dbb6e...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Gjør husarbeid

- Går tur

- Planlegger uken

- Lager middagsplaner

- Ser videoer på Youtube/henger på Kg

- Prøver å gjøre noe med ensomheten 

- Prøver å komme gjennom dagene, uten å bryte sammen hele tiden.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er delvis ufør så jeg jobber to dager i uka. De dagene jeg ikke er på jobb går stort sett til å gjøre ting i hus og hjem og til å gjøre ting som er bra for helsa mi. Formen varierer veldig så på en god dag kan det hende jeg klipper plenen, sykler en tur, trener styrke, baker brød, besøker mine gamle foreldre og pusser vinduer. På en dårlig dag kan det hende jeg må ta en hvilepause på dolokket etter å ha stått og pusset tenner før jeg orker å gå til stua og legge meg på sofaen. I dårlige perioder har jeg hjemmekontor. Om jeg sitter og jobber eller sitter og strikker er nesten ett fett. 

Anonymkode: 45063...cf5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jobber litt hjemmefra, og er på tur/trening med hunden. Har drevet litt med yoga tidligere også, men akkurat nå strekker ikke kapasiteten til. Håper på å startet opp igjen med det snart, for det hadde virkelig god effekt på kroppen. Har heldigvis ikke barn, og er aldri sosial. Gjør ikke husarbeid.

Anonymkode: f09b5...7f3

??gjør ikke husarbeid? 

Anonymkode: 973d8...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er husmor og gjør det meste her hjemme, også reparasjoner, vedlikehold og annet forefallende arbeid. Hvor mye som blir gjort er alt etter dagsformen. Jeg tar meg også av og følger opp ungene. 

For min egen del så trener jeg hver dag, samt går til fysioterapi og til samtaleterapi. Prøver også å være sosial, men det er vanskelig å holde på venner når en ikke greier å pleie vennskapene hele tiden. Har også sosiale utfordringer som vanskeliggjør slikt. 

Til hverdags så er dette alt jeg har kapasitet til.

Innimellom har jeg energi til hobbyer, slik som håndarbeid, friluftsliv, DIY og hage, men det må prioriteres vekk de fleste dager. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 behandlingsavtaler i uka, kafé innimellom og sosialt når jeg orker. Mye hvile og lesing; turer, husarbeid, håndarbeid og annet småplukk etter form, lyst og evne.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...