Gå til innhold

Angående fellesvaskeri, er dette innafor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle vaske klær isted i fellesvaskeriet her i blokken jeg bor. Skrev meg opp på tavlen vi har der det står hvem som skal vaske når. Vasket klærne innenfor tiden og gikk ned nå for å hente klærne mine, men så ser jeg at noen har tatt ut min vask (som var ferdig) for å putte sine klær inn i vaskemaskinen jeg brukte.. klærne lå oppå en annen vaskemaskin litt lengre borte. Er dette innafor? Klærne mine er helt rene så gjør meg ingenting sånn egentlig, men samtidig er det litt ekkelt at en fremmed har gravd i min vask der det ligger undertøy og det hele.. Hadde dere syntes det var greit eller er dette vanlig praksis i fellesvaskeriene? Er andre gang jeg bruker det da jeg er nyinflyttet.

Anonymkode: f9cf1...c06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis klærne dine ble tatt ut innenfor DIN tid, synes jeg det er å ta seg friheter. Selv om vedkommende ser at maskinen er ferdig er det ikke fritt frem og grave i andres tøy/undertøy. Om du derimot var noen minutter for sent, så er det fritt frem og ta ut vasken din. 

Anonymkode: 88441...048

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du der før tidspunktet neste hadde skrevet seg opp på, eller ikke?

Uansett, pleide sette vaskekurven foran maskinen da jeg bodde i blokk. Man vet aldri hva folk finner på.

Anonymkode: 06881...f7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt er min erfaring med fellesvaskeri. Sørg for å ha en pose hengende foran døra så får du klærne nedi den i stedet for henslengt et sted.

Ofte er vasken ferdig ti minutter før tiden er gått ut, men da rekker man åpenbart ikke vaske flere omganger/maskiner. Hvorfor skal da neste person vente. Den gangen jeg brukte fellesvaskeri var standarden at klærne ikke ble hentet innenfor tiden og derfor måtte man legge de et sted når din tid kom🥲

Anonymkode: 87640...d84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uansett, pleide sette vaskekurven foran maskinen da jeg bodde i blokk. Man vet aldri hva folk finner på.

Jeg var innenfor tiden ja. En vask bruker cirka 1,5 time fra begynnelse til slutt. Så jeg var innenfor min tid.

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er ubehagelig at folk tar på dine private klær, men jeg tenker at når vasken er ferdig så må det nesten bare være greit. Det er kjedelig å kanskje gå frem og tilbake for å vente på at folk skal ta ut vasken sin (Selv om kanskje ikke akkurat du var sen med å hente, så er det kanskje mange andre som er det).

Anonymkode: 5bafd...cc5

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og annen ting; jeg brukte vaskeposer til alt av undertøy så lenge det var "lett tilgjengelig" for hvem som helst.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig med de som skriver at det er innafor - om du ikke er der i tide er det ok, ellers forholder man seg til oppsatte tider.

Har jo ingenting å si om andre har vært for sene med å ta ut sin vask, det skal jo ikke gå ut over TS og andre som forholder seg til tidene. :roll: 

Det er jo dødsekkelt om fremmede fikler med rene klær, og legger dem oppå potensielt støvete og skitne maskiner. 

Anonymkode: bf87f...4b1

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vasketider. Da er denne tiden din, og skal ikke benyttes av andre. Men da vet du at vasketidene ikke blir respektert, og må nesten være der rett før vasken er ferdig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt uenig med de som skriver at det er innafor - om du ikke er der i tide er det ok, ellers forholder man seg til oppsatte tider.

Har jo ingenting å si om andre har vært for sene med å ta ut sin vask, det skal jo ikke gå ut over TS og andre som forholder seg til tidene. :roll: 

Det er jo dødsekkelt om fremmede fikler med rene klær, og legger dem oppå potensielt støvete og skitne maskiner. 

Ingen har jo sagt at det er ok.... 

Tror du naboene til TS endrer atferd bare fordi TS får støtte her? 

Jeg skriver at folk er rare, og gjør rare ting. Det er derfor flere av oss kommer med tips om hva man bør gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen har jo sagt at det er ok.... 

Tror du naboene til TS endrer atferd bare fordi TS får støtte her? 

Jeg skriver at folk er rare, og gjør rare ting. Det er derfor flere av oss kommer med tips om hva man bør gjøre. 

Jo, det er akkurat det de her sier: 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner at det er ubehagelig at folk tar på dine private klær, men jeg tenker at når vasken er ferdig så må det nesten bare være greit. Det er kjedelig å kanskje gå frem og tilbake for å vente på at folk skal ta ut vasken sin (Selv om kanskje ikke akkurat du var sen med å hente, så er det kanskje mange andre som er det).

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt normalt er min erfaring med fellesvaskeri. Sørg for å ha en pose hengende foran døra så får du klærne nedi den i stedet for henslengt et sted.

Ofte er vasken ferdig ti minutter før tiden er gått ut, men da rekker man åpenbart ikke vaske flere omganger/maskiner. Hvorfor skal da neste person vente. Den gangen jeg brukte fellesvaskeri var standarden at klærne ikke ble hentet innenfor tiden og derfor måtte man legge de et sted når din tid kom🥲

Anonymkode: 87640...d84

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvorfor kommer folk å henger på vaskerommet før sin egen, oppsatte tid? Er vel bare å komme til tiden, i stedet for å begynne rote med andres vask.

Anonymkode: 88441...048

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det er akkurat det de her sier: 

Om det er etter oppsatt tid, skriver vi. 

Har man skrevet seg på kl 14, så hiver man ikke ut en annens vask 13.50. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare én vaskemaskin i dette fellesvaskeriet? Høres utrolig tungvint ut å skulle måte skrive seg opp og planlegge på denne måten. Vi hadde felles vaskeri det jeg bodde før, men tross alt med 10 maskiner.

Anonymkode: aa8df...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det bare én vaskemaskin i dette fellesvaskeriet? Høres utrolig tungvint ut å skulle måte skrive seg opp og planlegge på denne måten. Vi hadde felles vaskeri det jeg bodde før, men tross alt med 10 maskiner.

Og da jeg bodde i blokk var det alltid fullt (studenthybler), så man skrev seg gjerne opp en uke i forveien. 

Dette blir jo nesten som at jeg skulle skrevet "Har ikke alle eget vaskerom, da? Høres utrolig tungvint ut med fellesvaskeri" 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har 4 maskiner. Er en stor blokk med sikkert 100 som bor her. Så ja tungvint med tanke på at det er mange som sikkert skal bruke maskinene daglig.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Sånn gjør jeg det og, om maskinen skulle bli ferdig før jeg kommer meg ned i kjelleren, så legger de klærne mine i kurven/ikea posen. Det er helt greit synes jeg

Anonymkode: 0d445...dc3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor din tid ikke greit, er du for sen så helt ok. Her jeg bor så har vi ikke noe vasketider i vaskeriet. Det er førstemann til mølla prinsippet. Fungerer det også men, da må man godta at andre tar ut klær så fort de er ferdig. Så jeg er vandt til det 🙂

Anonymkode: 132a9...29e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er opplegget hos dere? Reserverer du en vask eller et oppsatt tidsrom? I det første tilfellet er jo maskinen formelt sett ledig i det vasken din er ferdig, og da tenker jeg at det er greit å ta den ut. Hos oss med en maskin reserverer vi 5-timers økter, da er det ikke greit at andre tar seg til rette når det er reservert selv om maskinen er ferdig - men hvis den før meg ikke har hentet sitt når min tid begynner, tar jeg det ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...